Op zondag 30 juni 2024 20:50:19 schreef Paulinha_B:
Als we er maar ooit nog van horen...
Topicstarter, we vernemen echt graag wat er uiteindelijk van gekomen is!

Effe andere prio's dit weekend. Ik ga er verder mee. En laat het uiteraard weten. Met foto's.

Ik twijfel tussen
1. velleman WSAA189
voordeel: goedkoper
nadeel spanningsdrempels liggen vast
2: conrad 195308 Accubewaking Bouwpakket 12 V/DC
voordeel: zelf spanningsdrempels afstellen
nadeel: wat duur...

Voor beide geldt dat ik aan de " middenwaarde" niks heb, want dan moet het lampje uit zijn. Dus dat ledje sluit ik gewoon niet aan...

Volledig zelfbouw ga ik niet doen, dat zal me heel veel tijd kosten omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Op zondag 30 juni 2024 13:59:39 schreef nonius:
Nog een voordeel: als over 5-10 jaar er problemen blijken te zijn is het eenvoudiger wat hardware te repareren dan weer opnieuw in de software te moeten duiken.

ja, en binnen 5-10jaar vind je geen TDA1092 meer...
er komt een tijd dat je een 555 ic ook niet meer gaat vinden.
vaak hebben oude ic's ook nog van die speciale eisen van voedingen en ontkoppelingscondensatoren enzo....

ikzelf houd al die oude IC's al niet meer bij. het oudste wat er bij mij nog rondslingers zijn een paar BC547-557. al die oude ic's zijn de vuilbak in gegaan.
quasi alles wat zo een ic kon, kan ik met een arduino nano ook. en kan er functie's bijvoegen.
stel nu dat je 2kleurenled wil, geel bij te lage spanning, groen bij normaal, rood bij te hoge spanning.
begin het nog maar eens te doen met die analoge electronica.

met een micro controller veranderd er aan de hardware niks.
in bijna al mijn oldtimer zit een nano ingebouwd met display, en die doet vaak ook andere taken.
startonderbreking zal ook één van de volgende functies worden.

in het geval van de mehari, zou ik nog wel origineel gaan (TDA1092) en er een hoop als spare in stock aanleggen om de komende 20jaar nog andere mehari rijdens te kunnen helpen.
velleman of conrad kits zou ik dan niet mee beginnen

Op maandag 1 juli 2024 10:29:18 schreef fcapri:
[...] in het geval van de mehari, zou ik nog wel origineel gaan (TDA1092)

De oplossing met TDA1092 is volgens mij niet origineel, maar een DIY oplossing van iemand die hetzelfde probleem had.

volgens mij net wel, daarom dat ik de fotos op pagina 1 poste
origineel is
DUCELLIER
Réf. 580500
Type EQ 300 12V
is zelf te lezen op de foto van pagina 1 als je inzoomt

https://www.mehariclubdefrance.com/fait3-3/old_attachement/33383.jpg

het printplaatje lijkt mij aluminium oxide met de printsporen erop in zeefdruk. dat is niet iets dat een hobbyist kan bouwen hoor
dit lijkt mij het originele, en dat hebben vele nagebouwd

exacte schema
https://mehariclubdefrance.com/fait3-3/old_attachement/5119.jpg

of zelf iets gebouwd met een LED als lampje
https://www.mehariclubdefrance.com/fait3-3/old_attachement/33260.jpg

of met pic 10F220
https://www.mehariclubdefrance.com/fait3-3/old_attachement/33712.jpg

of met LM358
https://www.mehariclubdefrance.com/fait3-3/old_attachement/34065.jpg

en zelf met arduino nano hebben ze het al gedaan

het originele werkt met een lampje en dat bouwen er weinig na

Ik zal eens wat programmeren, lijkt mij 10 minuutjes werk, de simulatie/opstelling zal iets meer tijd vragen maar dat geeft niet.

Ik wil wel eerst wat info:
- op het in- en uitschakelen van dat lampje zou een vertraging zitten, hoelang mag dat duren 1, 2, 3...of meer seconden? dat vermijdt het knipperen.
- Heeft dat lampje een vaste massa of kun je aan beide draden? dat laatste zou makkelijker zijn.

- in welk land woon je? (verzendkosten) misschien doe ik u een voorstel als het werkt en jij akkoord bent, staat u vrij, het wordt sowieso hier gepubliceerd als jij of iemand anders het wilt nabouwen.

