Hi,

Ik heb een geheel nieuwe TSA5511 PLL controller geschreven voor Arduino.
Ik heb 'm in 1e instantie gemaakt ter vervanging van de standaard PIC-controller voor de DRSF06 (Dutch Radio Shop FM-kit).
Hij biedt alle functies die de originele controller ook biedt, maar de software is robuuster en heeft meer aandacht voor detail.

Zie mijn Github repository hier: https://github.com/SpiderBlocker/TSA5511_PLL_Controller_Arduino

Veel plezier ermee!

Een ATMega lijkt me niet echt sneller als een pic... (zonde... ;) )

Op zondag 22 september 2024 00:28:22 schreef Arco:
Een ATMega lijkt me niet echt sneller als een pic... (zonde... ;) )

De ATmega328p is zo'n beetje in alle opzichten superieur aan de PIC16F628. Zo verwerkt ie aanzienlijk meer instructies per klokcyclus en heeft ie veel meer geheugen.

Overigens is dat in dit geval allemaal irrelevant, gegeven de minimale belasting die het instellen en controleren van een PLL als de TSA5511 van een microprocessor verlangt.

Zeer interessant!
Maar ik ben op dat gebied eerlijk gezegd geen gigantje PLL
ik maak meestal ofwel 99% van wat ik pruts op FM vrijloop,
en op KG / MG ( in AM modus! ) gebruik ik veel kristal. ( ZEER, blij met mijn kristalletjes )
.
ik las: 64 MHz up to 1.300 MHz
Kan het misschien ook zijn dat er een foutje in zit? in dat frequentie bereik?
.
ik weet voor de rest niet waar het in/mee toe te passen valt?
Ik neem aan in het zendertje waar ik aan bezig ben geweest?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163675
deze doet het maar gebruik ik nog niet goed:
misschien moet ik mij nog weer eens gaan verdiepen hier in en zal ik ook zo’n TSA5511 en ATmega328p
Ook met Arduino ben ik geen gigantje maar vind dat wel HEEL erg leuk!
Kheb ur een boel liggen hier. ( ATmega328p moet die P achter 328* ? )

Tot zo ver maar weer heel eventjes, Gezonde en Vriendelijke Groeten.
Rob

Op zondag 22 september 2024 08:56:34 schreef rob007:

.
ik las: 64 MHz up to 1.300 MHz
Kan het misschien ook zijn dat er een foutje in zit? in dat frequentie bereik?
.
ik weet voor de rest niet waar het in/mee toe te passen valt?
Ik neem aan in het zendertje waar ik aan bezig ben geweest?
deze doet het maar gebruik ik nog niet goed:

Rob

Nee Rob, dat frequentie bereik klopt wel degelijk. Deze pll's worden gebruikt in ATV (Amateur TeleVisie) zenders. Die door gelicenseerde radioamateurs gebruikt worden. En dan voornamelijk voor zenders in de 23 cm (1250 MHz tot 1300 MHz) band.

En wat Loenie zegt klopt helemaal. De verwerkingssnelheid van de cpu is totaal onbelangrijk. Dat beetje I2C kunnen de meeste cpu's op hun sloffen. Zelfs de goede oude 6800 van motorola kan dat nog wel.

Loeni, Heb jij wel eens drie van die PLL IC's tegelijkertijd vanuit 1 I2C bus geprobeerd aan te sturen? Dat kan ook maar is best lastig. In de datasheet die ik toen had stond een fout in de adressering van de PLL chip. Dat werkt met drie spannings niveaus. En die spannings niveaus stonden verkeerd genoteerd.

Ik heb een atv zender gebouwd met drie zenders er in. Een voor de 23cm, de 13cm en 3cm band. Die laatste met een verviervoudiger er achter. De PLL's worden bestuurd met een encoderknop met drukfunctie en een ook I2C Oled display. Allemaal vanuit een arduino nano. In dezelfde I2C lijn zit ook een koppeling met een RPI 1b . Die rpi kan testbeelden maken en op zijn beurt weer die arduino commanderen. Via vlc terminal kan ik de hele handel op afstand via het netwerk commanderen.

Even voor rob zijn projecten: Kijk hier eens naar de HUFF & PUFF frequentie stabilisator. Het is een leuk alternatief voor de PLL uitgevonden door de heer Klaas Spaargaren. Ook hier moet de oscillator ook zelf stabiel zijn natuurlijk. Een slecht ding wordt ook hiermee niet opeens supergoed.

Op zondag 22 september 2024 05:16:16 schreef Loenie:
[...]

De ATmega328p is zo'n beetje in alle opzichten superieur aan de PIC16F628.

Je haalt nu wel een hele oude pic uit de vorige eeuw uit de mottenballen, da's niet vergelijkbaar...
(voor een meer recent type pic geldt dat zeker niet)

Op zondag 22 september 2024 12:21:06 schreef Ex-fietser:
[...]

Loeni, Heb jij wel eens drie van die PLL IC's tegelijkertijd vanuit 1 I2C bus geprobeerd aan te sturen? Dat kan ook maar is best lastig. In de datasheet die ik toen had stond een fout in de adressering van de PLL chip. Dat werkt met drie spannings niveaus. En die spannings niveaus stonden verkeerd genoteerd.

Nee, maar ik had dan ook, totdat ik vorige maand hieraan begon, überhaupt nog nooit een Arduino-project of iets vergelijkbaars gemaakt. Het is dan ook mijn eerste codeer-projectje. :-)
In de datasheet had ik idd gezien dat je tot vier I2C-adressen kunt instellen via P3. Aangezien mijn projectje maar één I2C-device aanstuurt, heb ik 'm standaard (0x60/0x61) gelaten.

Op zondag 22 september 2024 12:50:49 schreef Arco:
[...]
Je haalt nu wel een hele oude pic uit de vorige eeuw uit de mottenballen, da's niet vergelijkbaar...
(voor een meer recent type pic geldt dat zeker niet)

Ja, maar dat is de PIC die in de originele DRFS06-controller zit.

Er zijn pin-compatible opvolgers die veel meer kunnen en meer geheugen hebben...

Op zondag 22 september 2024 13:41:16 schreef Arco:
Er zijn pin-compatible opvolgers die veel meer kunnen en meer geheugen hebben...

Ongetwijfeld, maar ik heb nu gekozen voor deze oplossing. En zoals ik al aangaf, voor deze toepassing is een high performance processor niet relevant, zelfs de PIC16F628 en zeker een Arduino Nano is al overkill.

Is het mogelijk om deze software om te zetten voor gebruik met de PIC16F628
Of past het nu niet meer qua grote?.

Op zondag 22 september 2024 14:18:25 schreef Etherfreak:
Is het mogelijk om deze software om te zetten voor gebruik met de PIC16F628
Of past het nu niet meer qua grote?.

Porteren naar de PIC16F628 gaat niet zomaar. Die is op een heel andere architectuur gebaseerd en voor veel van de standaard Arduino bibliotheken zul je een alternatief moeten vinden of programmeren.

Op zondag 22 september 2024 13:33:02 schreef Loenie:
[...]

Nee, maar ik had dan ook, totdat ik vorige maand hieraan begon, überhaupt nog nooit een Arduino-project of iets vergelijkbaars gemaakt. Het is dan ook mijn eerste codeer-projectje. :-)
In de datasheet had ik idd gezien dat je tot vier I2C-adressen kunt instellen via P3. Aangezien mijn projectje maar één I2C-device aanstuurt, heb ik 'm standaard (0x60/0x61) gelaten.

Maximaal drie adressen. Adress 01 is een ongebruikte combinatie (always true in de tabel). Ik gebruikte overigens het SP5055 pll IC. Dat is bijna hetzelfde ding alleen gaat die tot 2,6 GHz. Dan kan je dus ook de 13 cm band doen.

De fout in de documantatie staat dus op onderstaande pagina:

De in tabel 4 vermelde schakelspanningen kloppen niet. De spanning voor adres drie is veel hoger. Als je die pin met deze te lage spanningen aanstuurt wisselt de pll chip steeds van adres. Erg lastig als je aan het programmeren en testen bent. Ik ben daar een tijd mee aan het tobben geweest voor ik eigenlijk door gewoon te proberen ontdekte dat als je gewoon drie volt op die poort zet alles wel stabiel blijft werken. Geen busconflicten en andere narigheden meer.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (13%)]

:/
Okeej dus niet voor 85MHz te gebruiken!
( ja dat HUFF & PUFF heb ik ook eerder gezien maar is dacht ik ook niet erg simpel )
MAAR, laat het los laat het... ;)

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (11%)]

Ha rob007,

De TSA5511 kun je op 85 MHz gebruiken waarom niet :?
Misschien is de controller van @Loenie niet direct toereikend maar is zeker ook bruikbaar....

Groet,
Henk.

Op zondag 22 september 2024 16:01:21 schreef electron920:
Ha rob007,

De TSA5511 kun je op 85 MHz gebruiken waarom niet :?
Misschien is de controller van @Loenie niet direct toereikend maar is zeker ook bruikbaar....

Groet,
Henk.

Nee, hij bedoelt de HUFF & PUFF die kennelijk niet op 85 MHz te gebruiken zou zijn. Mijn controller werkt over het gehele frequentiebereik dat de TSA5511 toelaat.

Ha Loenie,

Oei dan is dat aan mijn kant verkeerd begrepen trouwens nog dank voor het delen van je script ik heb het bewaard.
Wat is dan de reden dat een Huff-Puff zeg maar een API niet op 85 MHz werkt :?

Groet,
Henk.

Ik dacht zoals Ex-fietser het schreef dat deze niet bedoelt was voor 85MHz –
en ik bedoelde de Arduino met de TSA5511 MAAR dat begreep ik dus verkeerd okee.
Met andere woorden een arduino met die TSA zou wel kunnen op 85MHz,
moet je nog wel die combinatie Arduino/ATmega328p met TSA naar die frequentie toe werken -
Want je zit dan ook nog met het kristal enz… zo iets zal het dan zijn denk…
een soort mix met dit schema :
https://www.circuitsonline.net/forum/file/103413

VrGr Rob

Op zondag 22 september 2024 16:11:59 schreef Loenie:
[...]

Nee, hij bedoelt de HUFF & PUFF die kennelijk niet op 85 MHz te gebruiken zou zijn. Mijn controller werkt over het gehele frequentiebereik dat de TSA5511 toelaat.

Nee dat bedoelde ik niet. Electron920 heeft helemaal gelijk. Die TSA5511 is ook prima bruikbaar voor de lage frequenties van Rob. Ik heb de Huff&Puff voor Rob aangehaald omdat je daar geen software toestand voor hoeft te schrijven. Rob heeft dat liever niet. En de Huff&Puff is geniaal in z'n eenvoud. Met twee ic'tjes en half uurtje solderen kun je al iets functioneels hebben. En de Huff&Puff kan wel degelijk hoge frequenties hebben hoor. Ik heb een meetzender van Rohde&Swartz die tot iets van 550 MHz gaat en wordt met een Huff&Puff gestabiliseerd.

Op zondag 22 september 2024 16:23:27 schreef rob007:
Ik dacht zoals Ex-fietser het schreef dat deze niet bedoelt was voor 85MHz –
en ik bedoelde de Arduino met de TSA5511 MAAR dat begreep ik dus verkeerd okee.
Met andere woorden een arduino met die TSA zou wel kunnen op 85MHz,
moet je nog wel die combinatie Arduino/ATmega328p met TSA naar die frequentie toe werken -
Want je zit dan ook nog met het kristal enz… zo iets zal het dan zijn denk…
een soort mix met dit schema :
https://www.circuitsonline.net/forum/file/103413

VrGr Rob

Je hoeft met dat schema icm Arduino en mijn code verder niks te veranderen. Werkt gewoon out-of-the-box van 80-108 MHz.

Ik heb nog een kleine update gedaan, zodat de snelheid van het verstellen van de frequentie bij het ingedrukt houden van UP of DOWN geleidelijk toeneemt ipv van één versnelling na enkele seconden.
Nu kan ik even niks meer verzinnen wat ik er nog aan zou willen verbeteren. Dus lieve kinderen, dit was het voorlopig dan even. :-)

Toch nog wat toegevoegd; voor uw nachtelijke avonturen kan de LCD backlight nu worden aan/uit gezet (set button ingedrukt houden) en heeft deze nu een auto-dimfunctie (kan met dubbelklik op set button aan/uit worden getoggeld).

Hello, I have made this project but it does not work!! Why? Everything on the screen is ok but there is no connection with the TSA5511. Does anyone know why? I have it connected to the VCO

Op maandag 17 november 2025 10:24:14 schreef danykas:
Hello, I have made this project but it does not work!! Why? Everything on the screen is ok but there is no connection with the TSA5511. Does anyone know why? I have it connected to the VCO

Hi! You may have swapped SDA and SCL? Pin 4 of the TSA5511 goes to Arduino A4 and pin 5 goes to A5. And don't forget the pull-up resistors.