Daar hadden ze rijtjes dames die handig waren met koordjes, garen en touwtjes. Die hadden daar routine in...
In specifieke gevallen nog beugeltjes om snaarwielen in een bepaalde positie te houden tijdens het spannen van het veertje.
Nu heb je ook de reden ontdekt waarom ik die erres van de klant niet helemaal uitelkaar wilde halen 
Je kan krokodillenklemmetjes gebruiken om dingen op hun plek te houden. Eventueel smeltlijm, dat peuter je zo weer los als je er wat IPA onder laat kruipen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
Bij de wieltjes en andere punten met een stukje plakband vastzetten en zo de hele route afwerken.
Zodra het gespannen is plakbandjes weg.
Zo heb ik dat wel eens gedaan.
De A3 formaat transfers komen morgen.
De "pers" bij school kan op de geadviseerde 177 graden ingesteld worden dus ik hoop komende dagen een test te kunnen doen!
Op maandag 17 juni 2024 22:08:59 schreef revado:
De A3 formaat transfers komen morgen.
De "pers" bij school kan op de geadviseerde 177 graden ingesteld worden dus ik hoop komende dagen een test te kunnen doen!
Ik ben benieuwd!
Op maandag 17 juni 2024 19:16:21 schreef revado:
Bij de wieltjes en andere punten met een stukje plakband vastzetten en zo de hele route afwerken.
Zodra het gespannen is plakbandjes weg.
Zo heb ik dat wel eens gedaan.
Het is me niet gelukt met het koordje. De hele avond bezig geweest, maar kom er niet uit. Ik weet gewoon niet hoe het heeft gezeten.
Het koordcircuit bestaat uit een asje met de knop waaraan je draait (rechts in beeld). Deze heeft twee flensjes.
Verder Een groot zwart wiel (met 4 groeven plus een inkeping) die aan de afstemcondensator zit, en helemaal links een wieltje.
Dit is het bovenaanzicht.
.
.
Dit is het wiel met het rechter asje:
.
.
.
Dit het grote wiel dat aan de afstemcondensator zit. het heeft 4 groeven voor een koord. Plus een inkeping die vast ook een functie heeft (boven in beeld). Toen ik het spul demonteerde leek het erop dat het koord daar in ging.
.
.
Het koord met veertje. Het heeft halverwege een soort oogje. Misschien moet het koord daar in de inkeping van het zwarte wiel. Geen idee.
.
.
.
Nu had ik voor de demontage een foto gemaakt van boven. Je kunt daar nog net zien hoe het koord over het grote wiel liep. Maar niet hoe het verder zit (helaas).
Ik vrees dat ik de documentatie moet zien te krijgen. Van een Philips radio had ik die onlangs en daar stond precies de koord-flow in.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Soms zitten die snaren op een heel vreemde en ingewikkelde wijze om de poelies (waar je in je stoutste dromen niet op zou komen...)
Ik ben een keer een halve dag bezig geweest om snaren erom te krijgen, maar toen paste alles perfect!...
Ik had wel een kleinigheid over het hoofd gezien: de aanwijzer bewoog nu in tegengestelde richting... 
Probeer inderdaad even een documentatie met snarenloop te vinden. Want daar staat in hoeveel slagen er om een wiel moeten, of de afstemcondensator juist ingedaaid of uitgedraaid moet zijn enzo.
Zelfs mét documentatie is het lastig.
Op dinsdag 18 juni 2024 01:46:41 schreef Arco:
Soms zitten die snaren op een heel vreemde en ingewikkelde wijze om de poelies (waar je in je stoutste dromen niet op zou komen...)
Ik ben een keer een halve dag bezig geweest om snaren erom te krijgen, maar toen paste alles perfect!...Ik had wel een kleinigheid over het hoofd gezien: de aanwijzer bewoog nu in tegengestelde richting...
Haha, grappig. Dat had ik nl ook. 
Om wat te proberen pakte ik een klosje ijzergaren en begon zelf maar een draad te spannen. Met veertje er aan. Het leek te lukken, maar inderdaad, het spul draaide verkeerd om...
En inderdaad, soms een heel ingewikkelde constructie. Anderhalve slag om een poelie en draden die elkaar kruisen om de richting te veranderen.
Maar toen ik mijn verloren foto's gisteren zag, zag ik pas dat er rechts nóg een wieltje zit. Geen wonder dat ik touw 'overhield'.
Het koord moet inderdaad met dat kleine oogje in de uitsparing van dat zwarte wiel zag ik.
Dus nu nog maar eens een paar uur er tegenaan gooien, het zou moeten lukken.
Geduld is wel een schone zaak...
Koortjes... altijd feest.
Op maandag 17 juni 2024 19:16:21 schreef revado:
Het liefst met schildersplakband of ondoorzichtige Scotch plakband.
Op donderdag 20 juni 2024 20:56:00 schreef Bavelt:
Hat apparaat 'speelt'Nu reageert het 'oog', De Em84 alleen (flauwtjes) op AM zenders, op de LW,KW en MG.
Maar op de FM doet-ie niks. Ik meet op het rooster g ook geen verandering bij sterke/zwakker zenders.
Zou het überhaupt wel de bedoeling zijn dat het ook op de FM werkt?
[bijlage]
Zeker wel. Kijk maar in het schema. Schakelaar U schakelt de boel om.
U 14-16-18 bedoel je dan zeker?
Die schakelt het rooster idd naar andere delen in het circuit.
