Het steekt allemaal niet zo nauw.
Mss ligt deze zaak bij je om de hoek...
https://www.gotron.be/ontstoorfilter-0-1-f-2c2500pf-6-3a.html
De motor draait ook zonder de condensator (als je eerder wil testen)
Roland11
Golden Member
Op zondag 16 maart 2025 17:33:09 schreef nonius:
[...]
Als u het makkelijk wil doen kunt u waarschijnlijk bij Pfaff of een naaimachinewinkel wel een originele vervanger kopen (waarschijnlijk niet goedkoop, maar wel gegarandeerd passend en werkend),...
Ik weet niet of dat wijs is, dan krijg je weliswaar een nieuwe condensator mee maar misschien eentje die al 50 jaar op de plank ligt... De vraag is of je dan niet beter af bent met een nieuwe van een ander type.
Dank, echter ligt die zaak helaas niet om de hoek, ik woon in Loenersloot (bij Utrecht).
Is degene die ik doorstuurde wel de juiste? https://elosal.de/Entstoerkondensator-BV18200-500-01uF2-x-2400pF
Qua afmetingen gaat die sowieso passen en kan het plastic omhulsel er nog netjes overheen namelijk.
Anders bestel ik gewoon die netfilter/condensator die @Arco doorstuurde en kijk even hoe ik dat passend ga maken. Vind een nieuwe condensator ook wel een prettige gedachte ipv een oude…
Ik heb overigens net de condensator ertussenuit gehaald en de motor draaide gelijk voluit. Het voetpedaal werkte niet dus heb wel echt die condensator nodig lijkt me om het toerental te regelen..
Heb grijs (1 van de 3) aangesloten op zwarte draad (1 van de 2; andere kant condensator)die naar veld wikkeling gaat. De witte draad (2 van de 3) aangesloten op de andere zwarte draad 2 van de 2: andere kant. Van de condensator).
De zwarte draad (3 van de 3), heb ik niet aangesloten ervan uitgaande dat dit de aarde was.
[Bericht gewijzigd door Kloost12 op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik weet niet of dat wijs is, dan krijg je weliswaar een nieuwe condensator mee maar misschien eentje die al 50 jaar op de plank ligt
Ik ga er van uit dat wanneer men een nieuwe vervanger bij Pfaff koopt dat men geen 50 jaar oud onderdeel krijgt.... anders moet men daar dringend zijn voorraadbeheer eens goed onderhanden nemen. Ik verwacht dus een redelijk nieuw exemplaar als vervanger te krijgen wanneer ik een 'origineel nieuw' exemplaar koop. Maar inderdaad, in dat geval in elk geval jezelf geen papiercondensator in handen laten drukken.
Ik heb overigens net de condensator ertussenuit gehaald en de motor draaide gelijk voluit. Het voetpedaal werkte niet dus heb wel echt die condensator nodig lijkt me om het toerental te regelen..
Zo werkt het helaas niet.... dat de motor op volle toeren draait zonder condensator is een teken dat er iets anders niet in orde is, waarschijnlijk het voetpedaal.
Ik zou het voetpedaal eventjes openschroeven en er hier een paar goede foto's van posten, mogelijk dat er hier mensen zijn die dan meteen kunnen zeggen in welke hoek u het moet zoeken.
https://electronics.stackexchange.com/questions/597550/old-sewing-mach…
Wss de netspanning rechtstreeks aan de motor gelegd....
De originele pfaff ontstoorcondensator lijkt me toch wel "custom made" te zijn
Het voetpedaal werkte altijd naar behoren, dus dat lijkt me eerlijk gezegd niet het issue. Ik heb iig een foto bijgevoegd.
Ik heb de zwarte draad helemaal niet aangesloten nu op de motor. Ik heb alleen grijs en wit direct op de motor aangesloten. Dat lijkt me dan het issue, waardoor het voetpedaal buiten werking wordt gesteld.
Ik neem aan dat ik dan de zwarte wel degelijk moet aansluiten en de witte niet?
Het gekke is ook dat beide zwarte draden volgens mij de veldwikkelaar ingaan (aan beide zijden dan). De groene kabel die vervolgens weer uit de veldwikkeling komt, gaat naar 1 van de koolborstels.
heb e.a. even snel uitgetekend, zoals het er dan volgens mij uit ziet.
Maar goed, sowieso wil ik de condensator vervangen voor de volledigheid, want ik wil niet dat wifi of tv storing geeft als ik de naaimachine gebruik.
Wit/grijs is netspanning rechtstreeks op de motor
Zwart/grijs is via pedaal naar de motor
Vraag me nog af waar het knooppunt van de twee Y condensatoren mee verbinden is... aan de lamellen van de stator?
Edit: ja... via die lip
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 18 maart 2025 15:59:25 schreef Kloost12:
Het voetpedaal werkte altijd naar behoren, dus dat lijkt me eerlijk gezegd niet het issue.
