Beste techneuten,

Ik zit met een vraag namelijk hoe kan ik mijn omvormer van Growatt vertellen dat er niets terug geleverdt mag worden met ander woorden kwh meter moet aan de omvormer opdracht geven om niet te omvormen.

Dus een technische oplossing met een of ander interface en of appje voor Android,
Wat er is een Growatt omvormer, en een kwh meter met P1 poort dus een communicatie poort daar wil ik een adapter op aansluiten zo dat ik via een app kan zien wat de gebruik en of terug wordt geleverdt, nu nog een appje om een coppeling te maken.

Uiteindelijke doel is als het niet rendabel is om iets terug te leveren bijvoorbeeldop op moment dat er geen saldering is, graag geen discussie over dat het wel of niet rendabel is zonder de saldering regeling

Groetjes, Demi

Op maandag 27 mei 2024 14:40:36 schreef Demit:
Ik zit met een vraag namelijk hoe kan ik mijn omvormer van Growatt vertellen dat er niets terug geleverdt mag worden met ander woorden kwh meter moet aan de omvormer opdracht geven om niet te omvormen.

Handmatig de omvormer uitschakelen, je kan zo'n omvormer niet vertellen dat ie niet meer mag opwekken. Om te zien of je teruglevert kan je elke P1 apparaat gebruiken, je slimme meter verteld of je energie gebruikt of teruglevert.

Dank voor u antwoord, maar wil dus een signaal van een of ander aap dat er nu terug geleverd wordt dan kan ik mijn omvermer uitzetten. Het gaat er dus om dat ik een signaal moet hebben via de p1 interface

Er is een topic geweest over dit onderwerp. Ik zit nou al een kwartier te zoeken maar kan em niet vinden. Ik stelde daar een fietsenmakers oplossing voor, met een extra draaischijfmeter tussen hoofdschakelaar en kWh meter. De ts van dat topic wilde een stukje electronica, ik meen dat dat met meerdere adviezen van de community toen in elkaar is gezet.

Wie helpt me verder?

Heeft die Growatt een modbus interface of api?

Met de Homewizard api kun je de data van je P1 poort lezen, en als je de omvormer kunt bedienen kun je op die manier het vermogen regelen ipv uitschakelen

Dan gaat je PV niet terugleveren, maar wel je eigen verbruik dekken. 'Dom' de PV uitzetten betekend dat ook je idle verbruik gewoon ingekocht wordt.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/endpoints/api-v1-data

Ik zie in de modbus documentatie wel iets over regelen van vermogen:
https://github.com/nygma2004/growatt2mqtt/blob/main/Growatt%20PV%20Inv…

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (27%)]

Ah, gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164705

Hier word in een tamelijk lang topic de problematiek beschreven, en een oplossing erbij gezocht en gebouwd.

Ik neem aan dat je eigenlijk wil dat de omvormer niet meer dan je eigen verbruik opwekt. En dat dus omdat je zou moeten betalen om terug te leveren. (Ik hoorde trouwens afgelopen week dat de minister dat gaat verbieden).

Als jij 2kW verbruikt en je wekt 2.1 kW op dan is 0.1kW terugleveren goedkoper dan 2kW kopen.

Liefst regel je dus de omvormer zodanig dat je minimaal afneemt of teruglevert.

De meeste omvormers hebben een RS485 poort waarmee je dingen kan opvragen en aansturen. Of je hem kan vragen niet het maximum uit de zonnepanelen te halen, dat weet ik niet.

Maar die poort is normaliter bezet (bij mij in ieder geval) door een "wifi stick". Die vraagt de omvormer dan uit en zorgt er dan voor dat je de boel via de app in de gaten kan houden...

Ik wil inderdaat opgewerkte stroom zelf gebruiken en niets terugleveren, graag geen politieke discussies , puur een technische oplossing politiek wil ik in denhaag achterlaten niet in mijn meterkast.

Op maandag 27 mei 2024 15:09:21 schreef rew:
[...]

Als jij 2kW verbruikt en je wekt 2.1 kW op dan is 0.1kW terugleveren goedkoper dan 2kW kopen.

[...]

