benleentje
Golden Member
Precies zo moderne lashelm is ook bijna helemaal dicht en er zijn dan ook geen reflecties die onbedoeld je ogen kunnen raken.
IK heb 2 keer lasogen gehad en de 2de keer was ook nog midden in de zomer terwijl we met de family naar het strand gingen. Ik heb zoveel afgezien die dagen dat ik daarna nooit meer lasogen heb gehad.
Dat heb ik ook twee keer gehad 
Door lassen en te vaak de electrode aanslaan zonder kap op een lastige bereikbare en wat roestige leiding......
En een keer door als klein ventje met een sneeuwbal de glazen balon van zo'n ( brandende) HPL kwiklamp kapot te gooien
We hadden van die open TB200 armaturen in Den Haag vroeger.
Een voltreffer, dat zeker, maar dan moet je niet een hele tijd met nieuwe sneeuwballen het kwartsbuisje stuk willen gooien wat een lelijk blauw licht geeft 
Een hand zand in je ogen is minder erg...
Ik heb al jaren zo'n automatische kap.
En voor kapotte lampen met UV heb ik respect 
ik moet vaak onderaan een auto lassen (bovenaan roesten ze niet).
en dan zit er wel een band/velg/uitlaatpot achter u die zo schoon het UV reflecteerd, en dat reflecteerd dan in het glaasje aan de binnenkant.
als ge dan 1 oog hebt die zo geirriteerd is, weet ge dat het reflectie was.
ik heb ook een automatische, 2 stuks zelf (1 helm en 1 vizier die zelfdimmend zijn)
heel soms zit het op zo een moeilijk bereikbare plaats, dat ik er niet aan kan met een helm op, en dan moet je de ogen maar toe doen tijdens het punten
beetje on topic weer:
ALLE TL zijn vervangen
van 293 naar 444W door 10 led lampen aan te zetten. is gemiddeld 15W per lamp nu.
150W is een stuk beter dan 800W en de boel is nog altijd meer dan genoeg verlicht.
kan eigenlijk alle lampen met LED weer inpluggen. met ALLE lampen weer actief zou ik op een 20lampen komen wat nog maar 300W is. minder dan de helft van het vermogen van de vroegere 16lampen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (28%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 28 juni 2024 23:50:17 schreef fcapri:
ik moet vaak onderaan een auto lassen (bovenaan roesten ze niet).
en dan zit er wel een band/velg/uitlaatpot achter u die zo schoon het UV reflecteerd, en dat reflecteerd dan in het glaasje aan de binnenkant.als ge dan 1 oog hebt die zo geirriteerd is, weet ge dat het reflectie was.
ik heb ook een automatische, 2 stuks zelf (1 helm en 1 vizier die zelfdimmend zijn)
heel soms zit het op zo een moeilijk bereikbare plaats, dat ik er niet aan kan met een helm op, en dan moet je de ogen maar toe doen tijdens het punten
beetje on topic weer:
ALLE TL zijn vervangen
van 293 naar 444W door 10 led lampen aan te zetten. is gemiddeld 15W per lamp nu.
150W is een stuk beter dan 800W en de boel is nog altijd meer dan genoeg verlicht.
kan eigenlijk alle lampen met LED weer inpluggen. met ALLE lampen weer actief zou ik op een 20lampen komen wat nog maar 300W is. minder dan de helft van het vermogen van de vroegere 16lampen
wrs wel nodig, retrofit ledlampen van 12W voor in 58W tlbakken geven niet bijster veel licht, dan is 2 lampen in het armatuur steken wel beter. de meeste led vervangers voor 58W TL-D zitten tussen 18-24W.
retrofit 12W LED voor 36W TL 
en ook de originele TL geven geen 360° licht meer rondom. dit was de bovenkant van een lamp...
eigenlijk moet je de lux meten op x aantal meter van de lamp op de grond. led is meer gericht licht en zou wel eens kunnen dat 12W led quasi evenveel lux op de grond geeft dan 36W TL (die vooral ook de plafond nog verlicht want zijn dunne armaturen)
vond nu enkel de 58W TL vs 25W led, de grotere versie lampen dus dan wat ik heb
ben u ook om 0h20 eens de lampen gaan aanzetten, is MEER dan genoeg licht met enkel die 10lampen dus
kan er nu werken alsof het smiddags is met zon
Let ook op de cri kleurechtheid de goedkope geven je of een kleurtje of je lijkt op een zombie.
Ik zoek nog een vervanger voor Philips Graphica 950 buizen. Lijkt nog niet te bestaan.
KGE
Golden Member
Op zaterdag 29 juni 2024 07:20:09 schreef blanka:
[...]
Ik zoek nog een vervanger voor Philips Graphica 950 buizen. Lijkt nog niet te bestaan.
Er zijn wel wat 5000K LED lampen, strips en TL's te vinden met een CRI>95
o.a. https://ledt8bulb.com/led-t8-tubes/high-cri-led-tube.html