CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Met een kwastje raak je meestal niet diep genoeg in die koelblokken. Perslucht is echt onontbeerlijk vind ik om goed proper te krijgen. En dat mag gerust met 8 Bar, geen probleem is metaal, geen lamellen zoals sommige radiators. Daar mag je dan beslist geen perslucht gebruiken.
Wij hebben dat niet speciaal voor stof aangeschaft hoor! Altijd handig zo een ding in huis voor allerlei karweitjes.
Als je echt een balg wil, kan je net zo goed met je mond blazen en een buisje...
En er zijn heel goedkope compressortjes te koop zonder olie als het maar voor enkele keren is. Komt dan ook van pas voor fietsen en autobanden. Dus hoezo speciaal?
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
benleentje
Golden Member
@crosfire ik ben het met je eens dat met perslucht het heel erg makkelijk is maar zonder perslucht kan het ook wel. Het hangt natuurlijk ook van de situatie af en hoe vaak je zoiets schoon moet maken.
In mijn eigen pc komt amper stof en zelf vroeger met die oude kast zat het nooit echt aangekoekt. En dat hele dunne laagje wat er dan wel bleef plakken vond ik niet zo erg. En ik blies het stof er met mijn mond uit.
Maar voor mijn werk hadden we ook PC's in onderhoud die bij de Albert Hein als server voor het betalingsverkeer met de kassa dienst deden en die mochten we niet eens via de schakelaar uit zetten. Want in de schakelaar zat al teveel stof en vaak was het dan enkel uitzetten en niet meer aan.
Dus hoezo speciaal?
Nee helemaal niet. Maar TS vraagt volgens mij voor alternatieven en dan wil ik wel creatief zijn. 
CrossFireX
Ik ook met jou eens hoor... Maar ik heb wel al wat jaartjes ervaring ermee, zelfs gisteren nog. Maar goed elk zijn ding, als je maar voorzichtig bent bij elektronisch spul. Een stofzuiger dan merk je echt wel statische elektriciteit op.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
benleentje
Golden Member
Ik ben een paar jaar gelden toen energie ineens zo duur werd daar toch wat meer mee bezig. Ik heb ook een compressor staan maar de compressor opstarten en de tank vullen kost 5 minuten met een compressor voor 2500W. Als het nodig is geen probleem maar vaak niet nodig en kan het ook anders.
CrossFireX
Yep daarom die Bosch gekocht, daar zitten ook fijne stukken bij met kleine blaasmond, en toerental regelbaar. Die hebben we natuurlijk gekozen omdat we ook andere apparaten hadden van Bosch op 18V.
Dan is zo een mini compressor zonder olie ook een optie, genoeg voor wat karweitjes en goedkoop.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]
nonius
set SCE to AUX.
En er zijn heel goedkope compressortjes te koop zonder olie als het maar voor enkele keren is. Komt dan ook van pas voor fietsen en autobanden. Dus hoezo speciaal?
Grappig. Voor de meeste mensen is het oppompen van autobanden inderdaad één van de hoofdredenen om een compressor te hebben. En het is juist de toepassing waar ik de compressor NOOIT voor gebruik
, ondanks het hebben van alle benodigde accessoires.
Voor autobanden (en aanhangwagens) gebruik ik altijd een gewone degelijke fietspomp (SKS Rennkompressor), dat werkt in de praktijk veel makkelijker en sneller dan de persluchtslang (ja, er zit zelfs een slanghaspel op) uitrollen. Het is minder gedoe en gehannes om gewoon met de hand de banden weer op druk te zetten.
De 8L-compressor staat hier trouwens permanent onder druk, gewoon omdat hij zo vaak gebruikt wordt voor snelle klusjes tussendoor, meestal op onverwachte momenten. Ook het op druk brengen kost zeker geen 5 minuten. Ik schat/gok eerder op 2 minuten, als de druk van 0 opgebouwd moet worden. In de praktijk springt hij een paar keer per dag een seconde of 20 aan om de druk te handhaven.
