Ja, maar daar moet je natuurlijk wel over nadenken. Dat was mijn punt,
niets meer of minder 
En het kan altijd alsnog gebeuren dat al je keuzen niet meer bestaan of
{,dood zijn en de nabestaanden }het niet willen, etc. Statistisch
waarschijnlijk wel te ondervangen, door genoeg alternatieven op te
nemen. Maar het is wel een puntje om op te letten.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Legateren aan 'Stichting Circuits Online'
Ik heb dit punt aan de orde gesteld op 14-12-2023.
Jeroen Vreuls heeft namens de 'Stichting Circuits Online' op 28-12-2023 geantwoord met 'Ik zal dit punt op de agenda zetten voor een volgende bestuursvergadering.'
Inmiddels zijn wij 7 mei 2024. Is er nog steeds geen bestuursvergadering geweest?
Jeever
Golden Member
Op 14 december 2023 heb ik aan het bestuur van 'Stichting Circuits Online' via dit topic de vraag gesteld of zij interesse hebben om legataris te worden van mijn materiële en niet-materiële elektronisch nalatenschap.
Op 28 december 2023 schreef Jeroen "Ik zal dit punt op de agenda zetten voor een volgende bestuursvergadering".
Op 7 mei 2024 schreef ik "Inmiddels zijn wij 7 mei 2024. Is er nog steeds geen bestuursvergadering geweest?".
Waarop Sine antwoordde "Correct, die staat nog op de planning".
Wij zijn nu alweer meer dan een half jaar verder en ik herhaal dus mijn vraag: Is er nog steeds geen bestuursvergadering geweest waarop dit punt aan de orde is geweest?
Inmiddels is dit aan de orde geweest tijdens onze bestuursvergadering in 2024. Dit betreffende topic hebben wij niet meer aan gedacht. Excuses daarvoor.
CO kan en mag een legaat of erfenis verkrijgen. Voor de (NL) erfbelasting zijn wij net zo als iedere andere Nederlanden tot ±2600 euro vrijgesteld (2024).
Omdat wij een sociale functie hebben (SBBI) gelden er wat andere (hogere) bedragen.
Probleem is hoe de waarde te bepalen van een legaat. Zijn het onderdelen of apparatuur, dan zegt de fiscus "kijk maar op Marktplaats of eBay". Dat is natuurlijk een farce. Kijk zelf maar eens naar de prijzen van bijv. een Tek 2225. Pietje vraagt €100 en Jantje €250. De prijs van losse R's en C's (meuk) is te verwaarlozen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@Hugo,
Wat moet ik bij de Notaris kwa gegevens van CO in mijn testament laten opnemen zodat jullie mijn electronica spullen erven ?
Mijn nabestaanden hebben er geen benul van, dan komt het eerder op de stort dan bij een liefhebber terecht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De waarde van 'partijen' in het commerciële verkeer is sowieso een fractie van de verkoopwaarde bij individuele verkoop, alleen al doordat sommige spullen al afgeschreven zijn voordat ze verkocht worden of zelfs nooit verkocht worden.
De bestuur kan eens onderzoeken of de ANBI status te verkrijgen is.
Dan hoeft er helemaal geen belanting betaald te worden over nalatenschappen.
En "leden" ( dat zijn bij een stichting donateurs) mogen de donaties en giften aftrekken van de belasting.
Op donderdag 28 december 2023 19:08:55 schreef High met Henk:
@schaafuit: indien u een aambeeld overheeft: ik heb zwaar interesse: zoek zo'n ding Al jaren... Maar vind ze erg duur!
Ik heb een kort stukje van een (flinke)H-balk. Dat heb ik een keer voor de ijzerprijs meegenomen bij een bedrijf in metaalconstructies. Een stuk van 20cm lengte hebben ze zelf vaak niet meer zoveel aan.
Op dinsdag 7 januari 2025 10:51:28 schreef Roland van Leusden:
@Hugo,Wat moet ik bij de Notaris kwa gegevens van CO in mijn testament laten opnemen zodat jullie mijn electronica spullen erven ?
Mijn nabestaanden hebben er geen benul van, dan komt het eerder op de stort dan bij een liefhebber terecht.
Zie je mail
Op dinsdag 7 januari 2025 08:57:41 schreef Hugo Welther:
Inmiddels is dit aan de orde geweest tijdens onze bestuursvergadering in 2024. Dit betreffende topic hebben wij niet meer aan gedacht. Excuses daarvoor.CO kan en mag een legaat of erfenis verkrijgen. Voor de (NL) erfbelasting zijn wij net zo als iedere andere Nederlanden tot ±2600 euro vrijgesteld (2024).
