andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Hallo, ik ben een auto sleutel kwijt van onze Toyota, en nu heeft deze sleutel een soort functie dat 's avonds het licht in de auto aan gaat als je je dichtbij de auto begeeft met een sleutel in je zak.
En omdat ik denk dat de sleutel zich ergens in om huis / schuur bevind, hoopte ik dat er misschien een methode was om deze op te sporen zodat ik daar in de buurt kan gaan speuren. Ik weet dat er dieven zijn die een soort koffer bij n huis houden om zo het signaal van de sleutel die binnen ligt door te sturen naar dichtbij een auto om zo de auto te openen, maar met dat soort personen laat ik me lever niet in.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
helaas werkt n metaaldetector niet, ik heb er hier meerdere ook best goeie, maar die gaan op heel veel af. lag ie in n weiland was t heel anders.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Werkt dat niet met een soort van RFID achtig systeem of zendt de sleutel steeds wat uit?
In het laatste geval kun je misschien zoiets bouwen:
EDIT: Dit is een EMF detector die vrij gevoelig is. Je kan voor de antenne ook een spoeltje aan een stok gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (18%)]
nonius
set SCE to AUX.
ik ben een auto sleutel kwijt van onze Toyota,
Toyota maakt al heel lang heel veel verschillende modellen auto's. Wat meer specifieke informatie over het type zou mensen hier kunnen helpen.
Op welke frequentie werkt de sleutel, hoe wordt er gecommuniceerd tussen de auto en de sleutel, allemaal informatie die kan helpen bij het bedenken van een technische oplossing.
Een minder technische oplossing: een hond gebruiken om de sleutel op te sporen. Indien zelf geen hond, mogelijk een kennis met een bruikbaar exemplaar, die al enigszins getraind is? Anders misschien eens informeren bij de plaatselijke kynologenclub? Mogelijk dat er daar iemand is die het leuk vindt zijn (getrainde) hond in de praktijk te kunnen 'testen'.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De auto zendt een signaal uit meestal door de handgreep aan te raken, de sleutel ontvangt dat en zendt dan terug "ik ben in de buurt".
Hoe dat gaat als je dicht in de buurt bent weet ik niet, parkeersensoren?
Dieven ontvangen dat signaal met 'koffertje 1' en versturen dat met een sterke zender of 4G naar 'koffertje 2' en die stuurt dat naar de sleutel.
Beveiligingen na deze methode een jaar of 5 geleden werd bijvoorbeeld dat de sleutel in slaapstand gaat als deze lang stil ligt, dan wordt het heel lastig.
Je zou eens kunnen kijken of de zender/ontvanger van de auto makkelijk los te schroeven is. Bij sommige merken zit hij in de 'haaievin' dacht ik. Of in de deur(en)? als je deze module kan loskoppelen en met een veel langere kabel weer aansluit (4-8 aders?) dan zou je de sleutel kunnen foppen en laten denken dat de auto dichtbij staat. Het is wel een oplossing waar je een weekend of twee mee zoet kan zijn en die misschien helemaal niet werkt.
Bijna goed K7Jz
De auto ziet inderdaad de keyfob deze wisselen elkaars signaal uit en dan gaat de hemel verlichting aan.
En zodra je hand in de binnenkant van de handgreep steekt dan gaan de deuren van het slot .
Zo werkt het bij mijn toyo ook.
Maar ik begrijp alleen niet goed waarom andre1973 het signaal wil verlengen want daar vindt je de keyfob niet mee terug alleen de auto gaat dan open.
Toyota gebruikt overigens afhankelijk van het model 433Mhz of 868Mhz
Het zal zo iets zijn.
De antenne's zitten in de handgrepen althans in de yaris dit kun je als je een scope hebt zien draai maar een stukkie draad om de handgreep en als je met je reservesleutel in de buurt komt zal je zien dat de scope erop reageert.
Zo test ik wel eens of de zender ontvanger nog werkt.
Zelf heb ik m overignes in een RFiD hoesje vanwege de eerder genoemde trucjes van de boeven.