Op maandag 1 juli 2024 11:17:20 schreef fcapri:
volgens mij net wel, daarom dat ik de fotos op pagina 1 poste
origineel is
DUCELLIER
Réf. 580500
Type EQ 300 12V
is zelf te lezen op de foto van pagina 1 als je inzoomt

Dan is mijn inschatting wellicht verkeerd. Leek me eigenaardig dat een onderdeel ineens zo ontzettend veel meer uitsteekt dan alle andere electronica.

Op maandag 1 juli 2024 12:22:33 schreef MGP:
Ik zal eens wat programmeren, lijkt mij 10 minuutjes werk, de simulatie/opstelling zal iets meer tijd vragen maar dat geeft niet.

Wat een fijn initiatief!

- op het in- en uitschakelen van dat lampje zou een vertraging zitten, hoelang mag dat duren 1, 2, 3...of meer seconden? dat vermijdt het knipperen.

1 seconde vertraging is prima. dan worden kleine schommeling bij het starten en rijden opgevangen.

- Heeft dat lampje een vaste massa of kun je aan beide draden? dat laatste zou makkelijker zijn.

+ en massa zitten allebei op de printplaat waar de fitting in klem via een bajonet-bevestiging. Maar dat zou ik ook kunnen omzeilen als dat noodzakelijk is.

- in welk land woon je? (verzendkosten) misschien doe ik u een voorstel als het werkt en jij akkoord bent, staat u vrij, het wordt sowieso hier gepubliceerd als jij of iemand anders het wilt nabouwen.

Nederland Een voorstel is zeer welkom!

Ik had de info die ik over het dashboard kon vinden al voor mezelf gebundeld in een plaatje. zie bijlage.

Het programma is al klaar en ik ga ervan uit dat je het lampje kunt afzonderen want het wordt aangestuurd met een mosfet.

Later meer erover, nu eerst verder naar de Tour kijken ;)

Gisteren nog een gaatjesprint gesoldeerd, deze namiddag ga ik het testen, draden aansolderen, het schema en programma posten.

Omdat het een prototype is heb ik een ic-voetje gebruikt, een druppeltje lijm aan beide zijkanten zullen 'veel' trillingen opvangen, als dat al een issue is.

De led werd erbij gezet omdat iets afregelen met 1 sec vertraging heel vervelend is, bij de led zit geen vertraging, zo kun je het printje afregelen zonder eerst in te bouwen.

WOW. _/-\o_
Zie ik 2 potmetertjes waardoor je zelf de drempelwaardes kan inregelen?
En het zou mooi zijn als ik de LED kan verlengen, zoddat ik eventueel de prinplaat en het lampje apart kan inpassen in de behuizing can het dashboard.

Ja je zult die zelf kunnen instellen, ik ga ze instellen zoals in uw startpost(of anders zeg het maar) en je kunt ze zelf bijregelen indien nodig.
De ledwerking is niet gelijk aan de lampwerking door de vertraging maar je kunt de lamp vervangen door een led of parallel plaatsen met de lamp, ik zal er een led+weerstand bijsteken.
Als je het koopt tegen kostprijs welteverstaan , dat regelen we dan via email, nogmaals je moet je niet verplicht voelen, zoiets raak je makkelijk kwijt ;)

Op dinsdag 2 juli 2024 11:52:02 schreef MGP:
Ja je zult die zelf kunnen instellen, ik ga ze instellen zoals in uw startpost(of anders zeg het maar) en je kunt ze zelf bijregelen indien nodig.
De ledwerking is niet gelijk aan de lampwerking door de vertraging maar je kunt de lamp vervangen door een led of parallel plaatsen met de lamp, ik zal er een led+weerstand bijsteken.

Ik vind het zo fijn dat je me hiermee helpt!
Instellingen zoals in de startpost is helemaal goed. :)
En natuurlijk neem ik het van je over, want je bent vanuit mijn vraag aan de slag gegaan. Vind ik super! Ik stuur je een mail.

De test is goed verlopen, maar ik heb nog een vraagje, welke kleur moet uw led op dashboard hebben en welke diameter? wit,rood,groen,geel of blauw in 3 of 5mm.
Ik ga er de weerstand en draadjes aansolderen in de gepaste kleuren.

