nonius
set SCE to AUX.
Recent heb ik een familielid geholpen met wat electriciteitswerk in zijn winkelpand, als voorbereiding op een Scope-10 keuring.
Bij werkzaamheden in een lasdoos maakte ik op een gegeven moment kortsluiting tussen de blauwe draad (nul) en geel/groen (aarde), waarna de aardlekschakelaar sprong. Dit verbaasde me, aangezien nul en aarde toch (vrijwel) dezelfde potentiaal zouden moeten hebben.
Wat kan hier de reden van zijn? Is dit gebruikelijk, of moet ik verder onderzoeken wat hier aan de hand is, uit veiligheidsoverweging?
Herms
Golden Member
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 500mV naar aarde is al genoeg om de aardlek te laten trippen op de nul. een aardlek zonder belasting erop zal dat overigens juist niet doen, de last zorgt voor enige mV verschil tussen aarde en nul. in geval TT stelsel overigens weer niet, daar zweeft de nul tov aarde.
Op dinsdag 24 september 2024 21:48:14 schreef nonius:
Bij werkzaamheden in een lasdoos maakte ik op een gegeven moment kortsluiting tussen de blauwe draad (nul) en geel/groen (aarde), waarna de aardlekschakelaar sprong. Dit verbaasde me, aangezien nul en aarde toch (vrijwel) dezelfde potentiaal zouden moeten hebben.
Wat kan hier de reden van zijn? Is dit gebruikelijk, of moet ik verder onderzoeken wat hier aan de hand is, uit veiligheidsoverweging?
aangezien de weerstand van de nulleider geen 0 Ohm is gaat een deeltje van de stroom door de aardleider lopen. hierop zegt de differentieëel : verschil opgaande en afgaande stroom is niet gelijk aan 0 en hij doet zijn werk..
Het hangt dus af vh het verbruik op dat moment. indien er geen stromen gaat de diff niet ingrijpen (als aarde en N op gelijk potentiaal staan). Je kan daar iemand behoorlijk mee pesten 
Bedenk ook even dat de blauwe draad een "retour" draad is.
Als er bv een lamp is ingeschakeld en des betreffende nul hangt los dan staat hier wel 230Vac op t.o.v. van aarde.
Op dinsdag 24 september 2024 22:05:30 schreef HD13:
Bedenk ook even dat de blauwe draad een "retour" draad is.Als er bv een lamp is ingeschakeld en des betreffende nul hangt los dan staat hier wel 230Vac op t.o.v. van aarde.
een aardlek reageert op stroom en niet op spanning. een loshangende draad ziet de aardlek gewoon niet, retour of niet..
nonius
set SCE to AUX.
Dank iedereen voor de snelle antwoorden. Dat 500mV al genoeg was verbaasde me, maar eigenlijk wel logisch, zolang er maar 30mA kan lopen zal de aardlek al trippen.
[kris van damme] aangezien de weerstand van de nulleider geen 0 Ohm is gaat een deeltje van de stroom door de aardleider lopen. hierop zegt de differentieëel : verschil opgaande en afgaande stroom is niet gelijk aan 0 en hij doet zijn werk.
Dat is inderdaad heel erg logisch, dat had ik zelf kunnen (moeten) bedenken. Dank!
Vanwege de haast (er moest héél veel gedaan worden in veel te korte tijd) had ik niet de tegenwoordigheid van geest om met een DMM het potentiaalverschil tussen nul en aarde te meten. Pas nu, enkele dagen later, terwijl ik er op m'n gemak in de zetel nog eens rustig over nadacht, begon ik me toch af te vragen of er mogelijk een ernstig probleem was.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
al vaker gehad dat de keurder had gebeld omdat tijdens de keuring een knetterende klem of coupe is gevonden en dat direct opgelost diende te worden. in 1 geval had de keurder de klant al gewaarschuwd dat het niet lang ging duren voor dat fout ging wat hij op de thermische camera zag, en klopte want voor 11uur fikte de klem weg en lag de lichtkast in een productiehal plat.
nonius
set SCE to AUX.
[HD13]Als er bv een lamp is ingeschakeld en des betreffende nul hangt los dan staat hier wel 230Vac op t.o.v. van aarde.
[kris van damme] een aardlek reageert op stroom en niet op spanning. een loshangende draad ziet de aardlek gewoon niet, retour of niet..
Ja, maar als ik dan vervolgens die blauwe draad (nul) naar geel/groen (aarde) kortsluit (wat er bij mij dus is gebeurd), is er toch weer een stroom-onbalans en zal de aardlek trippen.
Daar ben ik ook tegenaan gelopen.
Ik dacht: "Ik hoef die groep niet uit te zetten want ik hoef alleen iets te doen met de nul".
Tja, en ik maakte sluiting tussen nul en aarde. Voor straf moest ik naar de meterkast lopen.
Voor mij is het dus onder alle omstandigheden de groep uitzetten waaraan je werkt.
Op dinsdag 24 september 2024 22:40:57 schreef nonius:
[...][...]
Ja, maar als ik dan vervolgens die blauwe draad (nul) naar geel/groen (aarde) kortsluit (wat er bij mij dus is gebeurd), is er toch weer een stroom-onbalans en zal de aardlek trippen.
Maar kris heeft meer geschreven:
Op dinsdag 24 september 2024 22:02:48 schreef kris van damme:
aangezien de weerstand van de nulleider geen 0 Ohm is gaat een deeltje van de stroom door de aardleider lopen. hierop zegt de differentieëel : verschil opgaande en afgaande stroom is niet gelijk aan 0 en hij doet zijn werk..
