Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Hoi! Mooi dat je er bijna bent.

1. Varco: aansluiting 7 kan blijven zweven. Van de dubbele varco is er maar eentje (op aansluiting 6) nodig.
  2. Smoorspoel: Dat lijkt op het eerste gezicht zo, maar het grijze componentje is de laatste uitvoering ervan (de verschillende - maar gelijkwaardige - vormen staan hier mooi beschreven: https://norbert.old.no/parts/nummer/349/1008.html ). Dus er zitten er wel degelijk twee in!

Succes (en een foto van de opstelling zien we hier allemaal graag!). En alleen de gladiolen is de optie, we zijn hier allemaal beschikbaar bij vragen ...

PS: je kan nog steeds eerst beslissen om de eerste variant (regeneratie) te bouwen: je zou dan eerst de 5.02 in originele vorm kunnen bouwen en dan bij succes de regeneratie toe te voegen (is een directe uitbreiding). Dat is een wat minder risicovolle weg.

/Jurjen

[Bericht gewijzigd door kranenborg op vrijdag 31 mei 2024 23:00:34 (18%)

Er zijn 2 componenten die mij opvallen in het laatste schema.
1) Voor de waarde van L2 staat 9,8uH. Mogelijk wordt 9,8mH bedoeld?
2) De waarde van C4 (22nF) in combinatie met R3 (10k) maakt de AM detectie wel heel erg laagfrequent. Blijven er zo nog midden/hoge tonen over? De waarde van C4 kan volgens mij een stuk lager (3,3 tot 4,7nF). Het is maar een suggestie.

Piet

OK de onderdelen zijn binnen en ik heb zitten knutselen met beide linkerhanden (Negeer de kromme draden, het geprinte bouwplan dat niet paste en het kort potige keramische condensatortje bij aansluiting 4 dat met soldeer en extra veertje is geinstalleerd etc. etc.).

Ik hoor ruis en bij het tunen hoge fluittonen.

Dat lijkt op iets tussen de dood en de gladiolen.

De foto was te groot dus die heb in 2-en geknipt.

Na een tijdje tunen en de opstelling 90 graden draaien hoorde ik tussen veel ruis een zender!

Een gladiooltje voor deze gladiool :)

Als ik de aarde aansluiting met de hand aanraak is de ruis veel minder.

Dus...toch maar aarde draad proberen aan te leggen (aan de radiator bijv.)

Da's al een eerste goede begin!

• De potmeter is bedoeld om de versterking van de eerste FET-trap in te stellen, misschien is die nu wat hoog gegeven de ruis. Je wilt hem zodanig instellen dat er geen oscillatie optreedt over het gehele frequentiegebied (lukt dat bij jou?- anders eventueel Cx ophogen van 180pF naar 220pF), maar er wel voldoende versterking over is om diverse zenders goed binnen te halen. Als hij eenmaal goed staat kun je de stand noteren en hem in principe zo laten (tenzij de batterij leeg loopt, dam zal je weer moeten instellen.
  • Nu bij daglicht zijn er nog maar weinig zenders te horen (wel de sterke Engelse zenders), rond middernacht zal dat anders zijn. Als het goed is zal je dan vele ver weg gelegen zenders kunnen ontvangen (ook noord-Afrika). Een nadeel van deze simpele rechtuit-ontvanger is wel dat de sterke Engelse zenders ook echt binnen denderen want er is geen AGC werking. Maar dan heb je dus de volumeknop of ander eventueel de potmeter bij de FET om handmatig bij te regelen.
  • De potmeter moet bij aansluiting 10 niet aangesloten zijn, alleen 8 en 9 ... zie mijn geupdate circuit.

Ben benieuwd of het je later vanavond lukt om hem zo in te stellen dat hij bevredigend ontvangt (ook zonder aarde)

/Jurjen

Op zaterdag 1 juni 2024 18:50:10 schreef kranenborg:
Da's al een eerste goede begin!

eventueel Cx ophogen van 180pF naar 220pF

Ben benieuwd of het je later vanavond lukt om hem zo in te stellen dat hij bevredigend ontvangt (ook zonder aarde)

/Jurjen

Het ophogen van Cx naar 220pF leverde niets op.

