Op dinsdag 18 maart 2025 15:58:09 schreef Jeroen:
[...]
Ik vraag het zodat ik er iets van kan leren ;): Elektuur geeft in het artikel aan dat het per se een BF256A moet zijn. Vandaar dat ik dacht dat de BF256B's die ik nog heb liggen niet gingen werken. Als ik de

Klopt dat of komt het niet zo precies? (en zo ja, waarom wil Elektuur dan per se een BF256A?)

Jes, de IDSS is hier het belangrijkst, en wellicht de VGS al is die erg breed. De J112 overlapt met beide eigenschappen.
Nu kun je ook wel naar een heel andere tor toe, maar dan moet je wat met de weerstanden rond het ding spelen zodat die AGC zich blijft gedragen. Het is heel makkelijk om daar ook een oscillator van te maken.

Ha Sine,

Ik heb toch nog even gekeken of mijn gedachte correct was, en inderdaad de de volgorde van de A en B zijn verschillend.
Maar ze passen beiden in het boorprofiel op de print, de opmerking van Elektuur (ontwerper) heeft hier dus betrekking op.

Verder kan op die positie elke verkrijgbare J-FET die je als stroom gestuurde weerstand gebruikt maar let op de aansluitingen.

Groet,
Henk.

Hi,

Wat overpeinzingen betreffende de BF256a stabiliteit regeling rond IC1.

De BF256a regelt het instelpunt van de Wienbrug door de versterking van IC1 over een klein bereik te regelen, dat is in deze schakeling Asymmetrisch.
De versterking kan niet hoger worden dan 3,37, maar wel veel lager als de BF256a dicht gestuurd wordt bij een te hoge uitgang spanning van IC1,
b.v. bij het omschakelen van de testfrequenties.
Bij bijna alle goede regelingen met een jFet voor ene Wienbrug, staat er over de JFet zelf ook een weerstand zodat de regeling meer Symmetrisch wordt.
Dat Asymmetrische gedrag maakt de loop compensatie moeilijker, maar misschien valt het mee. ?

Voor een Wienbrug moet de versterking ietsje meer dan 3x zijn, bij deze schakeling is de maximale versterking door R10/R9+1 bepaald, wat neer komt op 3,37x.

De versterking van ietsje meer dan 3x komt omdat de twee RC tijden bij elkaar opgeteld deze verzwakking veroorzaken, dit is C1 en C4 met de bijbehorende condensatoren aan S1a en S1b.
Voor het netjes laten genereren van een Wienbrug wil je dus dat de verzwakking net gecompenseerd wordt, en de rondgaande versterking precies 1x wordt om de opwekking van de Sinus constand te houden.

De RDS van T1 en dat is een BF256a zorgt er voor dat de totale waarde van R9 + de RDS precies voldoende is als het geheel in balans is.

Hoe groter de negatieve spanning op de Gate van de BF256a wordt, hoe hoger ook de RDS van de BF256a, hierdoor neemt de versterking af en krijg je uiteindelijk de balans toestand die je wilt.
D1, die aan de uitgang van IC1 bevestigt zit, is een enkel fase gelijkrichter en dit samen met de loop compensatie condensatoren C5 t/m C8.

R12 en R13 lijken een beetje vreemd, maar dit is een bekende truc om de vervorming door het regelgedrag van de BF256a laag te houden.
Later als ik de print heb, zal ik kijken of het zinnig is om een weerstand over de Source en de Drain te zetten van de BF256a en dan R9 aan de hand daarvan aan te passen,
dit dus om te zien of dit zinnig is voor deze schakeling.
Ik denk dat dit voor dit meettoestelletje echter niet nodig is, daar het is ontworpen voor componenten onderzoek en niet een THD van minder dan 0.01% en zeer snelle regel eigenschapen. :+

Het is in ieder geval wel handig/voordelig dat je C1 en C4 zo goed mogelijk gelijk selecteert, dat maakt het de loopcontrole met de BF256a een stuk makkelijker.
Dit kan je tegenwoordig met bijna iedere universeel meter doen, dus 2x 21,53nF is goed, 2x 22,4nF, enz en liefst de zelfde condensatoren typen, liest film type.
Dus niet 1x een Cer. en 1x een film voor C1 en C4.

Ik hoop dat dit een beetje helpt, anders hoor ik het wel.

Groet,
Bram

Het is sowieso al te luxe ;)

Andere testers gebruiken de netspanning of zoals Fred al aangaf een driehoek, die laatste is veel makkelijker te maken met een paar opampjes.

Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision
- Telectron
- pax

Is het voordeel van een sinusoïde spanning niet dat condensators op het scherm netjes een cirkel of ellips vormen? Geen idee welke vorm ze zouden krijgen wanneer men een driehoekspanning gebruikt.

