Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op zaterdag 29 maart 2025 17:59:59 schreef steve c:
Klopt.Ik hou van een stevige dreun.
Dat heeft me trouwens altijd gestoord aan de japanse en chinese merken, dat die zo scherp klonken.
Heb liever een duitse Grundig of Saba klank.
Philips klonk ook steeds zo ...
Elk zijn meug
Hehe, inderdaad ieders zijn meug. Mijn voorkeur gaat uit naar lineaire weergave, dan hoor ik - met inachtname van mijn luisterruimte- wat de maker bedoelde.
Spreek me niet over Saba, overigens, daar heb ik ooit gewerkt, ook al was het maar voor HEEL eventjes. Fraaie engineering maar compleet achter de tijdsgeest. Vroege jaren 1970 moet dat geweest zijn.
Op zaterdag 5 april 2025 22:48:54 schreef Tidak Ada:
Blijkbar niet opgemerkt.
Het is in dat geval dan ook essentiëeel dat TS uitkijkt naar een element dat geschikt is voor een dergelijk systeem, andrs is de investering nutteloos.
Dat geldt ook als hij niet in staat is om het verschil/de verbetering te horen. Dat laatste veroed ik, omdat hij te kennen heeft gegeven dat hij afspeelt met sterk opgeschroefd laag.
Hij heeft een gp400 er onder gezet, een van de meest gangbare MD elementen die er zijn. Prima dingetje, maar van een grote investering is er dus geen sprake.
Verder is het verschil tussen keramische en MD elementen wel heel snel hoorbaar. Keramisch hoeft geen totale ramp te zijn maar vaak snerpt en slist het toch wel een beetje. Philips heeft in 30 jaar tijd maar 2 of 3 (van de tientallen) werkelijk hifi waardige keramische elementen gehad die ook aan de DIN hifi norm voldeden (en die norm is nu bepaald niet strikt...)
Niet ieder element matcht goed met iedere arm - dan krijg je een verhaal over armmassa, compliantie en armresonanties. Maar dan zit je wel al op een gebied waarbij de gemiddelde luisteraar het niet meer zo snel opmerkt
Op zaterdag 5 april 2025 12:25:56 schreef steve c:
Klopt harryIk heb ook nog versterkers gehad met die mogelijkheid.
Nu, ik sta hier met een collectie jaren 50 buizenbakken van Saba, Blaupunkt, en een topmeubel bi-ampli van Philips. Deze hebben allemaal een PU ingang. Dus als ik heimwee heb kan ik die dual nog eens laten werken erop met het originele element.
Heb nog een paar jaren 50 pickups ook, maar die hebben een naaldruk van 2 ton.... Dat doe ik mijn platen liever niet aan.
Trouwens, ook gemerkt dat het dual element ook ferm op gewicht zat... Heb het tegengewicht ferm mogen achteruit draaien voor de GP400....
Oeh... Gave verzameling.

Die meubel van Philips, is dat toevallig zo'n langwerpige met de boxen aan de zijkant en de pick-up er onder?
steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Sterk opgeschroefd laag is nu niet meer zo groot hoor.
Bass op de Yamaha staat +1 en dat klinkt met de gp400 goed nu.
En ter info:
Mijn dual heeft wel zo'n wielletje hoor om de dwarskrachtcompensatie te regelen. Zowel voor sferische als elliptische naalden. Er staat op anti-skating...
@harry: mijn philips meubel is een F6X63 bi-ampli
steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Kijk: deze heb ik ook nog gevonden in mijn dozen:
Een TENOREL element zonder naald.
Al iemand ooit met zoiets gedraaid?