Goedenavond,ik werk als heftruckmonteur en heb een storing aan een Komatsu 2,5 Tons heftruck.(ben meer van de brandstoftrucks maar leer graag bij)

De storing bestaat uit het feit dat de pompmotor die de hydraulische functies aandrijft (heffen, neigen en shiften) soms door blijft lopen terwijl de bedieningshandles al weer losgelaten zijn.
Dit gebeurt zowel bij heffen als neigen en shiften.

Eerste reactie; zal wel schakelaartje blijven hangen onder de handles die ventielenblok bedienen. Maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Draad opgezocht welke van handle-schakelaar naar stuurcomputer loopt en die onderbroken net voor stuurcomputer als pomp blijft loeien. Onderbreken heeft geen invloed.

Oorzaak lijkt dus in gedeelte te zitten tussen stuurcomputer en de "vermogens-electronica".

Het volgende schema is van toepassing;

Als de pompmotor draait krijg je volgens mij;

Waarbij ik het veld even buiten beschouwing gelaten heb.

Ik ben toen gaan meten en redeneren hoe de schakeling bedoeld is.
Mijn gevoel zegt dat de vermogens-thyristor niet geblust wordt doordat een van de twee kleinere thyristors defect is. Op de gate van thyristor 1 meet ik afwisselend 2V of 5V als de bedieningshandles losgelaten zijn. Terwijl de andere gate van thyristor 2 maarliefst 84V meette.

Het zou voor mij voor de hand liggend zijn dat thyristor 1 de vermogensthyristor uitschakelt, of zeg ik nu iets geks?

En eerlijk is eerlijk, dan schiet mijn kennis tekort.

Natuurlijk ben ik gaan googlen op thyristors maar het feit dat de twee kleine thyristors voor wat polariteit betreft tegengesteld staan zet mij op verkeerde been.

Nog gekker; als ik de motor laat door-loeien dan schakeld de stuurcomputer het veldrelais uit en klimt de motor nog wat meer in toeren.

Ik vraag niet of jullie mijn werk willen overnemen maar een beetje hulp door uit te leggen hoe het in het schema werkt zou ik zeer op prijs stellen!

Dan ga ik hopelijk wat gerichter meten en denken.