Nu dacht ik laat ik eens niet gehinderd door enige kennis de 0,022 uF (= 22 nF = 22000 pF) mosterd kleurige polyester condensator (0,022 uF staat op de condensator; 22000 pF staat op het bouwplan) naast het gele printplaatje vervangen door een mosterd kleurige polyester condensator met waarde 0,047 (dat is ruim 2x de woordwaarde) en...tada....ik hoorde opeens 3 of 4 zenders :-P

Kan iemand dit technisch verklaren? :?

Wordt vervolgd...

Hi George,

Zie mijn aangegeven gebieden in de foto:

1. Had je al aansluiting 10 van de potmeter weggehaald? Alleen aansluiting 8 en 9 moeten er zitten (zie het elektronisch circuitdiagram), anders is je instelbereik niet OK. Ik vermoed dat dit het probleem is, aangezien je wel enige zenders ontvangt.
  2. Tenminste één van de diodes zit verkeerd om (de bovenste, de onderste kan ik niet goed checken op de foto). Als ze alle twee verkeerd zitten is het juist weer goed :) maar anders niet.
  3. Wat gebeurt daar in de buurt van de smoorspoel, de 1000pF buiscondensator en de massa-lijn? Onbedoeld contact?

Ik denk dat je echt alle aansluitingen per veer heel goed moet controleren op eventuele fouten (in vergelijk met het circuitdiagram) danwel onbedoelde/slechte contacten, anders blijft het giswerk. De verbetering bij ophoging van 0,022 naar 0,047 uF kan ik niet verklaren ... . De machine heeft bij mij altijd prima gewerkt.

Als er geen verbetering optreed / fout gevonden wordt stel ik voor even "terug" te bouwen naar de oorspronkelijke 5.02 en dan savonds te checken wat betreft ontvangst, en dan van daar uit de regeneratieve versie terug te bouwen. Het is altijd goed om eenvoudig te starten, de 5.02 is een oerdegelijk ontwerp en werkte ook vroeger (als klein jongetje) bij mij altijd.

/Jurjen

Op zaterdag 1 juni 2024 10:10:34 schreef Piet1950:
Er zijn 2 componenten die mij opvallen in het laatste schema.
1) Voor de waarde van L2 staat 9,8uH. Mogelijk wordt 9,8mH bedoeld?
2) De waarde van C4 (22nF) in combinatie met R3 (10k) maakt de AM detectie wel heel erg laagfrequent. Blijven er zo nog midden/hoge tonen over? De waarde van C4 kan volgens mij een stuk lager (3,3 tot 4,7nF). Het is maar een suggestie.

Piet

Dank voor de check, puntje 1 is gecorrigeerd nu (maar gezien George's foto had hij daar wel de goede smoorspoel zitten)
Puntje 2: bij mij bleek experimenteel 22000pF het beste resultaat met goede boventonen te geven.

/Jurjen

Ik doe ook mee. Altijd leuk prestaties uit een rechtuit ontvanger te halen. Ik heb de schakeling gister avond opgebouwd. Nog even wat getest. Nu weet ik dat de ontvangst hier op de zolder kamer altijd erg beroerd is, zonnepanelen, goed bewapend beton en electrosmog gooien veel roet in het eten. Dus zonder antenne is er eigenlijk alleen ruis te horen. Maar goed kijken of ik dat nog wat kan verbeteren.

Wat de componenten betreft. Ik zie dat er een condensator van 4,7pF gebruikt is, in het schema 10pF. een condensator van 4,7pF is ook te verkrijgen door twee van 10pF parallel te zetten. (hoeven er geen EE-doos onbekende onderdelen gebruikt te worden, deze zitten in de EE-2052).

Voor de diode's OA95, maar ook andere Germanium diode's zijn moeilijk te krijgen. In dit geval D2 zou je ook een schottky diode kunnen gebruiken b.v. de BAT85. Deze hebben ook een lage drempel spanning ca. 200-300mV.

Op zondag 2 juni 2024 11:41:29 schreef Sjakos:
Ik doe ook mee. Altijd leuk prestaties uit een rechtuit ontvanger te halen.

Heel leuk! Hoe meer zielen, hoe meer vreugde.

Paulinha_B

Honourable Member

een condensator van 4,7pF is ook te verkrijgen door twee van 10pF parallel te zetten.

hmmmm...

