Dat ligt dus aan de lengte van de tekstregels zoals ik al heb uitgelegd, maar ook dat de regelafstand te klein is en elementen te dicht op elkaar zitten voor prettige leesbaarheid.

Ik ben geen echte web developer maar volgens mij kun je redelijk met stylesheets en allerlei andere truken de lay-out netjes schalen ahdv de browser properties.

Veel web frameworks hebben zoiets al zelfs ingebouwd (bestaat al minstens 15 jaar) dat je maar nagenoeg 1 stuk common design heb wat zich automatisch aanpast aan zowel de grootte en de oriëntatie van het scherm.

Dus eerlijk gezegd snap ik het niet waar hier moeilijk over gedaan wordt.

Over de leesbaarheid van lange regels, dat ligt aan de posters zelf die lappen tekst zonder punctuatie en fatsoenlijke opmaak posten. Niet aan de site zelf.
Daar kun je sowieso niet tegen werken. (Zoiets als de uitspraak van Einstein: Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.)

Posters die 1 lap ongeformatteerde text posten, worden hier ook terug gefloten. Lost zichzelf op, want niemand reageert er op omdat het onleesbaar is.

Hi,

Ik heb even geschakeld tussen b.v. EEVBlog en CO zie geen verschil bij ongeveer de zelfde instelling wat grote van de tekst betreft.

Grote van de tekst kan je met je scroll wieltje en de CTRL toets instellen naar je behoefte op een computer, No Problemo.
Lange zinnen, ik probeer ze zo veel mogelijk zelf af te breken zodat het meer een geheel wordt.
Ik heb geen enkele ilusie dat iedereen dat gaat doen, misschien als men er op gewezen wordt het leesbaarder te houden?
Voorbeeld van een familie lid, die schijft een e-mail en daar heb ik met een redelijke lettergrote vijf schermen naast elkaar voor nodig,
het is gewoon luiheid, desinteresse, noem maar op.

En wat de mobiele gebruikers betreft, als zij zo graag willen etteren omdat ze gewend zijn aan "Hoogbeeld TV", dat is hun probleem vind ik.
Maar waarom zou je een goed werkend forum gaan aanpassen omdat een groep te lui is twee duimen te gebruiken?
En daarbij uiteindelijk een grote groep gebruikers te kort gaat doen, die graag overzicht behouden op CO.

Jeroen wat bepaald jouw norm betreffende leesbaarheid, argumenten, waar haal je dat vandaan?
Begrijp me goed, jij kan doen wat je wilt, heb ik niets over te zeggen, maar als je input vraagt, dan geef ik die graag. ;)

Groet,
Bram

Sorry, maar dat interpunctie etc. lange regels zou verhelpen is niet waar. Als je dat als poster wilt voorkomen dan zou je regelmatig return moeten invoegen wanneer jij denk dat de regel lang genoeg is. Dat is nogal persoonlijk.

Dat de regels te lang worden is idd vervelend, maar is ook in de huidige layout eenvoudig te verhelpen (voor wat ik van webontwerp weet).

Dat twee websites uit de mode is, is een best een dooddoener. Sinds wanneer houden we ons hier aan de geldende mode?

De website kan prima schalen, maar moet er dan wel op beide platforms goed uitzien. Daarbij is alleen schalen niet voldoende. Er zullen ook items moeten verdwijnen of verplaatst worden indien nodig. Als ik Twitter open op m'n mobiel heb ik alleen m'n timeline, geen rechterkolom, die ik op mijn Mac wel heb.

Als het font kleiner wordt, schaalt de interlinie mee, dat klopt. Probleem is dat de interlinie in het nieuwe ontwerp veel groter is dan normaal bij dit lettertype hoort (anders is het een heel bijzonder lettertype. Dat is noch op een desktop, noch op mobiel wenselijk.