Goed bezig! Ik zou raag een wit ledje van 5mm willen. Want het glaasje in het dashboard is al rood, dus dat geeft al de juiste kleur.

Het aandeel rood licht uit een witte led kan tegenvallen..

Ik heb een filmpje gemaakt https://youtu.be/x0WiJgobsFs

Filmen en instellen is niet zo makkelijk als je maar 2 handen hebt ;)

Het schema staat in bijlage alsook de programmeerfiles (hex, LDmicro broncode) en je moet maar de foto afdrukken want mijn scanner heeft het begeven.

Een witte led valt bij een test goed mee door een roodfilter.

edit: je hebt mail

Wat ontzettend goed! Ik betaling is gedan . En adres mail ik je.

Gaaf om mee te lezen en te zien hoe mensen elkaar hier helpen. Echt supermooi

Op dinsdag 2 juli 2024 22:34:23 schreef rudig76:
Gaaf om mee te lezen en te zien hoe mensen elkaar hier helpen. Echt supermooi

Daar sluit ik mij volledig bij aan!
Dat is de kracht van dit forum.

zoals vele dingen
voor de ene is het iets onmogelijk om zelf te ontwikkelen en wil toch graag dat zijn oldtimer (compleet andere hobby branche) toch weer zijn functies heeft.

voor andere is het peanuts om zo een klein schema te maken en valt de ontwikkelkost laag.

wil persoon A echter zoiets laten maken door een echte firma, is het onbetaalbaar en geraak je er enkel aan uit als je er 1000 afneemt.
t is maar een kwestie dat persoon A en persoon B elkaar kunnen vinden

gaat binnen 20jaar het printje kapot, is het maar tussen de batterij en de led dat je de boel afknipt en weer een nieuw printje tussen steekt van een hobbyist. zullen er nog wel rondlopen dan.

Sedert mijn pensionering doe ik veel vrijwilligerswerk, nu het schooljaar teneinde is heb ik meer tijd voor andere hobby's en pik ik hier en daar een projectje uit waar ik geen bestelling moet voor doen.
De enorme hoeveelheid onderdelen mogen stilaan wat verminderen ;)

Deze CO-er tuft ook al rond met een toerenteller in zijn 2CV.

Pakketje ontvangen en geïnstalleerd.
Werkt supergoed!
Het ledje is minder fel dan het originele lampje maar fel genoeg om te zien, ook bij zonlicht.
En de vertraging van 1 seconde werkt prima.

Op de foto zie je dat ik de led in een fitting heb geplaatst. En de voeding haal ik daar ook vandaan. Dus als het ooit weer origineel moet worden zet ik de originele fitting weer terug.

Heel erg bedankt!! :)

Thx for the feedback. Altijd blij dat het werkt want op verplaatsing spelen is altijd moeilijker ;)

Je kan nog wat nagellak op de instelpotjes doen zodat ze niet kunnen verlopen door het trillen.

Op zondag 7 juli 2024 10:54:16 schreef Thevel:
Je kan nog wat nagellak op de instelpotjes doen zodat ze niet kunnen verlopen door het trillen.

goeie tip.
Ik had sowieso all een markering met rode nagellak bij de rode draad gedaan, zodat ik het niet per ongeluk verkeerdom aansluit, als er een keer aan sleutel.

Ik had sowieso all een markering met rode nagellak bij de rode draad gedaan, zodat ik het niet per ongeluk verkeerdom aansluit, als er een keer aan sleutel.

Dat is verstandig, maar gelukkig heeft MGP het printje foolproof gemaakt met een extra diode waardoor zelfs ompoling niet tot een defect leidt. In tegenstelling tot de meeste moderne fabrikanten van electronica heeft hij niet geprobeerd een diode van 10 cent te besparen. En dat kan veel gemopper en gedoe schelen als de print per ongeluk toch een keertje verkeerd om zou worden aangesloten. Slecht licht onder een motorkap, haast, draden die door ouderdom of vuil wat verkleurd zijn...

Ik verwacht wel dat het plakkertje met 'H L' er na een paar weken al af zal bladderen, dus de tekst misschien met een markeerstift op het printplaatje schrijven. Dat kan over een paar jaar mogelijk wat zoek-en experimenteerwerk schelen....

Ook fijn dat OP feedback geeft dat, en hoe, zijn probleem uiteindelijk is opgelost.