fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Eric21:
Dat zijn mijn favoriete stekkers. Als je ze van een goed merk hebt werken ze decennia lang goed. Echter als je China junk van Ali koopt dan zijn ze waarschijnlijk verchroomd en slecht passend waardoor ze ingeduwd niet de vaste delen raken (te korte veerbus, te grote diameter tov de "as". ) Dat vast gecombineerd met Ali-crap banaanbussen met te grote diameter. Het concept is prima, de uitvoering van Ali crap is gewoon slecht. Dat krijg je als je goedkoper dan goedkoop zoekt.
Ik heb bij de 4 draadset met goede kwaliteit bananen, die ik voor kalibraties gebruik voor de zekerheid aan 1 kant de glijdende bus vast gesoldeerd. Dat was niet nodig maar just to be sure. Dit omdat de banaanbussen van het te kalibreren apparaat soms over tijd zijn uitgesleten en dan de glijdende huls niet max lang wordt. Mijn bananen zijn extreem duur vergeleken bij wat jij er voor over hebt, maar ze kosten nog steeds weinig. (iets van 5 euro/stuk maar dat is 1x in je leven kopen en nooit meer hoeven vervangen en geen frustratie. Helaas denkt de Ali-koop-verslaafde zo niet meer. 
Zijn ze magnetisch ?
Die dingen die jij de goede noemt, die zijn pas echt waardeloos. Veel te weinig contact met de banaanbus en waar er druk is, is die vaak te hoog waardoor de (waarschijnlijk bij jou ook op Ali gekocht) banaanbussen nog harder slijten)
Eric21
Golden Member
Dank voor jullie reacties. Als ze van Hirschmann zijn of een ander gerenomeerd merk zullen ze waarschijnlijk zeker goed zijn. Maar van Chinese makelij, een grote gok. Mis dus. Inderdaad, magnetisch en ik liet me verleiden door en de prijs en de verzendkosten haha. Maar geen man over boord, het was niet veel. Daarom ook in de rubriek Chinese shops --- rariteiten. Gelukkig heb ik ook Hirschmann bananenstekkers en daar nooit problemen mee gehad.
Maar het is best interessant waar en welke banaanstekkers zijn nu echt goed? Misschien een aparte topic over starten.
Ik heb ook geen problemen met dit type meetsnoeren. Mijn originele set is Hirschmann, maar ik heb er een poos geleden een set imitaties gekocht via Amazon.
PVC isolatie, dus geen stinkende siliconen.
Niet magnetisch, dus iig geen ijzerdraad.
Lage weerstand.
Ik ben er zelfs aan het denken een 2e set te kopen met extra krokodillenklemmen en testsondes van een andere aanbieder
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zaterdag 16 november 2024 17:04:42 schreef eSe:
Tegenwoordig? Deze zijn al een paar keer voorbijgekomen. Ik heb er hier ook een keer wat foto's geplaatst over dit soort banaanstekkers, 2017 of 2018, weet niet meer. En ben te lui om te zoekenHet probleem is dat het verende deel los zit, het draait om de middenpen, en maakt daardoor wreed slecht kontakt.
Groetjes,
eSe
Recentelijk liep ik daar ook tegenaan. Die chinezen zijn erg kort. Dan passen ze ook maar half in een bus.
En omdat de veer nogal los zit, is het erg gevoelig voor veranderingen. Bijvoorbeeld het trillen van een motor, en die was ik net aan het meten.
Ik heb de snoeren doormidden geknipt en in de grijze archief gemikt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zondag 17 november 2024 11:03:54 schreef Nightwalker:
Ik heb ook geen problemen met dit type meetsnoeren. Mijn originele set is Hirschmann, maar ik heb er een poos geleden een set imitaties gekocht via Amazon.
PVC isolatie, dus geen stinkende siliconen.
Niet magnetisch, dus iig geen ijzerdraad.
Lage weerstand.
[bijlage]
[bijlage]
Ik ben er zelfs aan het denken een 2e set te kopen met extra krokodillenklemmen en testsondes van een andere aanbieder
Dan ben je geen echt goede spullen gewend, 1,2 ohm is echt heel erg beroerd. Net even gemeten, 0,014 ohm voor de standaard meetsnoeren bij mijn CEM en 0,056 voor twee 1 meter lange zelfbouw met de vergulde connectors.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op het werk heb ik nog Hirschmann's waar nog 'Made in W-Germany' op staat, met andere woorden van vóór 1991.
Degelijk spul, en volgens mij zitten die heel erg ver onder de 1,2 ohm. Ik zal het morgen eens testen. Ik kan er meerdere ampere doorjagen zonder opwarming.
Er zijn ook Hirschmann kabels met aangeklemde plug en plastic kapje. Daar gaan ieder jaar wel een paar van kapot (het plastic, niet de klemverbinding of de kabel). Maar er wordt dan ook ontzettend lomp mee gedaan door 15 jarige kinderen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (31%)]
nonius
set SCE to AUX.
