Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Dit topic is gesloten

Shock6805

Golden Member

Kan je er geen trackertje in stoppen? Dan kan je ze met de gps opzoeken, of eventueel uitpeilen. ;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
fred101

Golden Member

Gewoon niet mis schieten :+ . Toen ik nog wedstrijden schoot (compound boog) had ik een 9,3 gemiddelde. Ik schiet nu met vuurwapens (geweer en pistool) en lucht (geweer).

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 10 juni 2024 10:28:54 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op maandag 10 juni 2024 09:23:22 schreef Shock6805:
Kan je er geen trackertje in stoppen? Dan kan je ze met de gps opzoeken, of eventueel uitpeilen. ;)

Of een touwtje. Dan kan je hem gewoon weer binnenhalen en hoef je niet van je paard af.

High met Henk

Special Member

Ehhhmmm wij schieten rijdend...

Hoe zie je dat voor je? Als we stilstaand schieten zou het werken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op maandag 10 juni 2024 21:05:08 schreef ohm pi:
[...]Of een touwtje. Dan kan je hem gewoon weer binnenhalen en hoef je niet van je paard af.

Had ik vroeger al bij mijn pijl en boog bij het Indiaantje spelen :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Dit keer eentje waar geen domme fout aan vooraf gegaan is.

TRUUK voor eagle als je meerdere copieen van 1 subschema wil:

Ik was een klein ding aan het ontwerpen waar ik er dan tientallen wilde gaan maken. Totdat ik me bedacht: eigenlijk wil ik ze tzt gewoon per vier aan mekaar laten zitten. En toen dacht ik: Gewoon geen "hierknippen" lijn tekenen dan breken ze ook niet perongeluk.

Dus ik had er 1 getekend, en ZEKER geen zin om de layout nog 3x overnieuw te doen. Dus ik heb zoals ik normaal een panel maak gewoon zonder schema de layout 3x gecopieerd en gesaved in een nieuw bestand.

Vervolgens heb ik datzelfde OOK in het schema gedaan en nu zijn m'n schema en BRD weer consistent!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oude truuk, maar wel een beetje link. Maak in ieder geval vooraf backups van je files, een verander echt niets anders in de tussentijd.

Ik heb een andere truuk voor hetzelfde probleem: overstappen op KiCAD, die heeft daar plugins voor. Het scheelt ook nog eens gedoe met licenties. Ik heb jaren met Eagle en Altium gewerkt, maar teken nu exclusief in KiCAD, en ik wil echt niet meer terug, ik heb nog nooit zo snel dingen voor elkaar gekregen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zit nog steed voor de "knie" in de leercurve voor kicad. Het is nog steeds voor mij sneller om het "dan maar" in eagle te doen. :-(

Ik heb het net voor de tweede keer gedaan.
Ik had de eerste keer de "fout" gemaakt om de shields niet aan GND te hangen, dus dan maar later 4x nog gedaan.

Tweede keer dus eerder gedaan, maar nu bij het copieren in BRD maakt ie een nieuw signaal GND1 GND2, GND3 aan en in het schema niet.

Anyway. Nu nog effe gerbers maken en insturen. Dit zou in 1-2 dagen gemaakt moeten kunnen worden en nu 2 dagen geleden heb ik een 5-6 dagen order gestart. Dus hopelijk kan ie nog mee. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op woensdag 24 juli 2024 17:35:00 schreef SparkyGSX:
Ik heb een andere truuk voor hetzelfde probleem: overstappen op KiCAD, die heeft daar plugins voor.

Daar is een speciale panelizer tool voor.

Is die tegenwoordig geintegreerd in het pakket?
Ik heb er eens 2 getest maar 1 was hopenloos, die andere al een stuk beter. Ik zou op moeten zoeken hoe dat script heette.
Je kon er panels mee genereren buiten kicad om, aantal pcb's opgeven rows/cols, afstand tussen de printen, positie van de mousebites en aantal, en een border rand om het bestukken makkelijk te maken.
Op mijn verzoek hebben ze er toen ook nog een mogelijkheid in gebouwd om gaten in het pastascreen te maken (in de border rand) zodat je paspinnen in een mal kunt maken. (IPV de standaard feducials die meer gangbaar zijn).

