Op dinsdag 14 mei 2024 13:30:37 schreef Sine:
post even beperkt tot het elektronische, de rest is iets voor een ander forum.
Mooi zo, de rest zet ie maar op "knoflook-online" of iets dergelijks 
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
Voor de Advanced Engineering beurs waar we morgen en overmorgen op aanwezig zijn wou ik een leuke demo bouwen voor onze 5G/WiFi/BLE/GPS module en ons BlueCherry IoT platform.
Ik heb daarom de ESP32 van de module aan een level shifter gekoppeld zodat ik deze kon interfacen met de 5V UART op de user port van een commodore 64. Op de module heb ik een CLI geprogrammeerd waarin je jouw naam en email adres kan ingeven. Op het moment dat je deze bevestigd wordt over CoAP + DTLS een bericht gestuurd naar de server die het omzet naar een MQTT bericht en dan een bedankje stuurt via email.
Het lijkt misschien ingewikkeld om al deze protocollen te gebruiken maar daar gaat de demo eigenlijk om. Als programmeur merk je niet dat je CoAP + DTLS gebruikt maar lijkt het alsof je gewoon MQTTS gebruikt. Dit is het leuke aan de demo. De reden dat we CoAP moeten gebruiken over cellular, en zeker NB-IoT, is dat TCP gebaseerde protocollen hiervoor niet geschikt zijn.
Voor iedereen die het wil testen, kom gerust langs morgen en overmorgen (15 en 16 mei) in Antwerp Expo. Voor tickets kan je hier terecht: https://register.visitcloud.com/survey/25qw2n9cp2sug?actioncode=NTWO00…
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Een niet-al-te-elektronisch projectje:
Een lade-insert voor mijn raacokastje om een berg "SMD containers" (epjes, van de smdshop) in 1 laatje gesorteerd op te bergen. Passen er 48 in 1 laatje. Kun je zoiets als een E12 reeks heel compact opbergen (ik ga deze voor condensatortjes gebruiken).
Ontworpen in OpenScad, en parametrisch. Dus als je minder rijen/kolommen aan gaten wil of de insert dikker of dunner wilt hebben dan kan dat. De epjes zijn schuin aan de onderkant, de houder ook, en ook dat is instelbaar.
Basicly, je kunt hiermee allerhande inserts maken voor laatjes. De maat van de la is ook instelbaar.
Ik heb het ontwerp op thingiv printables gezet:
https://www.printables.com/model/876140-parametric-raaco-drawer-insert…
Het is dusdanig parametrisch dat het zich vrij makkelijk laat aanpassen om bijvoorbeeld batterijen in de "grotere" la van een raaco-kastje te zetten.
Alleen zou dat vrij lang duren om te printen. Met wat aanpassingen is het model te printen in spiral vase mode (waarbij alleen de buitenwand geprint wordt en geen infill). Het 'grid' zit zo aan elkaar vast dat alles buitenwand is. Het is een vaas, maar dan met een beetje een gekke vorm:
https://www.printables.com/model/876155-parametric-drawer-insert-batte…
Da's dus een aangepaste versie van hetzelfde ontwerpje. Ook parametrisch, dus als je andere maten batterijen (of potjes/bakjes/dingen) in een andere maat la wilt, maar dan in vase mode, dan is dat vrij makkelijk.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Heel mooi gedaan! Wat is de maat van de SMD containers? Zoeken op epjes en smdshop geeft geen bruikbaar resultaat...
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
https://nl.aliexpress.com/item/1005004504858228.html
Wordt gebruikt in laboratoria
EDIT: staat geen maat bij, maar bestel je ze en meet ze zelf op
[Bericht gewijzigd door marcob op (28%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 17 mei 2024 10:07:28 schreef Benadski:
Heel mooi gedaan! Wat is de maat van de SMD containers? Zoeken op epjes en smdshop geeft geen bruikbaar resultaat...
Ik gebruik deze .
Let op: Slic3r struikelt op deze STL en maakt een paar "rare draden in het niets". Een tijd had ik niet beter en moest het maar, maar ze zijn echt 1 tikkie beter sinds ik prusaslicer gebruik.
De lol is dat de binnenkant geen hoekjes heeft zodat je altijd makkelijk met je vinger er een onderdeel uit kan halen. Maar veel minder compact. Dus er is een trade-off.
Op vrijdag 17 mei 2024 10:11:45 schreef marcob:
EDIT: staat geen maat bij, maar ...
