Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kijk, technisch is er een oplossing te verzinnen.
Das niet moeilijk.
Kost alleen geld en daar zijn de mensen nogal allergisch voor.
En als het niet verplicht wordt -en- gecontroleerd, dan zullen de cowboys voor de simpelste en goedkoopste oplossing kiezen.
Dat zien we bij de PV ook....
Op woensdag 12 februari 2025 11:58:06 schreef KGE:
En dan vind je dit in de brievenbus:
[bijlage]De Nexus Thuisbatterij van zonneplan...
Dat apparaat is om in de onbalans markt te handelen.
Werd onlangs in het televisie programma Radar besproken. De conclusie kan je zelf bedenken (of op zoeken).
Waarom zou je een schakelaar aan je gevel moeten hebben, dat heeft toch geen enkel woonhuis in NL.
Ik heb gewoon een hoofdschakelaar op de inkomende voeding. Daarnaast een 1-0-2 schakelaar voor het bypassen van het batterijsysteem bij werkzaamheden aan het batterij systeem.
Het batterijsysteem loopt dus normaal mee, bij een onderbreking van de netspanning schakelt de omvormer het systeem vrij van het net. De achterliggende installatie blijft dus gewoon in bedrijf.
Bij terugkeren netspanning wordt de eiland installatie gesynchroniseerd en weer aangekoppeld.
Dit is niet bijzonder bijna elk modern ziekenhuis heeft dit ook, noodstroom zonder geknipper.
In mijn meterkast hangen duidelijke stickers met PV groepen en dat er een batterijsysteem in de garage staat.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op woensdag 12 februari 2025 22:03:18 schreef Peter112:
Waarom zou je een schakelaar aan je gevel moeten hebben, dat heeft toch geen enkel woonhuis in NL.(............)
In mijn meterkast hangen duidelijke stickers met PV groepen en dat er een batterijsysteem in de garage staat.
Tuurlijk, vraag de plaatselijke brandweer eens wat zij ervan denken?
En je verzekering?
Op woensdag 12 februari 2025 14:00:18 schreef nonius:
[...]Een nieuwe uitdaging voor kinderen: belletje trek, maar dan met nog meer resultaat!
In Frankrijk is het al een hobby voor milieubewuste jongeren om reclameverlichting uit te schakelen (waar de eigenaren dat, ondanks wettelijke plicht, soms nog wel eens 'vergeten'....) Het feit dat de schakelaar behoorlijk hoog gemonteerd zit aan de voorgevel houdt hen niet tegen.
Millieubewuste jongeren,,,
Met een elektrische fiets, 2 telefoons, een paar tablets en dag en nacht aan internet hangen om elkaar op te stoken wat ze nu weer kunnen dwarsbomen....
O wat zijn die bewust bezig 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 11 februari 2025 22:47:02 schreef keebrev:
Brandweer gaat blussen en het bluswater veroorzaakt kortsluiting.
Weer zo'n hardnekkig misverstand! Bluswater veroorzaakt nooit kortsluiting, wel een sluiting.
Automatisch afschakelen is wel iets voor te zeggen.. Ik zelf heb een klep in de hoofdgasleiding gemaakt, die door de brandmeldinstallatie dicht gaat bij brand.Dit kan je ook met een relais doen natuurlijk, die de voedingen afschakelt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 13 februari 2025 07:08:27 schreef mel:
Automatisch afschakelen is wel iets voor te zeggen.. Ik zelf heb een klep in de hoofdgasleiding gemaakt, die door de brandmeldinstallatie dicht gaat bij brand.Dit kan je ook met een relais doen natuurlijk, die de voedingen afschakelt.
geen zuinige dingen, heb er onlangs nog 1 vervangen bij een restaurant, gewoon een 22mm gasleiding en die klep deed constant 45W!
Op donderdag 13 februari 2025 08:29:01 schreef testman:
[...]geen zuinige dingen, heb er onlangs nog 1 vervangen bij een restaurant, gewoon een 22mm gasleiding en die klep deed constant 45W!
Beter dan dat je huis affikt.. 
KGE
Golden Member
Op donderdag 13 februari 2025 08:29:01 schreef testman:
[...]geen zuinige dingen, heb er onlangs nog 1 vervangen bij een restaurant, gewoon een 22mm gasleiding en die klep deed constant 45W!
Werd die klep ook gekoeld dan? 45 Watt is niet niks. Klinkt meer als een brandveroorzaker dan een brandvoorkomer... 
Jinny
Golden Member
Op donderdag 13 februari 2025 11:10:57 schreef KGE:
[...]Werd die klep ook gekoeld dan? 45 Watt is niet niks. Klinkt meer als een brandveroorzaker dan een brandvoorkomer...
