Hallo,
Ik wil dit schema gebruiken om een dB meter te maken. https://www.elektronicastynus.be/ef/elektronica%20amateurtje/decibellm…
Nu kan ik nergens de NE 614 en de LPC 662 vinden. Ik kom nog uit het analoge tijdperk en dan vind ik het prima om de uitlezing met diodes te gebruiken, want BCD kan ik niet programmeren, dacht ik zo? Ook de Mic. van dit type (Digi-Key P9970-ND)is niet te vinden. Misschien een vervanger? Dan zoek ik eigenlijk ook een vervanger voor deze IC's maar ik weet niet waar ik dat kan vinden. Vroeger waren er hele boekwerken over vervangers voor transistors e.d. maar dat is over geloof ik?
Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Krl
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha krl,
Welkom op CO, dat zijn IC uit de oude doos maar met een beetje zoeken lukt het wel.
De SA614 kost € 13,- de LPC662 kost € 12,- en het microfoontje kost € 2,60
Het kan dus wel maar de eerste chip komt uit Frankrijk de andere uit Polen
.
Is het printje aanwezig anders zou ik willen voorstellen om een ander ontwerp te gebruiken het hart is de,
logaritmische versterker/converter in de NE/SA614.....
Daar zijn modernere IC voor die waarschijnlijk 3 of 4 Euro kosten.
De LM3914 bijvoorbeeld kost € 1,20 daar zal het een en ander voor moeten klein versterkertje eventueel een weegfilter.
Groet,
Henk.
90 dB dynamiek is ook niet niets! Dat is een verhouding van 1: 1090/20 is 1:31622 in spanning.
Kortste / goedkoopste klap is nu vermoedelijk ik een I2S audio interface aan een moderne microcontroller. Maar dat vereist, tenzij er een ontwerp te vinden is, specifieke kennis.
Een bekende moderne analoge schakeling met een groot dynamisch bereik is deze: https://www.thatcorp.com/datashts/dn119.pdf
Maar de speciale weerstand voor de temperatuur compensatie is dan weer een lastig component. Daar is volgens mij wel omheen te komen, maar dan is het niet eenvoudig nabouwen meer.
Of, als het toepassen van bereiken geen probleem is, een microfoonvoorversterker met een in grote stappen van 30 dB omschakelbare gain en een LM3915 (3 dB per led) als uitlezing? Minder handig, maar kan zowel goedkoop als behoorlijk nauwkeurig zijn. De 10 dB per led van de gelinkte schakeling lijkt behoorlijk ruw.
Of als je zelf wilt ontwikkelen; log led level meters op mixers (Dateq? ) e.d. pasten wel een digitale teller voor het scannen van de segmenten in combinatie met een (log) ramp generator en comparator voor de indicatie toe. Veel resolutie en dynamisch bereik met weinig elektronica.
Hallo Henk,
Fijn dat u zo snel reageert. Had ik nog niet verwacht. Ik ben maar een eenvoudige hobbyist die alles zelf een beetje heeft aangeleerd en gelezen maar dat terzijde. Heeft u dan zo’n schema van een ander ontwerp en is dat ook voor mij makkelijk na te bouwen? Ik heb nog geen printje want ik bouw het gewoon op een stripboard of experimenteerprint als hobby want als het gelukt is en het werkt dan gaat het meestal in de kast. Dat schema van die sound level meter is voor mij goed te doen en ik wil wel graag weten hoeveel dB een bepaald geluid voortbrengt en dat gaf deze aan met kleuren.
Groet,
Krl
Hallo Aart,
Dank voor uw reactie maar die theorie allemaal gaat boven mijn pet. Dit heb ik allemaal niet geleerd dus dat lukt niet. Ik wil alleen maar die Ic's of een eenvoudig schema maar al dat Engels e.d. kom ik niet uit.
Toch bedankt voor het meedenken.
Groet,
Krl
electron920
Ha krl,
Ik ga wat op papier zetten, kan je iets meer vertellen wat je zou willen meten (spectrum).
Op dit forum kan je ook onder het kopje Schakelingen eens kijken en deze link https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/bargraph-displays.html ,
daar legt Jos een aantal zaken uit.
Om een idee van de uitvoering op te doen.
Het chipje wat @Aart laat zien van THAT is de 4301 die is er niet meer volgens mij maar wel de 4305 die heb ik hier liggen.
