Op zondag 16 februari 2025 23:47:19 schreef henri62:
Zit die led direct (via een X2 C + R) aan het net?
Dat is wel riskant want de plastic behuizing van een led isoleert niet voldoende en voldoet niet aan de doorslag eisen!
(Werd vroeger afgekeurd door de Kema)

Het slaat zomaar niet door hoor, mists dat ding droog is dan. :)

@TS,

Leuk idee. :)

Ik heb een GPP-4323 Power supply, wat mij betreft een prima ding is, low noise, 4 bruikbare channels. Echter, hij heeft wat nadelen, zoals de UI is niet top, maar wat ik echt een hele slechte design beslissing vind is dat de uitgangen iest naar achter zijn geplaats EN slecht gecodeerd zijn, Je kan bijna niet zien wat de + en - zijn en omdat de tekst achter de 'riggel' verdwijnt, is het ook lastig te zien welk kanaal bij de uitgangen hoort:

Nu kwam ik deze 4mm bus extenders van Staublie tegen:

Met deze dingen kan je een 4mm bus extenden en je kan hem vast zetten met een schroefje binnen in.

Dus heb ik een extender ontworpen en 3D geprint:

Nu kan ik tenminste in 1 oogopslag zien welk kanaal ik moet hebben en waar de + en - zitten.

Nadeel is dat deze extender nu juist een stuk uitsteekt, maar de toekomst moet uitwijzen of dit bruikbaar is.

Op maandag 17 februari 2025 11:54:14 schreef Lexy:
,...maar wat ik echt een hele slechte design beslissing vind is dat de uitgangen iest naar achter zijn geplaats EN slecht gecodeerd zijn, Je kan bijna niet zien wat de + en - zijn en omdat de tekst achter de 'riggel' verdwijnt, is het ook lastig te zien welk kanaal bij de uitgangen hoort:

Heel netjes gemaakt hoor. :)

Op zondag 16 februari 2025 21:30:55 schreef nonius:
Eén van de handigste dingen die ik ooit gemaakt heb is een simpel piepertje dat zeer luid piept en oplicht wanneer er spanning op een wandcontactdoos staat. Verdraaid handig als je twee verdiepingen lager in de meterkast aan het zoeken bent welke groep/zekeringautomaat je moet uitschakelen, zonder dat je een 2e persoon nodig hebt.

Is een oud 13-in-een-dozijn adaptertje ('gekraakt' in de bankschroef, om hem open te krijgen), voorzien van een DC-buzzertje en een wit LEDje. De buzzer zit aan de binnenkant van de behuizing vastgeplakt, met een klein gaatje in de behuizing voor het geluid. Daarna het hele zaakje weer dichtgelijmd met Bisonkit. De enige uitdaging was om een zo klein mogelijke adapter te vinden, die zo min mogelijk plek in de gereedschapskoffer inneemt.

Het gemak, heen-en-weer trappenlopen en roepen dat dit onnozele ding me bespaard heeft is moeilijk te beschrijven....

[bijlage]

Nonius jouw handige tooltje heeft wel wat weg van het kastje wat hier gebruikt wordt alleen hier heeft ie een iets andere functie.

Hier wordt ie gebruikt als verklikker als de strijkbout aan staat het is namelijk al meerdere keren voorgekomen dat ik even terug naar huis moest rijden om te controleren omdat de vrouw dacht dat ie nog aan stond. 8)7

Het kastje geeft om de 3 min een whistle (korte fluit) om aan te geven dat de strijkbout nog aan staat.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/verklikker%20strijkbout%201.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/verklikker%20strijkbout%202.jpg

Nu wordt ik nieuwsgierig.
1. Ik zie twee zoemers in het ding.
2. hoe weet het ding dat de strijkbout prik heeft?

Op maandag 17 februari 2025 22:11:45 schreef Sine:
Nu wordt ik nieuwsgierig.
1. Ik zie twee zoemers in het ding.
2. hoe weet het ding dat de strijkbout prik heeft?

ik vermoed een strijkplank met stekkerblokje eronder, 1 wcd voor de bout en 1 voor de "strijkbout aan " pieper. de stekker word dan altijd uit het wcd gehaald..

[Henri62] Zit die led direct (via een X2 C + R) aan het net? Dat is wel riskant want de plastic behuizing van een led isoleert niet voldoende en voldoet niet aan de doorslag eisen! (Werd vroeger afgekeurd door de Kema)

Nee, is een trafovoedinkje. Secundair zit een gelijkrichtbrug, elco, de buzzer en een LED met voorschakelweerstand.

Los daarvan denk ik trouwens zelf dat ik wel op de isolatie van een LED zou durven vertrouwen hier, ook al is het mogelijk niet 100% volgende de veiligheidseisen.