Jawel hoor:
Length:42mm diameter:8mm
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 17 mei 2024 10:07:28 schreef Benadski:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Epje
Wat ik heb is 31 mm lang/hoog (met deksel), 8 mm diameter op het brede stuk, maar onderaan taps toelopend. Zoals de middelste op de foto, maar minder hoog (of de meest rechtse maar dan groter…) Dat is de ‘kleine’ smd container van smdshop.nl.
De ‘grote’ SMD container is 42 mm hoog, met deksel, en zo’n 11 mm diameter. Dat is de 2 ml variant. Die past dus niet rechtop in een klein raacolaatje. (laatje is ongeveer 35 mm hoog van binnen).
De ‘kleine’ is denk ik 1,5 of 1 of 0,5 ml ofzo. Die past wel.
Ze zijn wel niet antistatisch: weerstandjes en condensatortjes blijven ‘statisch’ aan de wanden ervan plakken.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]
Hier nog een klein project van mij.
Het is een zonnepaneelregeling, hiermee worden een aantal strings afgeschakeld bij over productie.
Dit komt bij een agrarisch bedrijf te hangen, hoofdzekeringen zijn 3 X 25A.
Hij moet eigenlijk naar 3 X 50A, maar vanwege het bedrag voor het vast recht wil hij dat niet. Plus dat de voedingskabel verzwaard moet worden.
Vastrecht is nu € 350,- en gaat bij 50A naar € 2100,- per jaar.
Hier de besturing.
En dit is het kastje dat de panelen af gaat schakelen. De twee buitenste relais zijn DC-hoogspanningsrelais, geschikt voor 1000VDC en 150A. De eventuele vlamboog wordt afgebogen van de kontakten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ai, typefoutje in het front, zie je pas als ie af is natuurlijk... Netjes gemaakt!
Edit: ... Of? Zijn er echt twee "STR_1" ? Ook de software heeft dezelfde "rariteit"!
[Bericht gewijzigd door rew op (35%)]
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
@lambiek heel mooi gemaakt en eigenlijk wel een goede oplossing in onze streek waar je de piek slechts een paar % van de tijd haalt.
Als ik dan toch iets zou moeten zeggen. Ik zou persoonlijk ronde kabels nemen door de wartels, dat sluit beter aan en ziet er ook net wat beter uit.
Netjes gemaakt.
Meet je met stroomtrafo's?
Wat doen de drie andere contactors?
Je maakt het jezelf wel moeilijk, Een dip op de achterkant van de print, en wartels verzonken in de montageplaat.
Allen bedankt. 
Op donderdag 23 mei 2024 10:04:13 schreef rew:
Edit: ... Of? Zijn er echt twee "STR_1" ? Ook de software heeft dezelfde "rariteit"!
Nee, geen type fout. String_1 zijn 20 panelen en string_2 zijn 10 panelen. String_1 wordt afgeschakeld op overstroom van L1 of L3.
Op donderdag 23 mei 2024 10:08:30 schreef Totale beginner:
@lambiek heel mooi gemaakt en eigenlijk wel een goede oplossing in onze streek waar je de piek slechts een paar % van de tijd haalt.
De dagen dat je volle zon hebt valt mee hier en in de winter en met bewolking staat alles gewoon bij.
Als ik dan toch iets zou moeten zeggen. Ik zou persoonlijk ronde kabels nemen door de wartels, dat sluit beter aan en ziet er ook net wat beter uit.
Dat worden ook ronde kabels bij installatie, dit was voor de test thuis. 
Op donderdag 23 mei 2024 10:17:10 schreef Sine:
Meet je met stroomtrafo's?
Ja ik meet met stroom trafo's van Lem, type LEM-AT50-B10.
Wat doen de drie andere contactors?
Daar zitten potentiaal vrije kontakten op, die gaan de hoogspanningsrelais sturen.
Je maakt het jezelf wel moeilijk, Een dip op de achterkant van de print, en wartels verzonken in de montageplaat.
Nou dat was een foutje van de Chinees, die heeft de printen gespiegeld gemaakt. Nu kon ik of nieuwe laten maken of ik kon het zo doen. 
Die hap uit de grondplaat was voor een foutje van mij, had het eerste gat geboord toen ik eraan dacht, helaas te laat. Dus moest ik het zo oplossen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
M'n zus kocht februari dit jaar of zo een sterk afgeprijsde Blackmagic Atem Mini Pro van een verhuurbedrijf. Klacht: spikkels in het beeld en sommige ingangen zijn slecht.
Eerlijk: dit wordt verkocht als professioneel spul, maar dat is het natuurlijk niet met HDMI aansluitingen.
