Ok een raisin printer is dus niet zo heilig als ik aanvankelijk dacht en dus een afrader met een dame van 12 jaar (inmiddels 13)
echter die bumbu lab had nog iets in de cloud, maar dat is nog erg vaag voor mij. Want het wordt dus of een Ender of een Bumbu lab met AMS
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Misschien heb je dit al gezien, maar hier staat een goede uitleg:
https://www.123-3d.nl/page/3d-printer-kiezen.html
Ik ben zelf drie jaar geleden begonnen met een Ender 3 Pro. Vond het persoonlijk prettig dat deze 'open source' was. Je kan zelf veel extra's erbij printen en firmware aanpassen. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Ook de prijs was interessant, niet gelijk een grote uitgave. Eerst maar eens ervaringen opdoen. De ervaringen zijn tot nu toe goed. En ja soms gaat een print mis, maar of dat door de printer, software of door mezelf komt dat is de vraag.
Bij de nieuwere ender printers proberen ze je ook richting cloud te sturen.
Heb zelf een week of 4 geleden een ender 3 V3 KE in gebruikt genomen.
Daarvan kun je gelukkig root access in de controller krijgen, en zelf een web interface toevoegen.
Ik gebruikt hem nu alleen in een lokaal netwerk.
Bestanden stuur je direct vanuit de slicer naar de printer, geen geklooi meer met SD kaarten of USB sticks.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 16 augustus 2024 10:02:32 schreef High met Henk:
Ok een raisin printer is dus niet zo heilig als ik aanvankelijk dacht
Een raisin (rozijn) kun je met ieder type printer maken... 
Je bedoelt 'resin'...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 16 augustus 2024 10:02:32 schreef High met Henk:
echter die bumbu lab had nog iets in de cloud,
De bambu kan "cloud-less", maar dan mis je een aantal features, voor zover ik weet. Mijn kennis die een bambu heeft was vroeger actief als "privacy activist" maar heeft toch besloten het cloud-spul van bambu te gebruiken. Als je echt wil of moet kan ie zonder, maar ik raad aan het gewoon te gebruiken.
Dan heb je gewoon een printer waarbij je kan focussen op "wat je wilt hebben" en niet hoeft te corrigeren voor onvolkomenheden van de technologie. De bambu jongens compenseren voor vrijwel alles, vooral als je hun filament koopt. Werkt ook met ander filament, maar dan heb je niet 100% de garantie dat het er uitkomt als je STL specificeert, maar het is wel vaak gewoon zo.
@rew: maar als ik je goed begrijp stuur je dus naar hun cloud: hun brengen correcties aan en vervolgens sturen ze naar jouw printer.
Dat kost dus niets extra.
Vallen zo om, kun je ook nog direct naar je printer sturen en heb je dus alleen die correcties niet meer..
Heb ik het zo goed samengevat???
Maar de details die je ermee kan printen is echt heel strak. De printjes breken wel makkelijk, de FDM-printjes zijn aanzienlijk sterker. Al zag ik laatst wel ergens dat je ook hars hebt die steviger is.
Er zijn 10tallen soorten hars, van heel soepele die bijna aanvoelen als rubber (handig om gietmallen te maken) tot steenharde die o.a. gebruikt worden voor tand- en andere prothesen. En dan ook nog in verschillende kleurtjes 
't is soms wat kliederen met de hars, beetje ongezonde dampen ook, en je moet het object ook nog een tijdje in een UV oven plaatsen om het volledig te laten uitharden.
Zoals hier eerder gemeld, niet echt geschikt voor de kinders.
Groetjes,
eSe
hardbass
PE2BAS
Misschien een leuke aanvulling. De printer is vandaag gearriveerd. Kosten ongeveer een uurtje om hem in elkaar te zetten en een eerste printje te starten.
Mijn ervaring tot nog toe, alles werkt direct. Ik heb de creality software gebruikt voor het slicen en de print te starten. Zonder enige tweaks of settings aan te passen is de eerste print er helemaal goed uitgekomen.
Let op, dit is zomaar mijn eerste bevinding met dit apparaat.
