Bij de kringloop scoorde ik voor een paar euro een mini zwart-wit TV-tje. Het ding ziet er nog helemaal gaaf uit zonder echte gebruikssporen.
Het is een grappig ding van Supertech. Geen hoogstand merk, maar toch ziet het er aardig uit.
Het heeft een echt beeldbuisje type 14SX3Y4. Compleet met hoogspanning en afbuigspoelen. Leuk om te zien.
Ik kan het ding goed gebruiken bij het testen van de oude TV's. Het heeft een VHF én UHF band.
Het beeld is haarscherp. Dat wil zeggen niet eerder dan dat ik er een coax kabel van de modulator binnen in het toestel heb aangesloten.
Het ding heeft nl alleen een sprietantenne.
Het eerste wat ik wil gaan doen is een coax-chassisdeel ergens een plekje geven.
Dat wordt dan een plugje van een oude Videorecorder-, dan wel een plug 'ombouwen'. Zoiets.
Of wellicht een andere makkelijk plugje en later zelf een verloopplug maken. Het spul is allemaal niet zo kritisch heb ik gemerkt.
Misschien heeft iemand nog een tip?
Waar ik zeker iets aan wil gaan doen is het geluid. Dat is echt blikkerig. ook als ik er even een grotere luidspreker aan hang. Misschien is het audio-versterkertje te verbeteren dan wel iets anders daar in te zetten.
Ik heb alleen geen schema van dit ding kunnen vinden. Wellicht heeft iemand die?
Op zondag 13 oktober 2024 20:46:44 schreef Bavelt:
Het eerste wat ik wil gaan doen is een coax-chassisdeel ergens een plekje geven.
Dat wordt dan een plugje van een oude Videorecorder-, dan wel een plug 'ombouwen'. Zoiets.
Of wellicht een andere makkelijk plugje en later zelf een verloopplug maken. Het spul is allemaal niet zo kritisch heb ik gemerkt.
Misschien heeft iemand nog een tip?
SMA chassisdeel met een verloopplug?
op het moeder bord zit een grote chip en bij de 5de pin zit een verbinding tussen c en g als je de plus van een av aansluiting op c soldeer en de aard aansluit dan kan je video er op afspellen weet alleen niet hoe de audio werkt wan daar heb ik een aparte box voor
Hallo Bavelt, ik heb heb precies zo'n toestel, niet aangeschaft bij de kringloop, maar gewoon in een tv-zaak in de jaren negentig en al die tijd bewaard. Heb sinds kort pas ontdekt dat ik hem weer kan gebruiken middels een rf modulator. Hij staat nu verbonden met m'n sattuner. Heel grappig om te ervaren dat ik hem opeens met afstandbediening kan aansturen. Dat haarscherpe beeld kan ik bevestigen. Alleen is mijn beeld een beetje 'plat', de v position heet dat geloof ik is niet helemaal jofel, zie afbeelding. Ik ben geen technicus, maar ik schrik er niet voor terug een apparaat open te maken en te kijken of ik iets kan bewerkstelligen. Heb ik dus ook gedaan met dit toestel, maar ik met mijn leken oog zag ik geen mogelijkheid iets qua beeld af te stellen. Jij lijkt technisch onderlegd te zijn, kun jij mij raden in deze? Of wie dan ook?
Platte klopt wel, want je stuurt er een breedbeeld formaat in op een 4:3 verhouding schermpje. Wat wel een beetje vervelend is is de terugslag strepen boven in, dat zit in de Vert versterker, waarschijnlijk elcoootje
Ik neem aan dat de TV een van het lichtnet gescheiden SMPS heeft?
Van oudere kleine Z/W TV's met sprietantenne zonder coax aansluiting kon het chassis hot zijn (in verbinding staan met het lichtnet).
Dank smd. Dus checken of er ergens defecte condensator te vinden is, begrijp ik. Hoe herken je de Vert versterker? Is die zichtbaar op de foto van Bavelt?
Op dinsdag 25 februari 2025 21:00:16 schreef smd:
Platte klopt wel, want je stuurt er een breedbeeld formaat in op een 4:3 verhouding schermpje. Wat wel een beetje vervelend is is de terugslag strepen boven in, dat zit in de Vert versterker, waarschijnlijk elcoootje
Lijken mij eerder beeldlijnen met digitale data erin dan terugslag strepen.
Bobosje: ik schat in dat je post als waarschuwing bedoeld is om bedacht te zijn op elektrocutie, waarvoor dank. Bedenk: het chassis is van plastic en er is wel degelijk een coax aansluiting. Weliswaar in de vorm van een 3.5 mm audio-jack, waar je een adapter audio naar coax op dient te plaatsen, zoals Bavelt al aangaf
Lijken mij eerder beeldlijnen met digitale data erin dan terugslag strepen. Dus dan zou je de oorzaak moeten zoeken in de digitale aansturing, in dit geval mijn sattuner?
Als je een andere videobron kunt uitproberen in hetzelfde beeldformaat of desnoods in het PAL formaat en de strepen zijn dan weg dan komen de data lijnen uit de sattuner.
Op dinsdag 25 februari 2025 23:04:11 schreef Federico:
Lijken mij eerder beeldlijnen met digitale data erin dan terugslag strepen. Dus dan zou je de oorzaak moeten zoeken in de digitale aansturing, in dit geval mijn sattuner?
Nee, de beeldhoogte is wat te klein, waardoor de signalen (die streepjeslijnen bovenaan) die normaal buiten beeld zitten zichtbaar zijn.
