nonius
set SCE to AUX.
[SparkyGSX] Zo'n grote thyristor kan vooral stuk gaan als de dI/dt te groot wordt; dat krijg je dus als je een condensator gaat ontladen, zonder significante inductie in serie. De stroom neemt dan heel snel toe, terwijl nog maar een klein stukje van de thyristor ontstoken is. Het kost tijd (in de orde van grootte van microsecondes) voordat de hele thyristor geleidt, en tot dat moment loopt de grote stroom dus door een klein deel, en wordt de stroomdichtheid ter plaatse te hoog.
Inderdaad, er was iets met dI/dt, ik kon me de details niet goed meer herinneren (dit soort vermogenselectronica is voor mij de uitzondering). Het had er ook mee te maken dat de thyristor direct 'fors' ontstoken moest worden, dus met een flinke puls op z'n gate. Vooral bij te 'lichte' ontsteking deed het probleem zich voor dat de thyristor maar op een klein stukje van z'n kristal in geleiding ging, met funeste gevolgen.
Ik vraag me wel wat in dit verband 'zonder significante inductie' is, in mijn geval heb ik twee 10mm² kabels van ca. 1m lang, dat kan nooit veel zelfinductie zijn. Tijdens het lassen wordt de stroom sowieso begrensd door het werkstuk, enkele tientallen milli-ohm heeft al een heel groot effect. Het was trouwens ook voor dit project dat ik toen een milliohm-meter heb gebouwd, om nauwkeurig kleine weerstanden te kunnen meten, tot micro-ohms toe, d.m.v. Kelvin-probes en een oude Philips GM???? microvoltmeter.
Over het belang van de overgangsweerstanden: het is belangrijk dat de koperen las-electrodes vóór het CD-puntlassen schoon en vrij van oxide zijn. Ik moet ze altijd eerst eventjes opschuren. Doe ik dat niet, dan krijg je een vuurwerk (letterlijk vuurwerk, een grote vonkenregen) en blaas je een gat door 1.5 mm dik RVS. Dat geeft ongeveer aan hoeveel energie er in hele korte tijd in een hele klein plek wordt gestopt.
OP gaat lassen met een accu, dat is een ander principe, ik vermoed dat het probleem daar veel minder gaat zijn, het is een wat 'tammer' proces dat langer duurt dan de korte, heftige puls van CD-welding.
Toen ik me nog bezighield met het onderwerp spotwelding (nu al weer meer dan 15 jaar geleden) was mijn observatie dat de projecten op basis van FETs toch wel veel problemen opleverden, met een hele bank met FETs die de geest had gegeven. Dat waren wel allemaal 'double-puls' projecten, dus mensen die de FETs uitschakelden terwijl er een grote stroom liep. Mogelijk niet genoeg snubbers, of te abrupt geschakeld (met bijbehorende inductieve spanningspieken), of misschien juist te geleidelijk (te lang in het lineaire gebied van de FETs), of....? Ik neem aan dat nu, 15 jaar later, de projecten op het internet ook verder geëvolueerd zijn en de problemen grotendeels wel onder de knie zijn gekregen.
Op donderdag 22 augustus 2024 04:26:36 schreef nonius:
Ik vraag me wel wat in dit verband 'zonder significante inductie' is, in mijn geval heb ik twee 10mm² kabels van ca. 1m lang, dat kan nooit veel zelfinductie zijn.
Je zou toch verwachten dat je de invloed van de lengte van je aansluitdraden zou getest hebben, zeker als je met microvoltmeters aan de slag gaat . Alles wat met hoog vermogen pulsen te maken heeft hou je de lengte zo kort als mogelijk .
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Niet perse; ik heb ooit een condensatorbank met een dikke thyristor gebruikt als "zekeringtester", en die had een luchtspoel in serie om de dI/dt onder controle te houden. Korter is dus niet altijd beter.
nonius
set SCE to AUX.
[Lead Acid] Je zou toch verwachten dat je de invloed van de lengte van je aansluitdraden zou getest hebben,
Absoluut, en dat heb ik destijds ook allemaal gemeten (m.u.v. inductie) om zeker te zijn dat ik binnen de maximale ratings van de thyristor zou blijven. Maar vraag me nu, na 15 jaar, niet meer hoeveel milli-ohm het nou precies was.... met de dikke of dunne laskabels... met of zonder DINSE-connector... met aluminium busbar vs. koper vs. messing busbar... etc.