Op woensdag 22 januari 2025 23:25:00 schreef Hensz:
Sorry, maar dat interpunctie etc. lange regels zou verhelpen is niet waar. Als je dat als poster wilt voorkomen dan zou je regelmatig return moeten invoegen wanneer jij denk dat de regel lang genoeg is. Dat is nogal persoonlijk.

Scheelt wel een stuk. Er zijn hier posts te vinden die echt totaal onleesbaar zijn door 1 lange regel zonder 1 enkele punt of hoofdletter. Die klik ik dan meteen weg.

De website kan prima schalen, maar moet er dan wel op beide platforms goed uitzien. Daarbij is alleen schalen niet voldoende. Er zullen ook items moeten verdwijnen of verplaatst worden indien nodig. Als ik Twitter open op m'n mobiel heb ik alleen m'n timeline, geen rechterkolom, die ik op mijn Mac wel heb.

Dat is precies wat ik bedoel, domweg schalen lost het probleem niet op. Dynamisch wijzigen wel. En dat is technisch geen probleem.

Ik heb reeds een paar keer het nieuwe ontwerp geprobeerd en het is inderdaad wennen.

Ik bekijk het forum enkel op PC of laptop, dus over de discussie op een mobiel kan ik niet meepraten.

Voor wat het waard is, hier van mij ook enkele suggesties/opmerkingen:
(Let wel: dit zijn persoonlijke meningen)

- Een donkere achtergrond zou misschien aangenamer zijn.

- De navigatiebalk bovenaan vind ik storend, vooral als die naar boven verschuift bij het scrollen.

- In het nieuwe ontwerp kan volgens mij het lettertype (nog) niet ingesteld worden.

- De forum tracker zou ik liever terug rechts bovenaan zien.

- De site advertenties staan nu onderaan het scherm, ik kan me voorstellen dat de adverteerders dat niet zo leuk vinden.
- Waarom niet terug rechts onder de forum tracker, dan is het scherm wat meer gevuld.

- Wat ik mis is de aparte linkerkolom met secties. Ik heb nogal de neiging bepaalde secties minder aandacht te geven (vb: HF, witgoed), nu vind ik dat niet zo overzichtelijk.

- Ik heb ook moeite met de kleur van de topic starter eens je verder in een topic beland bent, maar dat is voor mij in het huidige ontwerp ook al het geval.

- Ik denk ook dat vraag en aanbod kan vervallen, nu kijk ik er bijna automatisch naar, maar als het weggedoken zit zal dat nauwelijks nog gebeuren denk ik.

Zoals ik reeds zei, dit zijn allemaal opmerkingen vanuit mijn situatie, iedereen zal zo wel zijn eigen visie hebben.

Ik hou eraan om Jeroen en de andere moderatoren te bedanken voor al de tijd die ze hieraan besteden, ik kom zo goed als dagelijks eens kijken naar de nieuwe topics die mij interesseren en de antwoorden. (het off topic gezever moet ik er dan maar bijnemen, maar dit terzijde).

Tot slot nog dit:
Toen de huidige versie uitkwam dacht ik: “Wat is dit hier allemaal, waarom moet dit nu?” , en na een tijd was ik de vorige versie vergeten. (waarmee ik niet wil gezegd hebben dat dit nu weer het geval zal zijn :) ) .

Op woensdag 22 januari 2025 21:49:54 schreef Jeroen:
Zoals ik ook al in het nieuwsbericht aangaf, bij de oude layout wordt de middelste kolom ongelimiteerd groot. Op grotere schermen zorgt dat voor hele lange tekstregels die heel lastig te lezen zijn. Vandaar dat dit ook tegen alle richtlijnen indruist en veel sites een limiet zetten aan de breedte van de tekst. Op grotere schermen krijg je dan onvermijdelijk witruimte naast de tekst. Dus zo compact als de oude layout kan de nieuwe niet worden, simpelweg omdat de oude gewoon niet goed was op het gebied van leesbaarheid.

Jeroen,
20 personen zeggen jou hier het omgekeerde.

