Graag wil ik een buzzer ontwerpen die een beep geeft telkens de ontspanknop van een fotocamera wordt afgedrukt.
Het betreft een professionele camera, dus deze heeft wat in de fotografie heet een X sync contact.
Dat is een contact die gebruikt wordt om studioflitsers te triggeren op het moment een foto gemaakt wordt.
Dus het contact sluit op het moment een foto gemaakt wordt.
Het leek me ideaal om dit contact voor de buzzer te gebruiken, maar ik loop ergens tegenaan...
De camera kan ingesteld worden op verschillende sluitersnelheden ifv de belichting. Van meerdere seconden tot 1/8000 seconde.
Dus het contact sluit ook voor dezelfde duur van de camerasluiter.
Mijn probleem is dus als de camera op korte sluiterduur ingesteld wordt het beepje zo kort is dat het niet meer hoorbaar is.
Het beepje is ideaal hoorbaar op 1/20 seconde.
Maar de meeste foto's worden genomen tussen 1/60sec. en 1/2000sec.
Ik zoek dus een schakeling waar het X contact van de camera de trigger is en de buzzer ongeveer 1/20sec. aan blijft.
Liefst eenvoudig want mijn kennis van elektronica is eerder beperkt.
Ik heb een 3V active buzzer van dit type:
https://www.conrad.be/nl/p/dcs123-miniatuurzoemer-geluidsontwikkeling-…
De voeding ervoor komt van 2 AA of AAA batterijtjes.
Kan iemand me helpen een goede schakeling hiervoor te bedenken?
Als jullie een betere oplossing zien met een ander type buzzer kan dat ook natuurlijk.
Alvast bedankt voor de hulp.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Je zoekt dit: https://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monostable.html
Hoe handig ben je? Kan je zelf met de voorbeelden aan de slag of wil je een kant en klare module die de puls langer maakt?
nonius
set SCE to AUX.
Ik zou naar een kant-en-klare timer module zoeken, zoiets als dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005850377938.html?src=google&src=go…
Trefwoorden: 'delay timer monostable low voltage relay'
Dan moet wel iets geschikts te vinden zijn. De link die ik gegeven heb is waarschijnlijk niet optimaal, er zullen best voor uw toepassing betere zaken te vinden zijn. Deze module werkt nl. op 12Vdc, terwijl u iets met 3Vdc wilt. Op een 9V-batterijtje zal die Ali-module het waarschijnlijk ook wel doen trouwens, net zoals de buzzer (die vermoelijk 3-12Vdc is?).
In elk geval, als ik zoiets nodig had dan zou ik even snel wat in elkaar prutsen met een 555-timer IC in monostable multivibrator -schakeling. Zelfbouw zou ik in uw geval niet aan gaan beginnen, te veel werk terwijl geschikte kant-en-klare modules voor een paar cent te vinden moeten zijn.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als je iemand kent die een klein beetje ervaring heeft, een 555. Zoek op one shot timer.
1µF (C) en 18k (R) weerstand zou kort in de buurt moeten komen. De camera neemt dan de functie van de switch over.
Het kan ook met twee poortjes (en zelfs één) met schmitt-trigger:
Het bovenstaande komt uit een groter schema. Het deel links van R4 kan je weglaten. Pen 8 waar nu IO27 aan hangt kan je gewoon aan de positieve voedingsspanning leggen. Met een CD4093 kan je gewoon 12V voor de voedingsspanningen gebruiken (ipv. 5V en 3,3V in het voorbeeld). De lengte van de pieptoon kan je bepalen met de waarden van C18 en R26.
Om de schakeling te triggeren verbind je de linkse aansluiting van R4 kortstondig met de positieve voedingsspanning. Let wel dat bij een lange sluitertijd, bijvoorbeeld seconden, de buzzer even lang blijft piepen dan de sluitertijd.
De niet gebruikte ingangen van de 4093 hang je best aan GND of de voedingsspanning.
