Hallo, Ik heb een tijdje geleden twee vloerstaande speakers gekocht voor mijn versterker en heb sinds kort een heel vervelend probleem en weet niet zeker waar het door komt.

Het begon met dat mijn hele versterker opeens uit viel elke keer dat de linker speaker aan stond. Later kwam ik erachter dat dit kwam door een losse kabel van de subwoofer die ik vervolgens heb vast gesoldeerd. (na een paar keer solderen is hij eindelijk vast blijven zitten omdat ik geen soldeervet gebruik.) Ik dacht dat het nu was opgelost maar nu blijkt het dat de versterker nog steeds uit blijft vallen met hoge volumes terwijl de kabels gewoon vast zitten.

Ik zie verder geen redenen waarom dit blijft gebeuren maar misschien dat het komt omdat ik het niet goed gesoldeerd heb.

Ik hoop iemand mij hiermee kan helpen.

Op zaterdag 7 september 2024 19:55:04 schreef ZackDorian:
Hallo, Ik heb een tijdje geleden twee vloerstaande speakers gekocht voor mijn versterker en heb sinds kort een heel vervelend probleem en weet niet zeker waar het door komt.

Het begon met dat mijn hele versterker opeens uit viel elke keer dat de linker speaker aan stond. Later kwam ik erachter dat dit kwam door een losse kabel van de subwoofer die ik vervolgens heb vast gesoldeerd. (na een paar keer solderen is hij eindelijk vast blijven zitten omdat ik geen soldeervet gebruik.) Ik dacht dat het nu was opgelost maar nu blijkt het dat de versterker nog steeds uit blijft vallen met hoge volumes terwijl de kabels gewoon vast zitten.

Ik zie verder geen redenen waarom dit blijft gebeuren maar misschien dat het komt omdat ik het niet goed gesoldeerd heb.

Ik hoop iemand mij hiermee kan helpen.

Wat het probleem ook mag zijn, in elektronica uitsluitend harskernsoldeer gebruiken. Soldeervet en dergelijke zijn meestal behoorlijk agressief en tasten elektronische onderdelen aan. Soldeervet en andere vloeistoffen zijn voor het solderen aan dakgoten, waterleidingen en zo meer. Sommige zijn zo agressief, dat ze ook niet meer voor waterleiding mogen worden gebruikt.

Ik gebruik alleen de "tin" die ik bij de set heb gekregen dus dat zal dan wel goed moeten zijn denk ik

Al moet ik wel zeggen dat ik niet van plan was het te gebruiken op electronische gedeeltes

het ging hier puur om het solderen van de kabel aan een stukje metaal

[Bericht gewijzigd door ZackDorian op (45%)]

Op het filter staat 1 condensator op openbarsten.

Misschien je vorige speakers eens terug aansluiten...

Op zaterdag 7 september 2024 20:19:46 schreef ZackDorian:
Ik gebruik alleen de "tin" die ik bij de set heb gekregen dus dat zal dan wel goed moeten zijn denk ik

Al moet ik wel zeggen dat ik niet van plan was het te gebruiken op electronische gedeeltes

het ging hier puur om het solderen van de kabel aan een stukje metaal

Solderen zonder vloeimiddel is lastig zo niet onmogelijk. Het hars in harskernsoldeer lost een eventueel corrosielaagje op en zorgt voor een goede warmtegeleiding naar de soldeerplaats. Het feit dat je meermaals moest solderen laat al zien dat het soldeer aanvankelijk kennelijk niet wilde vloeien.
De schade van agressieve soldeerpasta's etc komt veel later en voor printplaten is dat vaak funest. Ook kunnen zuren in soldeerpasta's geleidend zijn, waardoor schakelingen slecht of niet goed werken.