Hier wordt ie gebruikt als verklikker als de strijkbout aan staat

Lumineus idee, DaanDC! Elektuur heeft vroeger ook wel eens een schakeling gepubliceerd die automatisch de soldeerbout uitzet als hij langer dan een bepaalde tijd aanstaat, mogelijk zou zoiets (met aanpassing) ook geschikt zijn.

Eigenlijk is dat idee (piepertje in de strijkbout) zo goed en eenvoudig dat ik er verbaasd over ben dat het niet standaard aanwezig is in een moderne strijkbout..... Al patent op aangevraagd?

@Sine klopt er zat eerst een zoemer in daar werdt de vrouw knetter van. >:)

Dus maar een schattig buzzertje geplaatst met een wat vriendelijker geluid.

@Testman slaat de spijker op zijn kop er zit een stekkerdoosje onder de strijkplank omdat deze verder weg staat van de wandcontactdoos.

Hierin zit het kastje dat heeft me vast al wat ritjes bespaard. :)

Tja daar zeg je me wat @nonius een fabriekkant zou dit zeker kunnen doen maar wij hier(C.O) weten ook wat hun denken op alles wordt bespaard dus zeker op zoiets.

Zojuist de nieuwste gereedschapskoffer voltooid. Het werd tijd dat sommige zaken een wat permanenter en beschermder plekje gingen krijgen dan de oude, lege emmer latex muurverf....

(NB: niet lachen om het blauwe Elix leidingzoekertje van 0.50 euro uit de restantenbak van de Brico: de beste leidingzoeker die ik ooit in handen heb gehad. Ik verdedig hem met m'n leven!)

Gedistingeerd en stijlvol, voor de moderne electronicus, een man van de wereld.... :p

Heel stijlvol, nu alleen nog het bijpassende kostuum dragen >:)

https://www.programwitherik.com/content/images/2015/09/fringeobservors.jpeg

@nonius: De tranen schoten mij bijna in de ogen... :'(
Ik bezit exact dezelfde Samsonite (ca. 50 jaar oud, nieuw aangekocht ergens halverwege de jaren '70).
Mijne ziet er slechter uit sinds de overstroming in de straat in juni 2022...

@McAwesome: Op een bepaald moment in mijn carrière had ik beide... :)

Turbokeu, dat is een verdraaid solide koffertje, goede kwaliteit. M'n eigen Samsonite (aangeschaft in '92) is duidelijk van veel mindere kwaliteit en ook een stuk minder mooi qua model (kwestie van persoonlijke smaak). Sterker nog, deze koffer bevalt me beter dan m'n echte Paratkoffer. Zag trouwens dat deze Samsonites in BE geproduceerd werden. Kan kloppen, want hij is ook daar in een kringloopwinkel aangeschaft.

McAwesome, erg stijlvol, maar de koffertjes die ze op de foto dragen hebben nauwelijks genoeg plek voor m'n boterhammetjes, laat staan de rest! :)

Ik ben verbaasd dat Samsonite hetzelfde model zolang in hun gamma had...
(Of jouw 2e hands exemplaar had ook al een respectabele leeftijd)
Minder mooi? Indertijd waren dergelijke koffers allemaal nogal vierkant (ik had ook een paar gelijkaardige (en goedkopere) Delseys van die periode die het echter niet overleefd hebben).
Ik gebruik nog actueel een recentere (eind jaren '90) Delsey koffer als gereedschapskoffer die veel moderner/afgeronder is.
De kwaliteit van deze is vergelijkbaar met de Samsonite (prijsgewijs weet ik niets, was een erfenis van een ex-werkgever).

Mijne Samsonite heeft veel meegemaakt, een paar keer (fiets en later motorfiets) al rijdend de koffer verloren vanop het bagagerek, één keer erover gereden met mijn wagen, enkel de sloten heb ik ooit moeten laten vervangen.
Mijn exemplaar ziet er in elk geval niet zo 'fris' meer uit... ;)

Samsonite in Oudenaarde, was ooit een klant van een oude werkgever (Bull).
Ben daar indertijd verschillende maal geweest voor een IT-interventie.

Ik heb ook precies dezelfde koffer gehad, of nog ergens staan.

