Oude armseinen werken met een negatieve puls om de arm (o)op en (n)neer te sturen. De nieuwe werken met en positieve puls. die negatieve puls komt van de armsein print. nu moet dat dus omgedraaid worden. dit heb ik gedaan met 2 relais, door het bestaande schema om te bouwen. de armseinprint werkt met een gestabiliseerde voeding van 12V en de armsein wordt aangestuurd door een trix trafo met 14V wisselspanning. met de bruine en gele draad de blauwe draden moeten nu dus een + puls krijgen om de sein te schakelen.
Nog wat info geel zit op de witte aansluiting van de trafo en ook de NO aansluiting, bruin zit op de zwarte aansluiting van de trafo.
Nu wil ik eigenlijk de sein gaan besturen met de darlington schakeling
omdat de relais veel geluid maken. iemand een idee om dat te realiseren ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kunt ook gewoon de draden aan de brug gelijkrichter omdraaien. Plus en min is een relatief iets, de referentie bepaald of het positief tov de referentie is. Voorbeeld: Als je de plus van de gelijkrichter aan de "systeem" gnd referentie knoopt dan is de min uitgang van de gelijkrichter negatief tov gnd. Als je de min aan gnd knoopt is de plus positief tov gnd.(dit geldt bij een "zwevende" trafo uitgang zoals in jouw plaatje)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Welke armseinen gebruik je. Zo ver ik weet worden armseinen bediend ofwel met een servo ofwel op dezelfde wijze als wissels met 2 spoelen en dan maakt de polariteit niks uit alleen welke aansluitingen je gebruikt. Heb je een link naar de handleiding van het sein?
Zijn de spoelen geschikt om constant stroom te voeren? De meeste spoelen in modelspoor zijn daarvoor niet geschikt. Ze hebben een eindafschakeling maar het is niet zonder risico daarop te vertrouwen.
Als het kan ombouwen naar servo is altijd mooier. Je hebt dan ook geen abrupte beweging meer.
is een viessmann digitaal armsein 4470 is ook analoog te gebruiken en werk dus zoals ik gemaakt heb met de relais in combinatie met de ARM print. Ik gebruik de voeding van de complete analoge aansturing van de baan voor de arm print die is goed gestabiliseerd en geeft 12v DC
De trix travo geeft 14v wissel AC die ik gebruik van het sein. Het sein werk niet met spoelen als een wissel maar heel mooi met gesynchroniseerde schokbeweging in de eindstanden. Ik zou het sein graag elektronisch aansluiten zonder relais geklik.
MGP
LDmicro user.
Je kunt een opto relais gebruiken om die AC te schakelen, dan is ook de input gescheiden van de output.
Maar ik weet niet hoeveel stroom zo'n wisselarm gebruikt..
https://www.hackster.io/leonar/an-opto-coupled-solid-state-relay-with-…
[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Oude armseinen werken met een negatieve puls om de arm (o)op en (n)neer te sturen. De nieuwe werken met en positieve puls. die negatieve puls komt van de armsein print.
Bedoel je met negatieve puls dat de lijn normaal hoog is, bv 12V en dan omlaag gaat naar 0V. Of bedoel je echt een negatieve puls, dus de lijn is 0V en gaat dan naar bv -12V?
Een miniatuur Omron G6K relais hoor je absoluut niet klikken ...
https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/sub-miniatuurrelais_2_x_um…
Wat oxo zegt, neem relais die je niet hoort.
Verder snap ik niet wat die ARM print doet. Bij Viessmann kan ik die niet vinden.
Volgens de handleiding van de armseinen van Viessmann kun je ze ook aansturen met wisselspanning. Is dat niet eenvoudiger?
buckfast_beekeeper
Het had handiger geweest een link te plaatsen naar de handleiding.
Eigenlijk is dit een digitaal signaal met servo en ingebouwde decoder. Zowel DCC als Motorola (Märklin) wordt ondersteund. Het sein heeft ook de mogelijkheid met DC en AC geschakeld te worden. Afbeelding 5 is van toepassing voor een 4470 1-arm sein. In de afbeelding is het sein aangesloten op de 16V~ uitgang. De 0V is hier iets minder goed gekozen maar heeft waarschijnlijk als oorsprong dat het de gezamenlijke aansluiting is met 10V~. Beide zijn aanwezig in de transformator 5200.
Hoe kritisch is het sein voor 16V~ of 14V~. Ik vermoed dat beiden zullen werken. Ene aansluiting van de transformator naar bruin en 2 standen schakelaar en andere aansluiting naar geel. Van de 2 standen schakelaar sluit je dus bruin aan op het gemeenschappelijke contact en blauw/rood en blauw/groen op de andere contacten.
Meer is echt niet nodig. Wat je 'ARM' print is, is nog steeds niet duidelijk. Hopelijk is dit niet de decoder die je begint om te bouwen.