Inmiddels zit ik op het nieuwe design, en ga ook niet meer terug. De lettergrootte kan ik prima aanpassen met vergroting/verkleining in mn browser.

Echter er zijn 2 wensen die na een tijdje gebruik overblijven.

1. Laatste discussie button (liefst in het hoofdmenu).
2. Op mijn telefoon (ik weet niet of dat bij iedereen is) staat bij het reageren op een topic de "Upload" button, prominenter in beeld dan de "Posten" button (voor die laatste moet ik scrollen), kunnen die niet omgedraaid worden ?

Op woensdag 22 januari 2025 23:12:23 schreef blackdog:
Ik heb even geschakeld tussen b.v. EEVBlog en CO zie geen verschil bij ongeveer de zelfde instelling wat grote van de tekst betreft.

Het EEVBlog forum heeft van precies hetzelfde last: de post tekst kan daar ongelimiteerd breed worden.

Jeroen wat bepaald jouw norm betreffende leesbaarheid, argumenten, waar haal je dat vandaan?

https://baymard.com/blog/line-length-readability
https://www.roboleary.net/webdev/2023/03/10/ideal-line-length-digital-…
https://www.smashingmagazine.com/2014/09/balancing-line-length-font-si…
Bijvoorbeeld.

Op donderdag 23 januari 2025 09:02:05 schreef Swake:
Jeroen,
20 personen zeggen jou hier het omgekeerde.

Volgens mij niet, zoveel mogelijk in een scherm proppen is iets anders dan leesbaarheid.

Op woensdag 22 januari 2025 23:36:15 schreef henri62:
[...] Dat is precies wat ik bedoel, domweg schalen lost het probleem niet op. Dynamisch wijzigen wel. En dat is technisch geen probleem.

Als ik op m'n telefoon inzoom tot de letters leesbaar zijn worden tegelijk de zinnen aan het eind van het scherm afgebroken. Ik hoef dus helemaal niet heen een weer te scrollen, alles staat netjes op het scherm zoals het moet. Met de oude lay-out.
Dat is nooit anders geweest. Eerst met de Dolfin browser, nu met Opera.

Wat mij betreft had voor mobiel gebruik geen nieuwe lay out noodzakelijk geweest. Dat er wat te verbeteren viel is wél duidelijk.

Tijdschriften gebruiken ook kolommen ivm leesbaarheid. Ik merk dat ik met de nieuwe layout heel makkelijk en snel een post lees terwijl ik daar voorheen moeite mee had, ook om steeds de volgende regel te vinden. Ik kan vrij snel lezen maar niet als het lange regels zijn. (dus een brede kolom, niet taaltechnisch de lengte) Maar dat is waarschijnlijk per persoon verschillend.
Ik heb het laatste discuissie probleem bij de oude site opgelost door een bookmark in de bookmark balk te zetten. Bij de nieuwe layout gebruik ik de "knop" activiteit, die staat altijd in beeld.

Hi,

Ik heb even gekeken naar de websites die Jeroen aangeeft.
Daar ben ik niet blij mee, het voelt gewoon niet goed aan wat indeling betreft, zowel het gekozen font en de ruimte tussen de regels.

Ik heb een test gedaan door mijn Browser, dat was hier Firefox, op een hele kleine zoom factor te zetten.

En dan vele posts op CO te bekijken, het is duidelijk te zien dat vele van jullie gewoon door blijven typen zonder zelf de zin af te breken.
Ik doe dat bijna altijd, ik kom gemiddeld op 95 a 105 karakters op een regel.
Dat is bij een gemiddelde 1920 x 1080 scherm en normale Browser zoomfactor, vol in beeld een prettige instelling (naar mijn mening).

Het is bekend dat mensen met dyslectie problemen hebben bij het lezen van zinnen, ze raken de weg kwijt in een regel.
Het vreemde, in ieder geval bij mij is, dat ik het lezen van de zinnen die Jeroen schijnbaar vervelend/ouderwets vind, ik prettiger vind lezen,
dan die met de moderne fonts met extra regel afstand, krijg altijd een gevoel dat er iets niet klopt.
Dan kan je zeggen, Bram je bent het nog niet gewend..., Ehmmm die moderne website sjablonen bestaan al een paar jaar en ik heb het nooit prettig gevonden.