Wat ik me nog wel herinner is dat die Dinse-connectors nog verdraaid veel extra weerstand introduceerden (en met 'veel' bedoel ik nu, 10-20 milli-ohm, zo uit m'n geheugen). De zelfinductie van de kabels of het systeem heb ik nooit gemeten, simpelweg omdat ik daar nooit een probleem mee verwacht zou hebben. Vandaar dat de opmerking van SparkyGSX me intrigeerde. Zoals gezegd, vermogens-electronica (met dit soort stromen) is niet het soort waar ik erg thuis in ben.
Nu ik het me goed herinner had ik die milli-ohm meter trouwens gebouwd voor een eerder, mislukt puntlasapparaat-project, op basis van een oude magnetron-trafo. En daar was elke milli-ohm werkelijk funest, omdat je met zo'n lage spanning werkt (ca. 2Vac): 2V/0.01 ohm = 200A. Bij het CD-lasapparaat is de spanning een stuk hoger, ik las nooit met minder dan 15V op de condensators, en meestal staat hij gewoon op maximum, dus 24V. 24V/0.01ohm = 2400A piek. (en die 10 milli-ohm is behoorlijk optimistisch dus de piekstroom zal een stuk lager zijn).
Uit m'n hoofd waren de DINSE-connectors de bron van de grootste weerstand, maar ik beschouwde het hebben van makkelijk-en-snel afkoppelbare kabels als onontbeerlijk. Het aanvaardbare compromis was om de connectors te combineren met dikkere kabels en forse aluminium busbar in het inwendige van het apparaat.
Bertjebuk
Electronica is mooi als het goed werkt
ik heb mij even geconcentreerd op de TLP250 ,en een proef opstelling gemaakt. Wat mij zeer verbaast is het volgende, als ik het geheel aansluit op een 12v bat dan brand led1 verder gebeurd er niets als de sw ingedrukt word 'vervang ik de batterij door een 12v oplader dan dan gaat Led1 uit en gaat Led2 aan als de sw ingedrukt word ?op pin 2en3 staat dan1.3v
nonius
set SCE to AUX.
op pin 2en3 staat dan1.3v
Dat lijkt me weinig, de typische Vf van de diode zou 1.6V @10mA (1.8V max; een minimum wordt niet gespecificeerd in de datasheet). U voedt de LED met ca. 10mA, zoals 'recommended'.
De accu zou een perfecte 12V DC moeten leveren. Een schonere spanning kan bijna niet.
Uit de acculader* komt waarschijnlijk een gelijkgericht AC, dus met 100 keer per seconde 0V uitgangsspanning. Mogelijk dat de control-electronica in het output-deel van het IC hierdoor 100x per seconde ge-reset wordt, en het hierdoor wel goed werkt?
Als ik het zo lees lijkt mij het IC defect. Hebt u een reserve-exemplaar om te testen?
* tenminste, als het een ouderwetse en goedkope acculader is o.b.v. een transformator; bij een moderne acculader o.b.v. een schakelende voeding, met allerlei ingebouwde extra 'intelligentie', gaat m'n redenering niet meer op.
Bertjebuk
de Ac DC adapter is een nieuw exemplaar en levert exact 12v 400ma ik heb 5 stuks nieuwe TLP250 Ic maar allemaal het zelfde effect.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze alle 5 defect zijn. want het doet op de adapter precies wat het moet doen volgens mij.
benleentje
Golden Member
Dat lijkt me weinig, de typische Vf van de
diodeled zou 1.6V @10mA
.
Een typische led bestaat niet. IN de behuizing zit een IR led. van een IR led is de typische spanningsval zo 1,1V. Als TS 1,3V meet klopt dat perfect met wat je van een IR led mag verwachten.
De accu zou een perfecte 12V DC moeten leveren. Een schonere spanning kan bijna niet.
Toch denk ik dat de accu zelf niet in orde is, want op een acculader/voeding werkt het wel goed.
Maar het kan ook iets met de opbouw zijn. IK weet niet of TS het op een breadbord heeft staan. Maar zelf heb ik alleen maar slechte ervaringen met breadbord. Er was altijd wel ergens iets wat geen contact maakte en uiteraard nooit op dezelfde plaats.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze alle 5 defect zijn.
Dat zijn ze ook niet. Als de TLP250 uit is moet led 1 branden en als die aan is moet led branden en moer er 1,1V - 1,5V over pin 2 en 3 staan. En 1,3V perfect in het midden.