Het hele apparaat werkte voorheen naar behoren, dus dat zegt niks... 
Voetpedaal werkte uiteraard naar behoren, maar daar mag je niet zomaar 230V op zetten. Daar moet een kleine (150W naaimachine) motor ertussen.
Door de uitgefikte condensator had je tijdelijk een kortsluiting over de motor. Daardoor is de draadweerstand in het voetpedaal overbelast geraakt en doorgebrand.
Je hebt dus een nieuwe condensator en een nieuw voetpedaal nodig. Naaimachine doet het ook zonder condensator en misschien kan je de doorgebrande draadjes in het voetpedaal aan elkaar knopen. Solderen gaat niet want weerstandsdraad soldeert beroerd.
Schema is simpel.
Fase lichtnet --> voetpedaal (=variabele weerstand met twee aansluitingen) --> motor --> nul lichtnet
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb de zwarte draad helemaal niet aangesloten nu op de motor. Ik heb alleen grijs en wit direct op de motor aangesloten. Dat lijkt me dan het issue, waardoor het voetpedaal buiten werking wordt gesteld.
Geen idee welke zwarte draad u niet heeft aangesloten, want volgens mij mag de motor helemaal niet werken als de (door mij rood-omcirkelde) zwarte draad niet aangesloten zit. In elk geval, een foto zou weer kunnen helpen. Als de motor toch op volle toeren draait lijkt het me eerder dat u op de één of andere manier het voetpedaal buiten werking heeft gesteld. Gaat de motor gelijk op volle toeren draaien als u de 230V-stekker in het stopcontact steekt, ook als u het voetpedaal volstrekt niet bedient?
Als de motor op volle toeren draait (en de bedrading in de naaimachine zelf is met zekerheid goed) dan lijkt me dat er iets niet in orde is met het pedaal: kortsluiting in de aansluitkabel van het voetpedaal, of in de condensator (er zit ook een condensator in de voet).
Het is eenvoudig door te meten met een multimeter: trek de stekker uit het stopcontact (!), haal het pedaal los van de machine en meet de weerstand op de twee draden. Deze moet duidelijk variëren van heel hoog (praktisch oneindig?), tot een lage waarde (enkele ohms). Indien er geen duidelijke weerstandsvariatie is dan is er iets mis met het voetpedaal, de schakelaar erin, de condensator, of het snoer.
Door de uitgefikte condensator had je tijdelijk een kortsluiting over de motor. Daardoor is de draadweerstand in het voetpedaal overbelast geraakt en doorgebrand.
Als de weerstand doorgebrand zou zijn dan zou de motor niet op volle toeren mogen draaien; immers, weerstand is oneindig, dus er kan geen stroom lopen. En weerstandsdraad is inderdaad niet te solderen, maar door één winding te verwijderen en vervolgens de twee uiteinden met een krimpverbinding weer te verbinden, is het mogelijk een dergelijke weerstand te herstellen. Maar nogmaals, denk niet dat een doorgebrande weerstand het probleem is. Daarnaast is de werking van het voetpedaal eenvoudig te controleren (zie uitleg in vorige alinea), met een multimeter op het weerstandsbereik. (en de stekker uit het stopcontact).
Op dinsdag 18 maart 2025 17:12:37 schreef nonius:
Als de weerstand doorgebrand zou zijn dan zou de motor niet op volle toeren mogen draaien; immers, weerstand is oneindig, dus er kan geen stroom lopen..
Eens! En je geeft ook een mooie toelichting hoe je het voetpedaal kunt doormeten
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het zit idd geschakeld zoals de tekening van Nonius. Ik heb het toevallig van de week zitten uittekenen voor de 1214 maar het zit gelijk bij de 284. Dit omdat ik zeker wilde zijn dat ik 2 pedalen parallel kan aansluiten. (een electronic van Singer en de originele 1214)
Dank voor alle input! @nonius, ik had inderdaad die zwarte draad, die jij rood omcirkeld hebt niet aangesloten, waardoor de motor voluit aanging, toen ik de stekker in het stopcontact deed.
Heb nu de zwarte draad wel aangesloten en de witte niet.
Resultaat, de naaimachine werkt weer naar behoren, super!
Ik zal binnenkort wel is kijken of e.a. ruis veroorzaakt in huis. Zo ja, bestel ik de condensator die door @arco, geadviseerd werd en ga die dan wel passend maken.
Voor nu is het euvel in ieder geval opgelost.
Heel fijn en super bedankt voor het harde meedenken van iedereen!! Hier ben ik heel blij mee
De naaimachine die nog van mijn moeder is geweest, kan hopelijk nu weer jaren mee...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Old Paffs never die
De mijne zijn uit 72 en 78, ik heb ook nog een industriële die waarschijnlijk uit de 60's stamt.