Wat ik wel eens heb geprobeerd de sleutel zat in mijn zak ik stond naast de auto de binneverlichting ging aan maar mijn vrouw stond aan het handvat te trekken maar zij kreeg niet open pas toen ik mijn hand in het handvat had gingen de deuren van het slot.
Weet niet of ze dat bewust hebben bedacht hebben bij toyota?
Vermoed zelf dat ze je lichaam gebruiken als antenne voor de keyfob.
Op donderdag 26 september 2024 21:12:16 schreef daandc:
..Maar ik begrijp alleen niet goed waarom andre1973 het signaal wil verlengen want daar vindt je de keyfob niet mee terug alleen de auto gaat dan open.
...
Weet niet of ze dat bewust hebben bedacht hebben bij toyota?Vermoed zelf dat ze je lichaam gebruiken als antenne voor de keyfob.
Als je verlengt dan kan je natuurlijk plaatsbepaling van de sleutel doen.
Per handgreep reageren is waarschijnlijk bewust. Instappen terwijl een kwaadwillende tegelijk via passagierzijde naar binnen kan, geeft vervelende situaties. Ik geloof dat ik bij mijn auto ook kan instellen of alle 4 de deuren open gaan met keyfob of alleen de bestuurder, twee keer drukken is dan alles open.
Lichaam als antenne lijkt me lastig als de sleutel in je tas zit. Ik weet wel dat die systemen heel nauwkeurig weten waar de sleutel is, want in de kofferbak of op een stoel zorgt dat de vergrendeling niet werkt. Bij mijn weten is dat door afstandsbepaling van de meerdere ontvangers in de auto.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (16%)]
Op donderdag 26 september 2024 21:42:06 schreef K7Jz:
[...]Als je verlengt dan kan je natuurlijk plaatsbepaling van de sleutel doen.
Per handgreep reageren is waarschijnlijk bewust. Instappen terwijl een kwaadwillende tegelijk via passagierzijde naar binnen kan, geeft vervelende situaties. Ik geloof dat ik bij mijn auto ook kan instellen of alle 4 de deuren open gaan met keyfob of alleen de bestuurder, twee keer drukken is dan alles open.
Lichaam als antenne lijkt me lastig als de sleutel in je tas zit. Ik weet wel dat die systemen heel nauwkeurig weten waar de sleutel is, want in de kofferbak of op een stoel zorgt dat de vergrendeling niet werkt. Bij mijn weten is dat door afstandsbepaling van de meerdere ontvangers in de auto.
K7Jz
Ja dat verlengen van de antenne v.d auto begrijp dan scan je sleutel.
Als ik naast de auto staat kan iemand anders de auto inderdaad niet openen lees meenemen.
Wat je zegt van de v.d sleutel lijkt ook wel waarschijnlijk in moet zeggen ik heb m altijd in de broekzak.
Zou ik eens moeten testen als de vrouw de sleutel in haar tas heeft.
Maar afstandsbepaling is ook mogelijk ja,Moet ik me eens in verdiepen maar ja zolang er niks stuk gaat hoef ik ook niks open te maken. 
Mischien is het idee om een draad om de handgreep te draaien en wat hier al voorgesteld werdt met een signaal versterkend schakelingetje de sleutel op te zoeken met daaraan een draad om de keyfob te scannen.
Maar zal niet makkelijk zijn.
Bij de draad optie hoef je niks te slopen aan de auto..
Ik denk zelfs al dat de sleutel wel binnen bereik is, maar dat de ontvangers/computer het signaal niet accepteren omdat het te ver is.
Als mijn zoon aan de handgreep zit te jengelen en ik ben nog 5 meter weg dan gaat er ook niks open, kom ik dichterbij dan wel. Dit alles is binnen ruim bereik want met het knopje op de sleutel haal je gerust 30 meter.
Je moet wel stevig aan het 'hacken' slaan om even een 'sleutelopspoorder' in elkaar te knutselen.