Bedankt allemaal voor de reacties en suggesties.
Ik ben wel redelijk handig maar m'n kennis is eerder beperkt.
Ik ga dus eerst de kant en klare oplossingen na. Ik vond volgende module.
https://www.amazon.com.be/-/nl/timerrelais-zelfblokkerende-vertraging-…
Denken jullie dat ik hier wat mee ben?
Wat ik me ook afvraag als dergelijk module ook stroom verbruikt in standby.
De module is 5VDC. Zou deze ook schakelen op 4.5VDC en heeft dit invloed op het instelbereik van de timer?
Alvast bedankt voor de hulp.
Wat de module betreft is er nauwelijks documentatie bij. Uit de recensies blijkt dat de vertraging niet erg nauwkeurig instelbaar is.
Het grootste verbruik zal wel van het relais komen maar ook in standby zal die module wel iets of wat stroom gebruiken. Hoeveel, geen exact idee. Waarschijnlijk zal het op 4,5V ook nog werken.
Kortom, gezien de recensies en het ontbreken van een handleiding raad ik het niet aan.
buckfast_beekeeper
Ik ben uit de buurt van Brugge.
Mocht iemand dit kunnen maken voor mij geef maar een seintje. Met vergoeding uiteraard. Alvast bedankt.
OPTOdesign
Op maandag 12 augustus 2024 22:26:34 schreef Matt777:
Ik ga dus eerst de kant en klare oplossingen na. Ik vond volgende module.
https://www.amazon.com.be/-/nl/timerrelais-zelfblokkerende-vertraging-…Denken jullie dat ik hier wat mee ben?
Zo'n groot timerrelais? Ik hoop dat je niet voor die 'oplossing' gekozen hebt. Het kan - zoals @McAwesome ook al postte - een stuk eenvoudiger.
Ik heb onderstaande componenten op voorraad en kan er wel een printje (~10x10mm zonder connector of ~30x20mm met connector) voor maken. Die kan dan per envelop jou kant op. De pulsduur, waarde C1, moet dan nog even overlegd worden.
Dat schema werkt niet. Als de condensator geladen is dan loopt die nooit meer leeg. Dus dan krijg je een wel erg lange puls.
Bovendien wordt de condensator misschien ook niet volledig geladen bij een heel korte puls.
Ik zou iets maken op basis van een echte timer. Een 74HC123 lijkt me ideaal hier.
OPTOdesign
De condensator ontlaad door de stroom die naar de ingang loopt (5µA) en via de eigen weerstand van de condensator. Eventueel kan er een weerstand parallel aan de condensator worden geplaatst.
De waarde van de condensator moet dusdanig worden gekozen dat de spanning bij de kortste puls boven het hoogste schmitttrigger niveau komt. Omdat er vrijwel geen weerstand via de schakelaar is, en de waarde van C1 klein, zal dit meevallen.
De ingangsstroom van die buffer is null. En een goede condensator loopt ook niet vanzelf leeg. Daar kun je geen ontwerp op baseren.
En de minimum sluitertijd van 0.12 milliseconde geeft ook erg weinig tijd om de condensator te laden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Te overwegen valt om het in software op een microcontroller op te lossen.
Tuurlijk is minder elegant, maar het biedt een paar voordelen. Zoals: Als die 1/20 toch iets te kort is dan kan je zonder solderen de puls naar de buzzer langer maken.
Vraag is ooK: Wat wil je als de sluitertijd op zeg 1 sec staat ingesteld. Beeeeeeeeep? Of ook een korte beep? Dat kan je allemaal nog aanpassen in de software.
Zou je het nu met een gewone arduino nano bouwen, dan kan je de software later naar een attiny44 of een nog kleinere 8-pins chip overzetten als je er een echt product van wil maken.
