Daalderop Close 10 boiler op tijdschakelaar..wel of niet doen?

Nogmaals dank aan iedereen die een reactie en advies heeft geplaatst.

Stel ik zeer op prijs.

Voor nu laat ik de boiler op de E stand staan, denk nog na over de schakelklok en zal de boiler zelf en zo ook de (flex) leidingen van en naar de boiler opnieuw isoleren.

Want om die leidingen zat al buisisolatie heen.

En toch vond ik Boilers ouderwets, wij hadden bij ons bedrijf 2 grote boilers en 3 kleinere continu aan, electriciteits rekeningen waren torenhoog, alles boilers eruitgegooid en doostroom boilers geplaatst, rekening is met 25% afgenomen!

Misschien wel voordelig -want geen warmte verlies- maar de kleinste is al 11KW en moet op een 3-fase aansluiting van 3x16A. Dat is nogal een aanpassing. Voor mij geen optie.

doorstromers zijn ellendedingen. je hebt een stevig vermogen nodig om fatsoenlijk onder te kunnen douchen, iets wat je in een woning vaak niet beschikbaar ( meer ) hebt. hoe vaak ik weer niet hoor dat een klant door een loodgieter weer zo'n kreng is aangesmeerd. 15 kW doorstromer en dan hebben ze 1x25A voeding liggen. een boiler heeft idd verliezen maar met weinig vermogen op momenten dat het jouw uitkomt kun je dat ding ook bijwarmen.

pas nog een elektra boiler gehangen in een keuken, omdat de 300ltr gasboiler geklapt was ( iets wat je binnen 5-10 jaar kan overkomen als de anodestaven niet geregeld vervangen worden ) dat was ook duidelijk want het drupte nog overal uit het plafond. de boiler was 60ltr en 2,5kW wat me nogal krap aan leek gezien de 300ltr en 70kW brander eerst. daar zaten dus ook nog een 10 douches op, dit bleek een tijdelijke oplossing voor de aankomende renovatie :P

voordeel van een doorstromer is compact tov een boiler.

Heb sinds kort een Nieuwe CV keltel, die ook voor het warme water zorgt.
In de keuken een 10l boilertje in serie met de warmwaterleidinhg, omdat het te lang duurt voordat er warm water uit de kraan in de keuken komt en ik 65°C te koud vindt voor in de keuken.
De boiler wordt nu dus met warm water uit de CV-ketel gevuld en opgewarmd tot 70°C. Ik heb tot nu toe maar één of twee keer het controllelampje van de boiler zien branden, ondanks ruim warmwatergebruik in de keuken.
Achteraf was het nog beter geweest ook de vaatwasser uit de CV ketel te voeden, maar ja, niet alles kan eenvoudig
opgelost worden....

Op vrijdag 20 december 2024 16:31:55 schreef deKees:
De mijne (Plieger 10L) deed in de vakantie elke dag 5 keer een stoot van 75 Wh. Dus totaal 375 Wh per dag, zonder afname, alleen om op temperatuur te blijven.

Dus dat is gemiddeld 15W.

Bij een oude daalderop 10L had ik een vergelijkbaar verbruik, dat kwam neer op ongeveer 20W continu.

Op zaterdag 21 december 2024 23:51:31 schreef Tidak Ada:
Heb sinds kort een Nieuwe CV keltel, dieook voor het warme water zorgt.
In de keuken een 10l boilertje inserie met de warmwaterleidinhg, omdat het te lang duurt voordat er warm wayter uit de kraan in de keuken komt en ik 65°C te koud vindt voor in de keuken.
De boiler wordt nu dus met warm water uit de CV-ketel gevuld en opgewarmd tot 70°C. Ik heb tot nu toe maar één of twee keer het controllelampje van de boiler zienn branden, ondanks ruim warmwatergebruik in de keuken.
Achyteraf was het nog beter geweest ook de vaatwasser uitb de CV ketel te voeden, maar ja, niet alles kan eenvoudigd opgelost worden....

de vaatwas heeft alleen een koud water aansluiting. zet je daar warm water op, kun je al niet meer op 30 of 40 graden wassen. beste zou dan zijn om een thermostaatkraan bij de vaatwas te zetten zodat deze op het programma aangepast kan worden. iets lager als programma instellen, want anders veel kans dat de vaatwas error geeft van te hoge temperatuur. zeker een ketel met tapspiraal is goedkoper met verwarmen als elektrisch.

Ik heb de boiler eens 's nachts aan gelaten om de naverwarmpiekjes duidelijk te kunnen zien. Dat is net iets minder dan 1,5 uur per keer. Maar het is nu ook wat kouder op zolder (waar de boiler staat). 's Zomers is die tijd wat langer.
Hij verbruikt gemiddeld 55W/h per naverwarmpiek. Gemeten met een wattmeter ertussen.