Maar ik vind wat onnavolgbaar wat daar allemaal gebeurt. Eén oerwoud van schakelaars en drukke circuits.
Maar de FM levert in mijn geval geen stuurspanning op de EM84.
De stuurspanning hoort op C75 (4µF) te staan.
Wat kan helpen is de verbindingen te arceren met een merkstift (op papier).
Alles in het schema staat getekend in stand LW, Bij zo'n schema pak ik een merkstift, trek de schakelaars door, en arceer de signaallijntjes.
op C75 ontstaat een DC spanning in verhouding tot de sterkte van het FM signaal. Meet eens of daar spanning over verschijnt en of deze schommelt als aan het afstemwile draait.
De EABC buis bevat een diode, een dubbeldiode, en een triode.
Een van die diodes (De letter A in het buisnummer) wordt gebruikt om de sterkte van de 10,7 MHz draaggolf te detecteren. Dat wordt het signaal dat het oog aanstuurt.
De andere twee diodes (De B in het buisnummer) Maken deel uit van de z.g. foster sealy fm detector. Dat is waar uiteindelijk het geluid uit komt. Het is mogelijk om ook met deze dioden de EM buis te sturen. Maar dan gaat de buis knipperen op de maat van de muziek in plaats van de signaalsterkte.
Add,
Ik heb me vergist. Ik was even te snel met reageren. Kris van Damme hieronder verteld het juiste verhaal.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (10%)]
Op vrijdag 21 juni 2024 09:08:22 schreef Ex-fietser:
Een van die diodes (De letter A in het buisnummer) wordt gebruikt om de sterkte van de 10,7 MHz draaggolf te detecteren. Dat wordt het signaal dat het oog aanstuurt.
ik dacht het niet 
De andere twee diodes (De B in het buisnummer) Maken deel uit van de z.g. foster sealy fm detector. Dat is waar uiteindelijk het geluid uit komt. Het is mogelijk om ook met deze dioden de EM buis te sturen. Maar dan gaat de buis knipperen op de maat van de muziek in plaats van de signaalsterkte.
Ik zie er toch een assymetrische ratiodedector in. de limiterende condensator (C75) bevat ook een DC signaal in relatie tot de zendersterkte.
nog een toevoegsel:
Dat is waar uiteindelijk het geluid uit komt. Het is mogelijk om ook met deze dioden de EM buis te sturen. Maar dan gaat de buis knipperen op de maat van de muziek in plaats van de signaalsterkte.
het signaal waar je naar refereert wordt wel gebruikt, na een LPF, voor de nulindicator, als die aanwezig is. (hier dus niet)
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (20%)]
RAAF12
Golden Member
Zoals ex-fietser al opmerkte de B in het typenummer is de dubbele diode die voor de FM detector wordt gebruikt en de enkele diode voor AM detector. Tja je moet wat als er nog geen geschikte halfgeleider diode's zijn.
Hier is duidelijk het verschil te zien in de twee bovenste plaatjes. Buizenboek Muiderkring uitgave july 1966
Ik kan mij wel herinneren dat het afstemoog bijna geheel groen werd als er op een FM zender werd afgestemd.
Best wel grappig die combinatie van componenten.
Zo heb ik onlangs gewerkt aan de oude Philips TV uit 1957, waarbij twee diodes OA81 werden toegepast voor de detectie.
Die halfgeleiders waren er toen voorzichtig al wel.
In deze radio gebruikt men dan een EABC80 als diodes.
Maar er zit wel een silicium brugcel in voor de gelijkrichting en niet bijvoorbeeld een EZ80 of zo.
Op vrijdag 21 juni 2024 13:20:40 schreef RAAF12:
Zoals ex-fietser al opmerkte de B in het typenummer is de dubbele diode die voor de FM detector wordt gebruikt en de enkele diode voor AM detector.[bijlage]
en zoals ik al opmerkte is dat fout. 
voor de FM detectie wordt zowel diode A alsook eentje van de B sectie gebruikt, anders kan je geen ratiodetector schakeling maken met de EABC80.
op de dubbel diode B zit er dan nog eentje vrij, die is voor de AM.
Op vrijdag 21 juni 2024 14:05:26 schreef Bavelt:
Best wel grappig die combinatie van componenten.
Zo heb ik onlangs gewerkt aan de oude Philips TV uit 1957, waarbij twee diodes OA81 werden toegepast voor de detectie.
Die halfgeleiders waren er toen voorzichtig al wel.In deze radio gebruikt men dan een EABC80 als diodes.
Maar er zit wel een silicium brugcel in voor de gelijkrichting en niet bijvoorbeeld een EZ80 of zo.
dat men (terug) een buis gebruikt heeft een reden. er waren in 1956 al radio's met halfgeleiderdiodes in de FM detector geweest, maar men is dan teruggekeerd naar een buisdetector, minder vervorming. (door ongelijk gedrag van de oudere Ge diodes), dus de EABC80 heeft het nog lang uitgehouden 
Op vrijdag 21 juni 2024 14:05:26 schreef Bavelt:
Silicium? selenium
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 21 juni 2024 14:27:34 schreef kris van damme:
Silicium? selenium
Is dit een selenium? Ik dacht dat die altijd groot en plat waren (en vreselijk stonken als je ze misbruikte...)
Arco
Special Member
Dat is selenium.
En ja, bij sluiting verspreiden ze een penetrant luchtje... 
Ook bekend in plaatmodel:![]()
AEG maakte ze ook rond:
[Bericht gewijzigd door Arco op (63%)]