Weken in aceton gaat het idd niet oplossen, maar het breekt wel diverse dwarsverbindingen: het zwelt op en wordt broos; ik heb meerdere objecten 'ontgietharst' op die manier.
Elko's en draadisolatie kunnen er slecht tegen zoals @Ledlover al meldde, evenals kleurringen van sommige weerstanden. Transistorhuisjes kunnen er wel tegen, dat is een giethars met andere samenstelling.

Op vrijdag 5 juli 2024 14:04:30 schreef nonius:
Zoals Revado al zei, vanwege het gat in de behuizing vermoed ook ik een stroomtransformator (waar je een stroom-dragende draad doorheen kunt steken en zo de stroom en golfvorm kunt bepalen). Ik heb vroeger ook wel zelf stroomtrafo's gemaakt voor m'n schakelende voedingen en PLL-inductieverhitter. Waar die andere 4 draadjes aan de zijkant dan voor dienen? Geen idee. Ik blijf de thread met belangstelling volgen.

Ik verwacht niet dat u met aceton de gietmassa (waarschijnlijk epoxy) opgelost gaat krijgen. Licht verhitten tot de glastemperatuur van epoxy (50-60C) maakt het zacht waarna het wat makkelijker mechanisch verwijderd kan worden

Een stroomtrafo zou idd goed kunnen maar zoals je al opmerkte,waar zijn die 4 draadjes dan voor want je hebt er maar 2 nodig om A,V en Hz te meten.Wat wel zou kunnen is dat elk draadje een signaaltje geeft bij een bepaalde stroom.Dus 1 draadje als er 5 mA loopt.Het 2e draadje voor 10 mA etc.ik zit hier maar even hardop te denken... :)

Weken in aceton gaat het idd niet oplossen, maar het breekt wel diverse dwarsverbindingen: het zwelt op en wordt broos; ik heb meerdere objecten 'ontgietharst' op die manier.

[Edit: heb mijn tekst verwijderd wegens mogelijk bevatten van incorrecte informatie.]

Tot mijn grote verbazing zou gedenatureerde alcohol (alcohol ketonatus) dus wel uitgeharde epoxy moeten aantasten. Interressant, dat wist ik niet en moet ik zelf eens uitproberen. Mogelijk ook interressant voor SDK, als zou blijken dat aceton de giethars in zijn stroomtrafo niet aantast. Alcohol ketonatus is gewoon bij een drogist te krijgen.

V.w.b. de 'stroomtrafo', ik vraag me of er niet één of twee extra wikkelingen om de kern zitten, met bijbehorende weerstand. (stroomtrafo's mogen nooit zonder afsluitweerstand bedreven worden, anders loopt de spanning zeer hoog op en kan de isolatie van de wikkelingen doorslaan). Eén wikkeling voor de hoge stromen en de andere om nauwkeurig kleine stromen te meten? 't Is maar een gedacht.

Enfin, we zullen het hopelijk binnenkort weten als SDK het blokje heeft ontmanteld.

Ik heb nog nooit alcohol (puur of gedenatureerd) uitgeharde giethars zien aantasten, maar dat kan aan mij liggen.
Mogelijk ben je in de war met MEK (methyl-ethyl-keton, aka butanone), dat is een stuk agressiever oplosmiddel...

Na een woelige nacht, waar ik mijn gedachten niet af kon houden van het pasteloranje 'component, onbekend' in de aceton, meteen na het ontbijt eens gekeken naar de stand van zaken. Fatbeard had het bij het goede eind, er is niets opgelost maar de epoxy is zacht / broos geworden.

Helaas geeft het zich niet zomaar gewonnen. Ik heb het nog even thermisch geprobeerd maar het gaat enorm roken en stinken dus ik heb er zoveel mogelijk afgepulkt en hop, terug in de aceton.

Als het een stroomtrafo + Hall sensor is heb je al 4 touwtjes.Maar nog geen 6.

k heb nog nooit alcohol (puur of gedenatureerd) uitgeharde giethars zien aantasten, maar dat kan aan mij liggen.
Mogelijk ben je in de war met MEK (methyl-ethyl-keton, aka butanone), dat is een stuk agressiever oplosmiddel...

Bij het zoeken naar informatie over epoxy i.c.m. aceton (kwam tegenstrijdige info tegen die ik niet uit eigen ervaring kon bevestigen, vandaar dat ik vorige bijdrage weer grotendeels verwijderd heb) las ik dat alcohol ketonatus epoxy zou moeten aantasten. Ook dit ga ik zeker eens zelf testen, maar heb er momenteel dus zelf geen ervaring mee. Ik heb hier nog wat restjes uitgeharde epoxy, zal ze in een badje met aceton leggen en kijken wat het doet. Ik heb geleerd dat epoxy resistent was tegen aceton, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik m'n kennis moet 'her-calibreren'...