Op maandag 17 februari 2025 11:54:14 schreef Lexy:
Ik heb een GPP-4323 Power supply, wat mij betreft een prima ding is, low noise, 4 bruikbare channels. Echter, hij heeft wat nadelen, zoals de UI is niet top, maar wat ik echt een hele slechte design beslissing vind is dat de uitgangen iest naar achter zijn geplaats EN slecht gecodeerd zijn, Je kan bijna niet zien wat de + en - zijn en omdat de tekst achter de 'riggel' verdwijnt, is het ook lastig te zien welk kanaal bij de uitgangen hoort:

Wat ik nog veel erger vind is de achterlijke kanaalcodering... welke halve gare denkt er nu aan om 4-1-2-3 als codering aan te houden in plaats van 1-2-3-4. Het heeft me op m'n werk (waar ik zo'n voeding gebruik) in het begin meerdere keren bijna instrumenten naar de andere kant geholpen. Kanaal 1 en 4 kunnen slechts 5 Volt leveren, maar 2 en 3 tot 33 Volt.

5 Volt lampjes vinden 28 Volt niet leuk...

Mijn oude lasermodule had er geen zin meer in. Maximaal nog net een krasje op zwart papier.

Nu ja, na toch wel +5 jaar is dat normaal denk ik.
Dus een nieuwe besteld op 11/3 en 20/3 was hij er.
Een Neje 40640 12 (optische) watt.

Natuurlijk geen enkel bevestigingsgat, dat was te duur.
Ze verkopen er een module voor, maar da's voor een bepaald(e) merk(en) van 3d printer of xy tafel.

Ik heb hier nog hopen alu plaatjes en profiel liggen, dus maken we zelf wat.
De laser past er zuigend in, en met een draadstangetje met vleugelmoer zit hij rotsvast.
En kan dan ook nog wat in de hoogte geregeld worden.

Het bijgeleverde printje heeft verschillende connectoren, maar ook weer geen bevestigingsgaten, te duur.
Op een stukje plastiek plaat met een plastiek beugeltje vastgezet.

Eerste test op een stukje "hardboard". Of heet dit anders, wij noemen het bij zijn merknaam: Unalit.
Het zelfde spul dat als achterkant dient voor keukenkastje, goedkope fotokaders...

Ook nog wat testjes op zwart fotopapier 300gr.

Ik kan weer verder met heerlijke dampen te verspreiden in mijn knutselhoekje.

Groetjes,
eSe

Een omgebouwde wasknijper om makkelijk CR cellen te meten, maar kan ook als Kelvin klem gebruikt worden voor vierdraadsmetingen.

Crijper:

Op maandag 17 februari 2025 21:39:01 schreef daandc:
[...]

Het kastje geeft om de 3 min een whistle (korte fluit) om aan te geven dat de strijkbout nog aan staat.

Toen ik nog student was, vergat ik altijd mijn soldeerbout uit te zetten. Tijdklok met losse pennetjes gepakt en ze zo gepositioneerd dat de tijdklok om de 4 uur uitschakelde (en nooit aanschakelde behalve handmatig met schakelaartje aan de zijkant van de tijdklok). Bijna te simpel om hier te melden, maar het werkte uitstekend...

Tegenwoordig heb ik dat probleem niet meer: mijn werkbank is een opslaghok en daar is geen 5 centimeter van vrij, dus solderen doe ik op de koffietafel. Als ik daar een soldeerbout 4 uur lang op aan laat staan, gaat er een ander ding piepen...

Ja R-P daar ben je een techneut voor een oplossing bedenken zodat je geen stomme stunts meer maakt. :)

het werkt, dus kan het hier ook eens posten.

met de hele heisa over zonnepanelen en stroom injectie, was ik ook al aan het denken gegaan.
mijn vaste airco's kan ik via de app remote aan en uit zetten, maar andere dingen helaas niet.

mijn 1100W waterboiler heeft een ESP8266 waarin een timer zit (4uur per dag opwarmen) EN als er meer dan 700W injectie is (instelbaar) warmt die ook met de overtollige stroom.
de keukenboiler (2200W) wordt ook zo aangepakt, maar wel met dynamisch vermogen (nog in ontwikkeling).

ik heb ook citroen planten staan en als die overwinteren mogen die niet in de vrieskou staan, en daar komt mijn mobile airco aan te pas.
alleen is die enkel te bedienen op zijn drukknoppen of met de IR remote.

prototype 1: een arduino nano met IR ontvanger om de codes van de afstandsbediening in te lezen.

hier komen dan dergelijke codes uit:

************ 20°C, auto fan AAN zetten ************
Protocol=PulseDistance Raw-Data=0x5F 104 bits LSB first
uint32_t tRawData[]={0xE067C3, 0x8000A0, 0x5003000, 0x5F};
IrSender.sendPulseDistanceWidthFromArray(38, 8850, 4450, 500, 1700, 500, 600, &tRawData[0], 104, PROTOCOL_IS_LSB_FIRST, 0, 0);