Op zondag 2 juni 2024 08:15:07 schreef kranenborg:

[*]Had je al aansluiting 10 van de potmeter weggehaald? Alleen aansluiting 8 en 9 moeten er zitten (zie het elektronisch circuitdiagram)

[*]Tenminste één van de diodes zit verkeerd om (de bovenste, de onderste kan ik niet goed checken op de foto). Als ze alle twee verkeerd zitten is het juist weer goed :) maar anders niet.

even "terug" te bouwen naar de oorspronkelijke 5.02

/Jurjen

Hmm op aansluiting 10 zitten de lamp(en) Op 8 en 9 zitten 2 draden van een potmeter die hierdoor dient als var weerstand.

De diodes zijn beide met het groene streepje richting de letters AO in het bouwschema. Zie ook bijlagen.

Ik ga vandaag een tweede opstelling maken met de oorspronkelijke 5.02.

Ik ga vandaag een tweede opstelling maken met de oorspronkelijke 5.02.

Na wat geknutsel en het gebruik van al mijn veertje en klemmetjes was de 5.02 gereed maar...bij aanzetten een oorverdovende stilte. Niet eens ruis.

Ik heb nog een 4uf elco vervangen door een moderne verse (net aangeschaft)

en

een moderne verse (net aangeschaft) smoorspoel vervangen door een old school zonder wasbol

maar geen succes....

Zou het aan de antieke veertjes en klemmetjes komen? Iemand een idee hoe die weer schoon en glimmend (en werkend) te krijgen?

Hoi!
Het verbaast me niet dat er niets te horen is, want:

• Er ontbreekt een draadverbinding, waardoor T1 helemaal geen basisspanning krijgt.
  • Er is een grote kans op kortsluiting van de smoorspoel en massa-draad

Beide zaken zijn aangegeven met roze lijnen/pijlen:

Als je hem werkend hebt (waarschijnlijk alleen savonds wat te horen, de 5.02 basisschakeling is niet bijzonder gevoelig maar wel heel degelijk van ontwerp), dan kun je stap voor stap uitbreiden (extra diode, aanpassing C, regeneratie) en dan zul je zien wat het effect is van deze verbeteringen!

Ben benieuwd!
/Jurjen

Duizend maal dank voor je scherpe blik Jurjen.

Hoe blind ben ik dat ik dat draadje vergeten was 8)7

Ik had de transistors ook nog getest met 4.16 en ze waren alle 3 goed.

Het extra veertje heb ik verwijderd (was vanwege de moderne kleine smoorspoel) en speciaal de :-) op de zere plek geplakt (zie bijlage).

Wordt vervolgd...

Met de 5.02 hoor ik tot nu toe 1 hele zwakke zender,wat gekraak en geruis.

Tijd voor een JJ 5.02 upgrade Alternative 1: The regenerative reflex design a.k.a. regenerative extension (2024) (zoals onderaan in het bouwplan vermeld) :

• extra diode i.p.v. 10K weerstand
  • mosterd kleurige condensator van 22 pF i.p.v. 0,1 uF
  • wat omleidingen

Zie bijlage (bron https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/48-improving-the-ico…)

Hopelijk rond middernacht gereed om de verbeteringen te horen.

Mooi!
Ik zou de genoemde punten in stappen doen en testen, bij elke stap zou er al een duidelijke verbetering moeten zijn.
Bij de derde stap (regeneratie) zal je bij het afstemmen merken dat als er oscillatie optreedt, je de tweede varco flink terug zal moeten draaien om uit de oscillatie te geraken. Dus afstemmen met dit apparaat is een kunstje (maar gemakkelijk onder de knie te krijgen - bovendien moest iedereen dit in de twintiger en dertiger jaren doen, dus ...)
... en het is nog steeds redelijk helder, maar het wordt nu snel donkerder dus de ontvangst wordt sowieso beter

EDIT: Let er ook goed op dat extra spoel (2 windingen) exact volgens de oriëntatie in het bouwplan is aangesloten, anders krijg je een dempende i.p.v. versterkende feedback werking
/Jurjen

Henry S.

Moderator

Op zondag 2 juni 2024 11:41:29 schreef Sjakos:
Voor de diode's OA95, maar ook andere Germanium diode's zijn moeilijk te krijgen. In dit geval D2 zou je ook een schottky diode kunnen gebruiken b.v. de BAT85. Deze hebben ook een lage drempel spanning ca. 200-300mV.

Of een BAT83 of AA143. Beiden hebben een hele lage capaciteit (<2pF), en zeer hoge sperweerstand >0,5MΩ.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Resultaat na een uur later (dus meer zenders) en 2 componenten wisselen (zie bijlage):

Erg goed! Veel meer zenders (weliswaar geen FM helder ontvangst maar met nostalgisch gebrom en ruis). Geweldig om te horen, zoals een klein jochie met zijn transistor radiootje :)

Nu op naar stapje 3: de omleidingen....(makkelijker dan een bypass operatie)

Mijn ervaringen tot nu toe.

