Op woensdag 20 november 2024 12:06:38 schreef PE9SMS:
[...]
Dat vereist elektronica in de connectors, lijkt me onwaarschijnlijk voor die prijs. Gewoon apenhaar adertjes. Er loopt +/- geen stroom tenslotte.

19 draden (waarvan 4 aderparen getwist en afgeschermd, en de totale kabel ook) en geschikt voor 18Gbit in iets van 2mm lijkt me ook onwaarschijnlijk...

Die thermische zekering lijkt op die van Aupo...
https://i.ebayimg.com/images/g/fKMAAOSwT4llm9fm/s-l400.jpg

Hmm. TME heeft deze niet onder de 102 graden. (de originele is wat mij betreft "niet los te krijgen"). Ik zou liefst 60 monteren in een lithium accu, nietwaar? Als het 102 graden is, dan is de thermal-runaway reeds "op gang" en helpt het "stoppen met laden" niet meer....

Op woensdag 20 november 2024 12:23:17 schreef Arco:
[...]
19 draden (waarvan 4 aderparen getwist en afgeschermd, en de totale kabel ook) en geschikt voor 18Gbit in iets van 2mm lijkt me ook onwaarschijnlijk...
[afbeelding]

Afgeschermd? Vast niet. Knip er maar is eentje door zou ik zeggen. ;)

Het CO-alarm bij de CV-ketel heeft het begeven (EOL)
Ik heb het ding inwendig bekeken nen vond deze sensor.:

Wie kan mij vertellen hoe zo'n CO-sensor werkt?
Het voelt als een leeg blikje met een ruber afdichtin en drie kleine gaatjes met een filterdoekje er achter.
Wat zit er in? Is het een capacitieit, die geladen/ontladen wordt of iets als een ionisatiekamer?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (16%)]

Interressant, heeft m'n nieuwsgierigheid eventjes gewekt. Zijn diverse mogelijkheden (opto-chemisch, biomemetisch (dat woord kende ik nog niet) en electrochemisch:

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide_detector

Ik vermoed dat het hier om een electrochemisch principe gaat.

Blijft interressant. Kan me mijn verbazing nog herinneren toen ik voor het eerst leerde over Lovelock's 'Electron Capture Detector' en de waanzinnige gevoeligheid ervan. Daar zakt je broek van af valt je mond open van verbazing.

tja, een CO melder heeft maar 5 levensjaren, en doorgaans gaan die dingen dan ook vanzelf een error ledje geven als het over is ermee. vooral handig als je een open haard of ouwe gashaard hebt. bij een hr cv ketel heb je een slecht aangelegde schoorsteen als deze een CO melder gaat triggeren.

Op woensdag 20 november 2024 13:05:31 schreef Arco:
Zijn er wel in 60 graden...: https://nl.aliexpress.com/item/1005005783757914.html

Thanks. Good find. Ik heb er tien besteld bij een verkoper die wel "choice" doet. Gratis verzenden ipv 2.84.

Op donderdag 21 november 2024 08:54:07 schreef testman:
tja, een CO melder heeft maar 5 levensjaren, en doorgaans gaan die dingen dan ook vanzelf een error ledje geven als het over is ermee. vooral handig als je een open haard of ouwe gashaard hebt. bij een hr cv ketel heb je een slecht aangelegde schoorsteen als deze een CO melder gaat triggeren.

Het is ook niet voor niets, dat er een etiketje op staat, waar je de installatiedatum op moet zetten. Bij mijn detector zou je er 7 jaar mee kunnen doen,

@nonius:
Evenzo mijn nieuwsgierigheid ;)
Ik had ook al wat gevonden. Iets uitgebreider, maar kan helaas niet vinden wat specifiek voor de betreffende sensor is:

https://www.explainthatstuff.com/carbonmonoxidedetectors.html

Heb gelukkig geen nieuwe nodig na plaatsing van een niewe ketel en een colose-in boilertje. Aankoopdatum was inderdaad >7 jaar terug. Time is flying ;(

Collegae,
Al spittende in een van vier bakken met de tekst:,,divers" kwam die kleine blokje te voorschijn.
Op internet gezocht; niks
CO zoekmachine geraadpleegd; niks
Het kleinoodje ligt daar vermoedelijk al vrij lang dus ,neem de tijd.

Een dc-dcomzetter, toch? En galvanisch gescheiden, zo interpreteer ik althans het "Trenn". Er mochten wel eens spanningen hebben opgestaan, en max. vermogen. Geen wonder dat niks over te vinden was, met zo weinig info.

Eerst meten of niet gewoon twee spoelen zijn.

HenryS; precies, zoals mijn oude docenten Barendse en Zeijlmaker al verkondigden...meten is weten.
De ingang heeft een capaciteit van 10 uF
De uitgang 19 uF.
Er is tussen de ingang en uitganggeen ,,geen" connectie te meten.

De ingang op 15 volt gelijkspanning levert aan de uitgang 15.08 volt gelijkspanning.
De I ingang is dan 1 mA.

Bij belasting tot 50mA verandert er aan de beide spanningen niets.
De I in gaat dan naar 52mA

Als het echt een stroom isolator is dan verwacht ik iets voor 4-20mA loops.

20mA in = 20mA uit, spanningen zijn daar in de regel 24V

Op donderdag 21 november 2024 19:47:54 schreef Henry S.:
Eerst meten of niet gewoon twee spoelen zijn.

Als er op staat dat het DC-DC doet? Ja, er staat maar 1 DC opgeschreven, maar in en out hebben beide een plus en een min.

En een spoel van plus naar plus en een van min naar min kan ook niet, waar blijf je dan met het "Trenn"aspect?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (17%)]

Sine; ga ik proberen.
20 mA in ook 20 mA uit?