Omdat wij een sociale functie hebben (SBBI) gelden er wat andere (hogere) bedragen.Probleem is hoe de waarde te bepalen van een legaat. Zijn het onderdelen of apparatuur, dan zegt de fiscus "kijk maar op Marktplaats of eBay". Dat is natuurlijk een farce. Kijk zelf maar eens naar de prijzen van bijv. een Tek 2225. Pietje vraagt €100 en Jantje €250. De prijs van losse R's en C's (meuk) is te verwaarlozen.
Ik heb het mijn dochter gevraagd, die is inmiddels (sinds 14 Dec jl) beedigd notaris.
Oplossing 1 : Laten taxeren, alleen voor een huis heb je zo een taxateur gevonden, voor bijv. een TEK lijkt me dat wat moeilijker alhoewel Catawiki wel een poging doet.
Oplossing 2 : Hang er zelf prijzen aan , gebaseerd op redelijke (Marktplaats) bedragen, dus waarvoor apparaten weg gaan, geen LOLPrices, en overleg vervolgens gewoon open met de belastingdienst.
Quote : "Ik zou het eigenlijk gewoon schatten adhv marktplaats, lijkt me sterk dat de belastingdienst daar echt een probleem van gaat maken tenzij het om tien duizenden euro's gaat. Niet het onderste uit de kan willen halen maar gewoon een eerlijke inschatting op basis van marktplaats"
Als je er met de belastingdienst niet uit komt (ze willen de hoofdprijs) kun je de erfenis ook nog weigeren maar dat moet dan VOOR je de erfenis (bij de notaris) accepteert. Dus je zult een voor-inschatting moeten maken, voor je accepteert.
Niet materiele nalatenschap (IP) is natuurlijk wel een uitdaging om daar een prijs aan te hangen, maar goed, die kan ook geschonken worden.
Op dinsdag 7 januari 2025 17:16:41 schreef Hugo Welther:
[...]
Zie je mail
Zou ik ze ook mogen ?
Het brengt mij er op dat ik pas een email met een aanbieding van een kleine partij naar enige beursmensen (Henry, Tom) heb gestuurd, maar daar geen antwoord op kreeg.
Het is nu naar een Makerspace gegaan, die daar overigens wel blij mee was.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 7 januari 2025 17:37:33 schreef bprosman:
Quote : "Ik zou het eigenlijk gewoon schatten adhv marktplaats, lijkt me sterk dat de belastingdienst daar echt een probleem van gaat maken tenzij het om tien duizenden euro's gaat. Niet het onderste uit de kan willen halen maar gewoon een eerlijke inschatting op basis van marktplaats"
Wat je dochter zegt: Dat zei onze notaris ook. Gewoon iets schatten. Bijvoorbeeld voor "inboedel huis" werd ons geadviseerd om gewoon "2000" op te schrijven. Dat er dan met wat werk iets meer uit te halen valt is geen probleem.
Dat is dus voor CO ook zo. Jullie betalen zeg over 1000 euro belasting, en als je het dan op een beurs voor 2500 weet te verkopen, dan moet je die 1500 extra als "toegevoegde waarde" zien die verkregen is door het naar de beurs te zeulen.
Als je er met de belastingdienst niet uit komt (ze willen de hoofdprijs) kun je de erfenis ook nog weigeren maar dat moet dan VOOR je de erfenis (bij de notaris) accepteert. Dus je zult een voor-inschatting moeten maken, voor je accepteert.
Hoe dat zit met een legaat weet ik niet. Ik en mijn broers hebben de erfenis aanvaard, maar de legaat-ontvangers hebben daar niets over te zeggen gehad. Hun is nooit wat gevraagd.
Jeever
Golden Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thanks. Dan hebben wij (als gezamelijk executeur) het niet helemaal netjes gedaan door de legaat-ontvangers daarin geen keuze te geven. Nu is het ERG onwaarschijnlijk dat ze nee hadden willen zeggen tegen een zak-met-geld.
Op dinsdag 7 januari 2025 18:11:36 schreef Aart:
Het brengt mij er op dat ik pas een email met een aanbieding van een kleine partij naar enige beursmensen (Henry, Tom) heb gestuurd, maar daar geen antwoord op kreeg.Het is nu naar een Makerspace gegaan, die daar overigens wel blij mee was.
Ik heb daar helaas geen mail over ontvangen.
Je kan een erfenis ook beneficair aanvaarden.
Dan krijg je vooraf een beschrijving en kan je ook niet voor eventuele schulden aansprakelijk zijn!
Op dinsdag 7 januari 2025 20:57:31 schreef revado:
Je kan een erfenis ook beneficair aanvaarden.
Dan krijg je vooraf een beschrijving en kan je ook niet voor eventuele schulden aansprakelijk zijn!
Erfgenaam wel, legetaris niet, hoeft ook niet want je kunt als legetair niet verantwoordelijk gehouden worden voor evt schulden.
https://www.plusonline.nl/erven-en-schenken/moet-ik-mijn-legaat-benefi…