CrossFireX
En het hoeft ook niet altijd 8 Bar te zijn, ook op 4 werkt het nog krachtig genoeg, dan moet je grote compressor niet eens aan. Nog voldoende om eens wat proper te maken. Het hangt er vanaf hoe groot je drukvat is natuurlijk hoeveel tijd het kost. Dan is zo een klein ding toch een optie voor die enkele keren.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (29%)]
Op donderdag 26 december 2024 13:40:05 schreef Jinny:
Offtopic,Hee, is onze oude Vlaamse mopperpot Grote Dikken weer terug?
Mevrouw, uw technisch vernuft wordt enkel nog overtroffen door uw scherpzinnigheid en opmerkingsgave. 
Mijn broer, de mopperpot, was uitgevlogen tegen een medelid dat nadat hij de moeite deed om de vraag uitvoerig toe te lichten maar bleef doordrammen alsof hij de antwoorden niet gelezen had.
Hij dacht er niet aan dat correcte omgang en pamperen tegenwoordig obligatoir zijn en kreeg prompt een permanente ban. Omdat een geblokkeerde accounts nutteloos zijn en een mogelijk veiligheidsrisico, zegde hij die op.
Nochtans blijft hij CO frequenteren en vroeg mij in zijn naam te antwoorden,als meer diplomatisch familielid.
benleentje
Golden Member
dat werkt in de praktijk veel makkelijker en sneller dan de persluchtslang
Dan heb je de banden opblaas/ compressor op accu nog niet ontdekt.
.
Maar gek eigenlijk ik ga daarvoor altijd even langs bij een benzinepomp of ergens anders waar ze een banden oppomp ding hebben. Nooit aan gedacht om daar mijn compressor voor te gebruiken. Zo forum is toch wel handig daar leer je wat van.
(en net als Benleentje pas ik ook regelmatig het met de mond schoonblazen toe. Wist niet dat dat ongezond was?
Alleen als je dat weggeblazen stof dan weer terug inademt.
Maar misschien blaas ik niet hard genoeg en moet ik het stof eerst verder wegblazen voordat ik weer inadem.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op donderdag 26 december 2024 19:07:08 schreef dikkegroten:
[...]
Mevrouw, uw technisch vernuft wordt enkel nog overtroffen door uw scherpzinnigheid en opmerkingsgave.Mijn broer, de mopperpot, was uitgevlogen tegen een medelid dat nadat hij de moeite deed om de vraag uitvoerig toe te lichten maar bleef doordrammen alsof hij de antwoorden niet gelezen had.
Hij dacht er niet aan dat correcte omgang en pamperen tegenwoordig obligatoir zijn en kreeg prompt een permanente ban. Omdat een geblokkeerde accounts nutteloos zijn en een mogelijk veiligheidsrisico, zegde hij die op.
Nochtans blijft hij CO frequenteren en vroeg mij in zijn naam te antwoorden,als meer diplomatisch familielid.
We houden het hierbij..
Welkom en groetjes aan je 'broer' van een oud illegaal 11 meter gebruikster.
Hij weet het dan wel.... 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 26 december 2024 15:00:54 schreef Arco:
[...]
Is zo te zien een axiale fan, die is sowieso slecht in statische druk opbouwen...
Mee eens, maar de fabrikant kan wel in beperkte mate spelen met het toerental, de vorm van de bladen en de dimensies van de rotor. Zo heeft Noctua wel degelijk axiale fans met verschilllende optimalisaties voor statische druk danwel luchtstroom.
En als ik het goed heb, zet je met een vernauwde uitstroomopening ook een stuk van je airflow om in druk.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 26 december 2024 14:32:35 schreef blanka:
Veel fijner dan een spuitbus, want de lucht daarin condenseert vrijwel altijd.
Die bussen zijn gevuld met 100% drijfgas. Het drijfgas is vloeibaar en koelt af bij expansie. Hierdoor zal het minder goed verdampen dus wordt inderdaad je druk lager, heeft dus niet direct te maken met condensatie - het is al vloeibaar en heeft gewoon wat minder zin om een gas te worden. Dat verschijnsel is bij wat langer blazen met zulke busjes wel een groot nadeel zoals je al opmerkt.