Thuis inderdaad problemen met sommige ingangen (al bleek dat minder erg dan we hadden verwacht) maar de witte spikkels waren inderdaad duidelijk zichtbaar.
Om voedingsproblemen uit te sluiten werd het tafeltje uit een V-mount accu gevoed, maar nee, de spikkels bleven.
Eerst maar eens open.
Ik had toen nog geen microscoop en moest me behelpen met m'n macroringen op m'n fotocamera.
Bij de uitgangs-chip van dit montage-tafeltje, de TDP158 in WQFN-40 behuizing, vielen me wel veel solderingen op die ik op z'n zachtst gezegd twijfelachtig vond.
Vooral pootje 38 vond ik wel erg slecht ogen. Bij dit type IC (of bij WQFN in het algemeen, dat weet ik niet) lopen de contacten door aan de zijkant, dus als ik dit soort solderingen zie ga ik meteen twijfelen aan hoe de onderzijde verbonden is (of beter: niet verbonden is)
Dus hup, het ding werd verwijdert met hetelucht, schoongemaakt (evenals de print) en weer gesoldeerd, met loodhoudend soldeer.
Zo, dat ziet er stukken beter uit.
Ik kan me niet meer herinneren of dit de spikkels deed verdwijnen, maar goed, het probleem was in ieder geval niet erger geworden en de HDMI poorten waren dus aan de beurt.
Een onderwarmer is echt noodzakelijk en zelfs daarmee is het een pittige klus deze connectors er af te krijgen. Dolblij dat ik laag-smeltpunt soldeer had aangeschaft, al werd het daar niet automatisch veel makkelijker mee.
Na een half uur of zo zweten met m'n kop boven de onderwarmer en daarna voorzichtig reinigen van alle soldeer-eilandjes en gaten was alles eindelijk schoon.
De zoektocht naar de nieuwe connectors had ik toen al afgerond: ik moest Molex 208658-1051 HDMI connectors hebben ( https://nl.mouser.com/ProductDetail/Molex/208658-1051?qs=BJlw7L4Cy7%25… )
Niet geheel exact dezelfde (maar ik zie Blackmagic er ook wel voor aan voor een of ander goedkope k*tconnector te kiezen) maar maat-technisch geheel gelijk.
Vanwege het heftige hittebombardement heb ik alle ESD-onderdrukkers bijna direct achter de connectoren doorgemeten. Daarbij bleek dat van de uitgangsconnector de ESD-onderdrukker van het CEC-lijntje stuk was gegaan: die was nu open. Voordeel dat ik vergelijkingsmetingen kon doen van de andere 4 poorten.
Omdat het ding zo ongelooflijk dicht bij de poorten zelf zit, besloot ik die eerst te vervangen voor ik ook maar 1 poort zou monteren.
Het werd de ESDSBULC5V0AE2 ( https://nl.mouser.com/datasheet/2/258/ESDSBULC5V0AE2_0201_A_-3370156.p… )
Hoewel ik de indruk heb dat ik een juist type gemonteerd heb, zit het me toch niet helemaal lekker dat deze niet twee diodes met een zener daar overheen heeft zitten, maar alleen een (zo te zien) bidirectionele zenerdiode heeft. Echter heb ik ook gemerkt dat sommige fabrikanten 'm uit principe zo tekenen, terwijl het inwendige wel degelijk 3 onderdelen bevat. Nu ja, het zal beter dan niets zijn.
Groot nadeel: Men besloot in de VS dat dit ESD-onderdrukkertje aan exportcontrole vast kwam te zitten: gevolg was dat m'n pakket bij Mouser tegengehouden werd omdat de fabrikant meer informatie wou. Een belletje naar Mouser trok alles vlot: binnen een paar uur na m'n belletje was m'n pakket onderweg.
Maar goed, toen kon ik eindelijk door en nu onder de microscoop die ik eind maart had gekocht (Euromex Nexiuszoom) en waar ik in april een camera voor kocht (VC.3031) na uiterst teleurstellende resultaten met een C-mount naar MFT-adapter voor m'n Panasonic GH5.
Dat zwarte blokje boven 'D6' is 'm... 0201 formaat.
Iets verder uitvergroot:
M'n zus nam een foto terwijl ik bezig was.
Het vervolg hieronder...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Zo, nadat ook de nieuwe onderdrukker op z'n plek zat, werden de HDMI-poorten weer gemonteerd.