Dat denk ik ook het beste is gewoon met het oog zoeken..
Ik hoop alleen niet voor andre1973 dat de sleutel nu buiten ligt want met de regenbuien van nu knapt de keyfob er niet van op.
Sleuteltje kost E400 bij toyota dealer.
Maar een sleutel aanmaken kun je bij toyota zonder tester..
Alleen dat zal een dealer je niet vertellen.. 
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
T is een Auris uit 2014, de verlichting gaat binnen in aan zonder aanraken van de hangrepen. Bij het trekken aan een handgreep van de achterklep of de 2 voor deuren met de sleutel in je zak (geen lichaamscontact) gaan de deuren open. De auto heeft geen parkeersensoren, dus daar reageert ie niet op.
Een beweging met je nagel over de ribbels van de handgreep met je sleutel n je zak dan gaan de deuren op slot.
Mij idee was met een soort zender / ontvanger zoals in de auto zit te gaan rondlopen in en rond het huis en dan wanneer ik heel erg in de buurt ben zou dan de verlichting van de auto aan gaan. Dat verlengen was puur omdat de auto zelf te groot is om door het huis heen te trekken en achterom komen is al helemaal geen optie hier, ik kom net aan met een kruiwagen achterom.
Ik neem aan dat t best lastig iets is, maar misschien is er een trucje op om "iets" te laten reageren indien nabij de verloren autosleutel. En waar zitten meer mensen die handig zouden kunnen zin met dit soort trucjes....
Gezien het hier in huis / schuur is gaat een hond denk ik niet werken, al het andere zal net zoveel naar ons / mij ruiken na 20 jaar hier wonen.
Misschien moet je eens kijken wat je met zo'n Flipper Zero kan, zie andere topic daarover.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (28%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan ook zijn dat de sleutel in kleding terecht is gekomen die je op het moment weinig draagt, dan vindt je 'm misschien volgend jaar zomer terug... 
(of op een andere weinig bezochte plaats)
Op vrijdag 27 september 2024 11:51:41 schreef Arco:
Kan ook zijn dat de sleutel in kleding terecht is gekomen die je op het moment weinig draagt, dan vindt je 'm misschien volgend jaar zomer terug...
Ja klopt, die ene regenjas die je nooit aan hebt. Of dat fietstasje met handig vakje. Je hebt je handen vol en gehaast vind je dan een mooi plekje om je sleutel te leggen, in de boodschappentas en nu ligt hij tussen de uien 
Op donderdag 26 september 2024 23:18:10 schreef andre1973:
T is een Auris uit 2014, de verlichting gaat binnen in aan zonder aanraken van de hangrepen. Bij het trekken aan een handgreep van de achterklep of de 2 voor deuren met de sleutel in je zak (geen lichaamscontact) gaan de deuren open. De auto heeft geen parkeersensoren, dus daar reageert ie niet op.
Een beweging met je nagel over de ribbels van de handgreep met je sleutel n je zak dan gaan de deuren op slot.Mij idee was met een soort zender / ontvanger zoals in de auto zit te gaan rondlopen in en rond het huis en dan wanneer ik heel erg in de buurt ben zou dan de verlichting van de auto aan gaan. Dat verlengen was puur omdat de auto zelf te groot is om door het huis heen te trekken en achterom komen is al helemaal geen optie hier, ik kom net aan met een kruiwagen achterom.
Ik neem aan dat t best lastig iets is, maar misschien is er een trucje op om "iets" te laten reageren indien nabij de verloren autosleutel. En waar zitten meer mensen die handig zouden kunnen zin met dit soort trucjes....
Gezien het hier in huis / schuur is gaat een hond denk ik niet werken, al het andere zal net zoveel naar ons / mij ruiken na 20 jaar hier wonen.
Zo werkt het bij de yaris ook aan de ribbels in het handvat kun je bij een toyota herkenen of deze keyless is zonder ribbels bij handvat dan is een het met een sleutel.
Als de auto niet naar de sleutel kan komen zal toch de sleutel naar de auto toe moeten. 
