Een kennis van mij is bezig met een testbank voor een solexblok. Het wiel zit op een magnetische rem en ze willen de omwentelingen uitlezen met een softwarepakket. Het doel is om zo een optimale afstelling aan het blok te kunnen doen.
Afijn, de uitlezing doen ze met een lichtsluisje die afhankelijk van de snelheid een blokspanning uitstuurt. Dit wordt aan een kastje gekoppeld die vervolgens uitgelezen wordt door de software op de computer.
Dit principe werkt goed tot zover. En dan doel ik op een "gewoon" solexblok.
Nu zitten ze met raceblokjes voor de solexrace en deze hebben een elektronische ontsteking. Hierdoor lijkt de uitlezing niet meer te kloppen. Deze geeft te pas en on te pas verkeerde uitlezingen op de software.
Ik ben op deze vraag gaan kijken naar de opstelling. We hebben het lichtsluisje op een "kleine" testopstelling gezet en deze via een schroefmachine aangedreven. Via de scope was een mooie blokspanning te zien afhankelijk van het toerental. Toen ik de opnemer iets dichter bij het blok hield, was er niet meteen een storing zichtbaar. Echter wanneer ik de time/div helemaal open draaide was er een hele korte puls die leek uit te denderen. Ook deze was heel verschillend van vorm en amplitude. Ik heb hier screenshots van genomen, maar helaas bij thuiskomst kan ik de shots niet bij mijn floppy afhalen. Geeft een fout op het bestand als ik deze wil openen. Ja het is nog een oudje van Agilent scoopje met floppy disk.
Maar het lijkt er dus op, dat er pulsen in het hogere frequentiegebied opgepikt worden.
Is er een hele simpele manier om dit weg te filteren en enkel de opgewekte pulsen door te laten geven?
Ik heb hieronder nog een foto toegevoegd van de "storing" bij een gewoon solex blok. Deze is vele malen kleiner qua amplitude en zorgt hierdoor ook niet voor problemen. Maar het idee is hetzelfde bij het raceblok echter is dan de amplitude zo hoog dat het dus wel voor problemen zorgt.
Hier lichtsluisje lijkt heel erg op deze: Klik
Ik hoor graag jullie bevindingen.

een RC laagdoorlaatfilter (die nog net de hoogste te meten frequentie doorlaat) met een schmitt trigger erachteraan, in een afgeschermd doosje.

Waar komt die puls op binnen, op een Arduino of anders?

Als het via de PC gaat, waar zit de sensor dan op aangesloten? Zit daar nog een interface tussen?

Het kan ook helpen om het encoderwiel "zo noem ik het maar even" zwart te spuiten.

En zitten er niet een beetje veel tanden op, ik schat zo'n 20. En ik vermoed dat het blokje zo'n 15000 toeren maakt, dat zijn zo'n 5000 pulsen per seconden.

Nu zitten ze met raceblokjes voor de solexrace en deze hebben een elektronische ontsteking. Hierdoor lijkt de uitlezing niet meer te kloppen. Deze geeft te pas en on te pas verkeerde uitlezingen op de software.

Hebben ze getwiste en afgeschermde kabel gebruikt? En hoe lang is de kabel tussen de PC en de lichtsluis?

De pulsen komen binnen op een (zelf gefabriceerd??) kastje. Ik ben niet bekend met het printje en de interface.

Tot zover hebben ze nog geen afgeschermde kabel gebruikt. Dit komt in de uiteindelijke versie wel. En op dit moment is de kabel wel een aantal meter. Dit wordt dadelijk max een halve meter.
De metingen die ik met de scoop heb uitgevoerd, is direct op het sensor printje. Dus ik meet nog vóór de kabel.
Het encoder wiel wat op de testbank zit is groter dan het geen wat hierboven op de foto staat. Dit was maar een kleine opstelling om meer mobieler te kunnen testen. Maar uiteindelijk zitten er 60 tanden op de schijf. Ik heb even nagevraagd wat de verwachtte toerental zou zijn:
"We meten met de bewuste optische sensor niet het toerental van het motortje,maar het aantal omwentelingen van het aangedreven wiel, waarop de vertande schijf zit.
Bij een max snelheid van 75 km/u en een wieldiameter van 0,6 m, komt dat op 663 tpm.
Het motortje zal max 10.000 tpm draaien"

Dus als ik het dan bekijk verwacht ik maar 663 pulsen per seconden.
Zou dit dan beteken dat ik een RC laagdoorlaat filter moet berekenen die, laat zeggen, alles boven de 700hz wegfiltert?

75 km/h met een Solex?
Serieus? :?