MEK heb ik héél vroeger wel mee gewerkt maar momenteel niet in huis (net zomin als alc. ketonatus).

Overigens is het de vraag of de giethars werkelijk een epoxy is en niet bijv. op urethaanbasis. Urethaan-harsen worden wel licht aangetast door aceton ('zwellen op' volgens de informatie die ik vond). (Overigens, ik spreek hier telkens over 'echte' aceton, dus isopropanon; niet over wat tegenwoordig in bouwmarkten onder de naam 'aceton' wordt verkocht maar in werkelijkheid een aceton-vervanger is. Simpel vast te stellen: de vervanger ruikt 'zeperig', echte aceton ruikt 'scherp' en 'zoet').

Ik heb het nog even thermisch geprobeerd maar het gaat enorm roken en stinken

Dan verwarmt u het teveel. Het is de bedoeling dat het net wat warmer wordt dan de Tg (glastemperatuur), ca. 50-60C voor veel soorten epoxy. Dan wordt het zacht en rubberachtig en is het, met behoorlijk wat moeite, mechanisch te verwijderen. Als het zwart wordt en begint te roken en (enorm) te stinken dan is het al veel te warm.

De '33 33 18' zijn de afmetingen van de potting box...
Afhankelijk van de soort potting compound kan d-Limoneen soms ook werken...

Op zaterdag 6 juli 2024 14:11:16 schreef Hubie:
Als het een stroomtrafo + Hall sensor is heb je al 4 touwtjes.Maar nog geen 6.[bijlage]

Die hall sensor is voor goede metingen wel eens wat tricky. Een truuk kan dan zijn om met een terugkoppeling de "uitlezing" van de hall sensor op nul te houden, terwijl je een stroom tegengesteld aan de meetstroom door de trafo stuurt.

Edit: Wacht. Ik dacht dat we daarmee twee extra draden konden verklaren maar die hebben we dan al. OK. Helpt niet.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Op zaterdag 6 juli 2024 15:26:47 schreef Arco:
De '33 33 18' zijn de afmetingen van de potting box...
Afhankelijk van de soort potting compound kan d-Limoneen soms ook werken...

Op de millimeter nauwkeurig. Weet jij soms meer van dit onderdeel?

Op zaterdag 6 juli 2024 16:30:48 schreef sdk:
[...]

Op de millimeter nauwkeurig. Weet jij soms meer van dit onderdeel?

Nee,

Dat was een logische deductie... :)

Op zaterdag 6 juli 2024 07:44:34 schreef fatbeard:
Ik heb nog nooit alcohol (puur of gedenatureerd) uitgeharde giethars zien aantasten, maar dat kan aan mij liggen.

Gedenatureerde alcohol zit ‘andere troep’ bij. Bijvoorbeeld MEK.*

Op dit potje staat zelfs ‘alcohol’ zonder te specifieceren of het om ethanol, methanol of iets anders gaat, maargoed. Er zit MEK bij. Of er genoeg bij zit dat je er dingen in opgelost krijgt weet ik niet. (‘T is “70% alcohol”, water staat eerder genoemd, dus hoogstens 15% MEK en waarschijnlijk minder)

Moet er ook bij zeggen: dit potje ruikt anders dan mijn andere ‘gedenatureerde alcohol’. Misschien de linalylacetaat. Op het andere etiket staat niet wat de toegevoegde stof(fen) is (zijn). Weet dus niet of er áltijd MEK in zit.

(Dit potje is sinds 2019 over datum. Niet dat het erg hard bederft)

*)afaik kan aceton of linalool of … ook. Ik heb ooit een chemiespullenwebwinkel gezien waarbij je kon kiezen wat men toevoegde.

Ik hou van de geur van aceton in de ochtend! Ruikt naar de oplossing van dit raadsel, of eerder het bewijs, want afgelopen zondag op de radiomarkt in Bladel kwam de maker van dit component toevallig langs mijn kraam!

Na een kleine motivatietik met de hamer kwam het tevoorschijn, de Siemens KSY10 Hall sensor. Dit is, volgens de maker zelf, een soort LEM module maar dan beter, en zonder de elektronica. De spoel is om te nullen en er werden hiermee DC stromen gemeten voor frequentieconverters.

