Op vrijdag 13 september 2024 21:08:44 schreef Paulinha_B:
Ik vind zelfs de rest van de foto bevreemdend, buiten de weerstanden. Dat zwarte klieder is een TO92 in een voetje? Waarom die wel in een voet, en de mysterieuze TO5/TO39 niet? En links een soortement niet-elco condensator?
Dat is geen voetje maar een soort afstandhouder.
Daar zit een BC212 op.
En het is een engels product...
Edit: een BC212, ik tikte het verkeerd...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
:grijns:
Maar als dat mysterieding een schakeltor is, dan is vervanging toch niet zo kritisch? Wie weet doet een BD139 het ook prima, die is dan wel een beetje trager, maar dat maakt hier toch helemaal niet uit?
Ik zou zelfs durven overwegen een mosfet in de plaats te zetten; weliswaar na enig studeerwerk.
Ben er uit.
Na lang zoeken een summier stuk info gevonden.
De transistor die er origineel in zat is de BFY51, dat motorola geval noemen ze nergens maar dat zal dan ze zelfde zijn.
Die BFY51 is ook antiek geworden en daar is als vervanger de ZTX851 voor gekomen.
Die is er nog gewoon.
Maar zoals al gezegd het zal niet kritisch zijn allemaal.
Dank voor het meedenken!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 13 september 2024 21:08:44 schreef Paulinha_B:
Ik vind zelfs de rest van de foto bevreemdend, buiten de weerstanden. Dat zwarte klieder is een TO92 in een voetje? Waarom die wel in een voet, en de mysterieuze TO5/TO39 niet? En links een soortement niet-elco condensator?
De niet-elco condensator is in elk geval een heel gangbaar type en bouwvorm, dat scheelt weer. Productie van dit type van de wat latere jaren '70 t/m '90 denk ik.
Toch is het wel een beetje bevreemdend. Ik iets niet aan de onderdelenkeuze. Een BC212 en een BFY51 komen uit de jaren '70. De weerstanden en condensator zijn nieuwer. De Motorola transistor lijkt van 1993, tenzij we met z'n allen de datumcode en typenummer doorelkaar aan het halen zijn.
Als het apparaat in 1993 gebouwd is, zou ik in elk geval geen BC212 verwacht hebben. Waar de print overigens ook niet voor ontworpen lijkt te zijn.
Of welllicht een lange productierun en opgebruiken willekeurige restonderdelen? De weerstanden lijken ook wel jaren '90.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Of welllicht een lange productierun en opgebruiken willekeurige restonderdelen?
Dat klinkt plausibel, orgels werden nu eenmaal nooit met tienduizenden tegelijk gemaakt. En als men eenmaal een goed ontwerp had, dan ging dat wel een poosje mee.
Een hele lange productie is wel zeker, het is ergens jaren 80 al ontwoprpen.
Het systeem is in 1994 ongeveer ingebouwd door een bekende nederlandse orgelbouwer als uitbreiding op het (kerk)orgel.
De gene die het installeerde is niet meer onder ons, en de leverancier in Engeland verwees naar een pdf, meer weten die ook niet meer.
Er zit een probleem in, als je een pedaal indrukt klinkt er een pijp zonder register ingeschakeld, en niemand weet het te vinden of snapt hoe het werkt.
Dus nu mijn beurt 
Ik wilde eerst zeker weten wat die gekke tor is, maar dat is duidelijk.
Waarschijnlijk een of andere partij geweest die ze op hebben gemaakt.
Ik ga er wel uit komen. Net een zakje ZTX851 besteld voor de zekerheid.
Binnenkort maar weer naar die kerk in Dordrecht rijden 
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Eentje met een specifiek doel, lijkt me?
Ik zou gokken dat het zo'n dingetje is waarmee je op thermische wijze de RMS/effectieve stroom of spanning kan meten van niet-sinusvormige spanningen.
alexandre
Golden Member
Ik ben op zoek naar enkele Germanium transistoren. Daarom mijn onderdelenbakjes eens op de kop gezet. Niet gevonden wat ik zoek, maar wel twee typen die mogelijk bruikbaar zijn. Echter ik kan geen enkel gegeven vinden over de twee. Ze zijn gemarkeerd met de indicatie:
TKD26/15
TKD37/15
Weet iemand iets over deze torren te melden?
Op donderdag 19 september 2024 12:37:00 schreef alexandre:
Ik ben op zoek naar enkele Germanium transistoren. Daarom mijn onderdelenbakjes eens op de kop gezet. Niet gevonden wat ik zoek, maar wel twee typen die mogelijk bruikbaar zijn. Echter ik kan geen enkel gegeven vinden over de twee. Ze zijn gemarkeerd met de indicatie:
TKD26/15
TKD37/15
Het merk is vermoedelijk TeKaDe. Werd vaak gebruikt in Amroh ontwerpen. Was wellicht ook de importeur.