Ik heb met een industriele "90Db buzzer" met de tijden zitten spelen. Als je hem kort genoeg activeert dan kan ie gewoon een beschaafde "bip" geven: "ik ben klaar met wat je gevraagd had". En voor "er is iets waar je naar moet kijken" geef ik gewoon een 500 of 1000ms beep. Die komt dan wel op volume: die kan je niet missen.
buckfast_beekeeper
@rew, had ik ook aan gedacht, kleine ATtiny en enkele regels code (interrupt op neergaande flank). Er kan dan ook nog een led bij die eventueel iets langer 'aan' is. Maar dan komt hier meestal snel, moet het weer met een µC? Kan toch analoog ook.
Op 4,5V en 8MHz intern zou het moeten werken. Met een LDO en 3,3V is de buzzer wel te gebruiken. Spijtig dat er geen nominale stroom bij de gegeven buzzer staat.
@rew onder: dan zou een BC547, of vergelijkbaar, voldoende moeten zijn om de buzzer kortstondig aan te sturen.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter info: Ik heb hier de 5V versie liggen. Die gebruikt(*) 17mA bij 5V, 85mW. dus dan zou ik 28-30mA verwachten voor de 3V versie.
(*) Zojuist gemeten.
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
OPTOdesign
Een controller is vele malen beter inderdaad. Maar als het simpel kan, waarom niet denk ik altijd. Met mijn voorgestelde simpele versie duurt het inderdaad langer dan ik dacht voordat de condensator leeg is:
100n; 58 sec*.
15n; 4 sec*.
1u met 1M weerstand; 1 sec*.
0,47u met 1M weerstand; 0,5sec*.
*)In breadboard; 3V; met druknop >1sec.
Sorry voor mijn late reactie.
Met de vakantie ben ik even alles uit het oog verloren.
Bedankt allemaal voor de reacties en suggesties.
@OPTOdesign en @rew ik sta open voor beide oplossingen. Wie kan en wil mij wat maken?
En laat maar weten wat de vermoedelijke kosten zijn.
Als het werkt bij een sluitertijd van de camera tussen 1/60 en 1/2000 seconde ben ik al helemaal blij.
De buzzer zou hoorbaar moeten zijn op een 10-tal meter afstand met wat omgevingsgeluid.
Nu ben ik weer dagelijks aan de mail, dus je mag snel reactie verwachten
Op woensdag 28 augustus 2024 16:40:58 schreef rew:
Ter info: Ik heb hier de 5V versie liggen. Die gebruikt(*) 17mA bij 5V, 85mW. dus dan zou ik 28-30mA verwachten voor de 3V versie.(*) Zojuist gemeten.
Ik bedenk zojuist dat het ook mogelijk is om 7,2V van de batterij in de camera af te nemen. (2.4Ah max, dus heel wat)
Misschien kan dat helpen of maakt dat het juist moeilijker?
Dit is een mooie buzzer, audio is regelbaar en vanaf 3V DC bruikbaar. https://www.velleman.eu/products/view/?id=16115&lang=nl Wellicht werkt die wel goed op een korte sluitingstijd van de cam. Ik hoor op normale nivo's geen 15kHz meer maar met opgeschroeft volume weer wel, de buzzer goed richten heeft ook invloed op de hoorbaarheid.
MGP
LDmicro user.
Op maandag 9 september 2024 22:22:17 schreef Matt777:
Wie kan en wil mij wat maken?
Dat kan tegenvallen als je zelf de duur en volume niet kunt instellen.
Het zou beter zijn als je dit zelf maakt en het schema begrijpt.
Zoiets gelijkaardig heb ik al eens gemaakt voor een familielid en heb het 3x moeten herprogrammeren omdat er geen instelpunten aanwezig waren.
Niets is zo irritant als een piep die niet aan de verwachtingen voldoet 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 10 september 2024 12:01:22 schreef Matt777:
Ik bedenk zojuist dat het ook mogelijk is om 7,2V van de batterij in de camera af te nemen. (2.4Ah max, dus heel wat)
Misschien kan dat helpen of maakt dat het juist moeilijker?
