Vactrol
Ik wist niet dat het ding die naam had.
Lang geleden 10tallen zelf gemaakt met een LDR, LED en de plastiek behuizing van een lasdop. Een mens moet wat als jonge snaak met zeer beperkt budget.
Groetjes,
eSe
Kijk even goed wat je hebt, het zal in deze uitvoering wel niet, maar ik heb ook vactrols met een neon lampje.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die kende ik nog niet. Ik kende alleen de neon-photocell variant. Die zaten in sommige meters zoals de Fluke 845AB. Dat werden volgens mij photo-choppers genoemd. Eigenlijk gewoon een voorloper van de opto coupler.
Op maandag 9 september 2024 19:45:46 schreef Arco:
Vactrol werd o.a. veel gebruikt in geluidseffectpedalen voor muziek...
Een oud buurman van ons heeft ooit onderdelen gekocht van de boedel (failissement) van Riha orgels, daar zaten er ook veel bij, in een soort elco behuizing.
Op dinsdag 10 september 2024 08:37:36 schreef Sine:
Kijk even goed wat je hebt, het zal in deze uitvoering wel niet, maar ik heb ook vactrols met een neon lampje.
En met een gloeilamp maar dan zelfbouw. Uit den ouden doosch.
Boeken scannen en op het web zetten valt onder het auteursrecht? Ik meen iets gelezen te hebben dat het na 80 jaren vervalt.
Voor het zwelpedaal ( volume) van orgels heel gebruikelijk vroeger.
Lampje met ldr inderdaad.
Een plaatje aan het pedaal wat tussen de lichtbron en ldr beweegt
Slijt niet en kraakt niet.
Aleen het lampje heel af en toe wisselen, al zegt het plaatje van @Raaf wat anders
.
Een neonlampje werkt aleen maar als het op gelijkspanning brand... anders is die 50 hz wat lastig...
RiHa, orgels van Hans Versteegt 
Een van de pioniers.
RiHa was een combi van RIa , zijn vrouw, en HAns.
Heef die oud buurman nog onderdelen liggen Bram?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een neonlampje werkt aleen maar als het op gelijkspanning brand... anders is die 50 hz wat lastig...
Volgens mij werken neons ook op AC. Ze zitten bv in al die stekkerblokken met rood verlichte schakelaar. Op AC zie je licht rond beide "pootjes". Bij DC maar rond 1 pootje
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat klopt, maar die 50Hz zul je dan ook op de uitgang terugzien, en voor audio toepassingen is dat waarschijnlijk problematisch.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Aan de uitgang het omgekeerde proces doen om de chopfrequentie te elimineren.
Wordt best vaak toegepast (alhoewel 50Hz best laag is) is zgn chopper-amplifiers.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een neonlampje werkt niet als je een analoge optcoupler wilt: neonlampje wil pas aan boven de 65v, dus je krijgt geen mooi glad bereik...
Op dinsdag 10 september 2024 14:17:21 schreef Arco:
Een neonlampje werkt niet als je een analoge optcoupler wilt: neonlampje wil pas aan boven de 65v, dus je krijgt geen mooi glad bereik...
Die combi lampje + ldr is ook wel gebruikt als een AVR, in een aantal Philips EL serie PA versterkers.
Lampje achter de uitgangstrafo en de ldr in het voorversterker circuit om te begrenzen.
En Jos heeft een mooi artikel over die dingen.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/vactrol.html
KGE
Golden Member
Wie herkent dit paneel?
Dit paneel is al vele jaren in mijn bezit, de LED's heb ik er ooit ter decoratie zelf in gezet net als de drukknop.
Het is een L-vormig stuk metaal met verder niets erachter. Waarschijnlijk een keer van een radio-onderdelenmarkt meegekomen.
Was gewoon benieuwd of iemand het eerder ergens gezien heeft.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Doet me denken aan een hand invoer van een CPU bootloader of iets van een antieke PLC. Net zoals van een PDP computer?
Op dinsdag 10 september 2024 16:03:37 schreef revado:
[...]Die combi lampje + ldr is ook wel gebruikt als een AVR, in een aantal Philips EL serie PA versterkers.
Lampje achter de uitgangstrafo en de ldr in het voorversterker circuit om te begrenzen.
