Is het geen phishing ? of scamming ?

Onder de 150 EUR zou je niks extra hoeven te betalen omdat Ali de BTW afdraagt.

Volgens mij is dat zo bij de meeste winkels op Aliexpress maar niet per definitie bij elke! winkel. Er zijn volgens mij ook uitzonderingen.
Dus even nakijken voor de zekerheid.

Ik weet niet sinds wanneer dit 6 euro kost, maar ik heb een paar weken geleden nog een gecombineerde "boven de 10 euro gratis" levering ontvangen zonder problemen, zou dat het verschil kunnen zijn?

Wat Revaldo hierboven verteld, geld niet !! als de webshop de BTW van te voren afdraagt zoals bij AliExpress het geval is. Zij boeken dit in het IOSS van de EU. Voor Banggood geldt hetzelfde.

Zie ook: https://helpcenter.aliexpress.com/s/BuyerHelp/search?keyword=BTW&langu…

Zie ook: https://aartjan.nl/blog/pakketje-china-hoe-zit-douane-en-postnl/

Zoals ik in een ander topic al gemeld had heb ik een paar weken geleden ook een mail van PostNL gehad met de vraag on € 12,93 af te tikken (0,23 invoerrechten, 0,60 BTW en 12,= afhandelingskosten).
Dat ging om een zending van eBay ter waarde van nog geen € 5. Dat waren een paar vellen met stickers.
Niet geaccepteerd en zending is retour.
Vreemd dat mij het hoge tarief is aangerekend en dat ik invoerrechten moest betalen, ze wisten de waarde...

Het is inderdaad niet altijd, ik heb het een keer bij post.nl gehad en bij Fedex.
Beide van Ali verstuurd.
Maar ook 3 keer een pakket boven de 150 waarvan 2 keer inklaring , btw etc, en een keer niet, kwamen van de zelfde leverancier via Ali.

[Bericht gewijzigd door revado op (39%)]

Ok, de btw snap ik maar de inklaringskosten dan? is dat niet steekproefsgewijs? En hoe kan je daar onderuit komen?

Ik kan bezwaar aantekenen na ontvangst, maar ik weet niet of dat betrekking heeft op de inklaringskosten

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/923/Dca6uw.jpg

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (50%)]

Wat onduidelijk is of je na het gegrond verklaren van het bezwaar de 6 of 12 euro van PostNL terugkrijgt.
Die gok heb ik maar niet genomen, ondanks dat ik natuurlijk met een factuur kon aantonen dat ik BTW afgedragen had. Die invoerrechten waren onterecht, ik zag geen reden dat die geheven moesten worden.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/924/3kpXCS.jpg

Reken maar 6 euro bij je bestelling dan vanaf nu bij postnl.

Ik moet vermelden dat de vorige zending met DHL kwam zonder probleem maar daar het je volgens mij geen zeggenschap in.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (28%)]

Ik heb nooit inklaringskosten boven de 22 euro betaald op de chinese sites. Dat gold toch pas vanaf 150 euro ofzo?
In ieder geval bij aankoop via Aliexpress en diverse ebayverkopers die de BTW afdragen ipv PostNL.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (39%)]

Met Aliexpress heb ik in 10 jaar 1x een issue gehad. Zij vertelden dat een pakket afgeleverd was, terwijl dat écht niet het geval was.
Waarschijnlijk had de bezorger van post.nl het bij de voordeur neergelegd en heeft iemand dat meegenomen.
Bestellingen die niet in orde waren zijn altijd netjes terugbetaald.
Bij Banggood, Temu en Wish is dat een stuk moeilijker.
Daar moet je foto's of een video toevoegen (is moeilijk als een bestelling is kwijtgeraakt)

https://npo.nl/start/serie/wat-houdt-ons-tegen/seizoen-4/wat-houdt-ons-tegen_17/afspelen

De retoureconomie

Afl. 1•Vandaag 21:00•25m•

Nederland is Europees kampioen online shoppen. Maar al die pakketjes die zo makkelijk thuis worden bezorgd, sturen we met hetzelfde gemak ook weer terug. Het is toch gratis. Maar dat massale retourneren is een aanslag op het klimaat: het zorgt voor overbodig transport en veel van de geretourneerde producten belanden op de afvalberg. Daarbij zijn het ook nog eens extra kosten voor webwinkels. Waarom houden bedrijven deze retoureconomie in stand? Wat houdt ons tegen om de online koopdrift aan te pakken?

Op donderdag 14 november 2024 23:09:06 schreef Vonkentrekker:
Met Aliexpress heb ik in 10 jaar 1x een issue gehad. Zij vertelden dat een pakket afgeleverd was, terwijl dat écht niet het geval was.
Waarschijnlijk had de bezorger van post.nl het bij de voordeur neergelegd en heeft iemand dat meegenomen.
Bestellingen die niet in orde waren zijn altijd netjes terugbetaald.
Bij Banggood, Temu en Wish is dat een stuk moeilijker.
Daar moet je foto's of een video toevoegen (is moeilijk als een bestelling is kwijtgeraakt)

Daar gaat niet nu helemaal niet over!

Gisteren nog een grote combi-zending van Ali ontvangen, nix kosten van PostNL.
Was bij mekaar een slordige 15 euro handel (waarvan een deel meteen de prullenbak inging wegens frauduleuze productaanbieding, m'n geld al teruggehad ook: supersnel).