Net even gemeten met de milli-phmmeter (Kelvin-methode). Ik kwam uit op 19.9 mohm voor de rode kabel en 39.5 mohm voor de zwarte. Meting is inclusief overgangsweerstanden van de connectors. Snoeren zijn 1m lang.
Die ronde verende sleeves horen te kunnen draaien (dat is inherent aan het ontwerp), vandaar dat ik wat verbaasd was dat op de foto de draaipunten waren gemarkeerd als zijnde 'probleempunten', of dat sommigen deze sleeves vastsolderen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb eens een 40 cm recent aangeschafte Hirschman T&M kabel in de multimeter geprikt, 2-draads ohmmeting.
In de handmultimeter 0.0 Ohm. In de benchmultimeter 0.030 Ohm. Met wat draaien en rommelen 0.001 Ohm dat zelfs heen en weer knippert tot 0.000 ohm.
Dus, ja, ze zijn gevoelig voor 'draaien en rommelen'. Maar dat maakt het nog geen rommel 
De meetsnoeren van mijn Brymen multimeter hebben zo'n opschroefhuls om een banaanstekker te maken van de meetpen. Het rode snoer is 0.009 Ohm, inclusief contactweerstand, met de opschroefhuls.
Oké, hermeting gedaan. Eerst 2 lange Hirschmanns. Weerstand bleef schommelen tot in de KΩ's. na een paar keer aan de selectorknop gedraaid te hebben stabiel op 0,1Ω.
Die imitaties geven nu ook 0,1Ω aan. Mijn meter gaat niet zo laag om mΩ te meten. Maar blijkbaar waren de contacten van de draaiknop van mijn 25+ jaar oude meter een beetje bevuild.
EDIT tijdens schrijven van deze reply is er een andere reden gevonden 
Die 1,2 ohm is uiteraard niet best, maar veel multimeters geven geen 0,00 ohm aan wanneer je ze kortsluit. Voor lage ohmmetingen sluit ik altijd eerst de meter kort met een meetsnoer en trek deze waarde (0,4 ohm of zo) af van de te meten weerstand (0,47 ohm meet dan bv. als 0,86 ohm).
Maar ik neem aan dat vrijwel iedereen dat hier doet. Danwel betere apparatuur heeft en deze elke 2 jaar laat calibreren (en eventueel justeren) 
fred101
Golden Member
Op zondag 17 november 2024 14:35:19 schreef r-p:
Die 1,2 ohm is uiteraard niet best, maar veel multimeters geven geen 0,00 ohm aan wanneer je ze kortsluit. Voor lage ohmmetingen sluit ik altijd eerst de meter kort met een meetsnoer en trek deze waarde (0,4 ohm of zo) af van de te meten weerstand (0,47 ohm meet dan bv. als 0,86 ohm).
In dit geval wil je nu juist de weerstand van die snoeren meten
Er valt dus niks te nullen.
Nightwalker, daarom moet je regelmatig je banaanbussen reinigen en snoeren testen.
Had ik ze meteen getest in 1 van m'n 2 35-40 jaar oude Hapé MI-6 multimeters, dan had ik meteen de lage waarde gezien. Deze oude beestjes doen het nog prima.
Mijn Owon bench meter gaat wel lager
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (14%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rob040
Golden Member
Vandaag de tweede keer in korte tijd dat ik een mail van PostNL krijg om BTW (€ 0,17) en inklaringskosten (6,00) te betalen voor een zending via AliE waar ik al BTW betaald heb en ook een BTW factuur.
Ik heb eerst de Douane gebeld, maar die zien die pakjes niet eens. Die gaat rechtstreeks naar PostNL en die moeten aan de hand van het pakketje zien of er al BTW afgedragen is. Zien ze dat niet, poef een mail naar de ontvanger.
PostNL gebeld, die zeggen dat de verzender niet het volledige nummer heeft opgegeven en ze de factuur niet kunnen (en willen) linken aan de zending.
Ze kunnen in het systeem de factuur wel zien, maar verdommen het om het recht te breien.
Hoe kan het nou ineens na ruim 2 jaar zo vaak misgaan? Dit geklungel had ik net na 1 juli 2022 verwacht, maar nu toch niet meer.
Ik ga er maar mee ophouden, wat een ergernis. 
Net een flinke bestelling binnen gekregen, maar alles is goed gegaan.
Als het niet goed in het IOSS systeem van de EU is gekomen, door een technische fout, dan gaat de transporteur er vanuit dat er nog BTW moet bij komen en brengt ook extra kosten in rekening. Dit is dus een fout ergens, want bij AliEpress wordt het IOSS automatisch bijgewerkt.
Er is hoop om de extra kosten terug te krijgen: https://helpcenter.aliexpress.com/s/BuyerHelp/knowledge?categoryId=100…
Die klanten service heeft mij altijd goed geholpen met andere problemen.
rob040
Golden Member
Hi flash, dank voor de link. Ik ga er mee aan de slag.
Wat ik zie is dat er de laatste tijd enorm gegoocheld wordt met tracking nummers. Ik krijg bijvoorbeeld nu van PostNL weer een ander nummer (UU705440xxxCN) terwijl AlieE AT539440xxxCN opgaf.
