DeRokendeBout
Golden Member
Hallo,
Een spuitbus met perslucht wil ik nog wel eens gebruiken om stof van printen te blazen. Nu is zo'n spuitbus relatief duur, milieu-onvriendelijk, en volgens mij ook niet gezond (er zit geen lucht in, maar een chemisch goedje).
Iemand wees me op het bestaan van oplaadbare apparaatjes die hetzelfde claimen te doen. Wel met een hoog toerental (vaak > 50k rpm), dus ik vraag me af hoe lang ze meegaan. Een voorbeeld:
Heeft iemand van jullie wellicht ervaring met zo'n apparaatje ?
Groetjes, Roland.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is gewoon de blaasfunctie op je stofzuiger maar dan met een soort haardroger zonder verwarming.
Het kan werken, maar als het van Temu komt dan weet je al vantevoren dat het ding harder zuigt dan dat het blaast....
Een vervanger voor een spuitbus met "perslucht" is echte perslucht.
Zeker als je het vaak gebruikt is een compressor(tje) de beste optie. Bij voorkeur een olievrije variant.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Statische druk is meestal erg weinig vergeleken spuitbus en compressor.
Daarbij kun je sowieso beter afzuigen i.p.v. het stof alleen maar te verplaatsen door het ergens anders heen te blazen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Combinatie zuigen en kwast of zuigen en blazen is het beste.
De hoge statische druk probeert dit apparaat te bereiken met de juiste fan (hopelijk) en een nauw mondstukje. Een stofzuiger met blaasfunctie en een nauw mondstukje werkt ook goed, maar heeft een hoger verbruik en op veel moderne stofzuigers zit geen blaasfunctie.
Op donderdag 26 december 2024 12:20:19 schreef Arco:
Statische druk is meestal erg weinig vergeleken spuitbus en compressor.
Daarbij kun je sowieso beter afzuigen i.p.v. het stof alleen maar te verplaatsen door het ergens anders heen te blazen...
Niet helemaal akkoord.
stof wegblazen is idd niet zo gezond, of komt neer waar je het ook niet wil hebben.
Als er veel erg los stof ligt is eerst afzuigen, met hulp van een zacht borsteltje ideaal. En daarna eventueel de rest van tussen/onder componenten wegblazen.
In tegenstelling tot huisstof, verzamelt stof in apparaten zich vaak gedurende vele jaren en kleeft of verhard dan een beetje, zeker op of onder componenten die warm worden...
Afzuigen lukt dan veel minder, tenzij je een heeel fijn zuigmondje gebruikt met zeer sterke zuigkracht. Probleem is dat je tot tegen de componenten moet komen met je zuigmond/slang om het hardnekkiger vuil te verwijderen, en zo wat kan beschadigen of zelfs lostrekken. Hoe fijn je zuigmond ook is, je kunt niet overal tussen. Met blazen kun je ook veel meer kracht uitoefenen zonder al te dicht te komen.
Blazen van stof doe ik altijd onder een daarvoor boven mijn werktafel gemonteerde afzuigkap op volle toeren. Die is ook nuttig, als ik eens veel soldeer of schadelijke producten zoals thinner, aceton, white spirit gebruik..
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Stofzuigen is ook opletten ivm statische elektriciteit, daar heb je speciale stofzuigers voor met een ESD veilige slang en hulpstukken.
Zelf blaas ik altijd alles uit, en uiteraard buiten .. die meuk wil je niet binnen hebben.
Ook niet ideaal, maar voor mijn doen voldoet het 
@Jinny,
Nee nee, dat was zijn tweelingbroer 
Een huisgenoot heeft dit gekocht, en ik moet zeggen ik ben fan. Heb er al een paar TV's en computer PCB's buiten mee ontdaan van een dik pak stof in het binnenwerk. Fijn dat je er heel mobiel mee bent. Veel fijner dan een spuitbus, want de lucht daarin condenseert vrijwel altijd. Met het opzetstuk met borstel krijg je best veel stof los, en soms ga ik dan nog een keer met een vochtige doek erover, zeker met computerprintplaten wordt de boel dan redelijk makkelijk heel schoon. Ik ben normaal heel erg sceptisch met dit soort blits uitziende made-in-china-meuk, maar in dit geval ben ik om.
[Bericht gewijzigd door blanka op (11%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 26 december 2024 11:59:43 schreef maartenbakker:
Het kan werken, maar als het van Temu komt dan weet je al vantevoren dat het ding harder zuigt dan dat het blaast....
LOL, Doet me denken aan deze:
"The first time Microsoft makes something that doesn't suck is when they start making vacuum cleaners."
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Op donderdag 26 december 2024 12:28:31 schreef maartenbakker:
De hoge statische druk probeert dit apparaat te bereiken met de juiste fan (hopelijk) en een nauw mondstukje.
