Hallo allemaal Wie kan mij helpen om een automatische einde band stop.
Het is een oude Philips cassetterecorder uit 1969.
Ben ook al bezig geweest met een Hall sensor magnetisch maar zonder resultaat.
Zou je kunnen maken door de stroom van het motortje te meten.
Maar, de bediening zal zijn met zo'n schuifknop, daar ontgrendelt de rem ook mee.
Als je de motor stopt is er een risico dat er "bandsalade" gedraaid word omdat er geen mechanische vergrendeling is van de bandspoeltjes die nig draaien of juist terug draaien en de capstan nog even doordraait door het vliegviel.
Wat is het voor type?
beste revado de spanning van het motortje is 5,3v en 160mA en de bediening werkt met een microswitch dus play en spoelen werkt allemaal mechanisch en het motortje krijgt alleen via die switch spanning
Op donderdag 30 januari 2025 19:48:57 schreef cederik:
Het type is de 22RH822 van Philips
Klopt het typenummer wel? Ik vind het niet terug.
Het zal wel wat priegelwerk zijn met kleine leds, maar ik heb zoiets eens gemaakt. Op een van de spoelschoteltjes heb ik aan de onderzijde een witte sector gemaakt, waarnaar een ir led scheen. Daarnaast zat een dito ir ontvangled. Beide apart in een krimpkousje zodat de leds elkaar niet zien. Wat elektronica erbij, die meet of er nog pulsjes komen completeert het geheel. Een heel Hall elementje met een minuuscuul magneetje zou ook nog kunnen.
Het schemaatje kan ik wel tekenen. De mechanica is wellicht de grootste uitdaging.
Op donderdag 30 januari 2025 20:25:30 schreef buzzy:
[...]
Klopt het typenummer wel? Ik vind het niet terug.Het zal wel wat priegelwerk zijn met kleine leds, maar ik heb zoiets eens gemaakt. Op een van de spoelschoteltjes heb ik aan de onderzijde een witte sector gemaakt, waarnaar een ir led scheen. Daarnaast zat een dito ir ontvangled. Beide apart in een krimpkousje zodat de leds elkaar niet zien. Wat elektronica erbij, die meet of er nog pulsjes komen completeert het geheel. Een heel Hall elementje met een minuuscuul magneetje zou ook nog kunnen.
Het schemaatje kan ik wel tekenen. De mechanica is wellicht de grootste uitdaging.
buzzy oke ja is ook niet meer zo veel van te vinden het type klopt wel het is een receiver van Philips
Op donderdag 30 januari 2025 20:26:05 schreef revado:
Dat is een zeldzame!
Mooi apparaat.
Het idee van Buzzy lijkt mij prima.
oke revado dat is inderdaad ook een idee alvast bedankt 
Op donderdag 30 januari 2025 20:44:05 schreef cederik:
[...]buzzy oke ja is ook niet meer zo veel van te vinden het type klopt wel het is een receiver van Philips
https://www.google.com/search?q=22rh822+philips&sca_esv=384eec729f…
Op donderdag 30 januari 2025 20:26:05 schreef revado:
Dat is een zeldzame!
Mooi apparaat.
Het idee van Buzzy lijkt mij prima.
Maar hoe zou ik dat moeten gaan doen u denkt dan toch aan een Hall sensor?
[...]
Klopt het typenummer wel? Ik vind het niet terug.Het zal wel wat priegelwerk zijn met kleine leds, maar ik heb zoiets eens gemaakt. Op een van de spoelschoteltjes heb ik aan de onderzijde een witte sector gemaakt, waarnaar een ir led scheen. Daarnaast zat een dito ir ontvangled. Beide apart in een krimpkousje zodat de leds elkaar niet zien. Wat elektronica erbij, die meet of er nog pulsjes komen completeert het geheel. Een heel Hall elementje met een minuuscuul magneetje zou ook nog kunnen.
beste buzzy, Mooi zou het zijn als de spanning van de motortje onderbroken zou worden als het einde band wordt de mechanica blijft gewoon op play staan ik dacht zelf aan een comparator of een vergelijk schakeling is niet makkelijk.
Op donderdag 30 januari 2025 20:44:05 schreef cederik:
[...]buzzy oke ja is ook niet meer zo veel van te vinden het type klopt wel het is een receiver van Philips
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op donderdag 30 januari 2025 20:53:19 schreef cederik:
[...]Maar hoe zou ik dat moeten gaan doen u denkt dan toch aan een Hall sensor?
Een ronddraaiend magneetje in een cassettedeck lijkt mij niet zo'n goed idee...
