Hallo,
Een kennis van mij heb een Still RX60-25 80V elektrische heftruck die sinds ongeveer 4 weken niet meer wil rijden/ heffen. Daarvoor deed die het soms wel/ soms niet. Accu even los en weer aangesloten dan deed die het weer een dag of wat.
Wat doet het nu nog wel:
Claxon en ventilator doet het nog wel.
Groot relais actherin schakelt nog wel.
Display scherm komt gewoon aan, daar zijn ook geen storingen in beeld.
Als ik heftruck in vooruit zet en op het gaspedaal druk dan hoor men voor bij de motor wel een zocht klikje net of schakelt ergens een relay in, maar verder niks. Ik kon niet zo goed achterkomen waar dat was
Het volgende wel of niet doorgemeten:
Handrem schakelaar doorgemeten, die doet het nog.
Veiligheidssensor bij klep van de accu doet het ook nog
Potentiometer op gaspedaal en voetrem niet gemeten omdat ik de waarden niet weet.
Heb iemand misschien enig idee waar ik moet/ kan zoeken?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
accu's nog wel goed? eerst opgeladen? accu spanning te laag en de boel gaat niet rijden/heffen. een 2V per cel heb je nodig, ook onder last.
Accu meet ongeveer 86V half uur na het laden. Is geen nieuwe accu, maar naar mijn idee nog wel goed genoeg. Ik had ook zuurgraad van de cellen gemeten, is wat aan de lage kant, maar voldoet nog wel.
Ik heb hem niet belast gemeten, omdat niks het doet word die ook niet belast.
[Bericht gewijzigd door HarmNab op (17%)]
jerome
Golden Member
Zekeringhouders controleren met inbegrip van de krimpverbindngen van de kabelogen. Soms valt het amper op dat er groene oxide zit onder het stukje krimpkous van een kabeloog. Staat dan iets dikker. Opletten met dergelijk hoge gelijkspanning. Kan heel stevige en lange vlambogen trekken.
[Bericht gewijzigd door jerome op (18%)]
Ik heb de print platen die achterin zitten wel bekeken.
Wat mij wel was opgevallen dat twee sporen voor de helft ongeveer weg zijn, maar dit is al tijden zo. Ook toen die het nog deed.
Bij een van de foto’s had ik de aansluitpunten los gesoldeerd om te kijken hoe koper sporen eruit zien.
testman
en geen gewoon nat maar iets als soep of andere geleidende inhoud.. de accu is 86V zeg je, dus een 72V systeem. dan mogen die autozekeringen niet eens meer, gaan tot 32V. toestel is niet eens zo oud, zitten al QR codes op. is die 30A zekering nog heel? die is als enige ooit vervangen lijkt het..
[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]
Print ziet er inderdaad niet goed uit, maar toch, die sporen zijn niet volledig doorgebrand.
Ik heb geen idee of print nat is geweest, die gedachte had ik ook. Omdat er verder niks in de buurt zit dat het zo had kunnen vonken daar. Maar als ik zij, dit is al een tijdje zo, ook toen die het nog deed.
Het is wel een 80v systeem/ heftruck. Zekeringen zijn door ons niet vervangen. Hefftruck is gebruikt gekocht, maar die deed het wel een aantal jaren hoor. Nu dus niet meer, er is ook aardig in om gesleuteld als nu ik er zo mee bezig ben. Mijn vermoeden is dat klein printje werkt op 24v.
Dit is type plaatje:
Er zal denk ik ook een schakelaar onder de stoel aanwezig zijn, je moet eerst zitten voor hij het doet.Is die nog goed?
Dat heb ik inderdaad niet gezegd, maar die schakelaar is er door een eerdere eigenaar al uitgehaald. Is doorverbonden. Heftruck heb het al die tijd zo goed gedaan. Nu die het niet doet komt men achter al zulke dingen.
testman
2008 , als de accu nog origineel is dan is deze wel op leeftijd iig. schakelaar doorverbonden onder de zitting of in het gordelslot word vrijwel overal meteen al doorverbonden heb ik van meerdere heftruck monteurs gehoord.
als het een veiligheid is welke de oorzaak is, kun je dat niet op het display zien dan? komt daar geen error oid in beeld.
