Goedemiddag,
Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Helaas kwam er tijdens het naaien rook uit de rechter bovenkant van de machine. Toen heeft de naaimachine het daarna nog even gedaan, maar stopte daarna ermee. Het lampje brand wel, echter als je het voetpedaal indrukt gebeurt er niks.
Nu heb ik de koolborstels bekeken en die zijn nog niet op. Dit lijkt me dus niet het probleem. Nu dacht ik dat de condensator wellicht kapot is gegaan. Ik heb een foto bijgevoegd, waarop het lijkt dat die ‘open’ is gebarsten aan de zijkant? Kan iemand dit bevestigen en anders aangeven hoe ik evt de condensator kan doormeten?
Of wellicht weet iemand wat het euvel anders kan zijn?
Ik hoor graag, alvast bedankt voor de hulp en suggesties!!
Groet,
Rutger
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's het ontstoringsfilter. De meesten ploffen vroeger of later wel een een keertje. (papiercondensators)
Waarde is niet kritisch, de afmetingen waarschijnlijk wel (omdat 't mechanisch wel moet passen)
Deze zit (zat
) 2x2000pF y condensator en een 0.06 + 0.02uF X condensator in...
Voorbeeld: 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lamellen van de motor zijn verbrand en ertussen zitten ze vol met koolstof welke kortsluiting veroorzaakt.
Moet proper opgekuist worden en nieuwe koolborstel erop, dan weer top.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (25%)]
Op zondag 16 maart 2025 13:41:11 schreef CrossFireX:
Lamellen van de motor zijn verbrand en ertussen zitten ze vol met koolstof welke kortsluiting veroorzaakt.
Moet proper opgekuist worden en nieuwe koolborstel erop, dan weer top.
Dus een sopje geven? 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zondag 16 maart 2025 13:09:27 schreef Kloost12:
Kan iemand dit bevestigen en anders aangeven hoe ik evt de condensator kan doormeten?
Vaak zitten er 4 of 5 draden aan zo'n ontstoor condensator. 1 is de aarde of de metalen behuizing zelf.
De ene kant is zijn de 2 ingangen, Fase/Nul en de andere kant de uitgang. Die zouden bijna 0 ohm in doorlaat moeten zijn anders is de boel onderbroken.
Zowiezo zou ik die vervangen als die gescheurd is.
Maar controleer eerst of de motor nog heel is anders is dat weggegooid geld.
De motor is te controleren of de twee aansluitdraden nog doorlaten.
De ene draad van de motor zit aan de koolborstel, de andere aan de veldwikkeling, links die zwarte draad zo te zien.
Verder is het advies van CrossFireX (al ben ik het er niet helemaal mee eens dat de lamellen verbrand zijn, gewoon flink aangekoekt).
Maar dat vergt wat meer handigheid want dan moet de motor helemaal uit elkaar, anker heel licht opschuren met fijn schuurpapier (400+ schat ik). En de spleetjes tussen de lamellen schoonmaken dat er geen koolstof meer tussen zit. Vroeger gebruikte ik daar een dun mesje voor.
Bij grotere motoren gebruikte ik vaak een blaadje van een baby-zaagje waar ik het pinnetje afsloopte.
Op zondag 16 maart 2025 14:34:27 schreef CrossFireX:
Ja een lekker warm sopje, kopje onder en even op de bibs slaan...

Als je die onstoorcondensator er even uit laat dan kan je testen of de motor verder goed werkt.
Verwacht ik wel.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Is het een machine met 1 motor?
Hier staat een "CNC" (mijn scheldwoord") machine (Pfaff 'expression 710' met meerdere stappenmotoren. Ik denk niet dat daar nog koolborstels in zitten....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De 284 is een machine uit de jaren 70 (ik heb er ook een) Heel degelijk gebouwde machines. Condenstor test je met een LCR meter en een lek-tester. Als je dat niet hebt is de enige optie vervangen. Ik zou ook naar de motor kijken. Vooral de spleten van de lamellen van de commutator. Je kunt de motor zonder condensator testen.
Als de ontstoring 3-draads is heeft hij niks te maken met deze fout.
Kan wel als hij 5 draads is en dan kan je de machine testen door hem eruit te laten.
Tja... en een multimeter hanteren is goud waard 
nonius
set SCE to AUX.