Zal een dikke veer in zitten die zonder prik de klep stevig dicht duwt.
Op woensdag 12 februari 2025 22:10:31 schreef Jinny:
[...]Tuurlijk, vraag de plaatselijke brandweer eens wat zij ervan denken?
En je verzekering?
Wat vindt het verbond van verzekeraars?
In de energietransitie spelen thuisbatterijen een steeds grotere rol, iets waar ook verzekeraars aandacht aan besteden. Elias van Hees, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, benadrukt dat ondanks de toename van thuisbatterijen het aantal branden, waarvan is vastgesteld dat het door een thuisaccu komt, relatief laag blijft.
bron:
https://jeroen.nl/blog/onderzoek-thuisbatterijen-wat-vinden-verzekeraa…
Brandweer heb je als particulier niet veel mee, NEN1010 regels volgens lijkt mij voldoende.
Op woensdag 12 februari 2025 13:22:15 schreef Tidak Ada:
Zat ik dus ook aan te denken een schakelaar buitenshuis om beide systemen in één klap uit te schakelen en tevens een systeem in het brandalarm wat de boel uitschakelt. Dat is sneller dan de brandweer.
Zou eigenlijk allang standaard in alle panden moeten zitten.
Leuk voor belletje trekkende jeugd! Oh, nee, dat doen ze niet meer dat is uit de mode. Tegenwoordig hangen ze liever een bommetje aan de deurknop.
Ben ook van menig dat een thuisbatterij buiten op een veilige plek moet staan. Beter en veiliger is een wijkbatterij in combi met een wijktrafo die een flink eind van bewoning weg staat. Die wordt dan ook (als het goed is) door professionals onderhouden. Op mijn werk wordt er best veel moeite gedaan om alle batterijen van noodsystemen en de bijbehorende onderstations te onderhouden. Dat onderhoud is dan niet alleen de chemie van de batterij maar ook het periodiek natrekken van de bouten in de verbindingskabels en strippen met een momentsleutel. Verder ook controles op oxidatie van de verbindingen en metingen met een warmtebeeld camera.
Ik geloof echt niet dat een gemiddelde thuisbatterij eigenaar dit soort periodieke controles en testen doet.
Eens!
Accu's behoren centraal beheerd te worden door het energiebedrijf.
Dat is veiliger en robuuster dan het amateuristische gepruts van privé personen.
Het energiebedrijf begint niet aan accu's want de terugverdientijd is ongeveer oneindig jaren.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 13 februari 2025 23:13:47 schreef Ex-fietser:
[...]Dat onderhoud is dan niet alleen de chemie van de batterij maar ook het periodiek natrekken van de bouten in de verbindingskabels en strippen met een momentsleutel.
Accu's trillen niet, staan stil.
Beetje overdreven lijkt mij om bouten na te trekken.
Op donderdag 13 februari 2025 23:13:47 schreef Ex-fietser:
[...]Leuk voor belletje trekkende jeugd! Oh, nee, dat doen ze niet meer dat is uit de mode. Tegenwoordig hangen ze liever een bommetje aan de deurknop.
Ben ook van menig dat een thuisbatterij buiten op een veilige plek moet staan. Beter en veiliger is een wijkbatterij in combi met een wijktrafo die een flink eind van bewoning weg staat. Die wordt dan ook (als het goed is) door professionals onderhouden. Op mijn werk wordt er best veel moeite gedaan om alle batterijen van noodsystemen en de bijbehorende onderstations te onderhouden. Dat onderhoud is dan niet alleen de chemie van de batterij maar ook het periodiek natrekken van de bouten in de verbindingskabels en strippen met een momentsleutel. Verder ook controles op oxidatie van de verbindingen en metingen met een warmtebeeld camera.
Ik geloof echt niet dat een gemiddelde thuisbatterij eigenaar dit soort periodieke controles en testen doet.
Beetje LFP cel heeft alu polen, een ding wat je daar niet mee moet doen is steeds gaan natrekken.
Kun je erop wachten tot ze afbreken.
LFP is onderhoudsvrij, niet navulbaar.
En zeg eens eerlijk hoe vaak controleer je de groepenkast een aarding?
1 x op moment aanzetten, markeren en daarna regelmatige inspectie met bv een infrarood camera.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dr Panda
https://www.3dprintforum.eu/ https://youtu.be/bn891qIxmyw?si=tRBTbFQY2TwpSxxM Argumentum ad verecundiam
Op woensdag 12 februari 2025 14:20:48 schreef Jinny:
Kijk, technisch is er een oplossing te verzinnen.