Net nog een test gedaan met twee websites die Jeroen liet zien.
Alles zwabbert heen en weer bij het zoomen, delen van de menu’s verdwijnen, tekst wordt angstvallig op het zelfde aantal karakters gehouden, in mijn ogen chaos.

Schakel je dan over naar hoe CO nu is, je kan Zooomen/scrollen tot je een ons weegt, hier blijft de opbouw van het scherm gelijk,
ik bedoel de menu's, ook al zijn ze heel klein(net als de tekst) staan nog steeds in beeld en andersom ook, overzicht! toppie dat oude design Jeroen! :+
Ik kan zover inzoomen op mijn 1920 x 1080 scherm, dat het net een "Hoogbeeld" Device is wat de topic tekst betreft, twee woorden op één regel. *grin*

Groet,
Bram

Op donderdag 23 januari 2025 20:08:10 schreef GJ_:
[...]Als ik op m'n telefoon inzoom tot de letters leesbaar zijn worden tegelijk de zinnen aan het eind van het scherm afgebroken. Ik hoef dus helemaal niet heen een weer te scrollen, alles staat netjes op het scherm zoals het moet. Met de oude lay-out.
Dat is nooit anders geweest. Eerst met de Dolfin browser, nu met Opera.
[bijlage]
Wat mij betreft had voor mobiel gebruik geen nieuwe lay out noodzakelijk geweest. Dat er wat te verbeteren viel is wél duidelijk.

Op mijn telefoon werkt dit, ook met Opera, niet. Zoomen zorgt ervoor dat er horizontaal gescrolld moet worden (oude layout).

Eevblog heeft voor de telefoon een andere interface dan op de pc/tablet. Ik mis dan het overzicht maar lezen gaat wel prima.

@Jeroen: Dat de tekst bij een breed scherm (zoals een pc) in breedte beperkt wordt is prima. Alleen zou ik zelf graag zien dat de ruimte die dan overblijft gebruikt wordt voor menu’s, trackers of overzichten (zoals V&A).
Bij het redesign heb ik precies het omgekeerde probleem van de oude layout: nu zijn de teksten te groot (en, zoals vaker gemeld, de afstand tussen tekst ook). Ook na een aantal dagen ervaar ik de grote verschillen tussen fontgroottes nog steeds als storend (titels te groot, signatures erg klein). NB: waarom is het font in het edit venster kleiner dan het gewone font? Dan is bijna automatisch de een te groot, of de ander te klein, voor prettig lezen.

Ook na een aantal dagen ervaar ik de grote verschillen tussen fontgroottes nog steeds als storend

Ik zit nu al een aantal dagen op de nieuwe lay-out en ik merk dat ik steeds minder en steeds korter nog interesse hebt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. IK dacht dat ik er na een aantal dagen wel aan zou wennen maar ik ben bang dat ik steeds minder en minder op dit forum ga komen. En dat is dus omdat de ervaring zo slecht is.

redesign is niet fijn.

Dan kan je zeggen, Bram je bent het nog niet gewend..., Ehmmm die moderne website sjablonen bestaan al een paar jaar en ik heb het nooit prettig gevonden.

Hoe langer ik er me de tijd geef om er aan te wennen hoe minder interesse ik nog over hou.

En het is niet allen de tekst zelf maar eigenlijk alles blijft maar zeuren en aandacht trekken terwijl het oude forum juist zo heel erg rustig was en ik veel langer er mee kon werken zonder moe te worden. En ik kan nu wel stellen dat ik het lang genoeg geprobeerd heb en dat dit nooit gaat wennen. Wel jammer ik ga jullie wel missen zo.

Zo nu na 4 dagen weer terug op de oude vertrouwde omgeving.

de post tekst kan daar ongelimiteerd breed worden.