Kijken/meten of de rijmotor wel spanning krijgt.
Is dit nog een gelijkstroom motor of al een asynchroon type ?
We kunnen nergens iets vinden over hoe oud de accu is of dat die in de tussentijd misschien is vervangen.
In beeld geeft die fout melding van stoel aan, A3027 (is niet zo goed te zien op de foto). Ik begreep dat deze fout melding er altijd al stond ook toen die het deed.
Meten op de motor kan ik doen, maar ik wist niet zo goed welke polen ik moet meten omdat er 3 losse kabels naar de rijmotor en 3 losse kabels naar de hydrauliek motor gaat. Op welke draden moet ik meten?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Zit er niet een massa-schakelaar die alleen de hoofdstroom afschakelt die uitstaat of sleutel weg. (spelende kinderen). maar zo dat de stuurstroom en het laden mogelijk blijft.
benleentje
Golden Member
omdat er 3 losse kabels naar de rijmotor en 3 losse kabels naar de hydrauliek motor gaat.
Dan zijn het waarschijnlijk BLDC motoren een soort van 3 fase motor maar dan voor gelijkstroom. Er moet dan op alle 3 de draden spanning staan. Maar dit is wel gepulste spanning wat de meeste meters niet goed kunnen meten. Maar het gaat ook niet zozeer om hoe hoog de spanning is maar voor nu meer of er nu wel of geen spanning is.
Het is wel raar dat beide motoren niet werken dan zou je toch nog eerstr denken aan een beveiliging of een sensor.
De stuurwiel motor werkt die nog wel?
Bij een van de foto’s had ik de aansluitpunten los gesoldeerd om te kijken hoe koper sporen eruit zien.
Is het daarna wel gerepareerd door een extra stuk draad?
JE hoort ergens een zachte klik zeg je? ik zou daar toch nog maar beter naar zoeken voor hetzelfde geld een gaar relay.
Maar als bijna niets het meer doet dan moet het toch iets algemeens zijn wat ze allemaal gemeen hebben.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 24 maart 2025 21:45:22 schreef HarmNab:
Wat mij wel was opgevallen dat twee sporen voor de helft ongeveer weg zijn [..]Bij een van de foto's had ik de aansluitpunten los gesoldeerd om te kijken hoe koper sporen eruit zien.
Op dinsdag 25 maart 2025 05:46:00 schreef HarmNab:
Print ziet er inderdaad niet goed uit, maar toch, die sporen zijn niet volledig doorgebrand.
Hou er rekening mee dat er ook interne schade kan zijn: die pinnen van die connectors gaan door de print heen en in de print zitten dan een soort bussen, die verbinding maken met (op z'n minst) de andere koperlaag van de print. Gezien de stromen zou het kunnen dat er meer lagen zijn en er ook met meer dan 1 laag verbinding gemaakt wordt. Als die bussen, ook wel doormetallisering of via genoemd, intern beschadigd zijn, zie je dat zelden (tenzij je een microscoop en/of röntgenmachine hebt), maar het kan wel verschrikkelijk veel fouten veroorzaken.
Daarnaast kun je doormetalliseringen gemakkelijk beschadigen met soldeer-acties als de bout niet genoeg vermogen heeft of je gewoon te veel kracht op de pootjes zet om ze maar uit de print te krijgen. De foto is niet goed genoeg om dat te beoordelen, maar als dat zo is, krijg je dat, als je niet weet welke lagen intern verbinding maken, vrijwel niet meer goed.
Daarnaast vermoed ik dat je connectors nu 2 pinnen kwijt zijn, want ik zie, op 1 na, bij alle posities nog 2 pinnen uitsteken. Dat sterkt me in de overtuiging dat er mogelijk meer kapot getrokken is.