De voedingen 12V @ 400mA is dan ook goed maar je accu daar lijkt iets mis mee te zijn. Maar dat kan ook een draad zijn naar de accu die heel slecht contact maakt.
nonius
set SCE to AUX.
Het moet al wel een hele beroerde accu zijn wil hij de 10 mA voor de LED aan de input, en de 10mA voor de output LEDs (plus waarschijnlijk nog een paar mA voor het IC zelf) niet kunnen leveren, dus dat lijkt me niet waarschijnlijk.
En als 5 IC's hetzelfde probleem vertonen.... het zou theoretisch kunnen, maar ook onwaarschijnlijk. Inderdaad, problemen met breadboards (ik gebruik ze zelf nooit, heb een schurfthekel aan die ellendige dingen, ik heb er teveel tijd mee verklooid met problemen zoeken die uiteindelijk altijd aan het breadboard bleken te liggen) kunnen het ook zijn. Desnoods de schakeling eens op een ander plekje op het breadboard opnieuw proberen op te bouwen.
Ook aansluitdraadjes (zoals de beroemde Ali-setjes met 10 krokodillesnoertjes in rood/zwart/groen/geel/wil, zijn berucht. De draad is uiterst dun en de krokodilklemmen maken nauwelijks contact met de draden.
Maar ik zit hier te speculeren en te raden, terwijl een fotootje van de opstelling van OP al veel uitsluitsel kan geven. Ook wat ik vermoedde dat een acculader was blijkt dus gewoon een DC-adapter te zijn.
benleentje
Golden Member
En als 5 IC's hetzelfde probleem vertonen.
'vervang ik de batterij door een 12v oplader dan dan gaat Led1 uit en gaat Led2 aan als de sw ingedrukt word ?op pin 2en3 staat dan1.3v
Als TS de batterij vervang voor een 12V oplader dan werk het IC verder exact zoals het hoort te werken.
Het moet al wel een hele beroerde accu zijn wil hij de 10 mA voor de LED aan de input,
Als er ergens een draadbreuk of zeer slechte verbinding is dan kan 10mA ineens een probleem zijn. Maar het kan ook gewoon een probleem ergens anders zijn. Maar die problemen zijn er dan weer niet als TS de oplader gebruikt
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op de foto lijkt het dat de rode en zwarte aansluit ogen elkaar raken. En anders zitten ze heel erg dicht bij elkaar. Gaat het dan niet overspringen ?
Komen die 5 IC's direct uit China ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
benleentje
Golden Member
Ik kan mij niet voorstellen dat ze alle 5 defect zijn.
IK lijk niet goed over te komen maar hoe kom je erbij dat ze defect zijn?
Want dat zijn ze niet ze zijn gewoon goed.
nonius
set SCE to AUX.
Ok, gelukkig geen breadboard en krokodille-snoertjes, dus dat kunnen we dan alvast uitsluiten als oorzaak van het probleem.
Batterijtjes allemaal goed vol? Zakt de spanning niet in onder belasting? (meten!) Want deze print trekt duidelijk meer stroom dan de eerder veronderstelde 25mA van slechts de TLP250 met LEDs.
Niet direct gerelateerd aan uw probleem, maar voor mijn gevoel zijn de bedrading, de laselectrodes, de accuklemmen, de bedrading van de FETs en de koeling van de FETs zeer licht, maar misschien zit ik ernaast, ik heb geen ontwerp-berekeningen ervan gemaakt.
Hoeveel stroom bent u precies van plan te gaan schakelen?
U zou ook eens kunnen proberen om een proeflas te maken, door de TLP250 eventjes weg te laten en de FETs rechtstreeks in te schakelen met +10...+12V op de gates. Dan heeft u direct een beeld of het vermogensdeel van de schakeling zwaar genoeg gedimensioneerd is.
Bertjebuk
fred101; dat lijkt zo op de foto tussen ruimte is 5mm.wat komt er tegen woordig niet uit China. nonius; dat is ook een ide maar dat geld dan alleen voor de power kant van het ontwerp, en niet voor de besturing van de gate. dat moet eert opgelost worden. En hoeveel stroom er getrokken word weet ik niet ik moet gewoon een goede puntlas hebben. ik had gedacht het zo eens te proberen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
wat komt er tegen woordig niet uit China.