Sterker nog, dat is een combi van gloeilampje en neonlampje. Het idee daarachter is dat scherpe, zeer harde pieken sneller worden onderdrukt door het direct reagerende neonlampje. Het gloeilampje heeft meer tijd nodig om te reageren.
Ik heb die limiter wel eens gebruikt bij karaoke bij een studentenvereniging. Zeer effectief. Enige wat de leek onmogelijk snapt is waarom de boel begint rond te zingen zodra ze stoppen met in de microfoon te loeien 
(zodra de stem verdwijnt, wordt de gain automatisch groter en als de faders dan te ver open staan, gaat de boel rondzingen ja)
Proxxima
Golden Member
Op dinsdag 10 september 2024 21:54:06 schreef Sine:
Zo heb ik er ook nog eentje. Ooit gekocht op de markt in Rosmalen, nooit geweten waarvan het is. Lampjes zijn origineel, de rest niet.[bijlage]
Gezien de opbouw van het paneel en de teksten denk ik aan een geheugentester. Wellicht voor oude mini computers. Ik vermoed dat het dan om ringkerngeheugen gaat. Zeker als ik naar de beperkte adresbus kijk. (Mijn PDP8 machines hebben ook maar 15 bit aan adresseringsruimte) Er zijn wat schaarse 24 bit computers geweest, maar jouw paneel heeft 25 databits. Misschien iets met een parity check? Is er niet ergens nog een merkje op te vinden? Of zit er iets van een originele PCB achter?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
... en dan heb je ook nog een Electrologica X1: een 27-bit machine met 15 bits adresruimte...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 10 september 2024 23:25:18 schreef Proxxima:
[...]Gezien de opbouw van het paneel en de teksten denk ik aan een geheugentester. Wellicht voor oude mini computers. Ik vermoed dat het dan om ringkerngeheugen gaat. Zeker als ik naar de beperkte adresbus kijk. (Mijn PDP8 machines hebben ook maar 15 bit aan adresseringsruimte) Er zijn wat schaarse 24 bit computers geweest, maar jouw paneel heeft 25 databits. Misschien iets met een parity check? Is er niet ergens nog een merkje op te vinden? Of zit er iets van een originele PCB achter?
Bij een excerciser denk ik (ook) aan harde schijven, maar ringkerngeheugen klinkt niet gek.
Op dinsdag 10 september 2024 22:31:09 schreef revado:
Het neonlampje [...]
[bijlage]
Lijkt me in dit schema bedoeld te zijn als een begrenzer.
Waar in de besturing bevind de transistor?
Kun je het stukje reverse engineren mischien kom je er achter wat ie doet in het circuit?
Ik kwam met zoeken op 2N4360 uit.
fatbeard
Honourable Member
't is inderdaad een vreemde eend: TG436 is in geen enkele vorm te vinden in de master selection guides van 1992 en 1994, ook niet in het 1987 small signal semiconductors boek. Ik heb links en recht nog wat documenten gechecked, maar noppes.
Goede kans dat het een custom partnumber is, good luck with that...
Kijk hoe het ding in het schema zit (zonodig nereenigne) en maak op basis daarvan een berekende gok.
But if it ain't broke, don't fix it.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik vind zelfs de rest van de foto bevreemdend, buiten de weerstanden. Dat zwarte klieder is een TO92 in een voetje? Waarom die wel in een voet, en de mysterieuze TO5/TO39 niet? En links een soortement niet-elco condensator?
Het is een schakeltor.
Er worden magneten van de ventielen onder de orgelpijpen mee geschakeld.
Daar kan max 300 mA lopen, de laagste weerstand van die magmeten is 50 ohm maar meestal zijn ze 120 of 180 ohm bij een volt of 15.
Ik krijg een uur geleden wat foto's van iemand die een zakje in het orgel heeft gevonden met een paar reservetorren, die had ik niet gezien.
Daar staat BFY51 op geschreven, er zitten een paar van die motorola torren in.
Dat zou best wel eens een equivalent kunnen zijn.
NPN 1 A / 30 volt zou best kunnen.
Reverse engineren ga ik toch doen, er is geen doc meer van te krijgen.
De schakelingen zijn simpel, maar ik wilde eerst weten welke transistor het was.