Op maandag 23 december 2024 11:48:07 schreef Nightwalker:
Ik heb de boiler eens 's nachts aan gelaten om de naverwarmpiekjes duidelijk te kunnen zien. Dat is net iets minder dan 1,5 uur per keer. Maar het is nu ook wat kouder op zolder (waar de boiler staat). 's Zomers is die tijd wat langer.
Hij verbruikt gemiddeld 55W/h per naverwarmpiek. Gemeten met een wattmeter ertussen.
[bijlage]

Interessant om zo in beeld te zien!

Dit gaat dus (ook) om een / je Close In boiler van 10 liter?

Die van ons staat in een keukenkastje en daar zal het minder koud zijn als bij jou op zolder.

[bijlage]

Het is Wh, niet W/h.

Je hebt voldoende gemeten om te bepalen wat je besparing zal zijn, mits je ook de ingestelde temperatuur en buitentemperatuur weet.

Dit is de 10L Daalderop boiler. Hij staat ingesteld op maximum temperatuur. Dat zou zo'n 85°C zijn volgens de handleiding (op internet).
Wh - W/h is waarschijnlijk een snelle typfout door macht der gewoonte. Al zie ik nu wel dat de eerste notatie onderstreept wordt door de autocorrectie.

edit:
Even uitgerekend en zo'n 10L boiler verbruikt dus ongeveer 1,3kWh per dag om op maximale temperatuur te blijven.
Aangezien ik de boiler niet elke dag gebruik, is het dus voor mij zeker rendabel om de boiler uit te zetten en alleen aan te zetten op timer wanneer ik hem nodig heb. Wat hij per dag verbruikt in "stand-by" is net iets meer dan volledig opwarmen vanaf koud.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (39%)]

[bijlage]

Dit kan nooit een grafiek zijn van een normale close in boiler .

Nightwalker z'n boiler gebruikt dus 16*55Wh = 0.88 kWh/dag.

Als ik de (thermische) massa van de boiler verwaarloos t.o.v 10L aan water, dan kom ik voor "vanaf scratch opwarmen" op 4.2kJ/K/kg * 10kg * 65K = 2.7MJ. (voor opwarmen van 20 naar 85). Dat is maar 0.75kWh.

Met Nightwalker z'n verliezen: 55Wh/1.5h = 37W.

Dan koelt de boel dus af met een E-macht met een tijdconstante van 20 uur: Hij begint met afkoelen met 3.2 graad per uur. Na 8 uur is ie dus 25 graden afgekoeld. Gemiddeld 13 graden kouder dan 85, Dus je bespaart die tijd ongeveer 20% t.o.v. op temp houden. Gemiddeld over een dag zou dat dus 7% schelen.

De truuk met dynamisch contract en van iedere 24 uur de goedkoopste drie uren kiezen om hem aan te hebben staan zal VEEL meer opleveren dan die 7% (in geld, niet energie).

Worst case zijn de prijzen midden in de nacht heel laag. Als ie dan gisteren 00:00 - 03:00 aan is geweest, en vandaag zijn de prijzen vooral aan het eind van de avond laag, dan plant vandaag 21:00-24:00, en zit je vanavond met lauw water... Maar goed. Zal wel niet vaak gebeuren.

Op maandag 23 december 2024 12:59:10 schreef Nightwalker:
Toch wel.

Deze boiler heeft een (simpele) mechanische Aan/Uit regeling! Middels een mechanische thermostaat.
Als het water op temperatuur is! Is het verbruik 0, als het water te koud is! Dan is het verbruik maximaal, bij jou vermoedelijk 750 Watt.
Er tussenin is niet mogelijk
.
Verklaar mij eens de “golfjes” in de verbruiksgrafiek?
En waarom is het verbruik iets na 3 uur 500 Watt, terwijl de rest 750 Watt is.
En waarom zijn de “pieken” aan de bovenkant niet vlak?

@Toeternietoe:
Da's heel simpel te verklaren.
Wat je ziet is de registratie van mijn slimme meter. Dit is het totale verbruik. De "golfjes" zijn het verbruik van de enkele apparaten die permanent stroom verbruiken en de kleine verhogingen van de koelkast en vriezer die af en toe aan gaan. De grote pieken zijn van de boiler, die één keer is aan geweest terwijl de koelkast en vriezer beiden uit waren. (net na 8:30 ook) Vandaar de wat lagere piek op dat moment.
Mijn slimme meter is van een ouder type wat nog niet zo vaak de standen uitspuugt. Domoticz maakt daar dan een gemiddelde van per 5 minuten in deze grafiek. De boiler is te kort aan om door Domoticz een vlakke bovenkant te maken.

Op maandag 23 december 2024 15:25:22 schreef Toeternietoe:
En waarom zijn de “pieken” aan de bovenkant niet vlak?