Is zo te zien een axiale fan, die is sowieso slecht in statische druk opbouwen...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Gewoon met perslucht, en dat doe ik altijd buiten dan. Met een echte goede kwaliteit oliecompressor. die intussen al over 20 jaar oud is. Compressor met olie is nog altijd beste kwaliteit, die zonder zijn meuk. Die van mij is een direct drive, dus zonder riem erop. En op tijd onderaan het water en olie even aflaten, das alles.
Nog nooit problemen mee gehad op eender welk toestel, wel een ventilator even vast zetten met je vingers indien aanwezig, of je draait de lagers eruit!
Met 8 Bar druk blazen maar, zie al dat stof buiten... Toch wat voorzichtig met je pistool je kan er onderdelen mee afblazen als je niet oppast, maar dat is mij nog nooit overkomen. 
Poets nu elk jaar de geforceerde koeling van onze koelkast met perslucht, het ligt na een jaar vol lijken daar... Die LG is nu begonnen aan zijn tiende jaar dienst. Alles met een ventilator erin moet jaarlijks een beurt krijgen, doe je dat niet dan kan je reparaties verwachten... Zeker met die warmtepomp apparaten is jaarlijkse beurt een must. Laptops, zitten altijd dicht van het stof bij de meeste mensen, maar zolang ie werkt geen probleem hoor...
Die kleine batterij blazertjes zijn niks waard, goed om je toetsenbord even te kuisen. Links laten liggen! En inderdaad ook een proper kwastje erbij en soms ook nog een stofzuiger. En bij kleine ventilators de ventilator zelf voorzichtig met IPA en schuimstokje op poetsen, dan houd ie minder lawaai. Stof zet zich altijd vast op de ventilator zelf, dus die mag je ook niet vergeten.
En met stof erop vast draait ie niet stabiel meer, dus meer lawaai en snel kapot.
benleentje
Golden Member
Zo een oplaadbaar apparaatje weet ik niet of het werkt. Maar de laatste tijd wat youTube gekeken hoe ze in Pakistan grote tandwielkasten maken en hoer ook hoe ze van alles repareren. Ze hebben daar geen compressor maar wel een föhn en als je zie hoe goed die alles wegblazen dan werkt dat best aardig.
Wat ze in Pakistan gebruiken lijkt op onderstaande maar dan op 230V.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006493189111.html
Deze link is puur ter illustratie omdat ik niets beter kon vinden als vergelijk.
Is zo te zien een axiale fan, die is sowieso slecht in statische druk opbouwen...
Ja dat is hiervoor een beroerde keuze dat gaat en stuk beter met een axiale fan zie ook de link hierboven
Met 8 Bar druk blazen maar, zie al dat stof buiten...
Stof blazen kan ook prima met bv 3 bar. Vroeger deed ik gewoon stof wegblazen met mijn mond en dat is nog lang geen 3 bar, maar wel ongezond. Ik heb zelf zo een handblaas ballonnetje en daar kan je al goed stof mee wegblazen.
Mijn nieuwe PC kast is rondom voorzien van stof filters en ik hoef deze enkel maar eens in de 6 maanden met een stofzuiger schoon te zuigen. Het was wel een wat duurdere kast maar zoveel beter als die oude kast die ik eerst had.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
CrossFireX
Ja die zijn goed voor wat losliggend stof, je hebt echt perslucht nodig wil je vastgekoekt stof los krijgen... Dat kan je niet met zo een toestelletje, niet krachtig genoeg. Perslucht blijft het beste om iets proper te krijgen.
Grote kasten of PC uitblazen als het vlug moet en er geen plaats is voor compressor, dan gebruik ik dit dat is tenminste krachtig genoeg. Ook hier ventilators beschermen met dit ding.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (31%)]
nonius
set SCE to AUX.
Kijk eens hier:
https://www.youtube.com/watch?v=4gkmx3GtLcs
Duur stukje speelgoed vind ik persoonlijk. 89 US$.
Voor dat geld heb je ook al een kleine persluchtcompressor met reservoir en de gebruikelijke hulpstukken. Een universeel stuk gereedschap, met veel meer toepassingsmogelijkheden.
Maar het hangt er van af wat OP wil. Als het *echt* alleen maar om het gebruik in het electro-lab gaat, en hij geen echte compressor kwijt kan of wil, en overigens ook *echt* geen behoefte heeft aan een normale compressor, dan zou het een mogelijke oplossing kunnen zijn.
Overigens, zelf gebruik ik zowel perslucht uit een flesje (van de Action), een kleine compressor (8L tank?) en voor het zwaardere werk (vloeren en tegelwerk uitbreken) eentje met 100L-tank. Different horses for different courses. En zou ze geen van allen kunnen/willen missen.
(en net als Benleentje pas ik ook regelmatig het met de mond schoonblazen toe. Wist niet dat dat ongezond was? Maar gaat wel vaak gepaard met een kleine speeksel-douche, dus ook niet ideaal.)