Ik vind ook geen relatie tussen de twee.
Vraag me af hoe ik nou kan aantonen dat de factuur van PostNL gaat over die zending van de factuur. Ook het af te dragen BTW bedrag is anders (nu bij PostNL lager dan op de AliE factuur).
Wat een gelazer.
Het is David tegen Goliath...
Op woensdag 20 november 2024 16:52:47 schreef rob040:
Vandaag de tweede keer in korte tijd dat ik een mail van PostNL krijg om BTW (€ 0,17) en inklaringskosten (6,00) te betalen voor een zending via AliE waar ik al BTW betaald heb en ook een BTW factuur.
Lees 1 pagina terug en je ziet precies hetzelfde.
Ik heb nu 7 bestellingen besteld op 15 nov. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2550518#2550518
gelijktijdig met "choice" verzending laten komen waarvan er nu 4 binnen 5 dagen morgen in de lokale postNL Primera zouden liggen via een postNL mail bevestiging en 2 bestellingen door de douane zijn en nog 1 wacht op verzending uit china.
De bestelling zonder de "choice" bestelling zou mij BTW en 6 euro inklaring kosten moet kosten, deze gaan gewoon "retour" of naar de kar opkoper.
EDIT, hier de retour procedure
In de text heb ik nog verder vermeld: stuur het gewoon op of gooi het weg. terugsturen is geen optie.
rob040
Golden Member
@nijhuisr: Ik en jouw verhaal en de reden van mijn post is meerledig.
Inzichtelijk maken hoeveel dit gesodemieter nou voor komt en inzicht krijgen waar het nou mis gaat.
Er loopt een case bij AliE, kijken wat daar uit komt.
Verder lijkt het er op dat de verzender incomplete info verstrekt bij het pakket. AliE zal die verkoper daar op aan kunnen spreken, want AliE zal ook niet blij zijn met al die reclamaties.
Verder valt het mij op, maar dat kan toeval zijn, dat er de laatste tijd ineens problemen zijn.
Vorige keer had ik het met een eBay zending en nu dus met AliE.
Verder heb ik geleerd dat die pakketten rechtstreeks uit het vliegtuig naar PostNL gaan en die handelt het verder af voor de douane.
Ik had verwacht dat de douane daar eerst nog tussen zou zitten met bijvoorbeeld pakketten checken tegen documenten. Dat kan geautomatiseerd, scannen van de pakketten en elektronische documenten die van AliE komen.
Leek mij dat ze zo snel kunnen zien welke door kan naar de postbezorger en welke (via de postbezorger) nog BTW moeten invorderen.
Maar zo werkt het dus niet.
En ik zie PostNL onderhand als een criminele organisatie.
Ik neem ze kwalijk dat ze wel snel een onterechte factuur kunnen sturen, maar mij niet in de gelegenheid stellen om aan te tonen dat de BTW al betaald is. Er is nauwelijks communicatie mogelijk en eerst betalen en dan weer proberen terug te vorderen. Nou, moet je eens kijken wat een tijd dat kost.
Die zielige vertoning bij het retoursturen heb ik ook gehad en bijna letterlijk hetzelfde geschreven als jij.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
En ik zie PostNL onderhand als een criminele organisatie.
PostNL verdient niets of leidt zelfs verlies op die Ali pakketjes, als er 3 op de 10 protesteren / terugsturen, dan zijn er 7 die toch betalen...
En dat is het voordeel van 'Choice" bestellingen bij Ali, dan komen voor PostNL de pakketjes uit Schiedam.
Roland van Leusden
Ok, dus alles zonder de "choice" regeling kost 6 euro plus BTW nu?
Dat is te kort door de bocht, maar de kans is wel een stuk groter idd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 21 november 2024 21:29:22 schreef nijhuisr:
Ok, dus alles zonder de "choice" regeling kost 6 euro plus BTW nu?
Nee hoor. Volgens mij gaat dat ook nog "meestal goed".
Ik heb problemen gehad met een zending die door de verkoper op eigen houtje "geupgrade" was naar "fedex" verzending. Maar pas een paar LIPO batterijtjes (geen choice) die gewoon zonder postnl gezeik zijn aangekomen.
Ik heb nu mijn spullen gekregen binnen 5 dagen, dat lijkt me extreem snel als het echt uit China moet komen.
1 order is nog wachtend op verzending en dus nog niet gekregen, ben benieuwd of deze ook via Schiedam komt.
Ik ben echt ZWAAR pissig.
Ik koop een klos grijs tweelingdraad voor laagspanning bij Conrad (https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/001484657DS00/data…)
Nergens op de productpagina, noch in de datasheet wordt het materiaal vermeld, dus ga ik uit van koperdraad, want dat is wat 't normaliter is.
Ik krijg de spoel. Zit er een webshopsticker met CCA op. Schuurpapiertje er over. Koperkleur in een paar vegen weg.
Die verdomde eikels. Hoe durven ze. Als het op hun kosten kan, krijgen ze lekker dat kutklosje van 4 euro terug. Ongelooflijk.