rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 3 december 2024 19:45:16 schreef Henry S.:
[...]
Klopt, die moet je ruim nemen. Volgens mij heeft Fred een componententester waarmee je dat heel goed zichtbaar kan maken.
Maar blijkt dat fred alsnog fan is van preliminary in-circuit metingen. En de in-circuit zenertest is niet verstandig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er is even iets tussen gekomen. Ik ben vrijwilliger bij een Leger des heils kringloop. Ik test en repareer electronica die binnen gebracht wordt. Ik heb nu de bediening van een inductie kookplaat die perfect werkt maar de backlight lampjes zijn kapot. Er staat niet op dus ik moet maandag daar eerst meten hoeveel volt er op die aansluiting zit. Er zitten er 2 in serie dus ze zullen 6 of 12V zijn vermoedt ik. Ik ga dan 4 witte LEDs met een LM317 als stroombron er in zetten.
Over de harddisk:
Ik denk zelf dat het een TVS is want ze zitten over alle connector traces. Het was voornamelijk nieuwsgierigheid want ze zijn "open" dus goed. Testen is geen probleem maar niet nodig. Ik ben gewoon nog nooit die E annotatie tegen gekomen.
Het probleem zit waarschijnlijk in de connectors. In die van de kabel is het plastic verbrokkeld, dat heeft ook die op het PCB genekt en een pin krom geduwd. Bij nameten maken ze geen goed contact meer. Dus ik verwijder de connector en knip die van de kabel af en soldeer de draden direct op het PCB. Werkt ie dan nog niet dan ga ik wel verder meten.
Op dinsdag 3 december 2024 15:49:25 schreef rew:
[...]Ja. Maar bij veel harddisks zit er een TVS op de input die zeg 10% hoger is afgesteld dan de nominale ingangsspanning. Voordat die gaat zeneren zit je al ruimschoots boven de max spanning op die rail.Ik zou niet durven om de 12V rail op 17V te proberen te zetten om te zien of de 14V TVS dan al gaat zeneren.
Dat heeft al menig hdd gered.
Een jaar of tien geleden gebruikte een laptop-boer (acer?) een standaard 2.1mm jack voor de (19V) voeding. Een berg externe HDD behuizingen gebruikte exact diezelfde stekker voor de 12V naar de HDD's.
Dus het kwam (meer dan eens) voor dat men die pluggen verwisselde. En meestal was dan enkel de TVS gesneuveld, die lag dan vol in sluiting.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 4 december 2024 09:58:06 schreef Sine:
Dat heeft al menig hdd gered.
Bij "harddisk-reocovery.nl" zijn ook diverse harddisks binnengebracht met precies hetzelfde verhaal. Wij kregen ze dan met "doet niets meer". Bij meting: kortsluiting over de 12V. Als je dan de TVS verwijdert en je voorneemt om "even" geen 19V aan te sluiten, dan doet hij het prima om de data te recoveren en heb je een tevreden en betalende klant.
Ik heb hetzelfde gehad enkele maanden terug. Iemand had per ongeluk 24V op een externe harde schijf gezet. De TVS was hier ook in sluiting. Gewoon verwijderd en de data overgezet naar een nieuwe schijf.
De computerwinkel waar de man eerst was langs geweest had het niet opgelost gekregen...
rew
Ik kan als "datarecovery bedrijf" ook niet toveren. Als je weet hoe het moet is het niet moeilijk. Er was een serie schijven waarbij het luchtfilter (voor evt /toch/ in de "schone ruimte gekomen stofjes te filteren) te los in de houder zat. Die vloog er dan wel eens uit en kwam dan tussen plaat en behuizing vast te zitten. Ding kon niet meer draaien. Filter verwijderen en klaar. Daar hadden we dan wel de cleanroom voor nodig. Maar ook van die recoveries die in essentie in een minuut geklaard zijn. (maar nog wel een paar uur werk zijn omdat je niet begint met de boel open te halen en ook de data weer netjes voor de klant moet uitleveren).
Uit een Bosch Dremel 8260 weet iemand wat dit is ( mosfet/ motorcontroller? )
Dremel is door de vorige eigenaar te zwaar belast en gaf de geest. Geeft nu alleen nog een korte puls als je de dremel inschakelt, motor draait dan alleen op lagere snelheid een seconde en stopt. Bij uit en aanzetten herhaald zich dit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de print is los te koop, maar met 100 pond, wat ik vind iig aan de prijs. de motor is zeker een borstelloze BLDC motor? 3 dikkere draden naar de motor? dan kun je niet simpel zonder sturing. het oude model met borstelmotor kon je met een schakelaartje nog aan de gang krijgen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op dinsdag 10 december 2024 02:51:32 schreef barrye:
Dremel is door de vorige eigenaar te zwaar belast en gaf de geest. Geeft nu alleen nog een korte puls als je de dremel inschakelt, motor draait dan alleen op lagere snelheid een seconde en stopt. Bij uit en aanzetten herhaald zich dit.