Het signaal kun je ook gewoon bewerken in een microcontroller (ik neem aan dat die in dat kastje zit...)

Ja maar aangezien het kastje niet van mij is en ik liever niet aan dit kastje wil sleutelen, gaat mijn voorkeur uit naar een analoge filter..

Volgens mij komt het voort van de 5v voeding.
Het IC is een lm393 met open collector met een 10k en led+1K naar de +.
Alles wat op de voedingslijn (5V?) zie je bij hoog signaal op de scoop.
Een C van 100nF over de 5V zou kunnen helpen.

Dit zie ik bij okaphone in de omschrijving staan:
De module bezit 2 uitgangen D0, A0 welke beiden hetzelfde signaal afgeven maar waarbij A0 via de comperator gaat en D0 direct via de IR sluis gaat.
In dit geval loopt de meting van D0, dus direct via de IR sluit. Dus bovengenoemde geldt dan niet?!

Op dinsdag 18 juni 2024 21:53:45 schreef revado:
75 km/h met een Solex?
Serieus? :?

Er worden met die dingen circuit-races georganiseerd. Zelfs 24 uurs races.
https://youtu.be/koeY9K6jKBw?si=WsUaNTdn_k_bZVRF

Ik zie weinig ontkoppeling op dat printje zitten. Je zou kunnen proberen om daar iets bij te zetten.

Op dinsdag 18 juni 2024 22:11:34 schreef MGP:
Volgens mij komt het voort van de 5v voeding.
Het IC is een lm393 met open collector met een 10k en led+1K naar de +.
Alles wat op de voedingslijn (5V?) zie je bij hoog signaal op de scoop.
Een C van 100nF over de 5V zou kunnen helpen.

Helemaal links in het schema zit toch al een 100nF over de 5V?

Heb je hier geen terugkoppelweerstand nodig? LM 393 heeft geen 'schmitt trigger' ingang, dus bij het kleinste verschil gaat ie al omklappen.

Als dat nokkenwiel draait zal het op een moment een beetje zweven tussen 'wel licht' of 'geen licht' door de sluis.

Zoals hier al gemeld, wieltje zwart maken en misschien ook afschermen van strooilicht.

Ik heb een gelijkaardig probleem in een schakeling, lm393 staat even te oscilleren. Met een 393 van TI geen probleem, met een chinees exemplaar werkt het enkel goed als ik de spanningsdeler op de + ingang aansluit en de 'meetspanning' op de - ingang. Dan is het wel een geinverteerd signaal op de uitgang.

Groetjes,
eSe

Zou die Chinees dan niet een opamp zijn met een fake label?

Ik heb ook gehad dat ik bij comparators wat terugkoppeling moest toevoegen voor wat hysteresis.

Terugkoppeling is wat men toch voorschrijft bij comparators, dacht ik.

Heb het uit dit AN van Texas Instruments:

tidu020a.pdf

Op dinsdag 18 juni 2024 22:57:49 schreef Ricotjuh:
[...]

[bijlage]

Ja dat had ik gezien maar als je al die testen ziet op YT met korte draden dan werken ze allemaal, vandaar dat mijn gevoel zegt om extra ontkoppeling te plaatsen en liefst op de aansluitpinnen.

Ook de spanningsdeling aan de - ingang ontkoppelen zou een mogelijkheid zijn.

En zoals eSe schrijft zou terugkoppeling ook een oplossing kunnen zijn maar velen wagen zich niet om aan smd componenten te solderen.

Je kunt dat eigenlijk alleen maar oplossen met een scoop terplaatse en kijken vanwaar die storing komt anders moet je teveel gissen.

Op dinsdag 18 juni 2024 22:57:49 schreef Ricotjuh:

Ja, maar dat is niet genoeg. Normaal zet je over de voeding van je IC ook een ontkoppelcondensator, zo dicht mogelijk bij de plus pin van het IC. Bij de plus ingang zou je een pull-down kunnen zetten van bijvoorbeeld 50k.

Nu heb je ook kans dat er via ingang AO ellende binnen komt, zeker met een lange draad eraan. Dan helpt die 100nF die daar zit niet veel. Er komt vaak veel rommel van een ontsteking van een tweetakt blokje.

Persoonlijk vind ik het een leuk printje voor wat experiment doeleinden met een Arduino, maar voor dit doel is het minder geschikt denk. Zoiets moet je eigenlijk zelf maken.

En ik ben het met MGP eens, zoiets kun je alleen uittesten terplekke met de scoop eraan.

Ik zit net de fotos van dat kastje te bekijken en voor ik een ding zou doen zou ik eerst dat kastje eens onderhanden nemen.