Het nadeel van het gebruik van de netspanning als X-signaal is dat de netspanning verre van een zuivere sinus is. Bij condensators zie je dan allerlei artefacten. Voor mij verder niet storend trouwens.

Hi Sine,

Ik ken de problemen en andere architectuur van dit soort testers.
Waarom ik er hier aandacht aan geef is omdat dit ook een leuk leerproject is, dit zowel in gebruik, maar ook om de opbouw te doorgronden.

Dus hoe maak je een Wienbrug schakeling en hoe kan je de uitgang spanning stabiliseren, hier dus nu eens geen lampje. :-)
en wat zijn de voor en de nadelen van de JFet.

Nadeel van een lampje is de verkrijgbaarheid van het goed bruikbare type, lastig is bij het lampje de stabilisatie tijd, bij zeg 10Hz dat kan seconde lang zijn voor de uitgang in rust is.
Voordeel, het is vrij simpel de uitgang spanning in te stellen, goed uitgekozen type lampje resulteerd makkelijk in een vervorming waarde van kleiner dan 0.01%, maar dat is hier niet zo van belang.

Algemeen

Uitleg L165V OpAmp schakeling.
Dan hebben we nog de power OpAmp en dat is de L165V, welke "end of live" is, dus lastig te verkrijgen, maar Blackdog en een Haarlemse winkel hebben hem nog beschikbaar.
Als je naar de schakeling kijkt, zie je R20 van 1k tussen de twee ingangen zitten, beetje vreemd he...
Deze weerstand zorgt er voor dat er minimaal altijd een bepaalde hoeveelheid versterking staat ingesteld, onafhankelijk van de schakelaar S2 die de uitgang spanning instelt.
Door deze weerstand blijft de L165V stabiel bij iedere ingestelde spanningskeuze van schakelaar S2.

Waarschijnlijk kan de waarde wel wat hoger worden, maar heeft denk ik ook geen echt voordeel in deze toepassing, maar zal het toch nog even wat verder uitleggen voor het inzicht.
De waarde van R20, 1K, komt uit de datasheet en dat is gedaan denk ik, om bij motorsturing of luidspreker gebruik het altijd stabiel te houden als de versterking lager is dan 10x.
Door R20 te plaatsen is de versterking van de L165V altijd minimaal R21 + ingestelde waarde van P1 en dat delen door de waarde van R20 in deze Elektuur schakeling.

Maar dit is hier niet helemaal optimaal, door de extra gain wordt de vervorming hoger van de L165V, maar eigenlijk ook weer niet zo van belang. :-)
En de rede is deze, de L165V ziet in de hier gebruikte schakeling helemaal geen moeilijke belasting, de laagste waarde is R22 van 100Ω
Wat voor reactantie je op de DUT aansluiting ook zou hangen, daar heeft de L165V totaal geen last van door de hoge reële waarde van R22.
Voor de andere bereiken van S3, wordt de serie weerstand alleen maar nog gunstiger voor de L165V.

Door de hier toegepaste schakeling opbouw heeft de L165V ook geen Zobel netwerkje aan de uitgang nodig, dit omdat er dus minimaal 100Ω in serie met de uitgang staat
en dus ook geen irreële belasting van betekenis ziet.

Verschilversterker IC3
Het laatste stukje is de dual OpAmp TL082 of TL072, deze buffert het signaal van de DUT en met IC3b wordt dit signaal vergeleken met het signaal direct uit de L165V.
Door de hoogte van 10KHz meetfrequentie kan een kleine extra fase verschuiving optreden, dit doordat IC3b niet helemaal een tijd gecorrigeerd signaal krijgt aangeboden
aan de linker zijde van R28 en R29.
De -ingang van IC3b krijgt een klein beetje trager het signaal binnen van de DUT, dit omdat IC3a voor een beetje vertraging zorgt.
Dit zou bij het meten met 10KHz signaal en een weerstand een niet helemaal strakke lijn geven op de scoop kunnen geven.
Ik heb geen idee hoe dit in de praktijk uitpakt voor deze schakeling, een oplossing zou simpel zijn, een kleine condensator over R28 ter compensatie bij 10KHz.
Dit alles alleen om uit te leggen, als je wat dieper in de schakeling zou duiken.

Type Scoop.
Een Analoge scoop bij lage frequenties is eigenlijk altijd goed.
Ik heb twee USB Scoopjes De OWON VDS1022 en de Picoscoop-3224, deze beide scoops doen het beter dan mijn twee Hameg/R&S scoops en
de twee moderne breedband Siglent modellen die ik hier heb staan in de XY modus.
Dus schrijf de digitale scoops niet direct af voor XY in de lagere frequenties, het hangt er een beetje vanaf hoe de opbouw van de software is in de digitale scoop.
Als het niet echt nodig is, gebruik dan 10 en 100Hz niet en begin met de 1KHz stand.