Op maandag 24 maart 2025 21:45:22 schreef HarmNab:
Wauw. Hou er rekening mee dat dergelijke vervuiling door vonken/corrosie kan geleiden, en genoeg om gerotzooi te veroorzaken.
testman
Op dinsdag 25 maart 2025 17:27:52 schreef weardguy:
[...]
[...]Daarnaast vermoed ik dat je connectors nu 2 pinnen kwijt zijn, want ik zie, op 1 na, bij alle posities nog 2 pinnen uitsteken. Dat sterkt me in de overtuiging dat er mogelijk meer kapot getrokken is.
[...]
.
dat zijn geen pennen maar de houders waar de plastic behuizing mee op de print is gesoldeerd.
ik heb overigens toch het idee dat X81 een onderbroken printspoor heeft. check toch maar eens dat printje met die zekeringen..
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Dan zijn het waarschijnlijk BLDC motoren een soort van 3 fase motor maar dan voor gelijkstroom. Er moet dan op alle 3 de draden spanning staan. Maar dit is wel gepulste spanning wat de meeste meters niet goed kunnen meten. Maar het gaat ook niet zozeer om hoe hoog de spanning is maar voor nu meer of er nu wel of geen spanning is.
Het is wel raar dat beide motoren niet werken dan zou je toch nog eerst denken aan een beveiliging of een sensor.
Inderdaad vreemd. Dat is ook waarom ik eerst alle schakelaars/ sensoren wou testen/ doormeten. Maar naar wat ik kan zien lijkt dat allemaal goed.
Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken. Ik zag wel een kabeltje tot vlak onder het stuur gaan, maar had geen idee waar die voor is, maar nu waarschijnlijk wel, de stuurmotor. Dit ga ik bekijken, dan koppel ik dat terug.
Dat niet, ik heb de sporen door gepiept. Dat leek verder goed, de helft van de spoor is ongeveer weg gebrand.
Je hoort ergens een zachte klik zeg je? ik zou daar toch nog maar beter naar zoeken voor hetzelfde geld een gaar relay.
Ik zal dan even moeten zoeken, klonk of het ergens rechts voor in weg kwam dat klikje, maar ik zag daar verder geen printplaat zitten. Alleen de ventilator zit daar. Ik ga daar nog wat meer loshalen dan.
Maar als bijna niets het meer doet dan moet het toch iets algemeens zijn wat ze allemaal gemeen hebben.
Het lijkt inderdaad naar iets wat meer dingen aanstuurt als ik het zo mag noemen. Het is nog een raadsel.
Hou er rekening mee dat er ook interne schade kan zijn: die pinnen van die connectors gaan door de print heen en in de print zitten dan een soort bussen, die verbinding maken met (op z'n minst) de andere koperlaag van de print. Gezien de stromen zou het kunnen dat er meer lagen zijn en er ook met meer dan 1 laag verbinding gemaakt wordt. Als die bussen, ook wel doormetallisering of via genoemd, intern beschadigd zijn, zie je dat zelden (tenzij je een microscoop en/of röntgenmachine hebt), maar het kan wel verschrikkelijk veel fouten veroorzaken.
Daarnaast kun je doormetalliseringen gemakkelijk beschadigen met soldeer-acties als de bout niet genoeg vermogen heeft of je gewoon te veel kracht op de pootjes zet om ze maar uit de print te krijgen. De foto is niet goed genoeg om dat te beoordelen, maar als dat zo is, krijg je dat, als je niet weet welke lagen intern verbinding maken, vrijwel niet meer goed.
Daarnaast vermoed ik dat je connectors nu 2 pinnen kwijt zijn, want ik zie, op 1 na, bij alle posities nog 2 pinnen uitsteken. Dat sterkt me in de overtuiging dat er mogelijk meer kapot getrokken is.