Een van de redenen dat ik erop hamer dat er drijfgas inzit en geen lucht... Hoort eigenlijk in het blundertopic thuis en niet hier, maargoed... Ik had laatst toen het opeens koud werd, geen zin om de keukenkachel uitelkaar te nemen voor de jaarlijkse beurt, maar na een paar weken had de waakvlam te weinig druk meer om de vlambewaking warm te houden. Dan zit er stof in de aanzuigopening/mengpijpje van die brander. Als je dat er heel effectief uitblaast met zo'n spuitbus... Dan moet je de kachel dus eerst goed ventileren om te voorkomen dat de haartjes op je hand en arm verschroeien door de vuurbal die je dan krijgt nadat je hem weer aansteekt
Verder had ik er niks van; na zoveel jaar solderen word je vanzelf een halve pyromancer.
Ik heb zon kleine olieloze in de werkplaats, die komt uit een partij van een telefoon reparatiewerkplaats,is een professioneel apparaat.
Je hoort het bijna niet draaien, 4 bar en een slang met koolstof er in tegen statische elektriciteit.
Ik ga meestal even op balkon vanaf de werkkamer.
Is het heel erg slecht weer dan de stofzuiger er een stuk boven bij het uitblazen, dan is het stof ook zo weg uit de lucht.
En op lokatie een fietspompje ( zo'n kleintje wat in het frame zit) met het slangetje er aan 
Een jaar of 10 geleden stonden op beurzen de bekende verkopers met "de blauwe bakken en loep lampen" ook standaard met olievrije zuigercompressors op hun stand.
Waarschijnlijk afkomstig van sloop uit medische zuurstofconcentrators.
Toen ik er daar eentje van wilde kopen hadden ze ze (uiteraard) niet meer. Door de jaren heen heb ik er zo links en rechts een paar van verzameld die via via weer op de markten terecht kwamen, en daar een eigen compressor mee gebouwd.
Ze worden iets buiten spec gebruikt (origineel waren ze vast niet bedoeld voor 6bar) maar het werkt toch al weer heel wat jaren. Het tankje is een vaatje zoals gebruikt voor remlucht van vrachtwagens. Daar ben ik in Deurne over gestruikeld.
CrossFireX
Maar om te antwoorden op TS zijn vraag; neen dat is geen goed alternatief. Wel als je enkel wat losliggend stof wil weg blazen dan kan je dat wel gebruiken. Maar erg vervuilde aangekoekt stof krijg je niet weg daarmee.
Verwacht er niet meer van dan je spuitbus, wel is het beter voor het milieu dan je spuitbus en goedkoper. 
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
brains
Special Member
Volgens mij heb ik hier (of was het op tweakers) ook eens gelezen dat iemand daarvoor een oude duikfles voor gebruikte. Vaak waren die na het duiken niet helemaal leeg maar moesten toch leeg voordat ze hervult werden.
De tip was, koop een goedkope 2de hands duikfles en laat die vullen.
Dat lukt je niet zomaar, duikflessen moeten om de 5 jaar gekeurd worden. Met een verlopen keuring zal geen duikwinkel die meer vullen. En dat keuren is met 60 a 80 euro niet goedkoop.
Daarnaast heb je een regelaar nodig om de +200 bar terug te brengen naar een werkbare druk. De makkelijkste optie daarvoor is een set ademautomaten, uit de 1e trap haal je iets van 10bar.
En die flessen hoeven ook niet leeg voordat ze hervult worden. Maar afhankelijk van de plaats waar je laat vullen betaal je voor het vullen van een 'lege' fles (50bar) evenveel als een vollere fles. En je wilt om diverse redenen een fles ook niet leeg-leeg maken.
Als je zelf duikt dan kun je natuurlijk een fles zo gebruiken, maar anders kan ik dat niemand aanraden.
Op donderdag 26 december 2024 19:07:08 schreef dikkegroten:
[...]
Mevrouw, uw technisch vernuft wordt enkel nog overtroffen door uw scherpzinnigheid en opmerkingsgave.Mijn broer, de mopperpot, was uitgevlogen tegen een medelid dat nadat hij de moeite deed om de vraag uitvoerig toe te lichten maar bleef doordrammen alsof hij de antwoorden niet gelezen had.