Overigens heb ik geschreven dat een connectie tussen in en uit.. dat is verkeerd genkteerd. Er is geen connectie te meten tussen de in en de uitgang. Inmiddels gecorrigeerd.

Paulinha_B; dat ,,trenn" is in Duits waarschijnlijk trennen en dat is scheiden.
Ik begrjjp hieruit dat de ingang galvanisch is gescheiden van de uitgang.

Zojuist even het blokje aan een stroombron gehangen.
De secundaire kant van het blokje verbonden met een ohmse belasting.

Eerst onbelast Iin 0 mA Uin 14,5 V Iuit 0 mA Uuit 13,5 V
Kortgesloten 10 2,56 10 15 mV
2 K ohm 5,6 13,5 5,5 10,5 V
6 K 2,1 14,2 2 11,5
10 K 1,3 14,3 1,2 11,6

Ik heb een USB HD welke ik wil repareren. Nu zitten er een berg kleine zwarte smd "blokjes". Ze zien er qua uiterlijk uit als spoeltjes maar de silkscreen noemt ze E. (echte spoeltjes heten L op de silkscreen dus het zijn geen spoeltjes.
Zouden dit TVS kunnen zijn?

Sommige meten in situ open, sommige geven in de diode test stand een diode overgang maar dat is waarschijnlijk het gevolg van dingen die parallel staan. Ze zitten oa over de inkomende lijnen. Er is er geen een short.

Heb je een foto van de hele print en van de hoek met deze dingen in detail?

Op zaterdag 23 november 2024 15:36:31 schreef pietplof:
Zojuist even het blokje aan een stroombron gehangen.
De secundaire kant van het blokje verbonden met een ohmse belasting.

Eerst onbelast  Iin 0 mA    Uin 14,5 V  Iuit 0 mA  Uuit 13,5 V
Kortgesloten        10           2,56        10          15 mV
2 K ohm             5,6          13,5        5,5         10,5 V
6 K                 2,1          14,2        2           11,5
10 K                1,3          14,3        1,2         11,6

Iin:Iuit blijft 1:1

Op maandag 2 december 2024 14:21:04 schreef fred101:
Ik heb een USB HD welke ik wil repareren. Nu zitten er een berg kleine zwarte smd "blokjes". Ze zien er qua uiterlijk uit als spoeltjes maar de silkscreen noemt ze E. (echte spoeltjes heten L op de silkscreen dus het zijn geen spoeltjes.
Zouden dit TVS kunnen zijn?

Sommige meten in situ open, sommige geven in de diode test stand een diode overgang maar dat is waarschijnlijk het gevolg van dingen die parallel staan. Ze zitten oa over de inkomende lijnen. Er is er geen een short.

Een TVS of varistor zie je boven een bepaalde spanning zeneren.

Op maandag 2 december 2024 14:33:24 schreef Tidak Ada:
Ferriet'kralen'?

Die meten 0Ω.

Op maandag 2 december 2024 20:38:31 schreef Henry S.:

Ja. Maar bij veel harddisks zit er een TVS op de input die zeg 10% hoger is afgesteld dan de nominale ingangsspanning. Voordat die gaat zeneren zit je al ruimschoots boven de max spanning op die rail.

Ik zou niet durven om de 12V rail op 17V te proberen te zetten om te zien of de 14V TVS dan al gaat zeneren. Hmm. Als ze een SMCJ12A zouden gebruiken, dan is de min zenerspanning van 13.3 net voldoende om 12V + 10% te accepteren. Maar dan moet je dus met minimaal 14.7V testen om zeker te weten dat ie iets doet.... Toch best wel veel voor iets wat "formeel 12V+10% " kan hebben. Juist als je de data nog wil hebben niet een experiment wat je "gratis" kan doen.

Op maandag 2 december 2024 20:38:31 schreef Henry S.:
[...]
[...]
Die meten 0Ω.

Heu...?? Ik dacht dat feriten allemaal isoleend zijn. Die ijzerkorreltjes moeten immers toch onderling geïsoleerd zijn.
Misschien denk je bij een ferrit kraal aan zo eentje waar een draadje door loopt, maar ik ben er volgens mij ook tegen gekomen, die gewoon over een printspoor geplakt zijn voor storings onderdrukking o.i.d.

Op dinsdag 3 december 2024 15:49:25 schreef rew:
[...]Ja. Maar bij veel harddisks zit er een TVS op de input die zeg 10% hoger is afgesteld dan de nominale ingangsspanning. Voordat die gaat zeneren zit je al ruimschoots boven de max spanning op die rail.

Ik zou niet durven om de 12V rail op 17V te proberen te zetten om te zien of de 14V TVS dan al gaat zeneren. Hmm. Als ze een SMCJ12A zouden gebruiken, dan is de min zenerspanning van 13.3 net voldoende om 12V + 10% te accepteren. Maar dan moet je dus met minimaal 14.7V testen om zeker te weten dat ie iets doet.... Toch best wel veel voor iets wat "formeel 12V+10% " kan hebben. Juist als je de data nog wil hebben niet een experiment wat je "gratis" kan doen.

Klopt, die moet je ruim nemen. Volgens mij heeft Fred een componententester waarmee je dat heel goed zichtbaar kan maken.

Op dinsdag 3 december 2024 17:17:08 schreef Tidak Ada:
[...] Heu...?? Ik dacht dat feriiten allemaal geisoleren. Die ijzerkorreltjes moeten toch onderlijg geïsoleerd zijn.
Misschien denk je bij een ferrit kraal aan zo eentje waar een draadje door loopt, maar ik ben er volgens mij ook tegen gekomen, die gewoon over een printsoor geplakt zijn voor storings onderdrukking o.i.d.

Ik denk idd aan een standaard ferrietkraal.