Klinkt alsof de sturing ziet dat de motor teveel stroom trekt en dan uitschakelt. Is de motor niet gewoon te heet geworden en daardoor gesneuveld?
@testman van die print had ik ook al nagevraagd en vond 100 pond idd ook wat gortig. Als het alleen maar een simpel onderdeel betreft zoals die aansturing op de foto, had het misschien nog simpel opgelost kunnen worden. Maar ja is nergens los te koop helaas. Heb wel een dc motorregelaar via AliExpress gekocht ben benieuwd of dat werkt.
@Benadski zou kunnen maar denk eerder het onderdeel op foto ook omdat er meer mensen klagen over dit probleem(youtube en op forums) met de 8260.
Dat is een custom IC.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het gedrag klinkt me wel bekend van schroeftollen met zo'n sturing die gaar is door overbelasting. hoe zo'n ding nog werkt is elke keer weer net anders, maar wat ik heb gezien bij ontleden van de ingegoten elektronica is dat er 1 of meer driverfets verdampt zijn, samen met wat printsporen.
Er is een Ali winkel die beweert een origineel te verkopen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005824026447.html
Hi,
ik zoek een 5 pins component met de opdruk DK7N
via internet kom ik er niet achter welk component dit kan zijn.
Wie kan helpen?
Het zit in een Sony draagbare luidspreker
Ik kom tot hier. Is SOT-25 gelijk aan SC70? Het lijkt mij geen 23-5, gezien de SOT23 rechts.
En vanwaar de belangstelling voor dit ene IC?
[Bericht gewijzigd door Aart op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zijn er veel in SOT23-5...
https://smd.yooneed.one/code444b.html
Op donderdag 19 december 2024 14:40:31 schreef Aart:
[bijlage]Ik kom tot hier. Is SOT-25 gelijk aan SC70? Het lijkt mij geen 23-5, gezien de SOT23 rechts.
En vanwaar de belangstelling voor dit ene IC?
De belangstelling omdat dit IC verbrand is en ik de luidspreker wil repareren.
SC70 is kleiner dan SOT-23
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Die driver is dus niet kapot als die een seconde loopt zou ik zeggen. Misschien een sense weerstand stuk of los van de print gekomen.
Dus nu helemaal "kapot gerepareerd" door het verwijderen van die driver?
Op donderdag 26 december 2024 21:44:41 schreef *Alfred*:
Weet iemand of dit type elco van Vishay bijzondere eigenschappen heeft t.o.v. "gewone" elco's?
[bijlage]
Ik denk het niet, zoeken naar een datasheet van die dingen en kijken wat de specs zijn?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In mijn herinnering zijn het normale elco's. Misschien long life, waarschijnlijk 85 graden en géén low impedance of iets dergelijks.
Philips zette er meestal een 3-cijferig nummer op dat naar de reeks verwees, maar dat ontbreekt hier... Met wat zoekwerk moeten ze in databoeken van de tweede helft van de jaren '80 wel te vinden zijn. Ik weet niet of Vishay ze nog heeft uitgebracht na de overname van BC components, maar het zou kunnen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Bedankt voor de reacties.
Een fabrikant gebruikte deze elco consequent voor de voeding van een SMPS-controllertje, terwijl alle andere elco's op de print "gewone" uitvoeringen zijn. Ik vroeg mij af waarom en kon in de datasheets van Vishay niets bijzonders vinden.
Wellicht is het dan een inkoopkeuze geweest en geen technische overweging?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Even voor ons gemak, uit welke serie komt deze elco? Vishay gebruikte daarvoor meestal 3 letters + de 3 cijfers die Philips ook al gebruikte.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lijkt me gezien het model een Roederstein ontwerp (sinds 1993 ingelijfd door Vishay).
Bijv de 013RLC serie: https://www.vishay.com/en/product/28313/
Precieze details moet ik even schuldig blijven, want ik heb ze hier niet liggen. Dat wordt volgende week.
De producten waar deze elco's op zijn toegepast komen uit 2000 tot ca. 2016.
Edit: Arco bedankt voor de link.
Dat zijn ze (denk ik): https://www.vishay.com/docs/28313/013rlc.pdf