Wow een permanente ban, dat is nogal wat. Terwijl ik grotedikken als onafhankelijke geest hoog heb zitten. Het kan verkeren (zei Brederode)
Men kan ook makkelijk een nieuw account aanmaken als je de obstakels op een forum wil omzeilen. Maar goed, ik ben ook slechts een eenvoudige bezoeker 
maartenbakker
Golden Member
In een parallel universum kletsen Meanrat Bakker en KRAAI13 op het forum OnlyCircuits gezellig met beauty, doremi, enraf, IceSquareZ, LED, SMDLover, ff, Jeanne, Sawtooth, Farad S. en _JG.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
DeRokendeBout
Golden Member
Dank jullie wel allemaal. Op zo'n stortvloed aan reacties heb ik niet durven hopen. Een ongeoliede compressor op netstroom van minder dan ca 50 euro zou voor mijn toepassing dan het mooist zijn, mits die de benodigde airflow kan leveren. Misschien dan wel zoiets:
https://www.airgoo-europe.com/Webwinkel-Product-129147543/Mini-airbrus…
Nee, zo'n airbrushcompressor zonder tank is volkomen waardeloos om stof weg te blazen. Je krijgt er wellicht nog net een kaars mee uitgeblazen
Je hebt echt een tank nodig om de druk te bufferen, anders valt de druk compleet weg zodra je het persluchtpistool opent. Vergelijk het met een 1A voedingkje waar je stroompieken van 20A uit wil halen, dat lukt nooit tenzij je er een joekel van een elco over zet 
Zelf heb ik (naast een compressor met 50l tank) sinds kort een Makita DAS180, daar komt serieus druk en volume uit, ik kan me niet direct iets voorstellen wat je hiermee niet schoongeblazen krijgt. Veel mobieler dan de compressor, ik ben fan.
Heb ook zo'n China-prut vergelijkbaar met die uit de startpost liggen, dat is dan weer volkomen waardeloos, een beetje pro haardroger maakt meer druk. Ik krijg er nauwelijks een koelvin van een laptop mee uitgeblazen 
benleentje
Golden Member
Je hebt echt een tank nodig om de druk te bufferen, anders valt de druk compleet weg zodra je het persluchtpistool opent.
Dat hangt van het vermogen en de lucht opbrengst van je compressor af. Deze compressor doet maar 20L/min en dat is erg weinig daarmee kan niet heel veel. Gewoon los liggende stof zul je er wel mee wegkrijgen maar dat had je dan ook met een kwastje kunnen doen. Ik gebruik zelden een compressor voor wat stof eigenlijk allen als het te diep zit om er bij te komen.
Maar er zijn grote compressors waarbij de lucht opbrengst zo heel groot is dat je niet eens een drukvat nodig hebt.
50 euro voor een compressor voor je doel is onrealistisch.
Dan zou ik voor deze gaan maar heel stil vind ik hem niet.
https://www.hornbach.nl/p/stanley-compressor-dn200-8-6-incl-6-delige-a…
of 2de hands kopoen deze pas precies in je budget en je kan hem nog testen ook voordat je hem koopt.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/compressors/m2216…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Op zaterdag 28 december 2024 15:55:33 schreef subsonik:
Nee, zo'n airbrushcompressor zonder tank is volkomen waardeloos om stof weg te blazen. Je krijgt er wellicht nog net een kaars mee uitgeblazenJe hebt echt een tank nodig om de druk te bufferen, anders valt de druk compleet weg zodra je het persluchtpistool opent. Vergelijk het met een 1A voedingkje waar je stroompieken van 20A uit wil halen, dat lukt nooit tenzij je er een joekel van een elco over zet
Zelf heb ik (naast een compressor met 50l tank) sinds kort een Makita DAS180, daar komt serieus druk en volume uit, ik kan me niet direct iets voorstellen wat je hiermee niet schoongeblazen krijgt. Veel mobieler dan de compressor, ik ben fan.
Heb ook zo'n China-prut vergelijkbaar met die uit de startpost liggen, dat is dan weer volkomen waardeloos, een beetje pro haardroger maakt meer druk. Ik krijg er nauwelijks een koelvin van een laptop mee uitgeblazen
Kan wel dan moet t.s daarachter een buffer keteltje zetten.
Of een oude compressor van een koelkast nemen en hier een ketel mee vullen nog een drukschakelaar er achter en je hebt je mini compressor.