Dat zal ik bekijken die is zeker betaalbaar € 7,50 , wat je misschien zou willen (weet ik niet) is dat je,
de resolutie niet alleen 10 dB per led maar ook 1 dB per led kan schakelen.
Laat maar weten wat je idee is wat het metertje moet kunnen......
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Ik laat het even los want het gaat ff niet zo lekker op dit ogenblik met mijzelf.
Als het weer wat beter gaat wil ik er graag op terugkomen als u het goed vindt.
Groet,
Krl
electron920
Hallo Krl,
Dat is niet fijn rustig aan het is hobby, en sterkte ik zal op de achtergrond even door piekeren.
Als ik iets boven water hebt dan post ik het op uw draadje.
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Ik ben er weer een beetje bij maar heb echt geen geen haast.
Als ik een schema heb die met een nauwkeurigheid van 5 dB per Led gaat, ben ik al dik tevreden want ik wil hem bv gebruiken als ik iets koop waar de dB’s vermeld zijn en ik dat kan controleren hoeveel dat bv afwijkt.
Het uitzoeken en plaatsen van de onderdelen op het printje vind ik eigenlijk al leuk.
Daarom vond ik dat schema wat ik vermeldde bij die link wel een aardig idee om te bouwen, alleen jammer van die paar onderdelen waarvan er een paar moeilijk te bestellen zijn?
En als ik kan meten tussen de 30 en 120 dB waarvan het frequentiebereik ongeveer ligt tussen de 30 en 8000 Hz. wat de meeste meters aangeven zoals ik zie.
Groet,
Krl
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi krl, 
Van mij mag je alles bouwen, maar waarschijnlijk bewegen de LED's van je bouwsel, maar dan weet je nog niets...
Kijk eens op de onderstaande website.
Er is ook info te vinden van het hoe wat en waar.
https://decibelmeterstore.nl/product/pce-msl-1-decibelmeter-geluidsmet…
Maar als je het echt wil gaan gebruiken, dat is een product kopen een veel betere optie.
Ga vooral bouwen als je electronica wil leren en verwacht er dan niet te veel van, ook een gekocht metertje is snel een stuk beter dan wat je zelf bouwd als je geen ervaring hebt.
En hoe denk je het zelfgebouwde product af te regelen? zodat wat er aangegeven wordt ook iet zinnigs zegt. 
Groet,
Bram
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Calibratie Kalibratie is inderdaad een heikel punt, daarin volg ik Bram @blackdog graag. Er is een betrouwbare referentie nodig met voldoende nauwkeurigheid om het zelfbouwsel te laten "in de pas marcheren".
Overigens lijkt het me weinig zin te hebben om vanaf 30 dB te gaan meten, dat is nauwelijks fluisterniveau. Afhankelijk van de toepassing lijkt 60 dB me een meer realistische ondergrens.
benleentje
Golden Member
Overigens lijkt het me weinig zin te hebben om vanaf 30 dB te gaan meten,
Hangt er vanaf waaraan je wilt meten. IK zou dan bv graag willen weten of een ventilator van 36dB echt zo stil is.
Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen meter voor nodig, als de ventilator kan horen en ik vind het storend dat maakt die teveel lawaai.
. Moeilijker moet je het niet maken.
Kalibratie is inderdaad een heikel punt,
Dat lijkt mij ook wel. Maar als er steeds 5dB tussen zit wat volgens mij best veel is, is kalbratie minder moeilijk als je per 0,1dB wilt meten. Dus ik denk dat voor een 5dB stap niet zo moeilijk is. Het mag dan al 2,5dB afwijken.
Toch wel een vraag hoe kalibreer je dat?
IK bedoel voor een 3 digit multimeter is een eenvoudige spanningsreferentie goed genoeg.
Temperatuur doe je met kokend water en smeltend ijs.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
electron920
Ha krl,
Goed te horen dat je weer van de partij bent 
Ik had verledenweek nog iets opgekrabbeld kijken waar het gebleven is.
Het kalibreren zoals geopperd is een tweede aspect maar wel belangrijk, daar moet ik nog over denken.
Het is sterk afhankelijk van de microfoon die je gaat gebruiken de meeste meet instrumenten werken van 31,5 Hz tot 8 kHz,
met een niveau van 35 dB tot 135 dB A correctiefactor.