Over de storing
Luidsprekers hebben een bepaalde weerstand (impedantie). Die is vaak 4, 8 of 16 Ohm. Dat geld ook voor de uitgang van de versterker. Het mooiste is als die twee gelijk zijn. Als de luidsprekerimpedantie hoger is als die van de versterker gaat er niets stuk en heb je hoogstens wat minder maximum volume. Als de luidsprekerimpedantie lager is als die van de versterker, dan loop je gevaar dat de versterker overbelast is Bij grote volumes zal dand de protectie aanspreken of gaat de versterker stuk.
Een verkeerde aanpassing kan dus uitval van de versterker geven.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (25%)]

Als ze een rol soldeer geven bij een versterker is dat sowieso al een veeg teken... :+

Bij mijn auto kreeg ik een krik en een moersleutel... moet ik me zorgen gaan maken? :)

Ik dacht eigenlijk dat OP met 'set' de soldeerboutset bedoelde. Je weet wel, de bekende setjes met het belachelijk kleine mini-sponsje, rode kleine bekertje soldeervet en klein rolletje soldeertin in een plastic buisje.

Overigens, ik doe zelf niet moeilijk over het gebruik van soldeervet. Het staat hier permanent naast de soldeerbout en wordt regelmatig gebruikt. (Purine, zuurvrij, volgens opdruk op het blikje (!)). Wel een kwestie van goed verwijderen na gebruik. Zelfde gold trouwens voor S-39 in de loodgieterij, dat leverde problemen omdat men het niet correct gebruikte en niet goed verwijderde. Om daarom (klassieke) S-39 maar gelijk te demoniseren, zoals regulerende instanties doen, is wel een erg grote stap. De leidingen hier in huis, vele decennia geleden met S-39 gesoldeerd, zijn nog steeds lekvrij. Maar die zijn gesoldeerd door iemand die het vak correct geleerd had op de ambachtsschool, en het werk ook minutieus uitvoerde.

Echte vakmannen maakten trouwens hun eigen soldeerwater door stukjes zink in zoutzuur op te lossen. Maar ik ben geen echte vakman, ik koop mijn S-39 kant-en-klaar. :)

De met rood gemerkte condensator is gewoon stuk.

Verder alleen solderen met harskern soldeer 60/40 of 60/39/1. Ga ook maar niet beginnen met loodvrij soldeer. Voor een beginner met provisorische gereedschappen soldeert dat gewoon niet. Door oververhitting van je componenten zul je waarschijnlijk eerder van alles stuk solderen.

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat je soldeertin krijgt bij het aanschaffen van set boxen?

@nonius,

Zo'n soldeersetje is wel waarschijnlijker dan een luidsprekerset ja.

S39 demoniseren? Als je het gebruikt waar het voor bedoeld is is het prima spul. En voor elektronica is het dus duidelijk nooit bedoelt. Daar zijn andere vloeimiddelen voor.

Echte vakmannen maakten trouwens hun eigen soldeerwater door stukjes zink in zoutzuur op te lossen. Maar ik ben geen echte vakman, ik koop mijn S-39 kant-en-klaar. :)

Kun je dat nog ergens kopen dan? Ik heb nog een erg oud half vol potje waar ik erg zuinig op ben. Laatst nog gebruikt om een buitenkraantje te maken. Dat ging nog steeds erg goed. En de waterleiding solderingen die ik dertig jaar geleden met dat zelfde potje gemaakt heb zijn nog altijd prima. Geen lekkage of groene bloemkolen te zien in elk geval.

S39 is nog wel te koop, maar de samenstelling is aangepast... (ge-ecologiseerd... :) )

Ik dacht dat het nu was opgelost maar nu blijkt het dat de versterker nog steeds uit blijft vallen met hoge volumes terwijl de kabels gewoon vast zitten.

Schakelt de versterker dan in een beveiliging en kan je na afkoelen weer gewoon spelen zonder iets aan de installatie te veranderen? Hoor je een relais klikken, of moet je telkens weer een kabel vastzetten?

Die elco in het scheidingsfilter kun je het best vervangen, het kan een mid/hoge tonen luidspreker beschadigen.