De allereerste suggestie is dan een betere: de motor gaat meer stroom opnemen als de cassette stilstaat, dat valt te detecteren.
Dan via een solenoid de stoptoets activeren zodat het mechaniek ook in rust komt (beter voor de capstan en de tape).
Maar zoals gezegd, dat is mechanisch wel een uitdaging...
Dat gezegd hebbende, iets soortgelijks zal er origineel wel in hebben gezeten, Philips kennende: zelfs dat ding met die driestandenschuifbediening had dat.
rob040
Golden Member
Ik twijfel ook aan het typenummer, moet dat niet de 22RH882 zijn?
https://elektrotanya.com/philips_22rh882_series_stereo_radio_1971_sm.p…
rob040
Golden Member
Hi Revado,
Ik denk dat hij zeldzaam is omdat het typenummer niet bestaat. Als de poster van dat plaatje een fout typenummer ingetoetst heeft is er ineens iets magisch geboren.
Maar ik durf er geen maandsalaris onder te verwedden. 
Het typeplaatje moet zekerheid geven.
Op donderdag 30 januari 2025 22:03:33 schreef rob040:
Ik twijfel ook aan het typenummer, moet dat niet de 22RH882 zijn?https://elektrotanya.com/philips_22rh882_series_stereo_radio_1971_sm.p…
Sorry u hebt helemaal gelijk
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op donderdag 30 januari 2025 23:30:46 schreef cederik:
sorry voor het vergissing maar dit is het type
In de tijd dat iedereen een bandrecorder had werkte de band eindstop door middel van een stukje metallisch band tussen bandeinde een aanloopstrook. Dit kon ook een stukje transparante tape zijn In het eersyte geval makte dat strookje een vontact verbinding tussen twee cotackt pennetjes (bandgeleiders) in het tweede geval zat er daarvoor een fotocel/lichtbron combinatie voor dat doel.
Zit dat laatste ook niet an het einde van cassettebandjes?
Op donderdag 30 januari 2025 23:38:47 schreef Tidak Ada:
[...]
In de tijd dat iedereen een bandrecorder had werkte de band eindstop door middel van een stukje metallisch band tussen bandeinde een aanloopstrook. Dit kon ook een stukje transparante tape zijn In het eersyte geval makte dat strookje een vontact verbinding tussen twee cotackt pennetjes (bandgeleiders) in het tweede geval zat er daarvoor een fotocel/lichtbron combinatie voor dat doel.
Zit dat laatste ook niet an het einde van cassettebandjes?
beste helaas, ik weet dat het op 8mm bandrecorders zit maar bij cassettes was er alleen een mechanische afslag en Philips gebruikte een collector die als het einde band was de motor geen spanning meer gaf dit was een effectief systeem maar helaas niet bij deze toepasbaar
[...]
Als u iets zou kunnen tekenen is dat al heel mooi zijn is voor mij een hele uitdaging want zoals ik al zei er is niet veel plaats voor bedankt voor het meedenken 
Op donderdag 30 januari 2025 21:50:05 schreef fatbeard:
[...]
Een ronddraaiend magneetje in een cassettedeck lijkt mij niet zo'n goed idee...De allereerste suggestie is dan een betere: de motor gaat meer stroom opnemen als de cassette stilstaat, dat valt te detecteren.
Dan via een solenoid de stoptoets activeren zodat het mechaniek ook in rust komt (beter voor de capstan en de tape).
Maar zoals gezegd, dat is mechanisch wel een uitdaging...Dat gezegd hebbende, iets soortgelijks zal er origineel wel in hebben gezeten, Philips kennende: zelfs dat ding met die driestandenschuifbediening had dat.
Klopt wat je schrijft met de solenoid, maar in de jaren 80-90 en ook nog later heeft Philips de collector veel toegepast was een perfect ontwerp alleen jammer dat bij 22RH882 er geen plaats voor is.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
voor de liefhebbers die het nog niet wisten:
https://www.freeservicemanuals.info/en/servicemanuals/viewmanual/Phili…
Op donderdag 30 januari 2025 23:47:50 schreef cederik:
... maar bij cassettes was er alleen een mechanische afslag ...
Dan moet je toch nog eens naar je cassettes kijken. De mijne hadden allemaal zo'n transparante strook aan begin en eind. Je recorder kan daar idd niet mee omgaan, maar zelf maken kan mss nog wel. Ik verzin maar wat: een minuscuul spiegeltje direct naast de kop en aan de overkant een refectiesensor, led en fotodiode dus. Zal wel pielen worden met afstellen én je moet het spiegeltje ook schoon houden.