Dat klopt watt mij betreft gewoon helemaal niet.
Links zie ik nu de naviagatie en de update tracker rechts zie ik gebruiker status en de forumtracker.

Mijn scherm is 51cm breed (niet diagonaal maar echt in de breedte)
Links en recht zijn beide 8cm breed dus totaal 16cm.
Blijft er over voor de tekst 35cm. En dat is ca 68% van mijn scherm.

Daarbij komt dat je via ctrl en je muis je in en uit kan zoomen en zo staat voor mij de tekst op de ideale grote en zo heel breed = lange zinnen zullen dat niet zijn. Stor je je wel aan de lange zinnen dan kan je gewoon iets meer inzoomen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]

Op donderdag 23 januari 2025 22:09:50 schreef HarmP:
[...]
Op mijn telefoon werkt dit, ook met Opera, niet. Zoomen zorgt ervoor dat er horizontaal gescrolld moet worden (oude layout).

Opera op Android:

Instellingen -> uiterlijk -> toegankelijkheid -> tekstterugloop aan

oei, ik houd nooit van dat gezever en gezeur over vroeger en ik ben of was ook altijd wel van vernieuwing, maar heb net even geswitched en moet toch eerlijk toegeven dat ik inderdaad gelijk ene hoop overzicht kwijt was. Alles lijkt voor me gevoel zo groot.
Ik open altijd de laatste forum threads pagina en dan heb ik een hele lijst die ik af kan lezen in een paar seconden, bij het nieuwe design mis ik een compacte lijst. Het is natuurlijk wel dat iedereen dit forum al 10+ jaar gewend is. Dat helpt er niet aan bij en vind het altijd lastig om een heleboel werk van iemand die dat hier vast en zeker in gestoken heeft te bekritiseren, met nog geen eens echte onderbouwing. Maar vooralsnog laat ik hem lekker in legacy modus. Dat is voor mij de efficientste modus om even snel te kijken of er wat interessants bij is gekomen.

@Jeroen, ik heb de links die je gepost hebt eens doorgenomen.

De eerste link gaat over het gebruik van teksten voor e-commerce , oftewel: reclame. Daar wil je binnen een paar seconden je boodschap kwijt: weinig tekst, simpele boodschap, veel plaatjes. Bovendien zal meestal de doelgroep anders zijn.

Op CO zijn de discussies vaak veel technischer. Dan kom je qua layout vaak bij wetenschappelijke artikelen of bijvoorbeeld app notes. Dat kan doorschieten: ik vind deze link niet goed leesbaar https://wiki.analog.com/resources/app-notes/an-1119

Het derde artikel verwees als voorbeeld naar Wikipedia. Die erbij gepakt, dat was voor mij ‘de klik’:
- de soort informatie die daar gepresenteerd wordt lijkt wel wat op CO (uitgebreider, vaak technisch)
- hoofdtekst heeft de juiste breedte en voor mij de goede fontgrootte
- de ruimte links van de hoofdtekst wordt nuttig gebruikt (met een dynamische inhoudsopgave), en kan eventueel weggeklapt worden.
- aan de rechterkant van de hoofdtekst zit een inklapbaar menu, waarin je een paar basiselementen van de tekst in kan stellen (o.a. fontgrootte)
- het menu aan de bovenkant is funtioneel, in ruimte beperkt, en niet opdringerig.
- de versie op de telefoon is veel compacter, en blijft daardoor op een klein scherm leesbaar.

*edit*: wikipedia heeft meerdere menu’s die verborgen kunnen worden of als sidebar gezet. Het hele simpele ‘appearance’ menu doet ongeveer alles wat voor mij echt belangrijk is voor de leesbaarheid.

Mijn voorkeuren kan ik dan ook samenvatten in: ongeveer zoals Wikipedia.