Tenzij de prijs negatief is, maar ik weet niet hoe vaak en of dat voorkomt.

de omvormer moet dat ondersteunen dat je hem die opdracht kan geven.
mijn volgende setup worden DS3 omvormers met een ECU-C monitor, die kan je namelijk instellen dat er geen (of een bepaalde waarde) injectie mag zijn.
daarvoor heeft die een meetspoel aan de inkomende kabel om dit te meten

Op maandag 27 mei 2024 15:39:51 schreef fcapri:
mijn volgende setup worden DS3 omvormers met een ECU-C monitor, die kan je namelijk instellen dat er geen (of een bepaalde waarde) injectie mag zijn.

Grappig, die kan dus individuele micro-omvormers uitschakelen.
Toen ik een paar jaar geleden de DS3 installeerde bestonden alleen de ECU-R en ECU-B monitors.
Wel jammer dat je niet extern data kan invoeren (uit de P1 poort)

Op maandag 27 mei 2024 16:22:51 schreef JoWi:

Wel jammer dat je niet extern data kan invoeren (uit de P1 poort)

waarom moet dat? je zegt gewoon: ik wil 0kW injectie, dan wekt die enkel op tot je op 0 zit. verbruik je meer, kunnen de panelen meer opwekken.

ik ga die bij mij op 5000W zetten, omdat mijn reeds bestaande 5kW is. als ik dus zonnepanelen bijleg, maar de injectie op max 5kw houd, kunnen ze niet zien dat ik meer panelen heb.

zo individueel zijn ze nu ook niet, de DS3 heeft 2-4 ingangen. dus per 4 panelen heb je maar een omvormer.
10panelen is dus 3 stuks (4+4+2)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]

Ik ben helaas de draad kwijt, ik wilde een software of hardware oplossing om niets terug te leveren maar wordt van alle antwoorden niets wijzer van, mijn gedachten was met een of ander app een signaan aan de omvormer te geven en steeds minder om te zetten tot het terugleveren op nul of bijna nul kwam, of rechtstreeks op de kwh meter iets installeren zo dat hij niets terug levert, dat soort oplossingen,

Alvast bedank

Op maandag 27 mei 2024 18:03:00 schreef fcapri:
waarom moet dat? je zegt gewoon: ik wil 0kW injectie, dan wekt die enkel op tot je op 0 zit. verbruik je meer, kunnen de panelen meer opwekken.

Spaart twee stroomspoelen uit.

Growatt is een grote firma met meerdere modellen omvormers.

De populaire MIN serie heeft meerdere interfaces. Naast Wifi ook een seriele poort en een connector met schakel contacten. Die kun je gebruiken om de omvormer terug te schakelen naar 100%, 60%, 30%, 0%.

Zie Growatt manual:

Die kun je dus aansturen bijv dmv een arduino die de P1 poort van de smart meter uitleest.

[Bericht gewijzigd door deKees op (13%)]

Scherp gezien. Om dat goed te automatiseren komt er dan toch wat software aan te pas waar je dat kan instellen.

Ik proef eerlijk gezegd dat Demi wil horen dat ze product X van de firma Y moet hebben, in combinatie met app Z en liefst nog waar ze dat kan kopen. Ik denk niet dat zoiets (al) off the shelf bestaat, maar misschien dat meneer Growatt dat weet. Best dus de vraag daar stellen, lijkt me. Zelf bouwen klinkt als geen haalbare kaart.

Op maandag 27 mei 2024 21:19:11 schreef Demit:
Ik ben helaas de draad kwijt, ik wilde een software of hardware oplossing om niets terug te leveren maar wordt van alle antwoorden niets wijzer van, mijn gedachten was met een of ander app een signaan aan de omvormer te geven en steeds minder om te zetten tot het terugleveren op nul of bijna nul kwam, of rechtstreeks op de kwh meter iets installeren zo dat hij niets terug levert, dat soort oplossingen,

Alvast bedank

als je wat kan solderen en programmeren, dan kan je een arduino of raspberry de P1 poort uit laten lezen,
en dan afhankelijk wat die leest van verbruik/injectie, zou je de growat kunnen aansturen zoals dekees hierboven toont.
MAAR, dan moet jouw inverter die mogelijkheid dus hebben. als die niet kan terugregelen, dan mag je doen wat je wil maar zal je er niet geraken

ruwweg aan/uit schakelen wordt het niet.
stel dat je omvormer 2kW opbrengt, en je verbruik ik 1500W. dan heb je 500W. als je de omvormer dan laat afschakelen, betaal je 1500W uit het net. dan is de zonnepaneelinstallatie een beetje zijn nut kwijt.