Op vrijdag 16 augustus 2024 11:37:40 schreef High met Henk:
@rew: maar als ik je goed begrijp stuur je dus naar hun cloud: hun brengen correcties aan en vervolgens sturen ze naar jouw printer.Dat kost dus niets extra.
Vallen zo om, kun je ook nog direct naar je printer sturen en heb je dus alleen die correcties niet meer..
Bij de prints welke via de cloud gaan worden geen correcties aangebracht. De voordelen van de cloud ontgaan mij eerlijk gezegd bij Bambulabs. Behalve dat je via je telefoon kan printen en het printproces overal kan volgen.
Persoonlijk gebruik ik die cloud niet, en dat is idd privacy gerelateerd. Als je LAN only print dan gaat er inderdaad ook echt niets naar Bambulabs.
Het enige moment dat ik contact maak met de cloud is om nieuwe firmware te installeren, dit gaat helaas niet anders. Maar zodra de nieuwe firmware is geïnstalleerd ga ik gelijk weer terug naar LAN only.
Cloud gebruik bij Bambu zijn geen kosten aan verbonden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 16 augustus 2024 11:37:40 schreef High met Henk:
@rew: maar als ik je goed begrijp stuur je dus naar hun cloud: hun brengen correcties aan en vervolgens sturen ze naar jouw printer.Dat kost dus niets extra.
In theorie heb je hun cloud helemaal niet nodig. Hun slicer doet de correcties en dat ding is open source. Over een paar minuten is mijn kennis met de bambu printer hier (de kennis die de bambu printer heeft, niet hier met de printer). Ik zal hem nog eens vragen wat je mist als je de cloud uitzet.
Mogelijk is het iets met dat je met USB sticks moet gaan lopen om de gcode op de printer te krijgen als je de cloud niet gebruikt.
Even een korte opmerking van mijn zijde: Ik hoor hier best wel veel negatieve(re) opmerkingen over Creality printers. Ik heb juist hele positieve ervaringen. Ik ben ooit begonnen met een Ender2. Dat was inderdaad tweaken om het allemaal aan de gang te krijgen... Maar nu heb ik sinds een jaar of zo een Ender3-S1 (Met direct drive extruder) en die is rock solid. Echt prima printer, niks aan hoeven doen dan initiële opzet en goed setuppen (hoogte van de nul bepalen, en het bed ruwweg goed zetten). De ingebouwde CR Touch hoogtesensor calibeert het bed fijn, en dat werkt helemaal prima.
Dus voordat je iets duurders koopt.....
(Ik heb geen aandelen hoor, maar hier het goedkoopst volgens mij: https://www.123-3d.nl/3D-printers/Populaire-merken/Creality-3D-p17986.…)
PS: Ik doe niets met cloud of octoprint. Gewoon Slic3r gebruiken en met SD kaartjes werken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb de Ender 5S1 (is een XY printer), ook prima resultaten.
(als je al problemen krijgt zijn die meestal veroorzaakt door verkeerde instellingen in de slicer...)
rew
Op zaterdag 17 augustus 2024 11:34:28 schreef fripster:
Even een korte opmerking van mijn zijde: Ik hoor hier best wel veel negatieve(re) opmerkingen over Creality printers.
Ik niet hoor. Ik heb een Ender 3 S1 PLUS. 30x30x30 printvolume. Prima ding. Gaat nu 29 uur printen om iets wat groter dan 50cm is te maken. Morgen avond tweede stuk printen, die heb ik op 29 cm gemikt.
Edit: Ohja. Over bambu: inderdaad: je moet met SD kaartjes gaan slepen als je de cloud niet gebruikt.
Lol van "cloud" is dus ook dat je op je telefoon in kan loggen en dan de boel kan zien, ook als je niet thuis bent. Dat stuk is veel makkelijer om generiek op te zetten voor iedereen als je een centrale "cloudserver" neerzet waar zowel de "klanten" als de machines naar verbinden ipv dat je (instrucites voor) gaatjes in firewalls moet gaan maken.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Creality CR10V2 hier. Erg blij mee en zeer stabiel. Gekoppeld aan Octoprint en lekker simpel daardoor aan te sturen terwijl printer in de schuur staat
De Ender 3S1 is momenteel in de aanbieding op de site van creality voor €209 en de Ender 3S1 Pro voor €269.
link:
https://www.creality3dofficial.eu/products/ender-3-s1-3d-printer?_gl=1…..