Condenstor test je met een LCR meter en een lek-tester
Na de condensator van OP bekeken te hebben denk ik dat de LCR-meter in de gereedschapskist kan blijven en dat visuele inspectie hier volstaat om het ding als 'defect' te beoordelen.... 
[EDIT: nee, nu ik de foto wat beter bekijk lijkt het er helemaal niet op dat de condensator gebarsten is, maar dat het gewoon het bevestigingsbeugeltje ervan is. Mogelijk is die condensator dus toch gewoon goed en is er wat anders aan de hand. Heel het onderstaande geschrevene is dus ineens een heel stuk minder relevant geworden....]
Da's het ontstoringsfilter. De meesten ploffen vroeger of later wel een een keertje. (papiercondensators) Waarde is niet kritisch, de afmetingen waarschijnlijk wel (omdat 't mechanisch wel moet passen)
Waarde van de condensators (xxx nF) is inderdaad niet zo kritisch, maar de spanning wel: vroeger werd 250V~ gebruikt en dat was voldoende. Tegenwoordig, met de hogere netspanning (230V i.p.v. 220V, plus de vaak hogere spanning door PV-panelen, tot 253V~ is toegestaan) is 250V~ niet meer voldoende en is een 275V~ exemplaar het minimum.
De ontstoorcondensator zorgt, zoals de naam al zegt, voor het ontstoren van de motor. Ook zonder dit filter werkt de naaimachine prima. Wel kan het mogelijk wat storing op radio, TV e.d. geven. Zelf kan ik prima met wat storing leven (ik luister geen radio en kijk geen TV). Het is aan u om te bepalen hoeveel belang u zelf aan storingsvrije ontvangst hecht.
Als u het makkelijk wil doen kunt u waarschijnlijk bij Pfaff of een naaimachinewinkel wel een originele vervanger kopen (waarschijnlijk niet goedkoop, maar wel gegarandeerd passend en werkend), of zelf op zoek gaan naar een vervanger (waarschijnlijk heel veel goedkoper, maar moet dan wel zelf uitzoeken of het gaat passen in de beschikbare ruimte).
Mogelijk dat door de defecte condensator ergens een zekering is gesprongen; eventjes controleren of dat het probleem is.
Ook het schoonmaken van de commutator (koolstof verwijderen tussen de koperlamellen, bijv. met tandenstoker en wasbenzine) is altijd verstandig, ook als het niet direct nodig is. En gelijk een druppeltje olie op de motorlagers, dat schiet er vaak ook nogal eens bij in.)
[EDIT2: bij flink inzoomen ziet die commutator er inderdaad behoorlijk vervuild uit! Schoonmaken dus. Ook een tandenborsteltje (bij voorkeur een oude....) kan goed helpen om het (geleidende) koolstof van tussen de lamellen te verwijderen.]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
nonius
set SCE to AUX.
, Fred. Terwijl ik mijn fout corrigeer en u gelijk geef, geeft u mij gelijk?
Weet het niet, is lastig te zien. Betere foto zou helpen, en anders moet OP zelf z'n gezonde verstand/inzicht gebruiken om te kijken of de condensator nog goed is. Het is vrij simpel te zien als er iets gebarsten of uitgelopen is.
Zo te zien een machine uit februari 1973 trouwens.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
na 52 jaar al kapot, rommel dat ze toen konden maken zeg
ander filtertje erin en weer gemaakt, die toestellen hebben amper onderdelen die stuk gaan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
Zou dat puur ouderdom of hebben ze gewoon een te lage werkspanning voor het huidige door PV installaties verkrachte net ? De mijne is nog goed maar de netspanning hier is gemiddeld tussen 230-233V.
Arco
Special Member
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de machine vast opgesteld staat en de stekker al decennia in het wcd zit, dan kan het na de stekker eens los te hebben gehad zijn dat deze andersom ingestoken word. de fase draait dan en de condensator in de filter welke lang geen spanning kreeg nekt dan snel. daarom gaan die dingen meestal bij vaste opstelling kapot. in andere gevallen is het gewoon een over de jaren gaar geworden papier condensator, komt iig vaker voor en doorgaans bij oude toestellen.
Super bedankt voor de vele reacties! De condensator lijkt wel echt gesprongen. Je ziet allemaal gruis erom heen (nr. 2 op de foto) en de onderkant (daar waar de 3 draden de condensator ingaan) (nummer 1 in foto), is ook open gesprongen, zoals ook beter te zien is op bijgevoegde foto.