-edit- Heb het net opgezocht: KiKit heet dat tool.

Zo roep je het aan:

kikit panelize grid --space 3 --gridsize 3 2 --tabwidth 3 --tabheight 3 --htabs 2 --vtabs 2 --mousebites 0.5 1 0.25 --radius 1 --railsTb 5 --fiducials 10 2.5 1 2 --tooling 5 2.5 1.5 jouwprint.kicad_pcb jouwpanel.kicad_pcb

Ziet er moeilijk uit, maar valt wel mee. Er zit een goede handleiding bij welke parameters wat doen.

Zie: https://github.com/yaqwsx/KiKit

Het gemaakte paneel kun je zo openen in KiCad.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat kan, maar ik doelde meer op de replicate layout plugin, die is erg handig als je meerdere identieke exemplaren van hetzelfde subcircuit op een board hebt.

Wat ik heel handig vind aan KiCAD is dat het componenten in je schema kunt zetten en je later pas druk maken over de footprint, waardoor je dus eerst het principe kunt uitwerken. Vooral Altium is m.i. heel rigide met libraries, Eagle iets minder maar alsnog moet ik daar al mee bezig zijn op een moment dat het in mijn workflow nog niet handig is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op donderdag 25 juli 2024 00:21:04 schreef SparkyGSX:
Dat kan, maar ik doelde meer op de replicate layout plugin, die is erg handig als je meerdere identieke exemplaren van hetzelfde subcircuit op een board hebt.

Ah op die fiets. Volgens mij is daar hier al eens een topic over geweest. Ik neem aan dat met een hierarchisch ontwerp je meerdere zelfde blokken in je schema kunt plaatsen. Dus zou je dat topic eens op moeten zoeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik ben blij met mijn gevonden truuk. Dat dit beter geregeld is in KiCad weet ik al een paar jaar. Als je eagle gebruik kan dit handig zijn.

de BRD en SCH editors hebben bij het copieren van een signal-met-naam een iets andere policy. Stiekun was ik dat al tegengekomen.

Stel ik heb een module met 4 verbindingen naar buiten:
VCC, GND, PWM (in) en OUT. De eerste heeft dus PWM1 als input en OUT1 als output.

Als ik dat in SCH copieer, (evt met brd en F/B annotation actief), dan maakt ie de tweede module OOK met VCC, PWM1, GND en OUT1.

In BRD maakt ie voor al die signalen een nieuwe aan: VCC1, GND1, PWM2, OUT2.

In dit geval moet je met mijn truuk dus VCC1 en GND1 terugzetten in brd naar VCC/GND, en in SCH moet je zowiezo PWM1/OUT1 in de tweede module naar PWM2/OUT2 hernoemen.

Zijn de Eagle files not steeds human-readable? Ik deed vroeger nogal eens wat het een text editor, zoals het corrigeren van die netnamen.

Eigenlijk ben ik verbaasd dat je dit nu pas ontdekt hebt, ik dacht dat het gemeengoed was onder de Eagle gebruikers, en op diverse fora beschreven was. Tegelijk kan ik niet begrijpen dat ze een dergelijke functie nog steeds niet fatsoenlijk geïmplementeerd hebben.

Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb nog net meegemaakt dat Autodesk het overgenomen had, en de enige deze "upgrade" destijds was de prijs, en dat was niet in het voordeel van de gebruikers.

Op donderdag 25 juli 2024 12:56:03 schreef SparkyGSX:
Zijn de Eagle files not steeds human-readable? Ik deed vroeger nogal eens wat het een text editor, zoals het corrigeren van die netnamen.