Wauw. Hou er rekening mee dat dergelijke vervuiling door vonken/corrosie kan geleiden, en genoeg om gerotzooi te veroorzaken.
Interne schade aan deze print zal ik niet kunnen beoordelen.
Die pootjes die nog staan is om kunststof connectors op zijn plek te houden, maakt verder geen contact met sporen op de printplaat
ik heb overigens toch het idee dat X81 een onderbroken printspoor heeft. check toch maar eens dat printje met die zekeringen..
Voor wat ik kan zien loopt spoor van X81 als in rood vakje aangegeven op de foto. Dan zou toch de helft van spoor nog in verbinding staan. Ik weet alleen niet of dat genoeg is.
Heffen wil 'm ook niet doen?
Rijden, dan moet de handrem af staan, stoelcontact gesloten, alle andere veiligheden ook in normale schakelstand.
Heffen, als de accu voldoende geladen heft die, als de accu te zwak is gaat 'm niet meer heffen of erg vertraagd. Maar dat heeft dan weer geen invloed op het rijden.
Staan er geen werklichten op? Daaraan kan je vaak al inschatten hoe het met de accu gesteld is, tenzij het led-lichten zijn.
Er is toch ook een accu-status meter aanwezig?
Bouwjaar 2008, ik weet niet zeker of deze het al heeft maar met de jongere types kan je de stoelschakelaar niet meer doorverbinden, als die 8u of langer niet heeft geschakeld rijdt en heft die niet meer, staat ook in de handleiding. Kan je zelf ook testen dmv een schakelaartje ofzo.
Dan, accu lijkt ok maar toch moet je dit op het dashbord kunnen zien. De ladingstoestand wordt niet echt gemeten maar ook ingeschat. Wanneer die langer dan een week niet werd geladen (bij jongere trucks) alweer een veiligheid, rijden gaat dan nog wel maar erg vertraagd, heffen niet.
Zekeringen, meten, niet kijken. Laatst nog bij een verreiker voorgehad, vocht bij de printplaat gehad door een kabel van de achterlichten binnengesijpeld, door de kabel heen. Machine wilde soms niet meer rijden, effe stoppen en weer starten werkte meestal wel. Bleek een licht geoxideerde stekker te zijn op de print, uren zoekwerk...
Dit zijn echt wel geavanceerde machines, doelgericht zoeken, meer informatie geven. Naar de motoren gaan kijken levert alvast niks op, die gaan nooit allemaal gelijk stuk. Ik vermoed dat de stuurspanning ergens ontbreekt of de noodschakelaar niet doorverbindt. Dit hoeft niet aan de schakelaar zelf te liggen, kan ook een kabelbreuk zijn. Door het batterijcompartiment te openen en sluiten maak je toevallig weer contact en loopt die weer een tijdje?
Nog iets wat opvalt of anders is nu die het niet meer doet. Als ik op de joystick druk op knopje vooruit rijden dan gaat het oranje/ geel lampje branden. Druk ik gaspedaal in dan dimt dat lampje. Gas helemaal ingedrukt dan is die uit.
Dat is ook iets sinds er storing in zit/ die het niet meer doet.
Heftruck staat niet mij mij thuis, ik kan er dan ook helaas niet alle dagen mee bezig.
Voor wat ik kan zien loopt spoor van X81 als in rood vakje aangegeven op de foto. Dan zou toch de helft van spoor nog in verbinding staan. Ik weet alleen niet of dat genoeg is.
Ik stel me toch ernstige vragen bij de F21
Welke spanning meet je tussen XS2 en XS5 bij aangesloten accu?
Als dat niet de volle accuspanning is gaat er idd niks meer werken, geen spanning op de sensoren. Ik weet niet precies wat voor dashbord er in deze machine steekt, bij de nieuwere geeft het een foutcode, oudere types niet dacht ik, een sensor die geen spanning krijgt gaat ook geen foutcode geven.
Mijn mening? Printje wisselen, dat is echt eentje waar je problemen mee gaat krijgen of al hebt.