En bij testen bleek toen iets raars: HDMI-ingang 1 deed het niet meer: het beeld bleef zwart. Máár... er was geen melding van 'geen signaal', dus er gebeurde wel iets...
Vandaag de microscoop er weer bijgepakt (ik heb nog geen vaste plek om 'm op te stellen)
En hé... bij de 4-voudige ESD-onderdrukker bij HDMI-in 1 zag ik een afwijking.
Even verder vergroten en de print onder een hoek bekijken:
Jawel, een tinbrug tussen 1 van de dataparen van de aansluiting.
Met wat flux er even met de bout langs gegaan (en daarna weer het ellendig lange schoonmaken met alcohol) en daarna een snelle test: hij doet het nu weer volledig!
M'n zus gaat 'm nu zodanig ergens inbouwen dat er korte HDMI-verlengers tussenkomen zodat de connectors op het tafeltje zelf niet verslijten.
EDIT: zucht zucht en nog eens zucht... wéér het verkeerde topic... Waarom doe ik dat toch steeds verkeerd...
Lucky Luke
Huh? Show Your Projects lijkt me juist helemaal het juiste topic hiervoor! (Goed, hij past ook goed in Show Your Repairs).
Toen ik begon te lezen dacht ik “weardguy, van die accu’s”, kijk welke naam erbij staat en inderdaad. Is weer een keurig stukje picoliter-loodgieterij. Not to mention reverse-enginer(d)ing.
Ik zou haast zeggen, ik wil ook zo’n broer
al heb ik geen idee wat een blackmagic atem mini pro is. Een videostroom-omschakeldinges blijkbaar.
Mijn +35 jaar oude voeding had nood aan wat TLC.
Er waren ook een paar dingen die mij al jaren "stoorde":
1) De ingang was via een tweelingsnoer aangesloten op een kroonsteentje zonder aarding.
2) De aan/uit schakelaar is zo'n klein prutske van C+K, er is nu een extra voedingsmodule bijgekomen met extra trafo, dus nood aan wat beters.
3) De bedrading was niet echt mooi.
Dus de boel opgekuist, een extra print met daarop een "standaard" apparaat ingang met filter, een dubbelpolig relais dat gestuurd word met het C+K schakelaartje en een zekering waar ik nu makkelijker bij kan.
Met wat verschuiven van de printgeleiders had ik net genoeg plaats om er een extra voedingsmodule, 3V3, bij te plaatsen.
Jakkes 
Stukken beter 
Een beetje schuiven met de printgeleiders en ja, het past net.
Bedrading wat netter, en een print met relais, zekering en ingansbus.
Extra bussen op de frontplaat, geel en zwart en een aardingsbus.
Van links naar rechts: 0-35V 3A --- 3V3 3A --- 5V 3A --- +12V 3A --- -12V 3A
[Bericht gewijzigd door eSe op (13%)]
Voedingen heb je nooit genoeg
En zo heb je er heel veel in 1 doosje.
Die -12V vind ik een beetje verwarrend wat kleuren van klemmen betreft een afwijkende kleur (blauw bijvoorbeeld) voor -12 is misschien handiger, maar als je zelf weet wat wat is dan is dat natuurlijk prima.
Als je die -12V maakt met een 7912 dan heb je kans op afwijking als de regelaar niet minimaal met 5mA belast.
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
@Sine Beetje verwarrend, weet ik, maar het is al meer dan 35 jaar zo. Daarom staan die bussen andersom. Ben het gewoon en had geen andere kleuren in huis. Toch niet van die grote banaan bussen.
Ik heb de boel volledig uit elkaar gehaald maar niet gekeken naar de regelaars. De 5V is een LM323K, de +12 en -12 zijn 78x12 en 79x12 in TO3 uitvoering, max 3A. Dacht ik.
Groetjes,
eSe
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op maandag 3 juni 2024 16:58:18 schreef eSe:
de +12 en -12 zijn 78x12 en 79x12 in TO3 uitvoering, max 3A. Dacht ik.
Dat zal een L7912 zijn, die zijn 12V bij 1,5A, die moet je voor optimale regulatie inderdaad met 5mA belasten. Maar gezien je de led voed via de uitgang voldoe je daar al aan.
En vergelijkbaar met de data van Fred mag die L7912 tussend de 11,4 en 12,6V liggen. Dus dat is inderdaad binnen spec.
't zijn inderdaad 1,5A regelaars, ik had 3A in mijn hoofd. Verward met de LM323K, die is 3A.
En de afwijking is idd binnen specs.
Goed zo, na +35 jaar.
Groetjes,
eSe