Ik schreef "direct uit China", het merendeel is fake, gebruikt met nieuwe opdruk of kapot tweedehands met nieuwe opdruk. Wat westerse bedrijven daar laten maken is een heel andere kwaliteit en daar is controle op wat er in gaat en uitkomt. Directe handel is binnenlandse markt productie, fake of gewoon niet wat ze beloven.
Als 5 IC's niet werken en ze van 1 verkoper via Ali ofzo komen dan ben je nu waarschijnlijk heel veel tijd aan het verspillen door een verkeerd/kapot onderdeel. Zijn ze ook nog een fractie van de normale prijs of uit productie dan is er 99,9% kans dat ze kapot of wat anders zijn.
Zoek de datasheet en bouw een test schakeling op een breadboard en test het component of modder gewoon nog weken door 
Recovery van IC's in China https://youtu.be/5vN_7NJ4qYA?si=MTK8HipZ1apivZUp
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het is gemaakt in China met westerse kwaliteitscontrole is niet hetzelfde als opgestuurd door de Chinees die nummers van onderdelen schuurt en er een nieuw nummer op zet want wat ga je eraan doen dan.
nonius
set SCE to AUX.
dat is ook een idee maar dat geldt dan alleen voor de power kant van het ontwerp, en niet voor de besturing van de gate. Dat moet eerst opgelost worden.
Begrijpelijk, en daar kan ik u verder niet mee helpen. Enige wat me nog wel te binnen schoot: penlite-batterijtjes willen soms wel eens een slecht contact maken in de batterijhoudertjes. Door de batterijen een beetje rond te draaien kan soms een slecht contact/oxide-laagje doorbroken worden. Maar dit probleem zou u gevonden hebben als u de batterij-spanning op de print zou hebben gemeten, onder belasting, zoals ik eerder suggereerde. Dan zou u zien dat in dat geval de spanning in elkaar stort (terwijl onbelast, met slechts een hoogohmige DMM van 10Mohm, de spanning wel gewoon netjes 12V meet).
Overigens, ik zie het niet goed op de foto, maar het lijkt me dat de laselectrodes van messing zijn? Indien ja, dan is dat een *zeer* slechte keuze, de soortelijke weerstand van messing is zeer hoog vergeleken bij koper, aluminium en zelfs staal. Koper is het beste, gevolgd door aluminium. (messing = 600 * 10^-9 ohm.meter; koper = 17 *10^-9 ohm.meter; aluminium = 27 * 10^-9 ohm.meter). Zoals u ziet is messing 35x slechter dan koper en 22x slechter dan aluminium. Zelfs staal is, met 180*10^-9 ohm.meter, nog 3.3x beter dan messing. Ik vrees voor rood-gloeiende en/of smeltende electrode-punten, als het werkelijk messing is.
Tenslotte, het is niet m'n bedoeling om uw project af te zeiken. De meeste problemen die ik voorzie, zijn problemen die ik zelf ook heb gehad, vandaar.... In elk geval, succes!
Fred101: z'n schakeling lijkt wel gewoon te werken op een 12V DC-adapter, zoals Benleentje al enkele malen opmerkte. Ervan uitgaande dat uit die adapter een mooie 12Vdc komt, lijkt het er dan op dat de TLP250's gewoon in orde zijn, maar dat er iets mis is met het batterijpack en/of de aansluitdraden. Maar dat kan OP snel eventjes meten met een DMM met batterij onder last.
En het probleem is zo simpel/beperkt tot een klein deel van de schakeling (TLP250, voeding, voedingsdraden) dat het probleem door systematisch foutzoeken en uitsluiten snel gevonden moet kunnen worden. Inderdaad, een proefopstelling kan de zaak ook flink versnellen.
Bertjebuk
die proef opstelling is gemaakt voor de TLP250 lees mijn post,ik ga ook nog een paar ic bestellen (niet in China) .Ik heb de bat vervangen voor een 12v 7AH Accu maar ook het zelfde verhaal.
benleentje
Golden Member
@Bertjebuk. Lees je wel wat er geschreven word?
Ik heb je al een aantal keren verteld dat er niets met je IC's aan de hand is die zijn gewoon goed en werken zoals het moet.
Er is wel iets mis met je 12V accu.
een 12v oplader dan dan gaat Led1 uit en gaat Led2 aan als de sw ingedrukt word ?op pin 2en3 staat dan1.3v
Dat is precies zoals het moet en je IC's zijn goed.
Ik heb de bat vervangen voor een 12v 7AH Accu maar ook het zelfde verhaal.