Ik heb een ouderwetse stofzuiger waarbij ik de slang aan de achterkant er aan kan koppelen. Richt je dan de slang op een stofgevulde computer, komt er een ware wolk aan stof uit.
De druk is relatief laag met grofweg 300mbar, dus aangekoekt stof en stof dat in kleine hoekjes zit waar de lucht niet makkelijk bij komt haal je er niet echt mee weg. Ik moet nog eens zien wat er gebeurt als je er een kleinere nozzle op monteert.
Met zulke hoeveelheden lucht moet je je er van verzekeren dat de (in dit geval stalen) uitblaasopening voor statische elektriciteit verbonden is met het chassis van hetgeen dat je ofwel schoonzuigt, ofwel schoonblaast. Grote hoeveelheden stof werken als krachtige generator voor statische elektriciteit. Ik heb ooit eens betonstof opgezogen, ik kreeg een paar ferme tikken van de metalen zuigbuis (van een andere stofzuiger met plastic handvat)
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (34%)]
CrossFireX
Zo een oude ronde Intel ventilator krijg je niet schoon zonder perslucht en borstel. Best ook de ventilator eraf nemen eerst en apart schoonmaken. Het stof zit echt vastgekoekt in het koelblok zelf krijg je alleen weg met perslucht.
En dan liefst nog in de omgekeerde richting blazen dan voor de koeling, dan krijg je meer stof mee.
Ook die nieuwe grote koelblokken met heat-pipes zitten tussen de sleuven vol met vastgekoekt stof. A la AM5 of LGA1700.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]
benleentje
Golden Member
Het stof zit echt vastgekoekt in het koelblok zelf krijg je alleen weg met perslucht.
Met perslucht is dat wel het makkelijkste maar met een kwastje en stofzuiger krijg je ook alles weg.
Om nu alleen voor wat schoonmaakwerk een compressor of dure stofblazer aan te schaffen is niet per se nodig er zijn ook alternatieven te bedenken.
Dit kan ook prima
.
En het kost maar 16,-
https://www.vuurkorfwinkel.nl/esschert-blaasbalg.html
[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]
CrossFireX
Met een kwastje raak je meestal niet diep genoeg in die koelblokken. Perslucht is echt onontbeerlijk vind ik om goed proper te krijgen. En dat mag gerust met 8 Bar, geen probleem is metaal, geen lamellen zoals sommige radiators. Daar mag je dan beslist geen perslucht gebruiken.
Wij hebben dat niet speciaal voor stof aangeschaft hoor! Altijd handig zo een ding in huis voor allerlei karweitjes.
Als je echt een balg wil, kan je net zo goed met je mond blazen en een buisje...
En er zijn heel goedkope compressortjes te koop zonder olie als het maar voor enkele keren is. Komt dan ook van pas voor fietsen en autobanden. Dus hoezo speciaal?
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
benleentje
Golden Member
@crosfire ik ben het met je eens dat met perslucht het heel erg makkelijk is maar zonder perslucht kan het ook wel. Het hangt natuurlijk ook van de situatie af en hoe vaak je zoiets schoon moet maken.
In mijn eigen pc komt amper stof en zelf vroeger met die oude kast zat het nooit echt aangekoekt. En dat hele dunne laagje wat er dan wel bleef plakken vond ik niet zo erg. En ik blies het stof er met mijn mond uit.
Maar voor mijn werk hadden we ook PC's in onderhoud die bij de Albert Hein als server voor het betalingsverkeer met de kassa dienst deden en die mochten we niet eens via de schakelaar uit zetten. Want in de schakelaar zat al teveel stof en vaak was het dan enkel uitzetten en niet meer aan.
Dus hoezo speciaal?
Nee helemaal niet. Maar TS vraagt volgens mij voor alternatieven en dan wil ik wel creatief zijn. 
CrossFireX
Ik ook met jou eens hoor... Maar ik heb wel al wat jaartjes ervaring ermee, zelfs gisteren nog. Maar goed elk zijn ding, als je maar voorzichtig bent bij elektronisch spul. Een stofzuiger dan merk je echt wel statische elektriciteit op.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
benleentje
Golden Member
Ik ben een paar jaar gelden toen energie ineens zo duur werd daar toch wat meer mee bezig. Ik heb ook een compressor staan maar de compressor opstarten en de tank vullen kost 5 minuten met een compressor voor 2500W. Als het nodig is geen probleem maar vaak niet nodig en kan het ook anders.
CrossFireX
Yep daarom die Bosch gekocht, daar zitten ook fijne stukken bij met kleine blaasmond, en toerental regelbaar. Die hebben we natuurlijk gekozen omdat we ook andere apparaten hadden van Bosch op 18V.
Dan is zo een mini compressor zonder olie ook een optie, genoeg voor wat karweitjes en goedkoop.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]