een klok met leds

ik had graag een klok willen maken met een 7 segmetdisplay in het midden en buitenom een teller met 120 leds die om de sec 2 leds laat oplichten en na 60 sec overnieuw begint maar de 7 segmt. sturing heb ik al gevonden mmaar een sturing voor de 120 leds nog niet. kan me iemand hier aan helpen? ik hoop het.

alvast bedankt jeroen

KT88

Overleden

Welke sturing heb je voor de 7-segments klok?
Als je daar een secondenpuls van kunt afleiden, kun je een schakeling maken met bijv. een 7490 en een 74141.
De eerste is een tienteller, waar je ook een zesteller mee kunt maken.
De laatste is een BCD- naar decimaal decoder, als je op de uitgangen steeds twee LEDs zet ben je er al.
Twee stuks, eentje als 10 teller (LSB) en eentje als 6-teller (MSB).

Ongetwijfeld zijn er ook CMOS equivalenten te vinden, of pak HC(T) TTL.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

uhm jah...? ik ben niet zo erg into the elektronica. ik had graag een losse sturing gehad die niet werkt met een programmeerbare eprom of eeprom want daar heb ik de software en verstand niet voor.
ik probeer dat rustig aan met kleine projectjes te leren.

Tedde

AKA ripkip

In het verhaal van KT88 komt geen software of programmering in voor hoor...

HF blijft kriebelen !!

nee ik zei dat al vantevoren want meestal kom ik op het einde uit dat een eprom weer het makkelijkste is maar ik moet gewoon een looplicht hebben voor 120 leds maar dan wel met 2leds bij elkaar geschakeld.

KT88

Overleden

Dan zou ik, als je toch nog moet beginnen en het discreet wil doen, de gehele klok gaan opbouwen met TTL of MOS IC-tjes.
Dat lijkt moeilijker dan het in feite is, en je hebt er in principe maar enkele bouwsteentjes voor nodig.

Deze ouwe man graaft in zijn geheugen en komt met het volgende:
Een 24-uurs klok met TTL opbouwen met secondentellers zoals boven aangehaald, dus 6 x 7490 als tienteller (dus moet tot "59" tellen in decimaal! ), mbv. de carry-out uitgang doorlussen en de uitlezing met 120 LEDs in een cirkel, aangestuurd door 74141 BDC-decimaal decoders.
Bij 60 LEDs heb je er dan 6 nodig.

De 7-segments afdeling telt dan minuten en uren, van LSB naar MSB dus een tienteller, een zestelller, een tienteller en een tweeteller.
Uitlezing met 7447 BCD- naar zeven segments decoder (common anode).

Clock haal je uit het lichtnet met een 50-deler.

Ik moet ergens een Radio Bulletin hebben waarin een dergelijke klok met zo'n ronde uitlezing is gepubliceerd.

MBV. de datasheets dit uitwerken is een mooi klusje, ik heb in de jaren '70 (of begin '80 ) ook zo'n klok gebouwd uit losse TTL, maar dan zonder seconden.
Was wel twee eurokaarten als ik me goed herinner ;-)

edit: tikfouten eruit gehaald.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

kan ik niet gewoon een looptlicht bouwen en die uitbereiden naar 60 poorten. snap hier namelijk geen snars van... ik begin ook pas net.

KT88

Overleden

Kan ik me voorstellen, er zaten nogal wat tikfouten in ;-)

Maar om op je vraag terug te komen: een looplicht met een vast ingestelde regelmaat laten lopen is op zichzelf inderdaad al een klok, of een (seconden) teller.
Waar het om gaat is dat je 60 seconden wilt tellen, en daar heb je dus teller IC-tjes voor nodig.
Met bijv. de 4017 (tienteller), dat 6 keer, en steeds de 10e puls doorgeven aan de volgende teller.
Op het einde de carry out (laatste puls) weer toevoeren aan de eerste teller.

Het geheel wordt dan aangestuurd met een secondepuls, die kun je zoals eerder gezegd afleiden uit het lichtnet of uit je bestaande klok (is me niet geheel duidelijk, heb je die al dan? )

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

nee ik had al een schema gevonden om de segmenten aan te sturen maar ik moest nu gewoon een sturing hebben die 60 (120)leds kan aansturen maar kan nog niet zo goed alles snappen, heb je ergens een schema liggen. dan kan ik mee een eagel layout zelf maken want dat lukt wel al goed ( naja voor een beginner)

Sine

Moderator

Met ttl ( of mos ) is het idd een hoop werk,

Ik ben zelf aan zo'n ding begonnen met losse mos ictjes en ik heb 4015 schuifregisters gebruikt voor de seconden ring..

http://members.home.nl/guidomennen/sec4.jpg

Dit is de onderkant van het gedeelte wat de tijd bijhoudt samen met zijn mux. het totale ding is 4x zoveel

http://members.home.nl/guidomennen/draadjes.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 juni 2005 21:43:15

Op 19 juni 2005 21:38:39 schreef Sine:
Met ttl ( of mos ) is het idd een hoop werk,

Ik ben zelf aan zo'n ding begonnen met losse mos ictjes en ik heb 4015 schuifregisters gebruikt voor de seconden ring..