Hoe dat het digitale armsein aangesloten moet worden is bekend, echter de armprint krijgt zijn signaal van een SSS besturingsprint, die geeft om licht seinen te bedienen een blijvend negatief signaal af voor rood (stop) of een blijvend negatief signaal voor groen ( doorrijden). Deze signalen worden omgezet in de Armprint in een negatieve puls dus voor rood en groen is dan op en neer ( dit werkt alleen bij een armsein met spoelen ). Het digitale armsein heeft een positieve puls nodig een voor op en een voor neerwaarts.
Met de relais werkt het zoals bijgeleverde tekening. het zou mooi zijn om het met darlington te schakelen. of anders toch met geluidloze relais zoals aangegeven. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Het schema met de transistors uit je startpost zou toch moeten werken?
Volgens mij hoeven dat geen darlingtons te zijn. Als de ARM print voldoende stroom kan leveren om een sein direct aan te sturen, dan is een enkelvoudige powertransistor ook goed. Qua prijs zal het allemaal niet veel uitmaken.
powertransistor ? zie het schema nogmaals. het armsein wordt aangesloten met
(op 14V AC)een bruine draad =0, gele draad is fase, ( even handmatig contact)als blauw 1 even in contact is met de gele fase gaat sein neer (N), als blauw 2 even in contact is met de gele fase gaat sein op (O) zo schakelt de armsein.
Uit de armprint komt op N een - dc signaal voor neer en op O een- dc signaal voor op. Dus kijk niet naar de 12v+ dc op de emitter .
Er ontbreekt in deze schakeling nog iets denk ik. omdat je met 12V dc op de armprint zit en met 14V ac op de armsein.
Het gebruik van een BD682 ontgaat mij ook.
Een klein signaal transistor BC557, BC327,... moet hier toch volstaan, niet?
Als er uit de arm-pcb een 0-12V signaal komt ga je dit met het relais of transistor enkel inverteren en gebeurt er geen niveau aanpassing.
Wat ontbreekt er dan nog?
Misschien een pulldown aan de ingangen van de seinpalen?
Sorry ik ben geen elektronicus maar werktuigbouwkundige maar iets zegt mij
dat als er uit De armprint ( arm-pcb) een min puls komt van een gestabiliseerde voeding van 12 volt DC, en je wil schakelen tussen de gele draad ( is fase 14 volt AC van trix trafo ) en een van de blauwe draden er iets ontbreekt denk ik.
misschien heb ik in de passage: Uit de armprint komt op N een - dc signaal voor neer en op O een- dc signaal voor op. ik bedoel dus een MIN puls,
buckfast_beekeeper
Je legt de oplossing zelf uit.
Op donderdag 13 maart 2025 08:58:11 schreef scoljee:
het armsein wordt aangesloten met
(op 14V AC)een bruine draad =0, gele draad is fase, ( even handmatig contact)als blauw 1 even in contact is met de gele fase gaat sein neer (N), als blauw 2 even in contact is met de gele fase gaat sein op (O) zo schakelt de armsein.
Met 14V~ werkt het sein dus zoals het hoort. Nu is het gewoon zaak om dit mogelijk te maken zonder zelf de draden aan elkaar te koppelen. Met een relais met wisselcontact is dat eenvoudig te maken.
Een Omron G6K relais werd al eens aangehaald. Een G6K-2P DC12 kan perfect wat je wil. Opletten met de polariteit van de spoel. Zie tekening 3 op blz 6. Aan pen 1 komt +12V van je ARM-bordje. Op pen 8 de GND/Massa van je ARM-bordje. Pen 3 krijgt de gele draad. Pen 2 blauw 1 en pen 4 blauw 2. 9,1mA over de spoel mag geen probleem zijn voor het ARM-bordje.
Afhankelijk hoeveel je er nodig hebt moet je wat rondkijken. Conrad is 6,5€. Mouser 3,67€ zonder BTW 4,44€ incl. Reichelt 2€. Op de meeste plaatsen komt daar verzending bij.
Zonder volledige kijk op het geheel is het niet mogelijk te oordelen of het ARM-bordje nodig is of niet. Ik heb het gevoel dat dit een tussenschakel is die niet dwingend nodig is.
Ik heb de seinpaal nu met relais aangesloten en werkt prima, alleen relais
maken onder een tafel die als klankkast werk veel herrie, dus kwam ik op het idee elektronische te schakelen, en anders zoals aan aangegeven is door oxo
met de omron G6K relais die minder geluid zouden produceren?
buckfast_beekeeper
Ik heb Omron G6K met dual coil gebruikt voor een schakeling in mijn caravan. Deze schakelt ventilatoren aan en uit. De ventilatoren hoor je, het relais niet.