Welk zelfde verhaal? Als er 1,3V over pinnen 2 en 3 komt te staan dan is dat gewoon goed.
Bertjebuk
benleentje; sorry ,maar ik word door sommige op het verkeerde been gezet, ook natuurlijk goed bedoeld ,ik ga het stuur gedeelte uit testen met de adapter, kijken of ik met de Attiny13 een puls op pin 6en7 kan krijgen,ik heb daarvoor de weerstand R2 tijdelijk verwijdert. en een led gemonteerd op pin 5en6 met 1k aan massa.
nonius
set SCE to AUX.
maar ik word door sommige op het verkeerde been gezet, ook natuurlijk goed bedoeld [...]
Subtiel en diplomatiek...
Als u wilt dat goedwillende vreemdelingen stoppen met tijd en moeite te investeren in iemand die ze niet kennen, en in wiens project ze geen enkel belang hebben, dan zijn zulke opmerkingen een goede manier om dat te bereiken....
Een goed reparateur staat open voor *alle* mogelijkheden, hoe voor de hand liggend, of vergezocht, ze ook mogen zijn. Sommigen van degenen die in deze thread tips hebben gegeven, hebben duur voor deze kennis/ervaring betaald, met veel verloren tijd, moeite en frustraties. Om dat met één veeg van de tafel te vegen als zijnde 'op het verkeerde been zetten'.... wow.
benleentje
Golden Member
Als u wilt dat goedwillende vreemdelingen stoppen met tijd en moeite te investeren in iemand die ze niet kennen, en in wiens project ze geen enkel belang hebben, dan zijn zulke opmerkingen een goede manier om dat te bereiken....
@Nonius maar TS is hier ook een paar keer op het verkeerde been gezet. Dus ik vind dat TS dat netjes zegt. Niemand heeft dat bewust gedaan en we maken allemaal wel eens fouten en er is ook niets aan de hand. IK hoop wel dat TS wat beter gaat lezen.
Dat lijkt me weinig, de typische Vf van de diode zou 1.6V @10mA (1.8V max; een minimum wordt niet gespecificeerd in de datasheet)
Subtiel en diplomatiek...
Ik heb dat inderdaad subtiel en diplomatiek willen doen met enkele post dat beide partijen inzagen dat er een vergissing was gemaakt door te zeggen dat een IR led een Vf van 1,1V heeft maar dat is helaas niet opgemerkt.
En ik wil dan helemaal niet zeggen dat ik zo goed ben integendeel ik heb gemaakt en maak waarschijnlijk ook gewoon nog regelmatig van dit soort fouten.
Ik wil alleen dat we een beetje lief voor elkaar zijn.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb dat inderdaad subtiel en diplomatiek willen doen met enkele post dat beide partijen inzagen dat er een vergissing was gemaakt door te zeggen dat een IR led een Vf van 1,1V heeft maar dat is helaas niet opgemerkt.
'Vergissing' vind ik in deze een zwaar woord, 'een dood spoor' lijkt mij beter gepast.
Maar Benleentje, mijn vorige antwoord was niet zozeer op mezelf gericht als wel op de adviezen die iemand anders had gegeven. Ik vond het van weinig respect getuigen naar hem (en in 2e instantie pas ook naar mij).
Uw eerdere opmerking over de Vf van een IR diode LED (in het schema van OP stond trouwens een diode, en een LED is ook een diode, maar feitelijk was het inderdaad een tikkeltje slordig van me en dank ik u voor de correctie) is niet onopgemerkt aan me voorbijgegaan, het was leerzaam voor mij, ook ik leer regelmatig dingen bij. De spanning leek mij verdacht laag, in elk geval. Ik beschouw dat als een 'dood spoor', zoals ik bij het foutzoeken vele dode sporen tegenkom. Ik zou dat daarom nog geen 'vergissingen' noemen.
Tenslotte, als OP alleen antwoorden wenst die direct en feilloos zijn specifieke probleem in één klap oplossen, dan zal hij nog veel teleurstellingen ondergaan.
Ik blijf de opmerking van OP respectloos vinden. Hoogstwaarschijnlijk/hopelijk is het zo niet bedoeld, ik kan alleen zeggen hoe het op mij overkomt.
Verder ga ik er niet teveel woorden aan vuil maken en leidt het af van het feitelijke onderwerp/probleem van OP. Dus ik geef de microfoon terug aan u