Op woensdag 26 februari 2025 16:40:52 schreef Bobosje:
Post eens foto's van het scherm op de standen centreren en 16:9.
Zodra ik de optie schermformaat 16:9 kies, krijg ik de optie centreren niet meer, die krijg ik alléén als ik 4:3 kies.
Op deze twee foto's de standen centreren en Letterbox 16:9
Sorry ik bedoelde het Schermformaat op 4:3 te laten staan en met de WIDE knop centreren / letterbox 16:9 te selecteren.
Je hebt al de juiste foto's gepost.
Op woensdag 26 februari 2025 17:04:37 schreef Bobosje:
Sorry ik bedoelde het Schermformaat op 4:3 te laten staan en met de WIDE knop centreren / letterbox 16:9 te selecteren.Je hebt al de juiste foto's gepost.
Ben hoe dan ook dankbaar voor alle suggesties en analyses. Ben wijzer geworden. Ik begrijp nu dat een tv uit een tijdperk waarin een andere beeldverhouding gemeengoed was, zich aan dit breedbeeld tijdperk moet aanpassen. En dat ik het beeld dat ik nu heb eigenlijk helemaal niet moet wíllen uitrekken. Weliswaar zouden de zwarte balken dan verdwijnen, maar dan zit je tegen lange gezichten aan te kijken. Ook geleerd dat de lijnen boven in beeld zijn terug te voeren op teletekst. (mocht iemand een idee hebben hoe die teletekst lijnen weg te krijgen, houd ik me aanbevolen).
Nooit gedacht zoveel reacties te krijgen. Dank aan allen!
Op de stand centreren moeten er geen zwarte balken boven en onder zichtbaar zijn.
Dat de TV toch nog enige zwarte balken laat zien duid er op dat de vertikale afstelling (en misschien ook de horizontale afstelling om de 4:3 verhouding te waarborgen) niet geheel juist is / zijn.
De storende "Teletekst" of data lijnen helemaal boven in het beeld zullen grotendeels of helemaal verdwijen als de TV vertikaal / horizontaal beter wordt afgesteld.
Op woensdag 26 februari 2025 16:06:29 schreef Federico:
[...]In het Humax menu heb ik slechts de opties Auto, volledig en zoom. Welke ik ook kies, ik blijf zwarte balken houden op de Supertech
In mijn Samsung kan ik keuzes maken voor de Scart = analoge uitgangen.
Bij beeldvehouding moet het 4:3 zijn.
Ik kan ook de HDMI beeldformaten kiezen, - altijd gaan voor origineel - maar dat heeft dus niets met de analoge uitgang die je gebruikt, te maken.
Op woensdag 26 februari 2025 16:59:17 schreef Federico:
[...]Zodra ik de optie schermformaat 16:9 kies, krijg ik de optie centreren niet meer, die krijg ik alléén als ik 4:3 kies.
Op deze twee foto's de standen centreren en Letterbox 16:9
Het linkse plaatje is goed, behalve dat de verticale hoogte nog iets moet worden opgdraaid tot de TXT strepen weg zijn.
Op donderdag 27 februari 2025 05:33:31 schreef pararuud:
[...]Het linkse plaatje is goed, behalve dat de verticale hoogte nog iets moet worden opgdraaid tot de TXT strepen weg zijn.
Tja. De hamvraag blijft: hoe doe je dat? Er is geen externe regelaar voor de afstemming van de verticale hoogte. Dus zal het van binnenuit moeten. Iemand die weet hoe?
Op donderdag 27 februari 2025 10:03:55 schreef Federico:
[...]Tja. De hamvraag blijft: hoe doe je dat? Er is geen externe regelaar voor de afstemming van de verticale hoogte. Dus zal het van binnenuit moeten. Iemand die weet hoe?
Post eens meerdere goed belichte en scherpe foto's van alle delen van de print genomen van bovenaf en op korte afstand zodat alle foto's bij elkaar een goed overzicht van de print laten zien (zonder dat de beeldbuisnek te veel in de weg zit).