Wat mij betreft wel. Er zitten in de nieuwe Eagle een aantal "verbeteringen" die ik absoluut geen verbetering vind. Voor "wat ik nu met deze truuk kan" heb ik een keer eagle 9.x gehuurd, en toen kwam ik er achter dat het zelfs daarvoor helemaal niet handig is. (o.a. op de 1 of andere manier vond ie het nodig om 1 draadje van m'n submodule niet mee te nemen in de copieen.) Dus ik blijf lekker op 6.x
Ohja, als 9.x een "compatible met oude eagle" file wegschrijft dan is ie vanaf het begin altijd "inconsistent". En niet te fixen anders dan de file editen met de hand.

Op donderdag 25 juli 2024 12:56:03 schreef SparkyGSX:
Tegelijk kan ik niet begrijpen dat ze een dergelijke functie nog steeds niet fatsoenlijk geïmplementeerd hebben.

Ja ze hebben het geimplementeerd, maar inderdaad niet fatsoenlijk.

Je moet een stuk van een schema/brd selecteren en dan saven als submodule. Als je dan zegt dat je de submodule wilt gebruiken dan maakt ie een copie van die submodule in je huidige project. Alsin, je kan een verbetering in de submodule weer 16x gaan invoeren of je moet het hele 16x submodule plaatsen en aansluiten opnieuw doen. Mag je zelf kiezen welke optie je kiest.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 26 juli 2024 10:22:38 (29%)

Ik clickte op een spam bericht om te verifieren of die link het nog deed, alvorens hem als "phishing" te melden. Krijg ik dit.

Zie de foutcode: 00x780dxx
Ze hebben wel eens hex getallen gezien, en weten dat daar een "x" in voorkomt. Maar dus niet dat het uitsluitend aan het begin "0x" moet zijn.....

PE9SMS

Golden Member

Dat is een don't care byte. :)

This signature is intentionally left blank.
Arco

Special Member

Is er eigenlijk geen vaste regel voor de benaming van speakers?

Meestal wordt de speaker links vanuit de luisterpositie de linker en de speaker rechts de rechter speaker genoemd.
(De speaker die links van de versterker staat is dus de rechter speaker, en de speaker die rechts van de versterker staat is de linker speaker.)

Maar soms wordt bij versterkers links en rechts vanaf de achterzijde van de versterker gegeven. (dan is links dus echt links en rechts is rechts)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oriënteren vanaf de achterzijde van de versterker lijkt me onzinnig. Ben ik ook nog nooit tegengekomen.

Ook snap ik (daarom?) je eerste voorbeeld niet. De luidspreker die links van de versterker staat is vanuit de luisterpositie dan toch de linker luidspreker. Dat is bij mijn weten de vaste benaming.

Een versterker is toch geen auto waar je in gaat zitten? Bij een televisie kan ik me het nog een beetje voorstellen, maar daar zijn het alleen TV-presentatoren en -monteurs die daar ooit mee te maken krijgen. Die zitten er immers in. Al de rest kijkt er alleen maar naar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zondag 25 augustus 2024 10:59:04 schreef rew:
Ik clickte op een spam bericht om te verifieren of die link het nog deed.

Alle spamberichten klik ik ongelezen gelijk weg naar de eeuwige bitvelden. Geldt ook voor spamberichten die de spamfolder niet gehaald hebben.
Als er toch een belangrijk bericht in de spamfolder staat, dan emailen ze me nog maar een keer en dan eerst met een voorwaarschuwing.

RAAF12

Golden Member

Op zondag 25 augustus 2024 13:44:37 schreef Arco:
Is er eigenlijk geen vaste regel voor de benaming van speakers?

Meestal wordt de speaker links vanuit de luisterpositie de linker en de speaker rechts de rechter speaker genoemd.
(De speaker die links van de versterker staat is dus de rechter speaker, en de speaker die rechts van de versterker staat is de linker speaker.)

Maar soms wordt bij versterkers links en rechts vanaf de achterzijde van de versterker gegeven. (dan is links dus echt links en rechts is rechts)

Heb je daar een voorbeeld van? Balansregelaars zullen in de goede richting blijven werken.