Das niet moeilijk.
Kost alleen geld en daar zijn de mensen nogal allergisch voor.
En als het niet verplicht wordt -en- gecontroleerd, dan zullen de cowboys voor de simpelste en goedkoopste oplossing kiezen.
Dat zien we bij de PV ook....
Is er een schakelaar die sluit die bij stroom uitval dc 300A stroom afsluit?
vergeten
Golden Member
Op dinsdag 11 februari 2025 22:47:02 schreef keebrev:
Brandweer gaat blussen en het bluswater veroorzaakt kortsluiting.
Onmogelijk, water is geen 0Ω want dat is kortsluiting!
En als dat wel zo zou zijn, zouden er zekeringen moeten doorsmelten of automaten moeten afschakelen. Anders is de hele zaak niet goed beveiligd aangelegd.
Jinny
Golden Member
Op zaterdag 1 maart 2025 20:06:54 schreef Dr Panda:
[...]Is er een schakelaar die sluit die bij stroom uitval dc 300A stroom afsluit?
Die zijn er.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 13 februari 2025 23:24:36 schreef ohm pi:
Eens!
Accu's behoren centraal beheerd te worden door het energiebedrijf.
Dat is veiliger en robuuster dan het amateuristische gepruts van privé personen.
Het energiebedrijf begint niet aan accu's want de terugverdientijd is ongeveer oneindig jaren.
Daar is het al te laat voor. En niet iedereen die pruts er zijn ook goede systemen te koop zonder dat je hoeft te prutsen.
Op woensdag 12 februari 2025 22:03:18 schreef Peter112:
Waarom zou je een schakelaar aan je gevel moeten hebben, dat heeft toch geen enkel woonhuis in NL.
Zo gek is een schakelaar toch niet en komt wel vaker voor. Vroeger voor NEON reclame aan de gevel moest daar ook een aparte schakelaar voor zijn. Af dat nu nog ook zo is weet ik niet. Wij op werk hadden wel zo een schakelaar.
Het bluswater zal dan geen kortsluiting veroorzaken maar het veroorzaakt wel problemen en mogelijk onveilig voor de brandweer. Normaal kan de brandweer nu ook de stroom afschakelen als het moet, maar als daar een accu systeem staat te draaien dan kan dat niet dus op zich geen raar idee om dan een schakelaar aan de voorgevel te hebben.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 1 maart 2025 21:11:02 schreef benleentje:
[...]Daar is het al te laat voor. En niet iedereen die pruts er zijn ook goede systemen te koop zonder dat je hoeft te prutsen.[...]
Zo gek is een schakelaar toch niet en komt wel vaker voor. Vroeger voor NEON reclame aan de gevel moest daar ook een aparte schakelaar voor zijn. Af dat nu nog ook zo is weet ik niet. Wij op werk hadden wel zo een schakelaar.Het bluswater zal dan geen kortsluiting veroorzaken maar het veroorzaakt wel problemen en mogelijk onveilig voor de brandweer. Normaal kan de brandweer nu ook de stroom afschakelen als het moet, maar als daar een accu systeem staat te draaien dan kan dat niet dus op zich geen raar idee om dan een schakelaar aan de voorgevel te hebben.
een neon schakelaar zit in de AC en daar loopt amper stroom over ook nog. ik weet dat er automaten/lastscheiders zijn die ook DC mogen schakelen tot 250V. die dingen werden eind jaren 90 vaker gebruikt in kasten, tot een paar honderd ampere waren die dingen. dacht van merin gerin.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op donderdag 13 februari 2025 11:18:47 schreef Jinny:
[...]
Zal een dikke veer in zitten die zonder prik de klep stevig dicht duwt.
Een solenoid tegen zo'n veer in laten drukken vanuit de rust positie kost een boel stroom, maar als het magnetische circuit eenmaal gesloten is kun je hem met veel minder stroom vasthouden. Als het een solenoid op wisselspanning is, hoef je daar niet eens iets voor te doen, door het sluiten van het magnetische pad wordt de inductie veel groter, en dus de stroom kleiner.
Ik zou gewoonlijk vragen of degene die dit heeft vastgesteld de stroom gemeten heeft en vermenigvuldigd met de spanning, een daarmee (waarschijnlijk onbewust of onwetend) de aanname had gedaan dat de stroom volledig reëel was, wat bij een spoel natuurlijk niet het geval is. Nu is het testman die dit schreef, en ik denk dat hij dat wel weet. Die klep zou erg warm moeten worden, en ongeveer 1kW/h per dag verbruiken, dus zo'n honderd euro per jaar aan verbruik.