Op donderdag 23 januari 2025 21:49:25 schreef blackdog:
Ik heb even gekeken naar de websites die Jeroen aangeeft.
Daar ben ik niet blij mee, het voelt gewoon niet goed aan wat indeling betreft, zowel het gekozen font en de ruimte tussen de regels.

Inderdaad.
Die websites raken kant nog wal en bieden dezelfde onleesbare opmaak.
Ze zijn gewoon heel, heel, heel slecht.

Om maar een paar problemen te herhalen die hierboven veelal al zijn genoemd (zie vergelijkingsplaatje):

• Véél minder informatie op de pagina; ik kan niet meer snel scannen welke posts voor mij relevant lijken - in plaats van een rustige pagina moet ik nu gaan scrollen met de onrust voor de ogen als gevolg.
  • De Sectie is vrijwel onleesbaar gemaakt - die is belangrijk omdat dat voor mij bepaalt wat ik wel en niet lees.
    Bijvoorbeeld 'witgoed' zal ik niet zo snel lezen maar 'Digitaal' wel.
    De sectie staat er in de nieuwe opmaak in een klein grijs fontje op een grijze achtergrond onder vermeld, tussen vette zwarte teksten en grote buttons.
    Dus vrijwel niet leesbaar en zeker niet meer snel 'scanbaar'.
  • Er zweeft een titelbalk bovenaan de pagina die de topic titels onleesbaar maakt.

Het EEVBlog forum heeft van precies hetzelfde last: de post tekst kan daar ongelimiteerd breed worden.

Last? Heeft het EEVblog een probleem met leesbaarheid? Dat is nieuw voor mij. Ik beschouw EEVblog als ideaal (net zoals CO momenteel is).

Ik kijk via een 'normaal' laptopscherm. Dus geen enorm grote monitors, en ook geen idioot klein verticaal telefoonschermpje.

V.w.b. regellengte... ik lees ook nog wel eens een boek (tsja....) en kan me niet herinneren daar ooit een probleem met te lange regels te hebben gehad.

De huidge site is leesbaar, overzichtelijk, compact en boordevol informatie.

De voorgestelde layout is infantiel, onoverzichtelijk, uitgewaaierd met nauwelijks informatie, waarvoor men dan weer wel veel moet scrollen. Alsof men door een brievenbus een huis probeert binnen te gluren.

Een zeer, zeer grote achteruitgang. Anders kan ik het niet noemen.

Ik zit nu al een aantal dagen op de nieuwe lay-out en ik merk dat ik steeds minder en steeds korter nog interesse hebt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. IK dacht dat ik er na een aantal dagen wel aan zou wennen maar ik ben bang dat ik steeds minder en minder op dit forum ga komen. En dat is dus omdat de ervaring zo slecht is.

Benleentje, u bent de enige niet. De dag dat ik de nieuwe layout zag was de dag dat ik een account op EEVblog heb aangemaakt. Gisteren heb ik nog lopen zoeken naar andere, Nederlandstalige electronicaforums, maar er is feitelijk niets. (transistorforum & buizenforum staat me de layout en inhoud erg tegen, electronicaforum.nl is praktisch dood). Zelfs nog even op Tweakers gekeken en ik wist niet hoe snel ik weer moest wegklikken....Ik zal op EEVblog wel de specifiek Nederlandse informatie missen en de lokale contacten.

C'est la vie. Panta rhei.

Grappig ik zit de reacties op de oude layout te bekijken (2009). Daar was de verhouding goed/slecht ongeveer 50:50 Zie screenshot van een poll
Wat men toen slecht vond lijkt men nu juist goed te vinden aan de vorige lay-out.

Dingen als: te druk, te onoverzichtelijk, kinderlijk, te veel toeters en bellen, te wit, lettertype niet vlot te lezen, onrustig, leesbaarheid minder, traag, smal dicht op elkaar staande letters , vermoeiend lezen, te grijze letters, vermoeide ogen/verminderde leesbaarheid, hoofdpijn van het lezen, contrast nog slechter, mobiel traag, Huidige lettertype is mij net te klein om gewoon te lezen en te groot voor een leesbril. Ik kan circuitsonline niet meer lezen op m'n smartphone, Is het misschien niet wat om met wat mensen een SmartPhone versie van Circuitsonline te maken? minder functioneel, het forum is in mijn ogen een grote puinhoop geworden.
Diverse malen: CO was een fijne site om lekker rond te neuzen en nu helaas niet meer.

