Op donderdag 15 augustus 2024 20:01:45 schreef Toeternietoe:
Druk en temperatuur horen bij elkaar.
Bij een hogere druk heb je ook een hogere temperatuur.
Je vergeet er iets belangrijks bij te vermelden.
bovenstaande is enkel waar wanneer het koelmiddel in zijn twee fazen aanwezig is, zijnde vloeibaar en gasvormig.
Nu, bij een goed werkende installatie is dat zowel aan de warme als de koude kant het geval. Test manometers voor koelgroepen en etc dragen dan ook twee schalen onder dezelfde naald: druk en temperatuur + de vermelding voor welk koelmiddel deze schalen, bedoeld zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met de komst van modulerende compressoren konden lekkages van koudemiddel ook langer uit beeld blijven. in de lente draait een airco dan nog, maar in de zomer gaat de compressor plat bij gebrek aan koudemiddel. als je dan de meterset erop zet komt het voor dat er nog 25% van de originele inhoud in het systeem zat en toch nog werkte. dat heb ik vaker gehoord bij storingen van een koeltechnisch monteur. een klein lek kan maanden duren voor het zover komt dat de airco erop in storing gaat.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 15 augustus 2024 20:27:31 schreef kris van damme:
[...]Je vergeet er iets belangrijks bij te vermelden.
bovenstaande is enkel waar wanneer het koelmiddel in zijn twee fazen aanwezig is, zijnde vloeibaar en gasvormig.
Nu, bij een goed werkende installatie is dat zowel aan de warme als de koude kant het geval. Test manometers voor koelgroepen en etc dragen dan ook twee schalen onder dezelfde naald: druk en temperatuur + de vermelding voor welk koelmiddel deze schalen, bedoeld zijn.
Klopt helemaal.
En dan heb je bij je manometerset ook een thermometer nodig. Een goede oververhitting van je zuiggassen is een belangrijke maat voor de goede werking van de installatie.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Is eea soms de reden dat heel grote supermarkten ("hypermarkten") zich tegenwoordig richten op vloeibaar stikstof? Ik zie met name in BE dat Carrefour van die stikstoftanks heeft staan.
(Of heb ik het nu helemaal mis?)
Op donderdag 15 augustus 2024 19:33:45 schreef benleentje:
Ik ben er nog niet helemaal uit. OF ik heb kris niet goed begrepen. Maar zoals ik het nu begreep lijkt het net of er een cascade effect is hogere temperatuur compressor harder werken nog hoger temperatuur nog hogere druk.
Het was niet de compressor die in temperatuur verhoogde in bovenstaande, maar die van de condensor. dan stijgt de druk in het warme gedeelte etc, meer inspuiting, meer koeling. uiteindelijk bereikt dat een nieuw evenwicht, wat een iets hogere compressortemperatuur kan inhouden.
Ik wou vooral het misverstandstand dat als je de condensor goed koel houdt er meer gekoeld wordt even uit de wereld helpen.
uiteraard gaat het over een klassieke installatie met cappilair want..
Op donderdag 15 augustus 2024 19:33:45 schreef benleentje:
. Maar er zit toch ook een regeling in die dit juist moet ..... regelen.
want bij de klassieke installatie was de enige regeling aan-uit.
de komst van de frekwentiesturing voor zowel de compressor als de condensor geeft uiteraard extra regelmogelijkheden met oa het prettige gevolg dat de airco niet aan-uit gaat, maar regelt naar een punt waar de compressor net genoeg gas verzet om de ruimte op de gewenste temperatuur te houden. Maar omdat alles zowat invloed heeft op alles is het nog niet zo eenvoudig om dat punt te vinden..
Hoe weet jij dat dit een installatie betreft die aan-uit wordt geschakeld?
Op donderdag 15 augustus 2024 20:27:31 schreef kris van damme:
[...]Je vergeet er iets belangrijks bij te vermelden.
Dus telkens als we het met je over een apparaat hebben moeten we er expliciet bij vermelden dat het om een werkend apparaat gaat? Het ging toch helemaal niet om een defect? 
Ik ben in mijn redenering inderdaad uit gegaan van een werkend apparaat. Bovendien heb ik de vrijheid genomen te veronderstellen dat dit apparaat gebruikt wordt onder het kritische punt van het gekozen koelmiddel. 