Wellicht is nog een van de zgn jaarboeken nog te vinden op het www. Ik had jarenlang Jaarboek 1962, maar of dat er nog is?????
Hier vond ik jaarboek 1961, maar daar staan ze helaas niet in
https://cardan.nl/download/amroh-jaarboek-1961/
Op pagina 20 staan wat transistoren, maar alleen GFT nummers
Hier is ook nog wat te lezen. Let op de thread is van 2011.
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=5353
alexandre
Golden Member
Bedankt Buzzy, maar nog steeds geen oplossing. Ik heb een 8 tal halfgeleider boekjes geraadpleegd waaronder ook de halfgeleidergidsen van de Muiderkring. Maar nergens iets over deze componenten. Misschien dat er nog iemand iets over weet te vertellen.
Op donderdag 19 september 2024 12:37:00 schreef alexandre:
TKD26/15
TKD37/15
Weinig bekend, zijn van TeKaDe, de getallen achter de '/' zijn klassificaties.
GFT26/15: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_gft26.html
Lijkt veel op de GFT2006: http://www.wylie.org.uk/technology/semics/Germany/TeKaDe/TeKaDe.htm
GFT37/15: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_gft37.html
Toepassing in RB 7/1967, vanaf pagina 479: https://archive.org/details/radio-bulletin-1966-1970/Radio_Bulletin_19…
Summiere ECA tabellen:
Dit stond er in een Amroh Step by step uitgave van de Muiderkring, titel: Radio voor iedereen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]
alexandre
Golden Member
Ik stelde mijn vraag over de TKD torren omdat ik mijn, lang, lang geleden gebouwde Step By Step ontvangertje, weer eens uit de kast heb gehaald. Daar viel mij op dat de ontvangst allerbedroevends is. In mijn ontvangertje een OC3, OC4, en OC 14. Ik wil het geheel weer nieuw opbouwen en ben daarom op zoek naar germanium torren. AC125 Heb ik nergens meer maar wel o.a. de genoemde TKD's. De vergelijking met GFT typen dezelfde nummers geeft geen oplossing. Vooral de -37- is een heel ander soort, wat uiterlijk betreft in ieder geval.
Op donderdag 19 september 2024 17:53:01 schreef alexandre:
Ik stelde mijn vraag over de TKD torren omdat ik mijn, lang, lang geleden gebouwde Step By Step ontvangertje, weer eens uit de kast heb gehaald. Daar viel mij op dat de ontvangst allerbedroevends is. In mijn ontvangertje een OC3, OC4, en OC 14. Ik wil het geheel weer nieuw opbouwen en ben daarom op zoek naar germanium torren. AC125 Heb ik nergens meer maar wel o.a. de genoemde TKD's. De vergelijking met GFT typen dezelfde nummers geeft geen oplossing. Vooral de -37- is een heel ander soort, wat uiterlijk betreft in ieder geval.
Voor zo'n ontvanger zonder HF versterking heb je wel een goede antenne en dito aarde nodig. Er zit voor zover ik weet alleen een afstembare antennekring in en een diode als detektor. Verder alleen wat LF versterking.
alexandre
Golden Member
Klopt helemaal, eenvoudige kristalontvanger. Het is ook niet de bedoeling om reguliere middengolfzenders te ontvangen. Ik wil het radio-tje gewoon weer in goede staat hebben.
Er is ook een uitbreiding die de Step by Step ontvanger veel gevoeliger maakt, die staat in dat hierboven genoemd boekje. https://pa3esy.nl/Amroh/Onderdelen/pdf/stepbystep.pdf Op blz. 23 staat de gevoeliger versie, met ferrietstaaf.
OC3, OC4, en OC 14.
Die zitten er in. Waarom denk je dat de radio beter/origineler/ect met andere transistors? Ik heb zat germanium liggen zowel gebruikt als nieuw. Maar ik begrijp de insteek niet. /post crossing
alexandre
Golden Member
Ja, dat boekje heb ik ook. Waar het mij om gaat dat het toestelletje doet zoals het ontworpen is. Af en toe eens gebruiken met een MG zendertje.
Beste,
kan iemand mij vertellen waar ik naar op zoek ben? Gaat om onderstaand component. Deze is op een andere printplaat defect.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is een mosfet...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hij is er ook (= vergelijkbare specs) van minstens 5 andere fabrikanten, maar deze exemplaren zijn zoals arco ook al suggereert van Alpha & Omega Semicon. Hmm. Ze zijn in het datasheet de maten van het ding vergeten te vermelden.
Ik denk dat ik 1 dezer dagen ga bestellen, dus als je snel genoeg bent kan je me vragen er een paar mee te bestellen. (mijn winkel heeft ze).