Het soldeerwerk ziet er op de foto heel slecht uit. Vooral de connectors, de rest is niet goed te zien maar ik verwacht dat ze daar met het zelfde low budget station, of veel te lichte bout, zijn bezig geweest. Grote niet uitgevloeide klodders soldeer die meer op klei dan op soldeer lijken. De draden zitten niet eens direct in contact met de pinnen. Veel te lange draden, geen afscherming. Als ik dat zo zie dan levert dat problemen op, en als die er nog niet zijn, kun je er op wachten.

Re: Soldeerwerk: Links is origineel denk ik, de middelste connector, daar is dan later aan geprutst.

Op dinsdag 18 juni 2024 21:41:55 schreef Ricotjuh:
Het encoder wiel wat op de testbank zit is groter dan het geen wat hierboven op de foto staat.

Kun je niet beter een encoder gebruiken, dan weet je zeker dat je een mooie puls krijgt. Als je er één gebruikt met niet teveel pulsen per omwenteling, moet dat gaan.

Of je gebruikt een Hall-sensor met een paar magneten, ik ben bang dat die lichtsluis te gevoelig is.

Je zou ook nog een DC elektro motor (als generator gebruiken) toe kunnen voegen, dan kun je ook het koppel en het vermogen laten zien in een grafiek. Als de software daar geschikt voor is natuurlijk.

Nog even over de ontsteking, je zegt dat het een elektronische ontsteking is. Is dat er één waar de contactpunten nog gebruikt worden, of is het een motoplat ontsteking? Als het er één is waar de contactpunten nog dienst doen, dan kan het zijn dat de condensator slecht is. Met als gevolg enorm veel storing. Hoor je het ook op de radio als die in de buurt staat?

OFF-TOPIC,

Even iets anders waar ik wel benieuwd naar ben, hebben ze ook gebruik gemaakt van een expansie uitlaat, of mag dat niet? Ik neem aan dat ook de spoelpoorten en de in en uitlaat poort bewerkt zijn, of doen ze dat niet zelf?

Test opstelling is toch heel anders dan hierboven prachtig staat geschetst.
Het is op zich enkel een soort van voorvork waar een wiel in staat gespannen die magnetisch geremd kan worden. En hierboven op zit het blokje gemonteerd. Verder niets. Er zit geen fiets of iets dergelijks op. Betreft verdere keuzes en/of meet methodes ben ik niet bij betrokken geweest en kan ik momenteel geen uitspraak doen. Ik ben er alleen bij geroepen of ik mee kon denken om een goede uitlezing van deze testopstelling te verwezenlijken.
Probleem is dat ik de testopstelling niet thuis kan testen. Dus ik moet naar een andere locatie gaan om het een en ander te testen en daardoor moet ik hier al wat voorbereiden om mee te nemen om daar te testen.

Het idee van een encoder lijkt me uiteindelijk ook een beter plan. Maar dat wil ik graag gebruiken voor plan B. Eerst wil ik voor de test eens kijken of het met de huidige opstelling werkbaar te krijgen is met wat kleine aanpassingen.
En als ik jullie antwoorden lees zie ik een aantal zaken die ik kan doen:
- extra ontkoppel condensatoren plaatsen
- terugkoppeling toepassen over de comparator
- wieltje zwart maken.

Echter is de uitlezing bij een "normaal" solex blokje wel goed. Dus op zich lijkt de schakeling an sich wel gewoon te werken. Ook met langere kabels en ook met het slechtere soldeerwerk in het kastje.

Dus enkel een simpel RC filter plaatsen is niet voldoende?
Ook het soldeerwerk van van het kastje zal ik nog wat fatsoeneren.

Op vrijdag 28 juni 2024 13:30:37 schreef Ricotjuh:

Dus enkel een simpel RC filter plaatsen is niet voldoende?
Ook het soldeerwerk van van het kastje zal ik nog wat fatsoeneren.

een RC filter met een schmitt-trigger erachteraan. met enkel een RC filter heb je geen mooie flanken meer, wat weer voor verwarring kan zorgen bij de achterliggende elektronica ;

Dus dan zou ik zoiets krijgen.
Uiteraard zou ik ook een schmitt trigger ic kunnen nemen zoals de CD40106BE. Echter verwacht ik niet dat ik die hier thuis zo heb liggen en een opamp wel. Wel moet ik er denk ik rekening mee houden dat ik een Rail-to-Rail opamp neem als ik er 5V uit wil krijgen?!

In principe zou je gewoon een 741 kunnen gebruiken.