- Ik zie dat de capaciteit van de enkele variabele condensator (aansluiting 3 en 4) wat aan de hoge kant is. (bij mij in ieder geval) Als gevolg hiervan zit 1000kHz helemaal aan het einde van de schaal en de 500kHz is het midden. Terwijl de meest interessante / sterke zenders zo rond 1200...1500kHz zitten. Bij gebruik van een enkele aansluiting van de dubbele var. condensator (aansluiting 5 en 7) de schaalverdeling al beter is en ik zenders ontvang :-). Dus die capaciteit zo laag mogelijk houden en geen extra condensatoren parallel zetten. Anders heb je kans dat je die zenders mis loopt.

- De weerstand van 22k en instelpotmeter 47k (R6 en R7) heb ik verwijderd, de versterking is nu maximaal. Oversturing met de zwakke zenders lijkt mij niet zo gauw te gebeuren.

- Een klein stukje draad als antenne doet al wonderen aan te sluiten op de gele draad van de antenne spoel.

Tot nu toe ontvangst van engelse zenders en radio Paradise, maar ja die zit hier in Utrecht LPAM.

Toch niet slecht. Ik weet van vroeger wel dat met deze ontvanger toentertijd Hilversum 1 en Hilversum 2 te ontvangen waren en bijna de hele frequentieband besloegen. Die sterke zenders zijn inmiddels uitgeschakeld en komt er ruimte voor de andere zwakke zenders. Leuk om deze 5.02 weer eens te bouwen. Zal zo'n 45jaar geleden zijn.

P.S. Ik ben op dit moment nog met de bypass operatie bezig

De bypass operatie duurt wat langer want naast de aanpassingen aan de linker kant kom ik er net achter dat er aan de rechterkant ook aanpassingen zijn (o.a. de transistor die een stapje naar rechts is verplaatst).

Dus dokter Bernard is nog wat langer bezig...

[Bericht gewijzigd door George Meervaart op dinsdag 4 juni 2024 14:22:51 (80%)

Hoi George, Sjakos,

Erg leuk om te vernemen dat jullie ook al goede resultaten beginnen te krijgen!

Sjakos: wat betreft de capaciteit van de varco: mee eens! Op rigert.com is hier een interessante beschouwing over: link. De 10pF paralel-capaciteit was nodig voor de oudere versie van de varco in de EE20, RE1106 en de EE1000 serie, de latere versies van deze varco (EE2000) hebben een grotere eigen minimum-capaciteit en hebben die 10pF parallel dus niet meer nodig. Maar dit heeft Philips nooit in EE2000 ontwerpen aangepast (die voor een belangrijk deel direct van de EE1000 serie afstammen) en dus worden de interessante hogere frequenties buitengesloten.

Ik heb de 5.02 altijd speciaal gevonden omdat het voor mij als jongetje best lang duurde voordat ik hem kon bouwen (en hij stond wel verleidelijk op alle dozen afgebeeld en ik wilde dolgraag vooral radios bouwen): in ben begonnen met de EE2040, daarna EE2041 en toen de EE1051 (inderdaad de oudere doos - ie dus niet goed paste in de 2000 serie), daarna alsnog de EE2003 gekregen. Ik herinner me uit mijn jeugd dat de 5.02 altijd meteen en goed werkte (maar geen selectiviteit had, zoals Sjakos ook al memoreerde). Om deze redenen ben ik recent naar verbetermogelijkheden voor het 5.02 ontwerp gaan kijken, en is de regeneratieve variant nu mijn favoriet: hij lijkt erg sterk op de 5.02, maar is toch stukken beter ... . Ook ik heb dat nostalgische gevoel erbij als ik deze radio gebruik (heb hem nog steeds op het breadboard staan).

Ben benieuwd hoe dit verder loopt ... .

/Jurjen

Je kunt de FET-voortrap ook regeneratief maken door deze als een regelbare Colpitts-type Q-Multiplier op te bouwen. Op de source van deze schakeling sluit je dan vervolgens de reflextrap aan. Meer over deze ontdempingsschakeling, zie dit Elektorartikel op "Nostalgic MK484 MW/LW Radio".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.