Ik heb zelf een Ender 3S1 en die bevalt prima!
Arco
Special Member
De belangrijkste reden dat ik voor een 5S1 heb gekozen zijn:
- het stabielere 'kubusframe' (is ook simpel dicht te maken aan de zijkanten.)
- het is geen XZ printer maar een XY printer, dus ook stabieler.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Van mijn Ender 5 was de bowdenkabel stuk, ik weet niet meer hoe het kwam. Een andere gekocht bij ome Ali, gemonteerd naar beste godsvrucht en vermogen. Het lukte nog niet, en in wanhoop en een beetje depressie liet ik de boel maar staan, meerdere maanden.
Nu wil ik de draad terug opnemen, maar als ik probeer te printen wordt onmiddellijk de bowdenkabel uitgespuwd uit de aanvoerunit, zie foto.
* heb ik een slechte bowdenkabel gekocht?
* doe ik iets mis bij het monteren, is er een trucje dat ik niet ken?
* zou er iets anders kapot zijn?
Arco
Special Member
De nieuwere Ender 5 hebben (gelukkig) geen bowdenkabel meer maar zijn direct drive.
Ik heb geen idee, maar is dat soms om te bouwen? (bowdenkabel geeft vaker problemen)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
rudig76
Heb je de clip dier erbij hoort wel toegepast?
In volgende link is dat ook het eerste wat ze zeggen en op je foto zie ik die clip niet.
https://3dprinting.stackexchange.com/questions/18519/ender-5-plus-bowd…
Paulinha_B
Honourable Member
Nee inderdaad, ik zie ook geen clip en ik heb geen clip en ik herinner me geen clip. Flinke kans dat aldaar het kalf gebonden ligt, dus.
Hoe kom ik aan zo'n clip? Is die bv. los te bestellen bij 123-3d (waar ik de printer ooit kocht)?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 18 augustus 2024 19:35:34 schreef Paulinha_B:
Van mijn Ender 5 was de bowdenkabel stuk, ik weet niet meer hoe het kwam. Een andere gekocht bij ome Ali, gemonteerd naar beste godsvrucht en vermogen. Het lukte nog niet, en in wanhoop en een beetje depressie liet ik de boel maar staan, meerdere maanden.Nu wil ik de draad terug opnemen, maar als ik probeer te printen wordt onmiddellijk de bowdenkabel uitgespuwd uit de aanvoerunit, zie foto.
* heb ik een slechte bowdenkabel gekocht?
* doe ik iets mis bij het monteren, is er een trucje dat ik niet ken?
* zou er iets anders kapot zijn?[bijlage]
Ah, datzelfde probleem heb ik gehad met mijn ender 3. De connector waar de bowdenbuis in zit heeft een metalen ringetje met tanden die in de bowdenbuis bijten. Bij de mijne was die ring stuk/viel er in losse stukjes uit. Ik heb toen een connector van een andere printer ‘geleend’ en een nieuwe besteld.
(Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke schroefdraad en binnendiameter, maar het is een ‘pneufit’ connector)
Paulinha_B
Honourable Member
Ik heb toen een connector van een andere printer ‘geleend’ en een nieuwe besteld.
Besteld waar of bij wie?
Wel ben ik nu een beetje in de war, de door u vermelde connector zou toch van metaal moeten zijn om te kunnen bijten, daarentegen een clip stel ik me eerder voor in kunststof.
Morgen maandag maar eens bellen met 123-3d, denk ik. Bieden die iet of wat klantenondersteuning?
rudig76
Paulinha_B
Honourable Member
Het lijkt me al relevanter welke JIJ bedoelt 
In alle geval: het donkergrijze stukje rechts op de foto heb ik, en is aanwezig, maar kan vlotjes op en en neer dansen zonder enige fixatie. Het lichtblauwe stukje links heb ik echter niet, en het lijkt me wel duidelijk dat daar het hele probleem zit.