Mijn BM869s lees ik via een BU-86x datakabel en de bijbehorende software (gedownload van de Brymen site) uit. Dit werkt prima als ik een Win10 computer gebruik, wat ik heb getest op een oudere desktop en een oude laptop. Op Win11 krijg ik het niet aan de praat. Installatie van de driver en de software als admin gedaan.De datakabel wordt wel gezien, maar de logging software vindt die niet. Werkt het bij iemand anders wel?

Heb je de compatibaliteits modus al geprobeert? Soms wil dat wel helpen.

Inderdaad compatibliteitsmodus proberen.
Op het icoon van het programma klikken met de rechter muis knop.
Dan eigenschappen, en compatibliteit kiezen, dan kan je kiezen voor een oudere windows versie.

Op maandag 16 september 2024 22:11:59 schreef HarmP:
Mijn BM869s lees ik via een BU-86x datakabel en de bijbehorende software (gedownload van de Brymen site) uit. Dit werkt prima als ik een Win10 computer gebruik, wat ik heb getest op een oudere desktop en een oude laptop. Op Win11 krijg ik het niet aan de praat. Installatie van de driver en de software als admin gedaan.De datakabel wordt wel gezien, maar de logging software vindt die niet. Werkt het bij iemand anders wel?

Stel wel de fabrikant even op de hoogte. Misschien hebben zij een workaround. Zo niet, dan raken ze misschien gemotiveerd om er een te vinden

Bedankt, ik zal het vanavond testen.

Andere oplossing: De Brymen BM869s wordt ondersteund door TestController.

Heb je meteen universele en veel uitgebreidere meet en log software :-).

TestController topics op CO:
Testcontroller beginners setup
Racal-Dana 1998 driver voor TestController BETA test (Met algemene TC info en links in startpost).
TestController definities

groet, Gertjan.

als toevoeging:

Gertjan,

ik heb uit interesse een fluke 287 gekoppeld, en dit werkt perfect.

Werkt het bij iemand anders wel?

Ik heb hier de BM867s met Bs86x versie 6.0.0.3s en dat werkt probleemloos onder Windows 11

Ik krijg het op mijn win11 laptop niet aan de praat.

Testmanager heb ik op dezelfde Win10 desktop waarop ook het Brymen programma draait aan de praat (als in, leest de 869 uit).

Op de Win11 laptop krijgt zowel het meegeleverde programma als Testmanager geen verbinding.

Wat heb ik gedaan?
- omgeschakeld naar een Admin account (ik werk standaard als ‘gewone’ user).
- main programma in compatibiliteitsmodus gezet (win7, win10 staat daar niet tussen).
- driver van de datakabel (PL2303) opnieuw geinstalleerd.

Dit blijkt allemaal niet te helpen.

Terzijde: bij de PL2303 installer zit een testprogramma, dit geeft ook op de win10 computer geen resultaat. Bij de .readme van dt programma staat een USB device ID gemeld: VID_067B&PID_2303. Echter, de BU-86x kabel heeft het ID: VID_0820&PID_0001&REV_8603 (met een tweede ID waar de REV niet aanzit).

Als ik zoek op dit PID krijg ik een paar hits op EEVblog, nog niet in detail naar gekeken.

Ik heb ook NI Max geïnstalleerd en er staat me bij dat dit een vereiste was voor een aantal van de Brymen programma's. Als in NI Max open lijkt het dat die de daadwerkelijke communicatie met de BM867a afhandelt

Correctie: NI is een vereiste met de software van Siglent. De Brymen DMM Data Logger software is een standaard Windows programma

[Bericht gewijzigd door John1963 op (27%)]

Als je zelf wil knutselen, onderstaand source code om het Brymen protocol met een microcontroller aan te sturen en uit te lezen.

https://www.eevblog.com/forum/projects/brymen-bc-86p-usb-adapter-firmw…

Nog een beetje verder gepuzzeld:

Hardware/poort: Op beide computers wordt de kabel door apparaatbeheer het zelfde gezien:
- Human Interface Device
- zelfde driver (Microsoft 21/06/2006, 10.0.22621.4111)
- service: HidUsb
- Bus reported device description: "Superior DMM"

Test controller software:
- op beide computers: Load devices --> Brymen 869s --> reconnect: In het "load devices" scherm wordt adres 81727 gevonden
- Op de Win10 computer: "Commands" scherm:
";; Found Brymen BM869s on HIDv0820p0001-81727", uitlezen werkt.
- Op de Win11 computer krijg ik deze melding niet, en werkt het uitlezen niet.