Het kan zijn dat de beeldhoogte met de jaren wat ingezakt is, door veroudering. vaak zit er ergens een regeling V-A (vertical amplitude)
Het kan ook zijn dat je naar 60Hz zenders zit te kijken via je sat tuner. ook dan wordt het beeld vertikaal wat kleiner. Dus, welke zender kijk je? 
De beeldhoogte lijkt me prima kijkend naar de geometrie van het hoofd van de dame op het scherm.
Vertikaal uitrekken en de dame krijgt een te lang hoofd.
Op dinsdag 25 februari 2025 23:12:03 schreef Bobosje:
Als je een andere videobron kunt uitproberen in hetzelfde beeldformaat of desnoods in het PAL formaat en de strepen zijn dan weg dan komen de data lijnen uit de sattuner.
Andere videobron uitgeprobeerd, Humax IRHD5100C die ik voor kabeltv gebruik.
Strepen nog altijd daar ...
Op dinsdag 25 februari 2025 23:22:52 schreef Bobosje:
De beeldhoogte lijkt me prima kijkend naar de geometrie van het hoofd van de dame op het scherm.
Vertikaal uitrekken en de dame krijgt een te lang hoofd.
dat is ook zo, maar dat is enkel omdat een 16:9 beeld op een 4:3 scherm bekeken wordt. Dan is een oplossing het beeld vertikaal te klein zetten. Misschien heeft iemand in het verleden dat wel bewust gedaan.
Op dinsdag 25 februari 2025 23:41:03 schreef Federico:
[...]
Andere videobron uitgeprobeerd, Humax IRHD5100C die ik voor kabeltv gebruik.
Strepen nog altijd daar ...
uiteraard, wat normaal buiten beeld zit valt nu in het beeld. die situatie wijzigt niet door de bron te veranderen...
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (27%)]
Op dinsdag 25 februari 2025 23:16:41 schreef kris van damme:
[...]
Nee, de beeldhoogte is wat te klein, waardoor de signalen (die streepjeslijnen bovenaan) die normaal buiten beeld zitten zichtbaar zijn.Het kan zijn dat de beeldhoogte met de jaren wat ingezakt is, door veroudering. vaak zit er ergens een regeling V-A (vertical amplitude)
Het kan ook zijn dat je naar 60Hz zenders zit te kijken via je sat tuner. ook dan wordt het beeld vertikaal wat kleiner. Dus, welke zender kijk je?
Er is in ieder geval geen externe regeling V-A, alleen V-Hold. Maar dank voor de tip, wellicht kom ik als ik 'm weer openmaak iets in die geest tegen.
Er zijn inderdaad verschillen tussen zenders: de publieke Nederlandse zenders hebben meer strepen dan de commerciele zenders, daar zie je nog maar een hele dunne streep. Ik kan de video resolutie van de sattuner ook instellen op 1080p-50 of 1080p-60, ik neem aan dat gaat over 50 of 60 Hz. Ik heb hem ingesteld op 50 want 60 geeft instabiel beeld
Op dinsdag 25 februari 2025 23:43:24 schreef Bobosje:
Heb je de HUMAX in 4:3 beeldformaat staan?
Ja, allebei uitgeprobeerd, 4:3 en 16:9
Wanneer de Humax wordt aangesloten op een PAL TV of PAL monitor (middels het analoge CVBS signaal of de analoge RGB signalen) dan laat de Humax afhankelijk van het gekozen beeldformat (16:9 14:9 of centreren) boven en onder in het beeld zwarte balken zien en die balken bevatten geen informatie, ze zijn gewoon helemaal zwart.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het beeld lijkt op het oog wel ongeveer correct, misschien zelfs iets te hoog (de dame trekt een lang gezicht).
Zolang de teletextlijnen niet omgeslagen over het beeld heen vallen maar er echt boven staan, lijkt me de kans best groot dat de TV al eens ingesteld is om breedbeeld correct weer te geven, of dat de signaalbron iets verkeerd schaalt.
Op dinsdag 25 februari 2025 21:00:16 schreef smd:
Niks geen terugslaglijnen, maar gewoon het Teletext signaal.
Zet m maar eens op en zender zonder TXT.
Op woensdag 26 februari 2025 00:01:12 schreef Federico:
[...]Er is in ieder geval geen externe regeling V-A, alleen V-Hold. Maar dank voor de tip, wellicht kom ik als ik 'm weer openmaak iets in die geest tegen.
Er zijn inderdaad verschillen tussen zenders: de publieke Nederlandse zenders hebben meer strepen dan de commerciele zenders, daar zie je nog maar een hele dunne streep. Ik kan de video resolutie van de sattuner ook instellen op 1080p-50 of 1080p-60, ik neem aan dat gaat over 50 of 60 Hz. Ik heb hem ingesteld op 50 want 60 geeft instabiel beeld
De publieken zenden wel TXT = teletext uit, de commercielen niet!!
Het lijkt er op dat iemand de beeldhoogte heeft teruggedraaid om een beetje normaal beel te krijgen.
In de tuner moet de juiste instelling worden gedaan, bij de weergave RGB of Composite moet het beeldformaat ingesteld worden op 4:3, staat nu op 16:9.
Vervolgens moet de beeldhoogte op de TV weer terug worden gezet, de TXT lijnen zijn dan weg.
Op deze TV zit geen instelling voor 16:9, daar is het ding te simpel voor.
[Bericht gewijzigd door pararuud op (24%)]