Ja zou haast wensen dat je nu wel een paar autodieven zou kennen die helpen je wel. 
Of KJjZ in de wasmachine dat heb ik al een keer gehad, maar de keyfob heeft het overleeft kreeg wel op mijn flikker v.d vrouw. 
Op vrijdag 27 september 2024 11:57:16 schreef K7Jz:
[...]Ja klopt, die ene regenjas die je nooit aan hebt. Of dat fietstasje met handig vakje. Je hebt je handen vol en gehaast vind je dan een mooi plekje om je sleutel te leggen, in de boodschappentas en nu ligt hij tussen de uien
Of IN de auto tussen de stoelen gevallen ...
Dan zou op zijn minst de binnenverlichting aanblijven of laat de auto zich niet met de reserve afsluiten.
Overigens is mijn ervaring met de auris dat als de auto meer dan 24 uur de auto ziet de accu op gegeven moment wel leeg is.
Op vrijdag 27 september 2024 16:36:09 schreef revado:
[...]Of IN de auto tussen de stoelen gevallen ...
Bij BMW gaat die dan niet op slot. Ook in de kofferbak niet. Dat ruiktie.
Ik neem aan dat dat algemene Bosch/Valeo achtige onderdelen zijn die dat regelen.
De op europeesche continent gebouwde toyota's hebben inderdaad valeo erop zitten..
Yaris in frankrijk
Corrolla advensis auris in engeland
Vandaag even K7jZ zijn theorie getest en inderdaad de auto ziet aan welke kant de sleutel zich bevind.
Ik stond aan de linkerportier te rammelen terwijl vrouwlief met de sleutel zich rechts bevond.
Er gebeurde niks tot de vrouw de handgreep beet hield en inderdaad toen ging de auto van het slot..
Dus het klopt dan zeker wel dat de antenne's zich in de handgrepen bevinden..
Dus zou andre kunnen proberen als ie het ziet zitten om de handgreep uit de deur te halen en de draden hiervan te verlengen ..
Ik zag dat om iets van 6 tot 8 draden ging wel een hele tour voor een sleutel maar denk ik het meest kansvolle om te proberen.
Anders kijken voor handgreep op de sloop.
Gelukkig zijn die gewoon uitwisselbaar..
Ik bedenk me dat je al best eens met een scanner op 433 en 868 kan gaan luisteren terwijl iemand aan de handgreep tikt. Misschien antwoord de sleutel wel, maar doet de auto niets omdat het signaal in de auto niet sterk genoeg is. Je kan met de werkende sleutel even verifiëren of je wat hoort en op welke frequentie.
En of al die truukjes ook werken als de sleutel al een dag volledig stilligt. Je zou je labopstellingen met verlengde handgrepen niet willen opzetten om erachter te komen dat sleutels na 12 uur roerloos in een la liggen niet meer reageren.
Zover ik weet gaan die sleutels na een aantal minuten in slaapstand en worden actief bij een beweging.
Anders zou de ontvanger 24/7 aan moeten staan op een CR2032 celletje...
Volvo had voor de oudere serie een soort tussenprintje wat tussen de batterij kwam te zitten.
Latere versies hadden het ingebouwd, dat zal bij Toyota niet anders zijn.
Ik vrees dat die zoekactie met een handreep niets doet, dan zal je de ecu er ook aan moeten hangen.
Al zou de sleutel een signaal op de juiste frequentie ontvangen dan zal die echt geen antwoord geven zonder een juiste ID , dat zou voor kwaadwillenden wel heel makkelijk zijn.
Op zaterdag 28 september 2024 18:10:10 schreef revado:
Zover ik weet gaan die sleutels na een aantal minuten in slaapstand en worden actief bij een beweging.
...
Al die types waar de boeven met een repeater voor je deur konden werken hadden die functie in elk geval niet.
Mogelijk dat je met passieve RFID de sleutel wakker maakt en dat hij dan gaat zenden zoals met het drukken op het knopje.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (16%)]