Op dinsdag 24 september 2024 21:48:14 schreef nonius:
Is dit gebruikelijk, of moet ik verder onderzoeken wat hier aan de hand is, uit veiligheidsoverweging?
Dit is gebruikelijk en je hoeft er niks aan te doen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]
Voor de grap cq ter leering ende vermaeck zet ik wel eens een draaisspoel universeelmeter tussen de nul en aarde. Die gaat "alle" kanten uit.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je zou eigenlijk vóór de aardlek moeten meten.
Hier is sinds we een nieuwe meter hebben door Stedin de blauwe aansluiting aan het aardsyteem geknoopt. Dat had men vroeger blijkbaar niet gedaan.
Op dinsdag 24 september 2024 22:26:08 schreef kris van damme:
[...]een aardlek reageert op stroom en niet op spanning. een loshangende draad ziet de aardlek gewoon niet, retour of niet..
Klopt.
Mijn tekst was een beetje kort, maar wilde aangeven dat een losse N uit een installatie spanningsvoerend kan zijn.
Contact met PE doet dan de aardlek trippen.
Op woensdag 25 september 2024 07:00:22 schreef HD13:
[...]Klopt.
Mijn tekst was een beetje kort, maar wilde aangeven dat een losse N uit een installatie spanningsvoerend kan zijn.
Contact met PE doet dan de aardlek trippen.
Nu is het duidelijk 
Op dinsdag 24 september 2024 22:51:36 schreef ohm pi:
Tja, en ik maakte sluiting tussen nul en aarde. Voor straf moest ik naar de meterkast lopen.
Voor mij is het dus onder alle omstandigheden de groep uitzetten waaraan je werkt..
dat heb ik altijd al gedaan. moet je maar eens in een 3x230V net zitten en de blauwe draad aanraken. doe je geen 2 keer.
ga nogal vaak het hele huis spanningsloos zetten als ik aan grote metalen constructies werk. ooit op 4,5meter een metaal poutrel vast gehad, terwijl ik de zinken dakgoot aanraakte. stond er dus een fase op de dakconstructie.
niet leuk. had die alu ladder geen rubber voeten gehad, was het misschien al eerder opgemerkt.
nu vond ik de fout toen ikzelf met 1hand het metalen dakcontructie vast had, en met de andere een afvoer van zink
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat is een poutrel, kan je misschien het Belgisch in Nederlands omzetten. Wikipedia herkent het niet.
Dat
Op dinsdag 24 september 2024 22:02:48 schreef kris van damme:
Idd, hangt van de verhouding af tussen de weerstand van het N-pad en het PE-pad.
Op woensdag 25 september 2024 10:34:12 schreef Tidak Ada:
Wat is een poutrel, kan je misschien het Belgisch in Nederlands omzetten. Wikipedia herkent het niet.
Als je dat correct spelt wel Poutrelle
Op woensdag 25 september 2024 11:40:21 schreef New Beetle:
[...]Als je dat correct spelt wel Poutrelle
poutre is ook gebruikelijk.. de Eiffeltoren zit er vol van 
Op woensdag 25 september 2024 11:46:58 schreef kris van damme: poutre is ook gebruikelijk.. de Eiffeltoren zit er vol van
Strikt gezien zijn dat eigenlijk 2 verschillende dingen, maar ja dat onderscheid bestaat in de praktijk niet meer, ook niet bij Franstaligen. Je kan dat vergelijken met een bol of een bal of beter een doek en een doekje.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (11%)]
Op woensdag 25 september 2024 11:53:31 schreef New Beetle:
[...]Strikt gezien zijn dat eigenlijk 2 verschillende dingen, maar ja dat onderscheid bestaat in de praktijk niet meer, ook niet bij Franstaligen.
Ja, dat klopt , in de tijd van Eiffel waren het nog geklonken vakwerkdraagbalken (poutre Eiffel), maar bon, het ging om het woord 
Op dinsdag 24 september 2024 23:34:39 schreef Kees frees:
Voor de grap cq ter leering ende vermaeck zet ik wel eens een draaisspoel universeelmeter tussen de nul en aarde. Die gaat "alle" kanten uit.
Zorg er wel voor dat de stroom door de spoel niet te hoog kan oplopen. De spanning tussen nul en aarde is onvoorspelbaar en vrij laag, maar de stroomsterkte kan hoog worden omdat de weerstand van de koperdraden laag is.
Als beveiliging kan je twee dioden antiparallel over de draaispoel zetten en de draaispoel via een weerstand voeden (vanuit aarde en nul)
Tidak Ada
Op woensdag 25 september 2024 11:40:21 schreef New Beetle:
Dat [...]Idd, hangt van de verhouding af tussen de weerstand van het N-pad en het PE-pad.[bijlage]
[...]Als je dat correct spelt wel Poutrelle
Ik heb het van @fcapri gecopiëerd. Het zal wel een vervlaamsing zijn.
Afijn, weer een nieuw woord in de vocabulaire 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Als ik even mag doorgaan op deze linguistieke ontsporing: Tidak Ada, jij kent Vlaanderen genoeg om "poutrel" minstens te verdenken van Franse origine. En fr.wikipedia doet het inderdaad allemaal uit de doeken: poutre en de verkleinvorm poutrelle kunnen vele soorten balken aanduiden, van hout of metaal of beton. Bv. de langsliggers van een ouderwets ladderchassis voor een automobiel heten ook poutre, bij Marianne.
Robert Long en Margriet Hermans bezongen het NL VL Nederlands verschil al zo een 30 jaar geleden op een prettige wijze.
https://www.youtube.com/watch?v=TBezRSAC6ig voor wie van een deuntje houdt.