Ik denk dat het van de dienstdoende APLAIO* afhangt, niet iedereen kan nog begrijpend lezen...

*) aankomend plaatvervangend leerling assistent in opleiding

Guys,

Aliexpress vraagt direct dat jij de BTW betaalt. Vervolgens wordt het de EU binnengebracht met een verklaring er bij dat de BTW al betaald is. Dat gaat heel vaak goed en postnl krijgt het pakket met: "niet inklaren, is al gedaan, gewoon afleveren".

Dingen die misgaan zijn:
* Bedragen boven de 150 euro. Op de productpagina zie je zeg 242 euro, maar bij het betalen hoef je ineens maar 200 euro te betalen. tel uit je winst! Nope. Dat is dus de BTW die je in zo'n geval niet via ali betaalt maar via postnl of fedex bij invoer.
* verkoper denkt je een pleziertje te doen en stuurt het met fedex extra snel bij jou, en niet met de standaard aliexpress verzendmethode. Fedex krijgt niet de juiste documenten dat de BTW al betaald is en vraagt die nog een keer van jou.
* "gevaarlijke goederen" zoals accus. Die mogen niet met de standaard aliexpress verzendmethode en soms gaat dan het invoeren niet via het "btw reeds betaald" kanaal.

Ik vermoed dat nijhuisr een accu heeft gekocht en dat die dus buiten het normale "btw reeds betaald" circuit naar europa is gekomen.

@ledlover. Vroeger wilden verkopers nogal eens "sjoemelen" en zetten dan een lager bedrag op de buitenkant van je pakje. En als je dan onder de grens zat dan hoefde je niets te betalen. Maar de regel was dat als je tussen 22 en 150 zat dan moest je BTW betalen, en postnl en consorte rekenden dan kosten om dat af te handelen.

@fatbeard: De compbizendingen worden tot in Schiedam door "aliexpress" geregeld... Dat gaat gewoon altijd goed: postnl weet niet eens dat het uit het buitenland komt.

Juist omdat er op die manier nooit van dit soort gezeik is, kies ik voortaan altijd voor "choice" (*). Ik spaar dingen op totdat ik boven 10 euro zit en dan heb ik gratis verzenden.

(*) "zo mogelijk"... Bijvoorbeeld voor accus is het dus niet mogelijk.

Juist omdat er op die manier nooit van dit soort gezeik is, kies ik voortaan altijd voor "choice".

Same here en die tip is al eerder gegeven.

Op de productpagina zie je zeg 242 euro, maar bij het betalen hoef je ineens maar 200 euro te betalen. tel uit je winst!

Ik heb een keer gehad dat zoiets er doorheen slipte, verkoper had $18,75 ipv $187,50 op het pakket gezet. Wel BTW & Handeling betaald over de $18,75 aan PostNl

Gelukkig, ik dacht al 'Heb ik nu een wetaanpassing gemist?' maar er is dus niets veranderd.

Op vrijdag 15 november 2024 09:34:23 schreef rew:
Ik vermoed dat nijhuisr een accu heeft gekocht en dat die dus buiten het normale "btw reeds betaald" circuit naar europa is gekomen.

Gewoon wat simpele fader knopjes, heb zelfs de BTW bon ervan kunnen downloaden van de Ali site.

Ik heb nu een bestelling via Choice gedaan, ben benieuwd.

OK. Bij "accus" is het verplicth dat het via de "meer kans op problemen" kanalen gaat, maar je hebt ook verkopers die niet met "choice" meedoen.

Er worden tegenwoordig banaanstekers aangeboden (o.a. Ali) die werkelijk in de categorie "TROEP" thuis horen. Het deel van de stekker draait in de behuizing, en dat is een succesformule voor storingen, vonken etc. Wees gewaarschuwd.

Hieronder een plaatje van de slechte steker. Dit is TROEP.

Hieronder een plaatje van een goede steker. Dit is OK.

Wat is het probleem met deze stekkers dan precies? Ik gebruik overwegend deze stekkers en snoeren (Hirschmann) en heb er na al die jaren nog geen problemen mee gehad, dus ben toch een beetje nieuwsgierig wat het probleem zou (kunnen) zijn.

De andere variant (model 'harpoen', met de 4 verende stukken draad) heb ik er ook enkele van, maar ik merk geen noemenswaardig verschil tussen de twee modellen connectoren.

Ik gebruik ze trouwens vooral veel in combinatie met allerlei opzetstukjes.

Tegenwoordig? Deze zijn al een paar keer voorbijgekomen. Ik heb er hier ook een keer wat foto's geplaatst over dit soort banaanstekkers, 2017 of 2018, weet niet meer. En ben te lui om te zoeken :-)

Het probleem is dat het verende deel los zit, het draait om de middenpen, en maakt daardoor wreed slecht kontakt.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op (22%)]

Ik heb ze ook. Nasolderen kan gewoon.

Natuurlijk zit het verende deel los, als je beide kanten vast soldeert kan hij niet meer veren. Één kant zou kunnen, maar dan moet je wel zorgen dat er geen soldeer in het verende deel komt.

Die veer draait gemakkelijk als je de stekker los hebt, maar als hij in een bus zit, draait hij niet zomaar.

Juist die andere stekkers vind ik troep, als je er één in het gat van een andere steekt, blijft het hoedje vaak hangen bij het uittrekken, en dan krijg je ze alleen nog met geweld uit elkaar.