Nou, onverwacht heel veel leuke reacties op mijn vraag gehad, waarvoor dank.
De uitkomst is wel dat ik een soort van uitstervend ras ben.
En dat kán natuurlijk gezien mijn leeftijd.
Nogmaals dank voor de leuke reacties.
Voorlopig blijf ik nog even mijn printjes "old school" maken.
Groet, Ron
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De uitkomst is wel dat ik een soort van uitstervend ras ben.
Grijns. Ja, op een manier zijn de meesten alhier dat wel, lijkt me.
En dat kán natuurlijk gezien mijn leeftijd.
Grijns(2). Dat valt op dit forum dan weer mee. Nogal wat andere forums worden voor 99% volgeschreven door gepensioneerde mannen. Hier zijn er toch wel wat jongeren, ook, of zal ik zeggen "minderbejaarden"
Er zijn zelfs meer vrouwen dan op de meeste andere forums die ik volg, ofschoon nog steeds bedroevend weinig.
nonius
set SCE to AUX.
Voorlopig blijf ik nog even mijn printjes "old school" maken.
Vooral doorgaan als het bevalt.
We hebben ondertussen allemaal wel de methode gevonden die ieder van ons het beste past, binnen de mogelijkheden en beperkingen van een ieder en de vereisten van een project.
Ik vond het ook een leuke en leerzame thread, om zo een kijkje te nemen bij de constructiemethodes van anderen.
En tsja, 'old school'.... dat was wat de verkoper in een gereedschapszaak onlangs tegen mij zei toen ik bitjes voor een Stanley-Yankee pompschroevendraaier kwam kopen.... 
Thevel
Golden Member
Op maandag 12 augustus 2024 19:41:27 schreef eSe:
Ik heb al jaren deze liggen, kleine pennetjes die wat conisch uitlopen. Passen in een gat van 0.8mm en je kan ze wat vastdrukken. Makkelijk om te solderen zonder dat ze uit de print vallen als je deze omdraait.
Dat zijn track-pins, toevallig worden ze nu aangeboden bij Vraag & Aanbod
Op maandag 12 augustus 2024 09:57:41 schreef Sine:
Ja, dat soort dingen inderdaad, ik heb ook wel eens een eurokaart voor cmos gedrukt.Dat ga ik anno nu met de beschikbare tools en productiemogelijkheden echt niet meer doen.
Als je een schakeling wil ontwikkelen is het wel handig als je gemakkelijk wijzigingen kunt aanbrengen. Voor HF toepassingen is een dergelijke opbouw niet of veel minder geschikt.
Voor kleine aanvullingen voor bijv apparatuur en bij een of twee stuks gebruik ik de methode nog steedsIn plaats van posijndraad gebruik ik altijd diverse kleuren teflonsnoer 0,2mm.
Ik heb veel leuke reacties voorbij zien komen, en wil iedereen bedanken voor de waardevolle reacties op mijn vraag.
Hartelijke groeten, Ron
Voor een enkel HF printje pak ik schilderstape en een watervaste viltstift, en ets de print met ijzer chloride. Voor de rest blijft het bij de groene dubbelzijdige printjes.
gradtje
Ja... en toen ?
Hier ook hoor, Kicad, printen op gewoon papier, papier met waxinelichtje, oud strijkijzer en rubber rollertje doorzichtig maken. Op led-uv bakje belichten en met gootsteenontstopper ontwikkelen. En dan in de ijzerchloride.
Lukt me steevast om .5mm sporen redelijk betrouwbaar te etsen, zit weleens een sluitinkje of onderbreking, maar ben erg tevreden.
Wat ik tegenwoordig wel doe is zoveel mogelijk overgaan op SMD componenten. En wel om drie redenen.
Veel SMD parts zijn vaak een stuk goedkoper. Voor 1 true hole weerstandje koop je een hele bos SMD exemplaren.
Veel onderdelen zijn niet of heel lastig als truehole te verkrijgen bij officiële leveranciers. En met dat soort leveranciers bedoel ik eigenlijk dus de niet e-bay shops. Probeer maar eens een true hole weerstandje te kopen met een 0,1% tolerantie. En veel transistoren en IC's worden tegenwoordig alleen nog als als smd uitvoering geleverd.
Handmatige montage van SMD is veel makkelijker en sneller. Het boren van gaatjes vond ik altijd al een vervelend klusje. Maar het op de juiste maat buigen en dan door de gaatjes frummelen van de component aansluitdraadjes vind ik ook best vervelend en tijdrovend wil je het netjes doen.
Wat dat betreft vind ik het uitbesteden van het printmaken aan een chinees echt top. Het is werkelijk een fluitje van een cent om de meest ingewikkelde smd printen te maken. Dat kan ik echt niet met rotring-zelf-belicht-en-ets-methode.
En waarom dan weer een chinees? Gewoon omdat die betaalbaar zeer goed en snel zijn. Mijn ervaringen met Europese printbakkers zijn wat dat betreft niet heel goed. Die willen gewoon geen kleine oplages of zelfs een enkele prototype doen. En daar maken ze hun prijzen ook naar.
Wel jammer eigenlijk, want de onwijze creativiteit die losgebarsten is onder de chinezen en de rest van de wereld die toegang heeft tot die chinees printbakkers gaat allemaal via de chinees overheid die elk idee onthoud en vast legt. Elk maf idee dat je hebt kun je zonder je in een financiële afgrond te storten goedkoop realiseren bij een chinees. Die financiële afgrond valt voor ons Nederlanders nog wel mee maar voor veel andere delen in de wereld ligt dat echt anders. Terwijl in die wat armere wereld ook veel creativiteit en kennis aanwezig is.
Van een nieuwe uitvinding ligt alle kennis dan ook als eerste bij de chinezen voordat de rest van de wereld er kennis van neemt. En daar doet een patent ook echt niets tegen.
Op dinsdag 13 augustus 2024 22:01:15 schreef Sine:
[...]Groen? dubbelzijdig?
Check
[bijlage]
Die van de Chinezen, met gaatjes raster