Op donderdag 27 februari 2025 17:53:39 schreef Bobosje:
Post eens meerdere goed belichte en scherpe foto's van alle delen van de print genomen van bovenaf en op korte afstand zodat alle foto's bij elkaar een goed overzicht van de print laten zien (zonder dat de beeldbuisnek te veel in de weg zit).
Dit is het beste wat ik kan doen
Op donderdag 27 februari 2025 17:53:39 schreef Bobosje:
Op de foto's is niet goed te zien waar de vertikale versterker zit.
Is het mogelijk de print iets uit de behuizing te schuiven en foto's te maken van dat deel van de print aan de voorzijde dat onder de beeldbuis zit?
Zitten er onderdelen op de onderzijde van de print?
nonius
set SCE to AUX.
Er zit een KA2915 IC in die TV. Op pin 25 en 26 van dat IC zit de verticale afbuiging. Als ik OP was dan zou ik de spoortjes vanaf pin 25 en 26 volgen en kijken bij welke potmeter(s) dit uitkomt. En welke elco's er in die buurt zitten, mogelijk is het een elco-probleem.
Zie ook datasheet KA2915 in bijlage.
Op de foto's is het niet te zien wat er bij de omcirkelde potmeter staat, mogelijk kan OP dit zien en hier terugmelden. Staat er iets bij als 'vertical deflection' of 'vertical position'?
Die potmeter zou best wel eens met de vert. deflectie te maken kunnen hebben, aangezien het in de buurt van pin 25/26 zit. Maar zoals gezegd, spoortjes volgens vanaf pin 25/26 geeft zekerheid, of de opdruk op de print bij de potmeter vermelden.
Wat ik al vermoedde, dan ligt de betreffende vertikale potmeter hoogstwaarschijnlijk op de print uit het zicht onder de beeldbuis.
Op donderdag 27 februari 2025 23:16:45 schreef Bobosje:
Op de foto's is niet goed te zien waar de vertikale versterker zit.
Is het mogelijk de print iets uit de behuizing te schuiven en foto's te maken van dat deel van de print aan de voorzijde dat onder de beeldbuis zit?
Zitten er onderdelen op de onderzijde van de print?
Voilà. Hoop dat ik de boel er weer in krijg
. Geen onderdelen op de onderzijde van de print.
De V-Size potmeter is in onderstaande afbeelding rood omcirkeld.
De V-Size afstelling zal ooit goed zijn geweest maar door ouderdom hebben elco's hoogstwaarschijnlijk capaciteit verloren waardoor de V-Size nu niet meer klopt.
Je kunt proberen om de V-Size potmeter te verdraaien en kijken of je de zwarte balken (met de Humax op beeldformaat 4:3 en met WIDE op centreren) naar tevredenheid kunt weg krijgen. Lukt dat niet dan zul je elco's moeten gaan vervangen.
Pas wel op bij het werken aan de TV onder spanning, er bevinden zich levensgevaarlijke spanningen op de print en op de beeldbuis aansluitingen.
Op vrijdag 28 februari 2025 00:40:19 schreef Bobosje:
De V-Size potmeter is in onderstaande afbeelding rood omcirkeld.De V-Size afstelling zal ooit goed zijn geweest maar door ouderdom hebben elco's hoogstwaarschijnlijk capaciteit verloren waardoor de V-Size nu niet meer klopt.
Je kunt proberen om de V-Size potmeter te verdraaien en kijken of je de zwarte balken (met de Humax op beeldformaat 4:3 en met WIDE op centreren) naar tevredenheid kunt weg krijgen. Lukt dat niet dan zul je elco's moeten gaan vervangen.Pas wel op bij het werken aan de TV onder spanning, er bevinden zich levensgevaarlijke spanningen op de print en op de beeldbuis aansluitingen.
