-
[Bericht gewijzigd door George Meervaart op dinsdag 4 juni 2024 23:53:13 (100%)
-
[Bericht gewijzigd door George Meervaart op dinsdag 4 juni 2024 23:53:13 (100%)
Moderator
Op maandag 3 juni 2024 23:51:44 schreef kranenborg:
Ik heb de 5.02 altijd speciaal gevonden omdat het voor mij als jongetje best lang duurde voordat ik hem kon bouwen (en hij stond wel verleidelijk op alle dozen afgebeeld en ik wilde dolgraag vooral radios bouwen): in ben begonnen met de EE2040, daarna EE2041 en toen de EE1051 (inderdaad de oudere doos - ie dus niet goed paste in de 2000 serie), daarna alsnog de EE2003 gekregen.
Mijn eerste doos was de EE2003 , ik denk dat 5.02 ook een van m'n eerste bouwsels was. De doos heb ik nog, helaas niet helemaal compleet meer.
Golden Member
Op maandag 3 juni 2024 23:51:44 schreef kranenborg:
Ik heb de 5.02 altijd speciaal gevonden omdat het voor mij als jongetje best lang duurde voordat ik hem kon bouwen (en hij stond wel verleidelijk op alle dozen afgebeeld en ik wilde dolgraag vooral radios bouwen):
Heel apart, bij mij lukte de 5.02 meteen. Ik was 8 jaar oud toen ik die schakeling voor het eerst bouwde en vrijwel meteen na het inschakelen schalde de BBC door de luidspreker.
Ik had juist meer moeite met de diodeontvanger: schakeling 5.01. Daar heb ik werkelijk nooit een zender mee kunnen ontvangen, welke antenneaansluiting ik ook probeerde...
Volgens de handleiding zou het kunnen zijn dat ik destijds te ver van een middengolfzender woonde, maar Eenrum is toch niet het einde van de wereld, dunkt me
Op dinsdag 4 juni 2024 10:38:27 schreef dawmast:
Je kunt de FET-voortrap ook regeneratief maken door deze als een regelbare Colpitts-type Q-Multiplier op te bouwen. Op de source van deze schakeling sluit je dan vervolgens de reflextrap aan. Meer over deze ontdempingsschakeling, zie dit Elektorartikel op "Nostalgic MK484 MW/LW Radio".
Interessant, zeker de moeite waard om eens even te proberen. DE ZN414 of equivalent is ook interessant, maar dan ga je alweer een flinke stap verder. EErst de voortrap maar eens even testen.
Op maandag 3 juni 2024 23:48:05 schreef George Meervaart:
De bypass operatie duurt wat langer ... Dus dokter Bernard is nog wat langer bezig...
De operatie is geslaagd maar de patient is overleden
Ik ontvang geen zender, wel aan de ene kant ruis en aan de andere kant van het spectrum oscillaties.
S.O.S.
Zie bijlagen (bouwtekening, opstelling, opsteling links, opstelling rechts.
Wel, ik heb de indruk dat de operatie geslaagd is, de patient in blakende (ruisende en zingende) toestand verkeert, maar dat de montere en levenslustige patient niet meer herkend wordt door de attente bezoeker, misschien? (patient heeft ook wel een regeneratieve persoonlijkheidsverandering ondergaan, dat moet ik toegeven ).
Heb je eerder een regeneratieve ontvanger gebouwd en gebruikt?
Wat je beschrijft klinkt mij als typisch gedrag van een regeneratieve ontvanger in de oren:
Probeer maar eens uit op jouw ontvanger (bij voorkeur vanavond zodat je überhaupt zenders ontvangt). Als jouw ontvanger bovenstaand gedrag vertoont dan zit je goed. Zo werkt het bij de mijne ook. De lachebekjes kunnen dus gewoon blijven.
Een regeneratieve ontvanger heeft dus naast duidelijke voordelen (gevoeligheid, selectiviteit, eenvoudige bouw) ook een ditto nadeel: afstemmen met twee knoppen. Maar je raakt er vanzelf aan gewend en bedreven in, en het voordeel gaat de overhand nemen zo is mijn ervaring!
PS1: Welk type diodes gebruik je hier (deze lijken verdacht veel op de silicium-diodes uit de EE2040). Hopelijk zijn dit wel germanium versies danwel Schottky's, silicium types zijn verre van optimaal). Dit was oorspronkelijk toch de schakeling 5.02?
PS2: De elco vanaf de volumepotmeter naar de basis van T3 zit volgens mij verkeerd om.
/Jurjen
Op donderdag 6 juni 2024 17:38:28 schreef kranenborg:
PS1: Welk type diodes gebruik je hier (deze lijken verdacht veel op de silicium-diodes uit de EE2040). Hopelijk zijn dit wel germanium versies danwel Schottky's, silicium tyoes zijn verre van optimaal). Dit was oorspronkelijk toch de schakeling 5.02?