Andere Win11 computer (Surface Pro 7 van mijn vrouw):
- zelfde gedrag als bij mijn eigen laptop: kabel wordt wel gezien als "Superior DMM" maar niet herkend door het Brymen programma, ook niet als ik compatibiliteitsmodus (Win7) gebruik.
- ik heb de driver voor

Op dinsdag 17 september 2024 19:49:09 schreef John1963:
[...]

Ik heb hier de BM867s met Bs86x versie 6.0.0.3s en dat werkt probleemloos onder Windows 11

Heb je daarbij de driver voor de kabel los geinstalleerd? Welke driver wordt er in apparaatbeheer aangegeven?

Als de VID_0820&PID_0001 is dan is het geen "normale" PL2303. Enige wat ik kont vinden is een PL23D3 HID to SPI converter, maar HID devices hebben geen driver nodig omdat dat al in Windows zit.

Mijn HID driver (win10) is 10.0.19041.3636 van 21-6-2006

Een PL2303 is het zeker niet. In de link naar eevblog hieboven staan foto's van de binnenkant met een PIC (Iets met F1440 of zoiets)

Datacommunicatie is met 4 "HID" berichten en de data die wordt overgestuurd zijn rechtstreeks de segmenten zoals ze op het display staan.

In die link boven heeft iemand alternatieve software geschreven waarmee de microcontroller de display data omrekent naar text stringen.

Er staat ook iets met een fout in nieuwe Brymen meters. daar zitten betere LED's in, maar ze zijn vergeten de weerstand te verhogen, en daardoor wordt de IR fotodiode overstuurt en dat geeft communicatie problemen.

Op woensdag 25 september 2024 19:45:59 schreef HarmP:

Heb je daarbij de driver voor de kabel los geinstalleerd? Welke driver wordt er in apparaatbeheer aangegeven?

Ik kan me niet herinneren dat ik iets anders heb gedaan dan gewoon het programma installeren. Bij de drivers worden alleen de standaard Microsoft drivers genoemd.

Op woensdag 25 september 2024 20:08:04 schreef flash2b:
Als de VID_0820&PID_0001 is dan is het geen "normale" PL2303. Enige wat ik kont vinden is een PL23D3 HID to SPI converter, maar HID devices hebben geen driver nodig omdat dat al in Windows zit.

Mijn HID driver (win10) is 10.0.19041.3636 van 21-6-2006

In Test Controller zit ook een versie van de 869 die via een COM poort gaat, wellicht heeft die een driver nodig.

Op woensdag 25 september 2024 20:15:27 schreef Kortsluiting_Online:

Er staat ook iets met een fout in nieuwe Brymen meters. daar zitten betere LED's in, maar ze zijn vergeten de weerstand te verhogen, en daardoor wordt de IR fotodiode overstuurt en dat geeft communicatie problemen.

Het is een oudere meter, met de oude ('echte BC-86x') kabel. Heeft altijd gewerkt, is dus niet het probleem wat op EEVblog wordt beschreven.

Op woensdag 25 september 2024 21:13:00 schreef John1963:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik iets anders heb gedaan dan gewoon het programma installeren. Bij de drivers worden alleen de standaard Microsoft drivers genoemd.

Bij mij wordt de 'location' net iets anders aangegeven: Niet (zoals bij jou) rechtstreeks de poort, maar 'on USB input device'. EDIT: op de Win10 computer is het ook zo weergegeven.

Update: ik heb een post op EEVblog geopend. Daar werd ik doorverwezen naar een ander topic, waar problemen met deze hardware combi en SigRok werden besproken.

Sigrok getest (versie 0.7.2): dat werkt wel!

https://www.eevblog.com/forum/testgear/brymen-869s-with-bu86x-does-not…