Als je een apple smartphone bezit dan is een goede app. te verkrijgen als geluidsmeter iOS is de enige die een voor gekalibreerde SPL heeft...
Maar dat is voor later eerst eens kijken of je iets kan bouwen voor de hobby want als het gaat om echt te gebruiken,
dan ben ik het met @blackdog en de andere eens.
Groet,
Henk.
Of even een app op de telefoon zetten die doet het nauwkeurig en gratis.
edit: ah daar had electron het ook al over, zie ik nu.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]
Dit is wat ik gebruikte voor meer absolute audio (level-) metingen, met name het level van een limiter over de jaren en verschillende opstellingen.
De oude calibrators zijn ver buiten kalibratie, maar waren het goed met elkaar eens. De Behringer ECM8000 meet microfoon is vooral spotgoedkoop. Ik heb hem nooit uitgebreid vergeleken met professionele, maar hij past goed in de calibrators en de resultaten riepen ook bij het EQ-en geen vragen op.
Maar voor een ruwe vergelijkende meting van twee soortgelijke bronnen, bijvoorbeeld ventilatoren, is dat allemaal niet nodig. Voor lage "overlast van ventilator"-achtige metingen is een A-filter en een goede windkap mogelijk wel belangrijk. Een appje kan met wat voorzorgen allicht heel goed.
Naar aanleiding van het eerste deel van dit topic had ik even een LM3915 (3 dB/led) in breadboard geprikt. Ik denk dat dat met twee in serie voor een bereik van 60 dB (b.v. 60-120 dB A en C) een prima bruikbaar instrumentje op kan leveren.
Alleen zou ik zelf de optie van een langere integratietijd ("slow") nuttig vinden, maar dan is het niet meer simpel. Daar ben ik nog niet uit.
Hallo allemaal,
Er is wel een hele discussie ontstaan wat ik niet had verwacht maar ik wacht het even af dan kan ik het rustig bekijken en komt er misschien nog wat info.
Heb geen Apple telefoon maar Android.
Die theorie is voor mij niet helemaal te begrijpen maar daar moet ik nog even aan wennen denk ik.
Groet,
Krl
Die link van mij geeft een dB meter op Android foontjes. Maar in hoeverre een microfoon recht is in een telefoon?
Denk dat vooral het spraakgebied wordt doorgelaten en dat het beneden de 400Hz snel gedaan is. Maar dat is te meten.....
KGE
Golden Member
Op zondag 20 oktober 2024 16:54:22 schreef RAAF12:
Die link van mij geeft een dB meter op Android foontjes. Maar in hoeverre een microfoon recht is in een telefoon?Denk dat vooral het spraakgebied wordt doorgelaten en dat het beneden de 400Hz snel gedaan is. Maar dat is te meten.....
Vergeet niet dat die microfoon ook voor videoopnames gebruikt wordt en best wel een aardige geluidskwaliteit kan halen. Naar boven toe pikken ze soms zelfs ultrasoon op (>15 kHz).
Er zijn wel spectrum analyser apps voor Android waarmee je een aardig idee kunt krijgen van het bereik.
Ja dat valt mij ook op dat het best goed klinkt als er een video wordt opgenomen. Zelfs het 'plukken' aan de staande bass klinkt goed. Maar dat zullen harmonischen zijn en niet de grondtoon.
Filmpje vorig jaar gemaakt van een consert in Valencia.
https://youtu.be/WQXmNRoO8YA
KGE
Golden Member
Op zondag 20 oktober 2024 17:42:25 schreef RAAF12:
Filmpje vorig jaar gemaakt van een consert in Valencia.
https://youtu.be/WQXmNRoO8YA
Klinkt prima
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Even naar het geluid van het filmpje geluisterd, maar sorry, dat is nu niet bepaald goed...
Het is net of er een dik gordijn voor hangt.
Voor de topicstarter is wat mij betreft een gekochte dB geluidsmeter de beste optie.
Er vanuit gaan dat de microfoon van "een bepaald model" mobiele telefoon goed is en daar dan metingen mee gaan doen lijkt mij wel een grote gok.