Diverse gaven aan mogelijk te stoppen met CO. Een paar daarvan zitten nu weer te klagen over de nieuwe lay-out >:-)
Verder viel me op dat de meeste mensen in het huidige topic niet voorkomen in het vorige topic.

Hi Fred,

Het gaat er om wat nu aan de hand is, het is altijd goed om van de geschiedenis op de hoogte te zijn,
ik ondersteun dat zelfs, moet veel meer gebeuren als je naar de huidige politiek kijkt, maar dat is off topic.

Leuk om te lezen maar voor nu niet zo interessant, het gaat er nu om dat het veel minder leesbaar wordt voor eeen redelijk groot aantal gebruikers,
dit door een ander sjabloon dat gebruikt gaat worden, met argumenten die het waarom niet echt ondersteunen.

En ik ben nog steeds niet zeker waarom dit gebeuren moet, de voorbeelden doen mij niet van mening veranderen,
ik vraag mijzelf steeds meer af, wat de echte rede is van de verandering...

Ik denk dat de tijd dit zal leren…

Bram

Tsja Fred, om met Bredero te spreken, het kan verkeren. En het zou ook niet de eerste keer zijn dat ik van inzicht en mening verander. Wie weet worden er nu achter de schermen wel druk modificaties uitgevoerd die het forum nog beter maken dan het nu reeds is. Maar m'n hoop is behoorlijk ver vervlogen, na de opmerkingen van Jeroen te hebben gelezen.

Begrijp me niet verkeerd, Fred, als ik ooit een keer met een kapotte wasmachine o.i.d. zit zal ik niet aarzelen de vraag hier te stellen.

Tegelijkertijd beneemt de nieuwe layout me volledig het genoegen van de site, dus zal ik er verder niet veel tijd meer op spenderen. Is verder absoluut het einde van de wereld niet. Niet voor mij, en ook niet voor jullie. Denk gewoon dat de conclusie is dat de opvatting van Jeroen en mij over hoe een plezierige website eruit ziet behoorlijk uiteen lopen :)

Maar ja, ik ben dan ook van Ubuntu afgestapt toen men het briljante (?!) idee had om de window-icoontjes (kruis, min & max. window) van rechtsboven het window naar linksboven te verplaatsen. Dat, en slechts dat, was voldoende reden. Joost mag weten wie dat onzalige idee ooit heeft gehad en meende daar de wereld een genoegen mee te doen. Sommige dingen went een mens nooit aan.

En het is wel degelijk mogelijk een oude hond nieuwe trucjes te leren, maar het kost alleen wel véél meer hondenkoekjes....

Bram, heel veel vonden toen de leesbaarheid van de layout erg slecht terwijl nu men, waaronder jij, die erg goed vindt. Met andere woorden, waarschijnlijk een kwestie van wennen.

Op donderdag 23 januari 2025 23:30:38 schreef blackdog:
ik vraag mijzelf steeds meer af, wat de echte rede is van de verandering...

Als je naar adders aan het zoeken bent ... die zijn er niet. Er zit niets anders achter dan de wens het A: op te frissen, en B: mobiel vriendelijker te maken.

En PC, Desktop, Laptop onvriendelijker :-/

Een normaal boek heeft ongeveer dezelfde leesbaarheid als de huidige legacy CO layout, ongeveer dezelfde regelafstand en ongeveer dezelfde letterhoogte, niets mis mee.
In de normale boeken zitten ook geen extra witruimtes of grote lettertypes omdat mensen een mobiel hebben.

Dat de huidige legacy CO layout niet meer voldoet vind ik totale onzin.