Even off topic, Een oude loodgieter liet mij in begin jaren 70 zien dat hij soldeervloeistof zelf maakte. Hij nam zoutzuur en voegde daar stukjes zink aan toe, zodra het verzadigd en afgekoeld is, was het bruikbaar (wel buiten doen!). Mogelijk bestond S39 toen nog niet.

Een stearinekaars (bijv. Gouda) langs een leiding wrijven is net zo effectief en een stuk minder gevaarlijk... (brandt ook prima schoon)

Op zaterdag 7 september 2024 22:05:09 schreef nonius:

Maar ik ben geen echte vakman, ik koop mijn S-39 kant-en-klaar. :)

Verboden voor gebruik bij drinkwater leidingen, moet S65 zijn.

De leidingen hier in huis, vele decennia geleden met S-39 gesoldeerd, zijn nog steeds lekvrij.

Die gaan ook nooit lekken daarvoor is het niet verboden geworden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (27%)]

Op zaterdag 7 september 2024 23:08:47 schreef Arco:
Een stearinekaars (bijv. Gouda) langs een leiding wrijven is net zo effectief en een stuk minder gevaarlijk... (brandt ook prima schoon)

Dat is dacht ik voor lood te solderen..

Op zondag 8 september 2024 06:08:59 schreef mel:
[...]Dat is dacht ik voor lood te solderen..

Mijn schoonvader die nog een echte ouderwetse loodgieter was deed het solderen van loden leidingen inderdaad met kaarsvet. Met een speciaal gereedschapje trompte hij zo'n loden leiding op. Een andere loden leiding kon daar dan weer in vast gesoldeerd worden. Hij kreeg dat zelfs voor elkaar bij leidingen die ondersteboven hingen. Hij was ook een van de laatste die bijvoorbeeld de zinken ornamenten van dakgoten en daken kon repareren. Een echte ambachtelijke vakman die na zijn pensionering nog vaak ingezet werd voor herstellingen aan oude historische panden.

Op zaterdag 7 september 2024 21:39:05 schreef Arco:
Als ze een rol soldeer geven bij een versterker is dat sowieso al een veeg teken... :+

Ik had het hier over de soldeerset haha

Ik heb de elco eraf gehaald

Een vervangende is vast wel te vinden toch?

Wat is de maat/waarde? (je duim zit er voor... ;) )
Is het een bipolaire of gewone elco?

Die "BP" staat voor bipolair, wat wil zeggen dat je geen 'gewone' elco kunt gebruiken die een "+" en een "-" aansluiting heeft. Bipolaire elco's, zoals Arco gelinkt heeft, hebben geen + en - aansluiting omdat ze voor wisselspanning (zoals een geluidssignaal uit een versterker) gemaakt zijn. Dus let daarop als je een nieuwe koopt. Zoals gezegd is de door Arco gelinkte daar geschikt voor.

[Bericht gewijzigd door r-p op (11%)]

Op maandag 9 september 2024 22:52:53 schreef r-p:
Die "BP" staat voor bipolair, wat wil zeggen dat je geen 'gewone' elco kunt gebruiken die een "+" en een "-" aansluiting heeft. Bipolaire elco's, zoals Arco gelinkt heeft, hebben geen + en - aansluiting omdat ze voor wisselspanning (zoals een geluidssignaal uit een versterker) gemaakt zijn. Dus let daarop als je een nieuwe koopt. Zoals gezegd is de door Arco gelinkte daar geschikt voor.

Ben net even langs een elektronica winkel geweest en heb deze gekocht

Op maandag 9 september 2024 22:52:53 schreef r-p:

Maakt het dan ook niet uit hoe ik hem erin zet?

Op dinsdag 10 september 2024 14:12:57 schreef ZackDorian:
[...]

Maakt het dan ook niet uit hoe ik hem erin zet?

Nee. Dat is het voordeel van bipolaire condensators

je kunt ook een bipolaire elco zelf maken, 2x een elco in serie van 2x de benodigde waarde, hier dus 2x 33uf nemen om 15uf te verkrijgen. met de min aanelkaar solderen.