Mooi, nu wachten op het printje, zodat ik nog wat kan laten zien als nodig. :-)

Groet,
Bram

Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision
- Telectron
- pax
- keebrev

Op woensdag 19 maart 2025 15:12:49 schreef keebrev:
Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision
- Telectron
- pax
- keebrev

Indien de TS bereid is een PCB naar Noorwegen op te sturen, wil ik mij graag op de lijst laten plaatsen:

-ronw

Voor de 100nF condensatoren die over de ic’s zitten, schrijven ze voor om het type Sibatit te nemen. Waarom kan dit ook niet gewoon een MKT zijn?

Ha Ricotjuh,

Sibatit is een keramische condensator ontwikkeld door Siemens niets bijzonders...

Groet,
Henk.

Oké, maar ik dacht dat MKS, MKT op deze posities ook prima bruikbaar waren..

Ik sluit mij aan, lijstje aangevuld, ook met ronw..

Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision
- Telectron
- pax
- keebrev
- ronw ( eventueel)
- revado

Ha Ricotjuh,

Dat zijn PET4 condensatoren prima voor koppel ontkoppel toepassingen...
Beter dan Sibatit worden die nog gemaakt de blauwe uitvoering??

Groet,
Henk.

Heeft er al iemand een idee voor in welke kast dat allemaal precies en mooi past?

In de lijst staat een "kastje, bijv. Telet LC640", maar dat kan ik nergens vinden.

Op donderdag 20 maart 2025 17:27:23 schreef electron920:
Ha Ricotjuh,

Dat zijn PET4 condensatoren prima voor koppel ontkoppel toepassingen...
Beter dan Sibatit worden die nog gemaakt de blauwe uitvoering??

Groet,
Henk.

Ik was eigenlijk van plan deze toe te passen

Op donderdag 20 maart 2025 17:35:18 schreef Ricotjuh:
[...]

Ik was eigenlijk van plan deze toe te passen

[bijlage]

Die passen niet op de print. Overigens gebruik ik never nooit filmcondensators om vlakbij een IC de voedingspanning te ontkoppelen maar altijd een keramisch type. Die blauwe multilayers zijn een prima keuze.

Ha RAAF12,

Waarom geen film condensator?
En wel multilayer keramisch!

Groet,
Henk.

Filmcondensators zijn nooit bedoeld voor ontkoppeling ze hebben teveel zelfinductie.

Op donderdag 20 maart 2025 17:44:00 schreef RAAF12:
[...]

Die passen niet op de print.

Volgens mij is dit toch wel een pitch van 7.5. De 2 buitenste pootjes dan..

Ja dat moet passen.

Op donderdag 20 maart 2025 17:31:39 schreef benleentje:
Heeft er al iemand een idee voor in welke kast dat allemaal precies en mooi past?

In de lijst staat een "kastje, bijv. Telet LC640", maar dat kan ik nergens vinden.

Ik herhaal mijn vraag nog even omdat ik het idee heb dat het ondergesneeuwd is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (91%)]

Ha RAAF12,

Dat is best wel interessant heb je dat gemeten of van horen zeggen?
Ik weet niet waar de TS deze voor gaat gebruiken maar voor een 100 nF is de dissipatie factor bij + 20° C de tan δ bij 100 kHz < 30 x 10-3 .
De MKS4 is voor koppeling en ontkoppeling maar ook in tijd circuits zeer goed bruikbaar dus in de Wien brug heeft een negatief tempco.
En is snel 12 V / µs in de 100 nF uitvoering dat haalt een multilayer keramisch niet die staat te rammelen :o

Er is nog al misverstand omtrent componenten van uit het verleden door de moderne fabricage technieken zijn de,
parasitaire eigenschappen verbeterd ik denk meten is weten....

Groet,
Henk.

Op donderdag 20 maart 2025 18:39:30 schreef Ricotjuh:
[...]

Volgens mij is dit toch wel een pitch van 7.5. De 2 buitenste pootjes dan..
[bijlage]

Oke als je die wil gebruiken. Tis jouw feessie :-)

En is snel 12 V / µs in de 100 nF uitvoering dat haalt een multilayer keramisch niet die staat te rammelen

Lijm?

Ik weet eigenlijk heel erg weinig van hoe en waar ik een condensator moet toepassen. Er komt veel meer bij kijken dan ik had gedacht.

Maar mijn vader zei altijd met lijm en een hamer kan ik alles maken.