Lucky Luke

Golden Member

Voor de computer zijn er testjes waarbij 'Front Left' de de linkervoorspeaker wordt afgespeeld en 'Front right' door de rechtervoorsspeaker (etc. maar meer speakers heb ik niet).

Maar je zou zoiets natuurlijk ook gewoon in een MP3tje of op een CD-tje of op een bandje kunnen opnemen, om versterkers te testen.

Tsja, als ik van mijn computerluidsprekers de plug vervang en de draadjes van linker en rechter kanaal verwissel, en ik zet daarna de speakertjes zó neer dat uit de speaker het dichts bij mijn linkeroor* het geluid van het linker kanaal komt, is het toch ook goed?

Voor plus en min doe ik altijd maar braaf rood van de versterker aan de rode draad op de rode klem van de speaker, maar ik hoor het verschil niet. 't is AC, toch? Gaat het niet gewoon goed zo lang beide speakers gelijk aangesloten zijn (en dus niet in tegenfase)?

*)Om gelijk de situatie af te vangen of ik voor of achter de speakers zit. Ik vat 'linkerspeaker' dus op als de luidspreker het dichts bij mijn linkeroor, ook een eventueel opschrift op de versterker. Als de connectoren links en rechts op de versterker zitten hoop ik dat ze zo zitten dat de draden niet kruisen, maar eigenlijk is dat onzin sinds de uitvinding van geïsoleerd draad ;)

Nog afgezien dat ik meestal stilte prefereer en/of een koptelefoon gebruik...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Op maandag 26 augustus 2024 13:13:57 schreef Lucky Luke:
Gaat het niet gewoon goed zo lang beide speakers gelijk aangesloten zijn (en dus niet in tegenfase)?

Klopt als een zwerende vinger.

Nog afgezien dat ik meestal stilte prefereer en/of een koptelefoon gebruik...

Heb ik ook, de sound of silence :-)

Maar ik ben nog steeds benieuwd of er ergens een plaatje van een versterker te vinden is die rommelt met de links en rechts aanduiding op de achterzijde van de versterker. Of de voorzijde, zoals deze in de woonkamer :-)

Maar je zou zoiets natuurlijk ook gewoon in een MP3tje of op een CD-tje of op een bandje kunnen opnemen, om versterkers te testen.

Ik heb lang geleden een CD met test signalen in mijn handen gehad.

Op zondag 25 augustus 2024 18:41:30 schreef ohm pi:
[...]Alle spamberichten klik ik ongelezen gelijk weg naar de eeuwige bitvelden.

Ja, dat gebeurt hier ook met 99% van de spam. Maar soms heb ik een bui dat ik weer even de phishing mails bekijk, de links verifieer, en meld. Volgens google is de gemiddelde phishing site maar een minuut of tien online voordat ie offline wordt gehaald. Dus ik check of ze nog werken en zoja dan meld ik hem bij google safe-browsing als phishing site. Hopelijk krijgen de oude omatjes die er wel in trappen dan een grote (=full-screen) rode waarschuwing: "u heeft op een phishing link geclickt, je mag kijken, maar voer AUB geen inloggegevens in".

Voor plus en min doe ik altijd maar braaf rood van de versterker aan de rode draad op de rode klem van de speaker,

Dat doe je goed

maar ik hoor het verschil niet. 't is AC, toch? Gaat het niet gewoon goed zo lang beide speakers gelijk aangesloten zijn (en dus niet in tegenfase)

Ik hoor ook geen verschil als je de draadjes van één speaker omdraait, maar er zijn tests op het internet waarbij je de goede faseaansturing van de speakeraansluiting kan uittesten. Dan hoor ik het verschil wel.

High met Henk

Special Member

Je hoort 1 omgepoolde speaker heel goed in de laagweergave;

Als je laag mist: draaien 1 van de speakers om en kijk of het beter of slechter wordt. Dan weet je het meteen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten