Wel een beetje jammer dat de schakelaars en de lampjes niet netjes in 1 lijn zitten.

Op donderdag 12 september 2024 10:54:43 schreef Eric21:
Ergens in Haarlem, maar waar? Ik heb het nog niet kunnen vinden. Grts Eric21

Half goed, de twee bovenste foto's zijn in Haarlem genomen. De opstelling is in de regio.

Zelfs voor dit soort paneeltjes kun je heel makkelijk gewoon simepl in een ppcb layout pakketje alles mooi uitlijnen en grote gaten tekenen, zet je gelijk de tekst in het silkscreen of in koper/goud/tin. Even bestellen in china en je hebt een super strak paneeltje!

zet je gelijk de tekst in het silkscreen of in koper/goud/tin. Even bestellen in china en je hebt een super strak paneeltje!

....?....

Wat gaatjes boren in een plaatje aluminium, gaan we dat nu ook al uitbesteden naar de andere kant van de wereld? Het moet niet gekker worden. Om nog maar te zwijgen van de schandvlek van een frontplaat van groen GVK-printplaat met goudkleurige letters in de cockpit van de boot. Zelfs in de diepste krochten van het machineruim zou ik zoiets nog niet willen hebben. Maar ieder het zijne, de gustibus et coloribus non est disputandum.

Op een (letterlijk en figuurlijk) constructievere noot:

Ik zou zelf aluminiumplaat hebben gebruikt, geen GVK printplaat; boren door glas is funest voor de standtijd van HSS boortjes.

Er zijn simpele technieken om netjes gaten op één lijn te boren; aftekenen, centerpuntje, voorboren, opboren, boren naar eindmaat. Om driehoekige of vijfhoekige gaten te voorkomen (een risico met een standaard spiraalboor in dunne plaat, vooral bij grotere diameters) kun je er een enkele malen dubbelgevouwen afvallapje bovenop leggen, voordat je naar de eindmaat gaat boren. Ook een trappenboor levert vaak mooiere grote gaten dan een spiraalboor.

Ook een sjabloontje, op het aluminiumplaatje geklemd, kan helpen om mooi uitgelijnde gaten te maken. Zelf gebruik ik daar soms een stukje gaatjesprint voor.

CAD/CAM is allemaal leuk en aardig, maar met een stukje basishandvaardigheid komt een mens ook een heel eind....

Overigens, het plaatje van Jinny vind ik er zeker niet verkeerd uitzien. Dat de gaten niet perfect opgelijnd zijn stoort me niet zo. Dat de labeltjes wat scheef zitten springt bij mij meer in het oog. Reden dat ik dergelijke labels zelf uitprint als één lang label, en dat op het paneel kleef, zie bijlage. Wel zou ik nog een paar extra schroefjes hebben bijgeplaatst, om het plaatje wat strakker tegen de houten ondergrond bevestigd te hebben (doorbuiging van het relatief flexibele plaatje).

Hm. Plots springt het spreekwoord 'de beste stuurlui staan aan wal' me in gedachten....

Op vrijdag 13 september 2024 11:39:55 schreef nonius:
[...]

....?....

Wat gaatjes boren in een plaatje aluminium, gaan we dat nu ook al uitbesteden naar de andere kant van de wereld?

Aan de azijn gezeten :?

Zeker als er labels op moeten en het een beetje strak moet. Die kleurinvulling geef je er zelf aan, in tegenstelling tot de jaren 80 kun je tegenwoordig pcb en silk in alle kleuren van de regenboog krijgen.

En zolang je niet zelf hoeft te boren is die glastroep ook geen probleem.

Wel zou ik het leuk vinden als ik nog gewoon Pertinaxprint kon bestellen. Voor een paneeltje wat onhandig vanwege de benodigde dikte, maar verder toch nog steeds mooi spul.

Ach, paneeltjes kun je op veel manieren maken. Zelf maak ik ze altijd met Frontdesigner, dat print ik uit op fotopapier en dan wordt het geseald in een hoes met aan de achterkant een lijm laag. Op deze manier krijg je een sticker en die wordt op een aluminium plaat geplakt. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden op te noemen.

En ik vraag me af of de componenten schreef zitten bij het paneel van Jinny, het kan ook vertekend zijn op de foto.

Ik ga ervan uit dat ze keurig recht zitten, Jinny is een ervaren electricienne.

Op vrijdag 13 september 2024 15:10:28 schreef Lambiek:

En ik vraag me af of de componenten schreef zitten bij het paneel van Jinny, het kan ook vertekend zijn op de foto.

De labels lijken ook scheef geknipt, maar als ze een uit een dynamo komen zou dat recht moeten zijn, ook lijkt de middelste gele lamp lager te staan.

Ik hoop dat het aan mijn monitor ligt :)

Op vrijdag 13 september 2024 12:08:16 schreef Sine:

Aan de azijn gezeten :?

Pardon?!

Een respectloze en non-constructieve opmerking, en dat notabene van een moderator.

Op vrijdag 13 september 2024 15:57:20 schreef tuxie:
De labels lijken ook scheef geknipt, maar als ze een uit een dynamo komen zou dat recht moeten zijn

Bij mij zijn labels die uit een dynamo komen ook niet recht denk ik ;) M'n Dymo doet het beter ;)

@ Jinny: wat zit alles dicht op elkaar! Heb je nog wel ruimte om dat een beetje normaal te bedraden?

Ik geef nonius wel een beetje gelijk overigens, dergelijke handigheid is ook een oefening in precisie en das nooit weg, ook al heb ik er in m'n huidige werk vrijwel niet meer mee te maken.

Op vrijdag 13 september 2024 18:10:12 schreef nonius:
[...]

Pardon?!

Een respectloze en non-constructieve opmerking, en dat notabene van een moderator.

Lees je eerste zin eens terug, als dat geen zure opmerking is dan weet ik het ook niet meer.

En ik dacht dat het vervolg met een paar plaatjes van PCB voorbeelden constructief genoeg was om het idee van "groen GVK-printplaat met goudkleurige letters" uit de wereld te helpen ;)

Dank voor alle opmerkingen.

Feitelijk was dit een proef, uit de hand geboord op een stukje printplaat nog uit Deurne.
Maar het viel zo goed uit dat ik het gewoon gebruikt heb.

En ja, de labeltjes zitten niet overal even recht.
En ja, een M22 gat zit een halve mm lager. (de trapboor liep)
Jammer, het functioneert en als ik tijd en zin heb maak ik het wel eens over.
Eventueel.
Er zijn belangrijkere zaken aan boord dan een gat dat een halve mm scheef zit.
Het is niet voor een klant.

Sterker, op de plek waar het paneeltje hangt vallen zelfs de labeltjes nauwelijks op.
Het belangrijkste is dat het goed bedienbaar is.
En dat het werkt.

Ik had precies voldoende ruimte om met max 1qmm te bedraden, meer was ook niet nodig.
Dat gaat naar een 'breakoutbox' een hele rij rijgklemmen op een stukje dinrail, waar de eigenlijke aansluitingen gemaakt worden.
Veel gemakkelijker.

De hoofdstromen worden met relais geschakeld.

Op zaterdag 14 september 2024 09:14:10 schreef Jinny:
Er zijn belangrijkere zaken aan boord dan een gat dat een halve mm scheef zit.

Precies. Ze moeten eens op een wat ouder schip gaan kijken wat er allemaal schort aan de installatie, dan is een halver mm verlopen boorgat ineens niet belangrijk meer. :)

Een aantal jaar terug was ik begonnen aan een spotwelder te maken met een aantal dikke elco's als voeding voor de grote stroom.

Helaas bleek dat de elco's niet meer goed waren en er zat te weinig energie in. Dankzij mijn UV curing apparaat had ik nog een microgolf transformator over. Die heb ik secundair opnieuw gewikkeld met dikke draad en een spotwelder mee gemaakt.

Meer info, schemas, code: https://www.elektronicastynus.be/category/projecten/diverse-projecten/…

Ik heb bij wijze van experiment de printlayout op een label afgedrukt (schaal 1:1) en in 3 banen op een stukje experimenteer print geplakt. Gebruikte label: Wit op zwart, 24mm; hitte bestendig. Brother TZe-355

Het resultaat vind ik erg positief:

Met componenten:

Zie verder https://www.circuitsonline.net/forum/view/166429/1 voor informatie over dit project.

@OPTOdesign Hey, da's mooi gedaan. Heel goed idee.

Groetjes,
eSe

netjes, had een rampzaligere onderkant verwacht, maar alles is netjes op de banen uitgelijnt. Nu hopen dat de tape niet te snel los komt van de pcb

Bedankt @eSe en @Stijnos!
Ik heb ook een hekel aan een rampzalige onderzijde, daarom maak ik eerst altijd een printlayout - die ik dus op de tape heb afgedrukt.
Voordeel van banenprint is dat je enkel draadbruggen aan de bovenzijde nodig hebt - haaks op de banen - en onderbrekingen (hier slechts 1) aan de onderzijde.
De tape is van goede kwaliteit en gaat doorgaans alleen maar beter hechten.

Er is 1 nadeel. Het aanbrengen. Dat moet heel precies, de bestaande gaatjes moeten exact overeenkomen met de layout op het label. Door in het label 2 gaatjes te maken en deze met 2 pinnetjes op de print uit te lijnen is dat gelukt.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (22%)]

Het is geen elektronica, maar het dient ervoor :)
Onlangs moest ik een smd fuse solderen (1206 afmetingen).
Dat was geen probleem, maar ik had ooit eens een (zelfbouw) tool gezien om de smd op zijn plaats te houden.
Dat zou wel handig zijn, dus een en ander bij elkaar gesprokkeld.
Als je moeite hebt met dingen weggooien, dan heb je wel iets :)
Dit is het resultaat:

Mooi! Met instelbare "druk". Lijkt mij een prima oplossing!

mijn ebike tester is operationeel.
ik wil al een tijdje automatisch ebike batterijen (24-36-48V) testen met grafiek en stak de energie in een weerstand. nogal nadelig in de zomer, maarja, zonnestroom genoeg dus wat boeit het.

de winter echter is anders. overdag laad ik de accu op met overtollige zonnestroom, dus leek het handig om 's avonds in 'test' de energie te recuperen.

dus een micro omvormer gekoppeld aan een arduino gekoppeld aan mijn ebike batterij.
en we recupereren 90% van de stroom. de stap naar een DIY home battery is nu ook snel gemaakt.
de accu aan de lader koppelen als er zonnestroom is, de accu aan de inverter als er energie te kort is. dit gaan we in volgende fase met een ESP32 doen.

het is nog een prototype, alles ligt los op de werkband met kabels erdoor

de goudkleurige meetweerstanden van de stroom (rechts boven de muis), worden vervangen door een meetspoel (2000:1) die nog moet geleverd worden. deze weerstanden zijn samen 0,1ohm. dat maakt dat ze bij 10A dus 1V opwekken en 10W verstoken. dat kan beter.
de 4 diodes in serie/anti parallel is om de arduino te beschermen. heb er al 2 opgeblazen met vermoedelijk piekstromen bij in/uitschakelen.

start van de test ook zichtbaar in mijn huis verbruik. de moment dat de test startte, trok ik de accu van de lader. bedoeling is dat ik een home accu maak om het nachtverbruik van 130W te neutraliseren (linkse deel). en die hardware is 90% indentiek aan deze :-).

output van de arduino op PC

en met excel een grafiek gemaakt. vanaf 33V gaat de accu wel snel omlaag. voor de ebike is het dus handig in te stellen dat er vanaf 33V geen vol vermogen meer moet geleverd worden (beperkt vermogen om nog thuis te geraken)

de stroom huppelt op en neer omdat die solar inverter een soort PWM doet. met de meetspoel ga ik een filter erbij bouwen om het uit te middelen. maar ik denk dat deze omvormer gewoon de stroom laat varieren in MPPT. want als de stroom stijgt, zakt de accu spanning ook in grafiek. prima eigenlijk, is bij een fietsrit ook zo.

nog een simpele watt meter ter controle. er werd overal nog wel wat weerstanden, diodes, draden... bijgeknutseld tijdens de bouw. de grote weerstand aan de relais, is om niet de stroom abrupt te onderbreken bij uitschakelen. die 50ohm blijft in serie om te simuleren dat er een wolk voor de zon komt zodat de omvormer geleidelijk aan verminderen.

sja nou kan ik bijna niet achterblijven. Nieuwe hobbyhok nadert zn voltooiing - aan de buitenkant dan. Dat telt ook toch? Van binnen moet ik nog wanden isoleren en hout erin maar tis droog en afsluitbaar dus alles goed. Daarna machines verhuisd naar de nieuwe plek. Kwam er dus weer plek vrij in mn electronicahok want dat puilde overal uit... (sja ik heb dus 3 hobbyhokken eigenlijk...)

stond een beetje vol

buro's naast elkaar en alles beetje anders gezet geeft lekker wat ruimte

linksvoor een van mn laatste projecten waar ik nog iets met draadjes heb gedaan afgelopen maanden. Ik repareer vaak motoren van schepen maar als ik niet op zee zit met Jinny of collegae dan repareer ik okuma draaibanken. De drives daarvan gaan nogal eens stuk. Nou zijn die krengen zonder de draaibank erbij nauwelijks te testen omdat de besturing bij sommigen met glasvezel gaat en alle protocols zijn proprietary. Er is geen documentatie van beschikbaar. Ik heb dus begin dit jaar een complete okuma draaibank (met aangedreven tools, auw zonde!) gesloopt en alle electronica op een kar gebouwd. Nu kan ik de drives erop hangen en besturen(en stiekem een beetje beginnen om het protocol te ontrafelen...)
Nouja dat zijn eigenlijk allemmaal projecten door elkaar! En jinny woont nu vlakbij dus als je wil Jin dan kom je volgende keer maar rechte gaatjes op de freesbank prikken!

hm foto's haken een beetje.

handig de boel met de hoogwerker verslepen

en de draaihoek.

nouja teveel om te showen. Allemaal on the fly deze foto's dus beetje chaos. Deze winter de boel beetje finetunen en het kleine spul een plekje geven.