Zou je dat kunnen verbeteren of oplossen door een weerstand tussen de +9V en de anode van D2 te knopen zodat er een kleine gelijkstroom loopt door D2 en D1? En dan misschien zelfs R3 weglaten. (het is niet voor niks een Experimenteerdoos )
Op donderdag 6 juni 2024 17:38:28 schreef kranenborg:
0. Heb je eerder een regeneratieve ontvanger gebouwd en gebruikt?
Wat je beschrijft klinkt mij als typisch gedrag van een regeneratieve ontvanger in de oren...PS1: Welk type diodes gebruik je hier (deze lijken verdacht veel op de silicium-diodes uit de EE2040). Hopelijk zijn dit wel germanium versies danwel Schottky's, silicium types zijn verre van optimaal). Dit was oorspronkelijk toch de schakeling 5.02?
PS2: De elco vanaf de volumepotmeter naar de basis van T3 zit volgens mij verkeerd om.
/Jurjen
0. Nee dit is de eerste keer. In mijn EE2003 jeugd ben ik nooit toegekomen aan de radio's.
Dank je voor de uitvoerige uitleg. Ik ben een leek and...every day is a schoolday
1. Ik heb de diodes (op de foto) uit de EE2005: Type BA217 silicium diode staat in de handleiding. Ooops geen germanium dus Ja het betreft de 5.02.
2. Wederom de scherpe blik van Jurjen of beter: de blinde kip die ik ben
Na het omdraaien van de elco en wisselen van de diodes (voor een AO95 uit de EE2003 en nog een zwarte diode met opschrift BY 127 GI 7873 aangetroffen in een EE doos van marktplaats) hoorde ik al meer
Net heel even getest maar morgen weer verder...
P.S. zie bijlage voor diodes
Golden Member
Op vrijdag 7 juni 2024 01:50:27 schreef George Meervaart:
Ooops geen germanium dusJa het betreft de 5.02.
Germaniumdioden van het type OA95 zijn lastig verkrijgbaar. Ik heb deze schakeling heel vaak gebouwd, ook met gebruikmaking van andere germaniumdioden.
Beter verkrijgbare germaniumdioden zoals de 1N34 en de 1N60 functioneerden bijvoorbeeld ook prima.
Golden Member
De BY127 is een silicium gelijkrichterdiode.
Op vrijdag 7 juni 2024 10:58:39 schreef Wasluis1971:
Beter verkrijgbare germaniumdioden zoals de 1N34 en de 1N60 functioneerden bijvoorbeeld ook prima.
Bedankt voor de tip. Ik was al aan het googelen en kwam dit tegen:
https://rigert.com/ee-wiki/index.php?title=EE_Germaniumdiode
Origineel onderdeel
Germaniumdiode: OA95
OA85 voor de EE1050
Vervangingsonderdeel
AA11112 van de AA11
AA116 van de AA116
Of Schottky diodes:
BAT81 (BBT81)
BAT82 foto's
BBT83 foto's
BBT85 foto's
BBT86 foto's
en
https://smorenberg.com/product-categorie/elektronica/elektronica-actie…
Op vrijdag 7 juni 2024 11:13:51 schreef maartenbakker:
De BY127 is een silicium gelijkrichterdiode.
Ooops die valt dus ook af.
Hopelijk heb jij nog wat diodes gevonden voor me
of ik moet naar moderne varianten:
1N34 en de 1N60,
Is dit wat (BAT85 ipv BBT85)?
BAT 85 Shotkey diode
sb-d 30v 0.2a stky 10pf
Direct leverbaar Artikelnummer: 040032
€ 0,95 (@smorenberg.com te Alkmaar)
Golden Member
BAT85 is denk ik wel bruikbaar. Ik weet niet of het hier op het forum was of elders, maar iemand heeft een keer vergelijkende tests gedaan met allerlei types dioden.
Ik heb al wel wat spulletjes gevonden, moet ik nog even verder uitzoeken en dan laat ik het je weten. Ik heb sowieso diverse AA en OA germaniumdiodes op voorraad dus dat is geen probleem.
Op vrijdag 7 juni 2024 11:39:26 schreef maartenbakker:
BAT85 is denk ik wel bruikbaar.
OK merci. Ik heb er net een paar besteld (bij smorenberg). Hopelijk morgen inzetbaar.
P.S. Ik heb ook AO95 diodes besteld (bij elba)
P.S. Ik heb ook AO95 diodes besteld (bij elba)
Geheel onverwacht toch nog ontvangen op zondagmiddag dank maarten
Ik ga de AO95 diodes plaatsen en mijn ogen en oren de kost geven...
De AO95 diodes leken iets minder ontvangst te leveren.
Zodra de BAT85 diodes binnen zijn zal ik de test herhalen.
In de tussentijd ben ik ook verder gegaan met het oorspronkelijke plan om de SW receiver van Jurgen met de gele printplaat met IC LM 3900 te bouwen.
(N.B. Er is ook nog een versie met het gele transistorplaatje)
Bron: https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/40-regenerative-shor… sectie 5.8 - 10 MHz (49 - 41 - 31m)
SW receiver van Jurjen met de gele printplaat met IC LM 3900
Zie hier mijn meest recente brouwsel van de SW receiver van Jurjen met de gele printplaat met IC LM 3900
Bij het opdraaien van de potentio meter: een luide fluit toon.