In de core van de spoel zit een kleine opening/slit, daar zit een hall sensor in.
Door nu door de spoel, die om die core zit, een tegengestelde stroom te sturen kun je het magneetveld tot nul reduceren, de hall sensor is je feedback element in die regel lus.

De stroom door de spoel is dan lineair met de gemeten waarde.

Info heb ik van de LEM site waar dit ergens beschreven is hoe dat soort stroom sensors werken. Heb ik eens jaren geleden gevonden. (nee dit ding heb ik niet ontworpen en ook niet bij LEM) Bij LEM zit de electronica in de behuizing.

-edit- Zie net pas dat hubie dit ook al gepost had.

Ik zoek gegevens van de 107P10088 van General Instrument. Ze zijn kennelijk ook gemaakt door Motorola. het nummer is een Xerox in-house nummer. Dus GEEN aanduiding van 10A 700V of 1000V 7A. Datumcodes zijn van 1984 en 1985.

Het is een kennelijk nogal populaire brugcel in het surplus segment. Ik heb ze uit een partij van een markthandelaar, maar je komt ze ook op ebay tegen. Googelen geeft ook hits op circuitsonline, maar niet met aanvullende gegevens. Dat het een Xerox nummer is, wordt bevestigd door een scriptie van de TUE waar iemand het refurbishen en recyclen van onderdelen bij Xerox onderzoekt.

Dankje, even aangepast.

Ik vernam van een zendamateur dat ze langdurig 24/7 op 48V 10A bedreven kunnen worden... Dus alweer een klein stapje verder: ze gaan niet stuk op 10A. Nu de spanning nog.

Stroombron 1 of 2 µA maken, kijken welke spanning het wordt. Daar 20% van afhalen.

Interessant idee, denk dat het zou moeten werken. Het kan nog wel een uitdaging worden, afhankelijk van de spanning. Ik ga eens denken hoe dat het makkelijkst kan.

Ik vermoed maximaal 400-500V 600V.
Dan pak je nog een 250V brug mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Op vrijdag 12 juli 2024 01:25:09 schreef maartenbakker:
Het kan nog wel een uitdaging worden, afhankelijk van de spanning. Ik ga eens denken hoe dat het makkelijkst kan.

Hoogspanningscascade + tig Mohm weerstand ertussen? (Z/W tv-tje pakken en HS of ergens de G-spanning van een buis aftakken.)

Ik ga eens denken hoe dat het makkelijkst kan.

Evt. de hoogspanning van een Megger benutten (ervan uitgaande dat u die heeft)? Diode in sper-richting, enkele tientallen mega-ohm aan weerstand in serie (zodat er bij doorslag ca. 10uA gaat lopen), voltmeter over de diode.

Of evt. een cascade-vermenigvuldiger opbouwen met 230Vac (via scheidingstrafo) als input. Of evt. een draadje naar de anode van de dichtstbijzijnde oscilloscoop met beeldbuis.... (zonder naversnelling).

Daar 20% van afhalen.

Zit er echt zo weinig marge tussen de peak inverse voltage (Vpiv) en de spanning waarbij daadwerkelijk doorslag optreedt? Ik had eigenlijk gehoopt dat fabrikanten wat weer marge inbouwden in hun componenten.

Met mijn Duoyi DY294 kan ik dat makkelijk bepalen, behalve als de Vbr >1200V is.

Ik heb net zelf eens geprobeerd de doorslagspanning van een 1N4007 te meten met de Megger (Avo BM223). Deze Megger kan bij 1000V testen (werkelijke gemeten testspanning 1217V onbelast).

Vier verschilende diodes 1N4007 uit de rommelbakjes getest en ze slaan nog niet door bij 1217V. Een hogere testspanning heb ik niet.

Uit nieuwsgierigheid ook even de werkelijke test-spanning gemeten (onbelast, afgezien van een 1 G-ohm hoogspanningsprobe); het 1000V-bereik test met 1217V; het 500V-bereik met 622V; het 250V-bereik met 313V.

Edit: grappig genoeg slaan sommige 1N4002's (PIV=200V volgens datasheet) ook nog niet door bij die 1217V, terwijl een andere doorslaat nabij 900V (of de spanning van de Megger zakt in door te hoge lekstroom van de diode; lastig te zeggen)

Eén 1N4001 (PIV=50V volgens datasheet) slaat door bij 710V, een andere nog niet bij 1217V.

Enkele 1N4148's (PIV=75V volgens datasheet) uit de rommelbakjes gemeten, slaan door bij 139V, 145V en 183V.