Op vrijdag 16 augustus 2024 00:10:53 schreef Kruimel:
Hoe weet jij dat dit een installatie betreft die aan-uit wordt geschakeld?
dat geef ik maar als superklassiek voorbeeld ter leering en vermaak. hoe het bij TS zit weten we uiteraard niet.
Dus telkens als we het met je over een apparaat hebben moeten we er expliciet bij vermelden dat het om een werkend apparaat gaat? Het ging toch helemaal niet om een defect?
Ik kan deze opmerking maar moeilijk plaatsen, maar ik beschrijf hoe het zou moeten werken.
Bovendien heb ik de vrijheid genomen te veronderstellen dat dit apparaat gebruikt wordt onder het kritische punt van het gekozen koelmiddel.
zolang je maar boven het tripelpunt blijft ( en er zelf niet teveel van drinkt, ik bedoel tripel
)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 15 augustus 2024 14:20:09 schreef benleentje:
[...]Dat klopt. Alleen met water lijk mij gevaarlijk ivm met legionella.
Het water blijft niet lang op de condensor/compressor en al zeker niet op de ideale legionella temperatuur. Giet een emmer water op een te warm systeem en die is binnen no time verdwenen.
Op vrijdag 16 augustus 2024 00:00:59 schreef kris van damme:
[...]Ik wou vooral het misverstandstand dat als je de condensor goed koel houdt er meer gekoeld wordt even uit de wereld helpen.
[...]
In de winter nooit problemen gehad met de koelingen van koelcel en Koma 8 deurs diepvries. Beiden stonden in een garage waar 0,0 verwarming was en boven het vriespunt werden gehouden door de compressoren. In de zomer was extra verluchting nodig. Idem bij mijn nonkel. In de winter, mocht het 10°C vriezen en hij kon eindeloos ijs draaien. In de zomer had hij extra water nodig om te koelen.
Waarom voorziet BAC, te vinden in grote koelinstallaties, altijd water aan de condenser zijde? Die condensers zijn van een omvang dat het vaak gaat om een uitzonderlijk vervoer.
Op vrijdag 16 augustus 2024 08:50:52 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Waarom voorziet BAC, te vinden in grote koelinstallaties, altijd water aan de condenser zijde? Die condensers zijn van een omvang dat het vaak gaat om een uitzonderlijk vervoer.
grote systemen gebruiken een regelventiel ipv een cappilair, en daar heeft de druk aan de condensorzijde geen invloed (of bijna geen ) op het gedrag vh geheel.
Op vrijdag 16 augustus 2024 00:00:59 schreef kris van damme:
..
Ik wou vooral het misverstandstand dat als je de condensor goed koel houdt er meer gekoeld wordt even uit de wereld helpen.
..
Dat is bij mij gelukt. 
benleentje
Golden Member
Op donderdag 15 augustus 2024 22:54:38 schreef Tidak Ada:
Is eea soms de reden dat heel grote supermarkten ("hypermarkten") zich tegenwoordig richten op vloeibaar stikstof? Ik zie met name in BE dat Carrefour van die stikstoftanks heeft staan.(Of heb ik het nu helemaal mis?)
Nee lijkt me niet vloeibaar stikstof is als je dat laat verdampen -180 graden. Voor een vries installatie is die temperauut van verdampen meer richting de - 40 graden. - 180 is veel te koud. Er zijn wel medicijnen en of ander dingen die zo diep gekoeld moeten worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 16 augustus 2024 19:53:21 schreef benleentje:
[...]Nee lijkt me niet vloeibaar stikstof is als je dat laat verdampen -180 graden. Voor een vries installatie is die temperauut van verdampen meer richting de - 40 graden. - 180 is veel te koud. Er zijn wel medicijnen en of ander dingen die zo diep gekoeld moeten worden.
je ziet meer co2 als koudemiddel in grote installaties. ammoniak heeft het nadeel dat een lek nogal wat doden op kan leveren. bedrijven die ik ken welke dat hebben ( uit de top 5 vleesverwerkers in NL ) hebben dan ook een alarmsysteem en ammoniak detectie overal in werkruimten zitten. ik weet dat er een lek eens was opgemerkt door een collega, leidinggevende ging kijken, en niks meer werken op die plek tot dat gemaakt was. erg gevaarlijk op die koelplafonds waar je zo 50+ meter moet kruipen voor je eruit kunt.