S.O.S. Help
Ik zag dat de aansluitingen naar 21 en 22 waren aangesloten op 22 en 23.
Dit is hersteld (zie bijlage) maar resultaat is gelijk (hoge fluit toon).
Op maandag 10 juni 2024 14:13:48 schreef George Meervaart:
De AO95 diodes leken iets minder ontvangst te leveren.
Zodra de BAT85 diodes binnen zijn zal ik de test herhalen.
[/i]
Ik heb even vergelijkend warenonderzoek gedaan (OA95 (germanium) vs. BAT85 (Schottky): bij mij komt de OA95 als veel, maar dan ook echt veel beter naar voren. Had je de OA95 diodes wel goed geschakeld?
Ik zou ook verwachten dat de OA95 het veel beter doet dan de BAT85: de Vf van de OA95 is 400mV, terwijl die van de BAT85 op het dubbele zit (800mV). De OA95 is, als detector, dus veel gevoeliger!
Op maandag 10 juni 2024 14:34:09 schreef George Meervaart:
Zie hier mijn meest recente brouwsel van de SW receiver van Jurgen met de gele printplaat met IC LM 3900Bij het opdraaien van de potentiometer: een luide fluit toon.
S.O.S. Help
Dat is iets te gemakkelijk (en te summier beschreven - welke potmeter (regen of volume), en deze fluittoon over het gehele bereik van de ontvangstfrequentie?).
In plaats van allerlei apparaten in parallel te bouwen (je hebt er nu drie staan geloof ik?) zou ik voorstellen eerst het gedrag van de 5.02 reg. uitbreiding helemaal proberen te begrijpen (deze is gemakkelijker in te stellen dan de kortegolf radio):
Als de ontvanger zich niet zo gedraagt, weet je dan inmiddels op welke manier / via welke component je de regeneratie-intensiteit kan aanpassen?
EDIT: de achterliggende motivatie van mijn verhaal hier: het zou kunnen dat ook jouw KG-ontvanger zich keurig gedraagt ... dit kan je via bovenstaande vragen checken.
Groet!
Golden Member
Heb je wel een verse OA95 gebruikt, dus niet een die met het lampje in serie heeft gestaan?
5.02 regenerative extension (2024)
Op dinsdag 11 juni 2024 12:58:23 schreef maartenbakker:
Heb je wel een verse OA95 gebruikt, dus niet een die met het lampje in serie heeft gestaan?
Goede tip! Ik zal vanavond twee verse gebruiken.
...te summier beschreven - welke potmeter (regen of volume), en deze fluittoon over het gehele bereik van de ontvangstfrequentie?).
Ik heb vier knoppen ter beschikking: trimmer (op 21 en 22), de potmeter met schakelaar (op 14 t/m 18), de extra varco (op 5 en 6) en de standaard varco (op 3 en 4).
Bij het open zetten van de potmeter hoor ik aanvankelijk helemaal niets (dus ook geen luide ruis) totdat ik de potmeter ca 3 kwart open draai dan hoor ik een luide fluit toon. De toon blijft tot de potmeter max open gedraaid is. Bij terug draaien naar ca 3 kwart verdwijnt de toon weer.
Draaien aan trimmer, extra varco, standaard varco levert niets op.
Ik had verwacht luide ruis en oscilaties te horen maar alleen die luide fluittoon hoor ik dus.
P.S. als ik mijn oor op de speaker leg dan hoor ik wel hele zachte ruis. Echter het draaien aan de trimmer, extra varco of standaard varco geven geen enkele wijziging qua geluid.
In plaats van allerlei apparaten in parallel te bouwen (je hebt er nu drie staan geloof ik?)
Ik heb twee opstellingen (mijn voorraad componenten is niet zo groot). Vanwege het wachten op de diodes ben ik aan de tweede begonnen.
- Gedraagt hij zich volgens mijn beschrijving van een regeneratieve ontvanger?
- Kan je op elke willekeurige frequentie de regeneratie zodanig instellen dat net geen oscillatie optreed - oftewel: de ontvanger kan altijd op zijn gevoeligst ingesteld worden?
- Overdag: Kan je Radio Caroline (645kHz) redelijk ontvangen - ik wel vanuit Groningen, dus de rest van NL zou dit zelfs beter kunnen krijgen)? (dit is hun transmitter locatie)
- Overdag: Kan je BBC 5 goed ontvangen op 693kHz?
- Overdag: Misschien komen ook lokale (legale) piraten binnen (LPAM - bij mij wel!: Radio Calypso uit Oostwold, maar die ligt dan bij mij ook binnen 10km ... , maar ook Radio-0511 uit Ternaard (= 44km) komt nu stevig door)?
Geen enkele zender komt door. Geen oscillaties hoorbaar. Geen (luide) ruis hoorbaar.
Als de ontvanger zich niet zo gedraagt, weet je dan inmiddels op welke manier / via welke component je de regeneratie-intensiteit kan aanpassen?
Ik zou denken de extra varco maar geen van alle knoppen leiden naar zender ontvangst of oscilatie geluid.