[afbeelding]

Cool! Hoe heb je die 5*7 fonts gevormd? Dat lijkt me toch ingewikkeld met losse CMOS.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Sine

Moderator

Op 19 juni 2005 21:42:58 schreef Thomas:
[...]
Cool! Hoe heb je die 5*7 fonts gevormd? Dat lijkt me toch ingewikkeld met losse CMOS.

Op een erg vieze manier, een diode matrix van elk cijfer plus een 4017 om ze te scannen.

Ik zal zometeen eens een paar foto's van het hele ding maken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 juni 2005 21:44:30

KT88

Overleden

Het is wel waanzinnig mooi, Sine!

Heb je daar schema's van voor onze vriend, of raad je het een beginner af? ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Op 19 juni 2005 21:45:35 schreef KT88:
Het is wel waanzinnig mooi, Sine!

Heb je daar schema's van voor onze vriend, of raad je het een beginner af? ;-)

Thanks, het was ook werk genoeg :P

Ik heb er eentje gebouwd en een kennis van me heeft hem na gebouwd ( vandaar dat ik het printje iets netter dan nogmaal opgebouwd heb :P )

En helaash, geen schema .. een grove klad van het principe misschien ergens ... het meeste is al bouwende bedacht en ik heb zoveel mogelijk onderdelen gebruikt die ik nog had liggen.

Dit is de stuur print voor het dispay, de bovenste helft scant het cijfer wat aan de beurt is (rijen), en de onderste helft scant de kolommen.

rechts zit een binair naar dec driver die de gemuxte tijd naar de cijfers stuurt.

http://members.home.nl/guidomennen/klok2.JPG

En dat komt van de tweede print, links zijn de schuif registers plus de uln drivers voor de led ring, en rechts is een discreet opgezette binaire klok ( 4518's + 4081's ) en de Mux die de 6 bcd bussen scant ( 4066's )
http://members.home.nl/guidomennen/klok3.JPG

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat uitzoeken hoe je het hele zaakje in een micro controller gooit sneller geweest was, maar dit was zeker leuk / leerzaam, er komen toch nog altijd geintjes om de bocht kijken waar je geen rekening mee gehouden had,

Een stom voorbeeld ... als de klok midden in het schrijven van het display een seconde verder tikt krijg je erg rare dingen. Niets wat een flip flop en een paar nand poortjes niet kunnen oplossen .. maar toch :P

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 juni 2005 23:11:59

Wauw, als ik dit zie...

Who needs een microcontroller ???????? :)

Geweldig gedaan gewoon, een echte die-hard ;)

Ja... en toen ?

http://www.yolandeshobbyhok.nl/circuit.gif

dat is een schema wat ik nu ff had gevonden maar dat word allemaal door een atmel controller gestuurd. kan dit schema ook door een gewoon ictje gestuurd worden?

[Bericht gewijzigd door draakskuh op zondag 19 juni 2005 23:32:40

Henry S.

Moderator

@Sine: gave klok, zeer creatief! :D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Sine. Vette klok man.
Dat moet de nodige uuurtjes hebben gekost.
Heel duidelijk te zien, is de diode matrix waarmee je de
cijfers maakt.

Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

damm wat een tering werk en dan te bedenken dat je dat met 1 pic controller ook kan doen ;)

weet iemand hoe ik het bovenstaande schema kan aanpassen zodat de segment displays weg zijn en dat die atmelcontroller weg is maar de leds wel werken??

Sine

Moderator

dat moet te doen zijn.

De A van het bovenste ic aan de +5V hangen, op de cp ingang zet je je 1Hz puls en bij het overgaan van een minuut reset je het zaakje door |MR laag te maken.

pak maar eens twee van die 74164's en zet die eens op een stukje breadboard.

Sine

Moderator

Op 20 juni 2005 00:25:12 schreef Henry S.:
@Sine: gave klok, zeer creatief! :D

Laten we het maar op creatief houden ja :P Whopping mad zou ook kunnen in dit geval :)

Ik zou het iig niet nog een keer zo doen.

wow wat een klok, die ga ik ook eens maken , ga het proberen met een pic te doen

mss da ikke ze later ook eens uitvoeren met enkele rgb leds in...

sine, HEEEEL MOOI

nog 4 keer slapen en vacantie ... veel tijd no exams :):D

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op maandag 20 juni 2005 21:33:16

zoveel ledjes, hoeveel gaat dat wel niet trekken?
in bib hebben ze boekje en daar stond dat ook in, met enkel nog véél meer leds :p

60 in omtrek en 6*5*7 voor cijfers
= 270

dat word 5.4 A op 20 mA per led

ze liggen natuurlijk nooit allemaal aan dus laaten we zeggen 2,7A (50% aan)

en 20 mA is veel te veel, nemen we 12 mA dam wordt dat
2,52A

mja moet kunnen

@sine

hoeveel trekt je klok (en hoeveel is je stroom per led)

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op maandag 20 juni 2005 21:41:49