als die kan terugleveren, dan zou je tegen de omvormer kunnen zeggen: draai op 60% (pin 5 en pin 7 verbinden).
de omvormer zal dan 1200W ipv 2000W doen, en dan heb je 300W netverbruik.
persoonlijk zou ik het gewoon laten, t is goedkoper dan 500W te injecteren, dan 300W te moeten betalen

Op maandag 27 mei 2024 21:19:11 schreef Demit:

Alvast bedank

Kijk eens in de installatiehandleiding van de omvormer. Hoofdstuk 7.3.2. Export limitation settings staat precies beschreven wat je wilt.

Op maandag 27 mei 2024 15:39:51 schreef fcapri:

En nog een CT bij de inkomende pv- ac leiding. Bij een driefasen aansluiting heb je in totaal 6 meetspoelen nodig. Dat wordt priegelen in die krappe groepenkast..

[Bericht gewijzigd door keebrev op (27%)]

Neem bv zoiets,https://enerserve.eu/en/products/smartpi.html
Dan kan je zelf stroom meten op 3 plekken, heb je alles in database staan en je hebt Grafana om je grafieken te zien.

Installeer er Node red op en je kan praten met je omvormer via zijn seriele poort.

Op pagina 25 van de manual vanaf 6.7

En in node red kun je dan knutselen zoveel je wil

Op maandag 27 mei 2024 15:37:30 schreef Benadski:
Tenzij de prijs negatief is, maar ik weet niet hoe vaak en of dat voorkomt.

In Nederland gaat de prijs "zo nu en dan" negatief. Echter als consument betaal je nog steeds energiebelasting over afgenomen stroom, ook al krijg je geld om de stroom af te nemen. Die negatieve prijzen zijn wel eens rond de -5ct, de belasting is ongeveer 17ct per kWh. Kortom, je betaalt nog steeds om af te nemen.

Heel soms gaat de prijs verder onder nul. 1 mei zelfs 2 uur lang -24ct.

Maar dat zijn inderdaad wel uitzonderingen.

Op dinsdag 28 mei 2024 09:55:01 schreef rew:
[...]In Nederland gaat de prijs "zo nu en dan" negatief. Echter als consument betaal je nog steeds energiebelasting over afgenomen stroom, ook al krijg je geld om de stroom af te nemen. Die negatieve prijzen zijn wel eens rond de -5ct, de belasting is ongeveer 17ct per kWh. Kortom, je betaalt nog steeds om af te nemen.

Ah ok, helder!

Bedank aan iedereen die mee wilde denken, ik kan best goed solderen ben een wat oudere elekronicus maar echt goed pragrammeren dat is mij nog niet gelukt, wel af en toe wat in bestaande programatuur geweizigd en af en toe kleine routines geschreven maar dat is best lang geleden en was nog in C wat dus eigenlijk niet meer gebruikt wordt nog uit de DOS 3.1 tijd.

Maar ik geef het nog niet op, het is nu principieel, het moet lukken om zelf opgewekte stroom zelf te gebruiken en niets terug te leveren. Ik formulleer het bewust zo om geen te lange politieke discussies te krijgen wat wel gunstig is en wat niet.

Dus als er mensen zijn die willen helpen voor zo een project van harte welkom, heb genoeg meet apparatuur en tools om hier iets in elkaar te zetten, heb al mijn spullen nog van mijn bedrijf die niet meer is,, van programmers tot logicanalayser. Heb wel moeite met nieuwe programatuur om het te kunnen volgen zoals al die nieuwe controllers.

en ipv opwek te neutraliseren, kan je ook de injectie opgebruiken.
zo heb ik mijn boiler die ook naar de injectie kijkt. als er meer dan 1000W injectie is, springt de boiler ook aan (1100W) en dan kom ik op 100W verbruik.
ik heb hier een electrisch vuurtje (750W-1500W en samen dus 2200W) die ik zou kunnen sturen