Aart geeft het al een beetje aan, hoe ga je meten, met welke filtering( A en C is de basis) en met welke middeling,
ook laat Aart laat zien, dat er voor dit soort werk mooie kalibratie units te koop zijn voor een meetmicrofoon, zelfs een B&K model, zal hij wel niet nieuw gekocht hebben. 
Ik zelf heb gemeten met een soort meetmicrofoon dat Aart laat zien en dan met een MLSSA geluidskaart die voor Aucoustiek metingen was ontwikkeld, denk aan 30 jaar geleden.
Veel van de eigenschappen kan nu ook al worden verkregen met b.v. een meetmicrofoon die Aart liet zien en een goede geluidskaart met gratis software.
Wat er uit deze meetopstelling kwam die ik gebruikte, was onder meer een waarde die aangaf hoe goed de verstaanbaarheid was of eigenlijk het verlies aan verstaanbaarheid.
Dit wordt uitgedrukt in STI "The Speech Transmission Index"
Hierbij werden onder meer de frequentie karakteristiek, galm en fase gemeten met een paar seconde speciale ruis die uit de geluidskaart kwam door de versterker en luidsprekers weergegeven.
Hieronder een link met veel info er over, alleen de geluidssterkte zegt niet zoveel bij metingen aan aucoustiek, hard betekend zeker niet goed.
http://www.mlssa.com/pdf/MLSSA-Brochure.pdf
Terug on topic
Voor basis metingen, koop een metertje, ja dat kost geld maar je tijd is ook wat waard, en een metertje wat ik al eerder aangaf is vaak veel beter dan een zelf gemaakt product.
De meter van de onderstaande link heeft veel functionaliteit, A en C karakteristiek, snel en traag meten en de mogelijkheid tot loggen.
https://decibelmeterstore.nl/product/benetech-gm1356-decibelmeter-gelu…
Voor de gene die willen weten, wat een meer Pro model geluidsdruk meter kost en kan, zie dan de link hieronder en nee, ik vind niet dat de Topic Starter zoiets moet gaan kopen.
https://decibelmeterstore.nl/product/pce-430-klasse-1-decibelmeter-dat…
En dit zijn de specificaties van dit meetinstrument:
https://www.pce-instruments.com/eu/measuring-instruments/test-meters/s…
Goed gaan inlezen zou ik de Topic Starter willen meegeven en ja het is een echt vak, zelfs met die dure geluidsmeter van PCE kan de Topic Starter niet al te veel,
als niet allerlei basis kennis voldoende voor handen is.
Groet,
Bram
electron920
Ha krl,
Nou het is druk op je draadje alleen maar leuk denk ik dan 
Begrepen dat je geen telefoon bezit die onder iOS werkt dit is namelijk de enigste die een gecertificeerd audio systeem heeft.
Dit betekend dat alle merken onder iOS het zelfde zijn qua audio....
De afwijking in klasse II is maximaal 2 dBA dat is mooi meegenomen.
Nu gaat het draadje een beetje een eigen leven leidden, en komt de nadruk op het meten te liggen terwijl ik dacht dat,
het meer om het zelf bouwen ging 
Ik denk dat @Aart een hele goede voorzet geeft dus ik zou dat (als @Aart tijd heeft) volgen...
Groet,
Henk.
Het lijkt mij best leuk, maar houdt uw adem niet in. Als TS werkelijk wil meten is inlezen en iets aanschaffen een goed advies.
@ blackdog; Ik gebruikte rond 2004 een eenvoudiger Clio meetsysteem, o.a. in een poging een en ander beter te krijgen in een kleine zaal. Een verbetering was met de nieuwe installatie en kortere nagalm zeker gelukt, hoewel er geen goede dubbelblinde test was.
De calibrators komen uiteraard van beurzen, enige decennia terug.
Als ik mij goed herinner zelfs voor een verwaarloosbaar bedrag, het was voor professionals naar ik begreep toen "oude, niet meer te kalibreren rommel".
Op woensdag 9 oktober 2024 19:25:04 schreef Aart:
90 dB dynamiek is ook niet niets! Dat is een verhouding van 1: 1090/20 is 1:31622 in spanning..
Vraag me dan wel af wat de dynamiek van de microfoon is ? Mij lijkt het dan dat je geen ECM zou moeten hebben maar bv een dynamisch element. ECM's hebben een belabberd dynamisch bereik. Verder is het uitdrukken in lineaire spanningsverhoudingen not done.