Als je camera daar een aansluiting voor naar de buitenwereld voor heeft zou ik zeggen: doen, anders echt niet aan beginnen, het is zeer klein wat daar in zit én de camera trekt een enorme piekstroom (op z'n minst twee keer de batterijcapaciteit en ik vermoed nog veel meer) bij het nemen van een foto. Daar moet je aangesloten schakeling weer tegen bestand zijn als dat tot een kortstondige spanningsdaling zou leiden op die aansluiting.
Ook moet je schakeling bestand zijn tegen minstens 9 Volt, want een volgeladen lithium-accu heeft een klemspanning van ongeveer 8,4 Volt (in de praktijk houden de meeste laders bij zo'n 8,2 Volt op, maar heel dicht op dat maximum gaan zitten is niet slim)
Ander punt is dat je dan een voeding moet zien te vinden die erg zuinig is: het zou zonde zijn een groot deel van je accuspanning af te fakkelen in een lineaire spanningsregelaar. Voor je het weet is je accu anders leeg en met 2,4 Ah gaat dat vrij rap.
Op woensdag 11 september 2024 11:41:03 schreef RAAF12:
Dit is een mooie buzzer, audio is regelbaar en vanaf 3V DC bruikbaar. https://www.velleman.eu/products/view/?id=16115&lang=nl Wellicht werkt die wel goed op een korte sluitingstijd van de cam. Ik hoor op normale nivo's geen 15kHz meer maar met opgeschroeft volume weer wel, de buzzer goed richten heeft ook invloed op de hoorbaarheid.
Dat ziet er inderdaad een betere buzzer uit.
Dus je denkt dat deze wel reageert bij een korte sluitertijd?
Dan heb ik misschien geen schakeling nodig.
Op woensdag 11 september 2024 12:00:46 schreef MGP:
[...]
Dat kan tegenvallen als je zelf de duur en volume niet kunt instellen.
Het zou beter zijn als je dit zelf maakt en het schema begrijpt.Zoiets gelijkaardig heb ik al eens gemaakt voor een familielid en heb het 3x moeten herprogrammeren omdat er geen instelpunten aanwezig waren.
Niets is zo irritant als een piep die niet aan de verwachtingen voldoet
Klopt je hebt gelijk. Ik zal me moeten instuderen.
Voor welke oplossing zouden jullie gaan.
De eenvoudige schakeling van @optodesign of de arduino oplossing van @rew?
Ik heb me al een beetje ingelezen op arduino en zag dat het amperage die je direct kan aansturen heel beperkt is.
Dan denk ik dat ik best 7.2v van de camera gebruik ipv 3V
Hoger voltage is lager in ampère toch?
Gewoon zo'n Velleman ding kopen en op max zetten.
Kijk anders even op de site er zijn meerdere modellen.
snip
De Velleman piëzo buzzers zijn specifiek ontworpen voor toepassingen waarbij een zeer betrouwbaar alarmsignaal onontbeerlijk is. Ze bevatten geen bewegende mechanische onderdelen en er vindt geen elektromechanisch contact plaats (een geïntegreerde oscillator wordt gebruikt). Doorgaans vervangen ze de conventionele elektromechanische buzzers : ze verbruiken veel minder stroom, hebben geen last van storing en produceren een zeer helder geluid. Bovendien zijn ze zeer compact en vederlicht. U kunt kiezen uit een aantal modellen voor verschillende functies.- heldere, doordringende toon • hoog SPL • laag stroomverbruik • geschikt voor alle traditionele inbrekeralarmen - signaal: doorlopend / pulstoon • werkspanning: 3-18Vdc • nom. spanning: 12Vdc • stroomverbruik: 30mA • oscillatiefrequentie: 2.9kHz • geluidsniveau: 100 dB • aansluittype: draden •• zwarte kabel: aarding •• rode kabel: doorlopend •• gele kabel: pulstoon • kleur behuizing: wit • gewicht: 22g