Omdat er Wh/h gemeten wordt niet W. Er is iedere 5 minuten (of zoiets) een verschil met de vorige meterstand die getoond wordt. Het apparaat is niet lang genoeg aan om een paar keer achter mekaar een hele meetperiode aan te zijn.

Dit is wat de boiler doet met opwarmen naar maximaal vanaf volledig koud.
De wattmeter gaf aan:
tijd: 29:32
verbruik: 962Wh
Dit is wat je dan ziet in Domoticz:

Van eerste hoge meetpunt tot eerste lage meetpunt is een half uur. Meetpunten zijn in stappen van 5 minuten.

Ik heb de boiler nu (volledig opgewarmd) op de tijdklok zitten en die gaat morgen om 7:30 aan. De wattmeter heb ik weer gereset en dan kan ik zien wat hij nodig heeft om na 14 uur, zonder afname van water, weer volledig op te warmen.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (29%)]

Dus met 2 kW trekt ie 166 Wh per 5 minuten. Een piekje van 55Wh is dus maar 1.6 minuten, grote kans dat dit in een enkele meet-periode van 5 minuten valt. Je zult dan dus een meting van 55Wh in 5 minuten zien, dus een piek van rond de 700W of zoiets.

Valt zo'n "even weer bij pitten" piek precies in twee meetperiodes, dan zie je een langere piek van 330W.

Dit is wat de boiler deed met naverwarmen na 14 uur.
Tijd: 13:05
Verbruik: 434Wh
Bij een temperatuur van 13°C op zolder. Dus de verliezen zijn nu toch wel wat hoger dan 's zomers.

Ingezoomd opwarmverbruik + naverwarmverbruik:

Ingezoomd alleen naverwarmverbruik vanmorgen:

tja, boilervaten zijn van rvs of koper. de mantel van blik met pur of glaswol. die isolatie haalt ook geen 5cm. zet er een kist omheen met 12cm steenwol waar ook vooral de eerste 50cm van de meestal koper waterleiding in zit dan zal het gaan schelen in de opwarmtijd.

Ik ben op het moment een garage aan het bouwen in m'n achtertuin. Van restanten van het isolatiemateriaal was ik ook van plan om een extra dikke laag om de boiler te maken met bekisting. De 2 flexibele leidingen ook isoleren.

Prachtig om te zien hoe mijn vraag zo'n hoeveelheid interessante informatie heeft opgeleverd.

Hulde.

En ik wens een ieder in deze discussie (en natuurlijk iedereen op dit forum) alvast een fijne kerst.

Dat is niet in W en W/h. uit te drukken. :P

Voor 1L water 1°C te verwarmen heb je 0,00116kWh nodig.
In BE is dit met elek 0.35€/kWh zowat 3,5x duurder dan met gas 0,1€/kWh

De data van Nightwalker:
Volledig opwarmen 962Wh
Bijwarmen 55Wh elk 1,5h
(962/55)×1,5=26h of bijwarmen is voordeliger dan uitzetten.

Voor een boiler is de verliespost de warmtestroom van binnen naar buiten.
De grote van die warmtestroom wordt bepaald door de boilertemperatuur,
zijn isolatie en de omgevingstemperatuur.
Isolatie blijft dus de factor waar je het meest kunt mee winnen.

Het is dezelfde discussie als CV, zet je ze 's nachts uit/lager of niet.
Het antwoord hierop is de verhouding van het comfort dat je nastreeft en het belang dat een euro voor je heeft.

Op dinsdag 24 december 2024 12:31:06 schreef OXO:
Voor 1L water 1°C te verwarmen heb je 0,00116kWh nodig.
In BE is dit met elek 0.35€/kWh zowat 3,5x duurder dan met gas 0,1€/kWh

De data van Nightwalker:
Volledig opwarmen 962Wh
Bijwarmen 55Wh elk 1,5h
(962/55)×1,5=26h of bijwarmen is voordeliger dan uitzetten.

Dat kan niet kloppen. Uitzetten is altijd goedkoper.

Stel je zet hem een week uit. Dan koelt ie af tot kamertemp, en dan zijn er geen verdere verliezen. Na een week 1x helemaal opwarmen dat zal allicht gunstig uitvallen voor "uitzetten".

Waarom is dat gunstiger? omdat er geen verliezen zijn als de boiler op kamertemp is.

Als je hem korter uitzet dan nemen de verliezen af, zodra de temperatuur begint met dalen. Na maximaal 1.5 uur kom je onder de "normaliter zou ie weer even 55Wh er bij pitten" temperatuur. Dan begint het met tellen.

Wat we wel uit 55/962 kunnen halen is dat de hysterese in de thermostaat 5.7% is van het temperatuur verschil wat ie met die 962 heeft overbrugd. Stel dat de boel tot 25 graden was afgekoeld en de thermostaat stond op 85, dan is 5.7% van 60 graden 3.4 graden hysterese.