************ UITSCHAKELEN ************
Protocol=PulseDistance Raw-Data=0x2F 104 bits LSB first
uint32_t tRawData[]={0xE067C3, 0x8000A0, 0x5000000, 0x2F};
IrSender.sendPulseDistanceWidthFromArray(38, 8900, 4450, 500, 1700, 500, 600, &tRawData[0], 104, PROTOCOL_IS_LSB_FIRST, 0, 0);

************ 20°C, auto fan 1H timer aan ************
Protocol=PulseDistance Raw-Data=0xC8 104 bits LSB first
uint32_t tRawData[]={0xE067C3, 0x8000A1, 0xD009000, 0xC8};
IrSender.sendPulseDistanceWidthFromArray(38, 8900, 4450, 500, 1700, 500, 600, &tRawData[0], 104, PROTOCOL_IS_LSB_FIRST, 0, 0>);

dit in een nano met ethernetshield gestopt en kan de airco bedienen via een webbrowser. alleen die lan kabel is er teveel aan en is niet stabiel (ENC28J60 rommel valt na enige uren uit omdat de librarie een fout bevat).

dit alles ging redelijk vlot, maar ik wou het in een ESP bebben omdat die al wifi heeft. en daar wou het niet werken. Dat bleek dan die uint32 te zijn uit bovenstaande code die een uint64 zou moeten zijn. (https://www.circuitsonline.net/forum/view/168582)
uiteindelijk zijn de codes ook iets anders als je een IR ontvanger op een ESP zet. en dat heb ik ook gedaan. ESP8266 met ontvanger en zender in één.

de code die ik kreeg was dan zoals deze

uint64_t tRawData[]={0x8000A000E05FC3, 0x2705000000};         OFF
IrSender.sendPulseDistanceWidthFromArray(38, 9100, 4400, 600, 1650, 600, 500, &tRawData[0], 104, PROTOCOL_IS_LSB_FIRST, 0, 0);

bij de rawData hebben ze variabele 2 en 1 samen geplakt, en 4 met 3 samen. de airco werkt ook nu op ESP.

en dan zag ik natuurlijk de afstandsbediening van de pellet kachel liggen. die kan nu ook aan en uit via ESP :-)
dus even de aan/uit codes ingelezen en tada, ook die kan ik webbased aan en uitschakelen.

daar was de code VEEEEEEEEEL moeilijker, want die zend ook telkens zijn klok naar de kachel en bijhorende programmaties (auto start 1 en 2, auto off 1 en 2, welke temperatuur, welke fans, wel uur het is...)

Protocol=PulseDistance Raw-Data=0xA0 72 bits LSB first
uint64_t tRawData[]={0x8C3015A1161930CB, 0xA0};
IrSender.sendPulseDistanceWidthFromArray(38, 9000, 4450, 550, 1700, 550, 600, &tRawData[0], 72, PROTOCOL_IS_LSB_FIRST, 0, 0);

ik heb al een deel gedecodeerd. ook al zegt de ESP dat het LSB is, ik heb gevonden dat het MSB is.
30CB op het einde is de temperatuur (19°C)
het begin 8C3 is de klok.
als je de bits omdraait krijg je C31. C = 12, 31 = decimaal 49. het was ook 12:49 op dat moment.
de codes in het midden nog niet ontcijfert

Even een simpele knutsel, een meter die de actuele solar opwek aangeeft (ik heb een theoretische 1600Wp liggen, dus dat schaaltje past prima)

Een oude voltmeter (oude schaal 1V en 60V) en een wattmeter van hetzelfde type, beide met ietwat gehavende behuizing (bakeliet kan niet tegen stuiteren)
Dus maak van twee eentje ... een voltmeter met een schaal in watts.

Op het moment van de foto bijna 900W, zo af en toe verdwijnen hier de wolken voor de zon ;)

Dat maakt het heel eenvoudig om daar (vrij letterlijk) een ESP aan te knopen die zijn data ophaalt uit de huisautomatisering.
Er zit een RC netwerkje achter om de PWM wat af te vlakken en meteen de volle schaal uitslag in te stellen.

De software stelt ook al niets voor, ESPhome ziet het als een lamp. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je de gamma correctie op '1' zet, de default is namelijk niet lineair.

output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO18
    id: GPIO_18
    frequency: 19531Hz
# 12bit

light:
  - platform: monochromatic
    output: GPIO_18
    name: "Meter"
    gamma_correct: 1
    default_transition_length: 1.5s

Op donderdag 27 februari 2025 18:59:49 schreef McAwesome:
Heel stijlvol, nu alleen nog het bijpassende kostuum dragen >:)

[afbeelding]

Die zien er uit als de Britse geheime dienst ;)