[bijlage]
Dank Bobosje (en Nonius)! Zal je adviezen ter harte nemen. Ben niet van plan om aan de TV onder spanning te werken. Ik ga de potmeter klein(e) stukje(s) verdraaien en dan het effect bekijken (en vervolgens de nodige tijd afwachten tot de spanning weggevloeid is voor ik verder ga). Tijdrovende methode maar er is geen haast bij. Mocht het geen effect hebben, dan laat ik het er denk ik bij, want zoals eerder gezegd, het beeld is al redelijk aanvaardbaar.
Op vrijdag 28 februari 2025 00:57:00 schreef Federico:
[...]
Tjee, ik dacht, ik doe één poging voor ik naar bed ga. En kijk eens wat een veelbelovend effect! Wilde ik jullie niet onthouden
Dat was t dus, goede afstelling decoder en de vert afbuiging iets groter.
Kan zijn dat een vorige gebruiker de V Size heeft teruggedraaid om de verhoudingen goed te krijgen, verkeerde methode.
Wel is t zo dat je bij deze afstelling een stuk links en rechts van het oorspronkelijke beeld mist, dat is er met centreren afgeknipt.
De juiste afstelling is als je zwarte balken krijgt onder en boven en een 16:9 beeld formaat. Zonder TXT strepen uiteraard.
Op vrijdag 28 februari 2025 04:28:45 schreef pararuud:
Dat was t dus, goede afstelling decoder en de vert afbuiging iets groter.
Kan zijn dat een vorige gebruiker de V Size heeft teruggedraaid om de verhoudingen goed te krijgen, verkeerde methode.Wel is t zo dat je bij deze afstelling een stuk links en rechts van het oorspronkelijke beeld mist, dat is er met centreren afgeknipt.
De juiste afstelling is als je zwarte balken krijgt onder en boven en een 16:9 beeld formaat. Zonder TXT strepen uiteraard.
Zó dus, met zwarte balken en 16:9 (en inderdaad zonder TXT strepen). Maar ik denk dat ik 'm op 4:3 laat, want het beeld is al zo klein. Ik neem het missen van een stuk links en rechts dan maar voor lief. Zo gewenst kan het beeld op ieder moment gemakkelijk aangepast worden.
De V Size zal niet zijn teruggedraaid door een vorige gebruiker, aangezien die er niet is. Ik heb het toestel begin jaren negentig nieuw gekocht en heb het tot deze week nooit opengemaakt.
Ik voel meer voor de verklaring dat door ouderdom de V-size niet meer klopte en dat die nu gecompenseerd is door de v-size potmeter iets te verdraaien. Of die aanpassing voor langere tijd zal voldoen moet de tijd leren.
Nogmaals veel dank voor het meedenken, de analyses, de adviezen en de aangedragen oplossingen!
Het is wat je wil, maar ziet er inderdaad goed uit.
Ik heb jarenlang met een 66 cm kleuren BB zo naar digitale kabel TV gekeken.
In de USA hebben ze de converter box, dat is een digitale ether ontvanger die het signaal omzet naar kanaal 3, alles in NTSC uiteraard. Zo kan je op elke oude TV toch nog kijken.
Beetje te vergelijken met digitenne, maar daar zit geen RF uitgang op helaas.
Op zaterdag 1 maart 2025 04:43:37 schreef pararuud:
Het is wat je wil, maar ziet er inderdaad goed uit.
Ik heb jarenlang met een 66 cm kleuren BB zo naar digitale kabel TV gekeken.In de USA hebben ze de converter box, dat is een digitale ether ontvanger die het signaal omzet naar kanaal 3, alles in NTSC uiteraard. Zo kan je op elke oude TV toch nog kijken.
Beetje te vergelijken met digitenne, maar daar zit geen RF uitgang op helaas.
Je zou deze aan de digitenne-box kunnen hangen, is voor nog geen tientje te krijgen via aliexpress (als je daar geen bezwaar tegen hebt). Je schijnt zelfs een je oude analoge antenne te kunnen gebruiken (als je hem 90° kantelt). Zo kom je het meest dichtbij de oude analoge tv-ervaring