De conclusie lijkt dus dat ik:
1. de condensator vervangen (hoeft niet de originele te zijn, mits deze maar past in de ruimte, degene die Arco doorstuurt, lijkt me top, kan ik wel passend maken.
2. de motor toch even demonteren en de lamellen goed schoonmaken met heel dun mesje en oude tandenborstel
3. nieuwe koolborstels plaatsen
Kan ik de condensator CL2-F16-12R bestellen, welke 1.6A representeert, of moet ik de CL2-F45-12R bestellen. Want ik zie volgens mij op de originele condensator 250V-4A (HPF) staan. Of maakt dat allemaal echt niet uit?
Ik heb deze site hiervoor gevonden:
https://www.digikey.be/nl/products/detail/dit/CL2-F16-12R/18681253
Dit is echter een belgisch bedrijf en verzendkosten zijn maar liefst 18 euro...
Heeft iemand nog tip, of ik dit in Nederland kan vinden en wellicht gelijk samen met de koolborstels?
Voor de koolborstels, deze site:
https://www.amazon.nl/vhbw-koolborstels-compatibel-Pfaff-naaimachine/d…
Hoor graag, zodat ik het kan bestellen en binnenkort de naaimachine weer werkend kan maken.
Dank jullie wel voor de hulp, waardeer ik enorm!
Groet,
Rutger
Arco
Special Member
Digikey is Amerikaans... 
Hier zijn de verzendkosten wat lager: https://www.eoo-bv.nl/netfilters/19657-netfilter-4-a.html
Als de oude 4A is zou ik de nieuwe ook zo nemen. (de spoelen en condensatoren zijn dan aangepast aan de hogere stroom)
fred101
Golden Member
Mijn 284 doet, als ik het goed onthouden heb, op de powermeter ergens tussen 135 en 150W.
Bij 230V is dat grofweg 650 mA. De aanloopstroom zal wel hoger zijn, dat heb ik niet gemeten.
Ik wilde het alleen weten ivm het kunnen aansluiten van een elektronische voet-pedaal-regelaar. Die was 150W en kwam van een machine die even veel stroom trok als de 284. Er zat 1 triac in dus ik vermoed dat de aanloopstroom niet echt hoger zal zijn. Het gaat tenslotte bij de jouwe eerst door die rheostat in je pedaal heen.
Als er geen choke inzit zoals hier is dat een ontstoringscondensator, zit er wel een choke in dan is het een netfilter.
1. de condensator vervangen (hoeft niet de originele te zijn, mits deze maar past in de ruimte, degene die Arco doorstuurt, lijkt me top, kan ik wel passend maken.
Bij niet frequent gebruik kun je overwegen de ontstoorcondensator achterwege te laten.
Als je toch moet gaan freubelen kun je deze ook zelf samenstellen met een X2 en twee Y2 condensatoren... kost geen $€£¥
2. de motor toch even demonteren en de lamellen goed schoonmaken met heel dun mesje en oude tandenborstel
Op basis van de fotos doe ik geen enkele uitspraak over de staat van de collector...
Als die in bedrijf niet abnormaal vonkt.... afblijven en eens schoonblazen.
3. nieuwe koolborstels plaatsen
Borstels langer dan 1/4 en zeker 1/3 gaan nog een eeuwigheid mee.
Zorgen voor propere houders en vlotte beweging... en bij controle borstels niet van houder wisselen en ook niet achterste-voor terugplaatsen
Ik zit toch met de ruimte en het ziet er toch naaruit dat het een condensator moet zijn, van dezelfde grootte, om het installeren makkelijk te maken. Ik wil het liefst toch wel weer een condensator plaatsen, om het origineel te houden etc.
Ik kwam deze condensator tegen, maar vraag me af of dit wel de juiste is? Kan iemand dat bevestigen?
https://elosal.de/Entstoerkondensator-BV18200-500-01uF2-x-2400pF
=(0,1µF+2 x 2400pF, max 4A)
Op de originele condensator staat namelijk:
0.06µF + 2x2000µFXY + 0.02uF (250V - 4A)
Heb de motor ook even doorgemeten en die laat wel door, dus dat lijkt goed. Ga dan eerst de condensator even vervangen en testen.
Wederom bedankt!