Hier een stukje van Topgear:
Waarom je snelheidsmeter vaak meer aangeeft, maar nooit minder
Volgens de officiële regels voor auto’s die nieuw in de EU geleverd worden, mag de tellerafwijking maximaal 10 procent zijn, plus 4 km/u erbij. Dus als een auto daadwerkelijk 100 km/u rijdt, mag de teller maximaal 114 aangeven. Bij 200 km/u in het echt is dat maximaal 224 op de teller. Het loont om met een GPS-app even te kijken wat het verschil bij jouw auto is.
In dezelfde regels staat ook beschreven: ‘De aangegeven snelheid mag niet lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig.’ Autofabrikanten kiezen er dus liever voor om een iets hogere snelheid aan te geven, dan in de problemen te komen met de typegoedkeuring. Voor jou scheelt dit ook, want je kunt nooit een snelheidsboete krijgen als je je volgens de teller aan de snelheid houdt.
Logisch verhaal, maar een GPS snelheidsmeter koop je niet om een afwijking te hebben van +/- 7km/u, dat snapt iedereen wel.
Die Ben had ik inderdaad gemaild en gewatsappt, geen reactie. Het andere nummer kreeg ik wel reactie op maar die zegt dus dat er geen 'setting button' op zit en je dus niets kan veranderen.
Ik zal hem nog eens in de auto hangen en kijken wat de verschillen zijn.
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 27 maart 2025 09:48:29 schreef TYPE ONE:
...
Logisch verhaal, maar een GPS snelheidsmeter koop je niet om een afwijking te hebben van +/- 7km/u, dat snapt iedereen wel.
Jij snapt misschien niet dat dit een autosnelheidsmeter is (of zo gebruikt kan worden) die dan aan de voorgeschreven afwijking moet voldoen.
(Stel de snelheidsmeter van je auto is kapot en je hangt dit ding er in als vervanger... dan moet hij die afwijking hebben, anders kan je bekeuring krijgen. Die Chinese(?) leverancier dekt zich in tegen schadeclaims tgv ongelukken door te hard rijden.)
@TYPE ONE (hieronder):
Je koopt een autosnelheidsmeter (al of niet op basis van GPS) om de wettelijk juiste snelheid weer te geven.
Ik snap jouw teleurstelling hoor, maar ik meen dat het apparaat precies doet wat hij moet doen volgens de wet.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (17%)]
Dat snap ik wel, maar dat is niet het idee van een GPS display.
Dus dat zou ook niet zo moeten zijn.
De persoon van WiiYii die ik sprak vertelde mij ook niet dat de afwijking goed is, ze zei alleen dat het niet aan te passen is.
Nogmaals een GPS koop je niet om een afwijking te hebben, maar om de juiste snelheid weer te geven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nogmaals een GPS koop je niet om een afwijking te hebben, maar om de juiste snelheid weer te geven.
Dan had je geen automotive, maar een 'generic' versie moeten kopen. Je kunt het instellen, dus geen probleem lijkt me.
Je kunt simpel zien of het een echte fout is of een 'by design' correctie. Als de afgelegde afstand wel klopt, is het 'by design'...
joopv
Golden Member
Je hebt een snelheid meter gekocht voor in de auto. Dat is het hoofddoel, en dat die werkt op basis van gps is bijzaak. Hij had ook de obd aansluiting kunnen gebruiken.
Het ding doet wat ie wettelijk moet doen. De fabrikant zou serieus in de problemen kunnen komen als ie dat niet zou doen.
Waarom gebruik je niet een oude smartphone met een geschikte app?
Het apparaat heeft een USB aansluiting. Is dat alleen voor opladen? Mogelijk is er een tool beschikbaar voor herconfiguratie. Doet je laptop of pc "bliep" als je dit ding aansluit?
7km/h afwijking aan 120 is gewoon een wettelijke indekking.
heb je ook 7km/h afwijking aan 50 of zakt het dan naar 3,5km/h?
de afwijking in autos MOET er zijn. ook kan je met verschillende bandenmaten kunnen rijden waardoor de kmteller zelf ook al veel afwijkt.
je mag +2% grotere banden hebben. dan wijkt de km teller van de auto ook al 2% meer af.
als je banden verslijten, word de diameter kleiner. ik controller mijn auto altijd met de GPS van de gsm en weet dan hoeveel afwijking er is (procentueel of in km/h). sommige autos geven standaard altijd 5km/h teveel aan (even naaldje losmaken en 5km/h lager weer indrukken). andere wijken procentueel af.
1km/h op 30km/h
4km/h aan 100km/h
bij mijn volvo destijds had ik de grootste bandenmaat van de fabrikant genomen, en daar 2% bijgedaan om de nieuwe bandenmaat te kopen die voor de keuring nog NET aanvaard werd.
door die 2 afwijkingen gaf mijn teller 1km/h te weinig aan. 100 op teller reed ik 101. ik liep op het randje van het wettelijke maar volvo hun tellerafwijking was te weinig en dus illegaal
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij een losse meter op GPS is er geen sprake van een verplichte of optionele wettelijke indekking.
Overigens heb ik die indekking ook maar 1 keer op een fatsoenlijke manier geïmplementeerd gezien in een auto, precies op de manier die fcapri omschrijft. Mijn FIAT Panda Selecta had een behoorlijk nauwkeurige mechanische teller. De wijzer stond in rust op 5km/u en bleef ook netjes 5km/u voorlopen.
ze verkopen tellers VOOR de autos. zitten ze volgens mij wel vast aan diezelfde regeltjes.
je moet het opzettelijk erin steken om afwijking op snelheid uit gps data te krijgen. ik heb ook al verschillende keren gps geintegreerd in arduino en raspberry toestellen.
ik zou de snelheid moet manipuleren voor ik het weergeef op het scherm om zo een afwijking te creeeren
Op donderdag 27 maart 2025 10:32:34 schreef Ledlover:
Tsja, koop je uit China, dan kan de kwaliteit van alles zijn.
Dat is zo, was het proberen waard, maar had dit niet verwacht.
Op donderdag 27 maart 2025 11:17:03 schreef Arco:
[...]
Dan had je geen automotive, maar een 'generic' versie moeten kopen. Je kunt het instellen, dus geen probleem lijkt me.
Je kunt simpel zien of het een echte fout is of een 'by design' correctie. Als de afgelegde afstand wel klopt, is het 'by design'...
Deze is niet in te stellen. Afgelegde afstand? Deze laat alleen de snelheid zien en slaat niks op oid.
Op donderdag 27 maart 2025 11:32:26 schreef joopv:
Je hebt een snelheid meter gekocht voor in de auto. Dat is het hoofddoel, en dat die werkt op basis van gps is bijzaak. Hij had ook de obd aansluiting kunnen gebruiken.
Het ding doet wat ie wettelijk moet doen. De fabrikant zou serieus in de problemen kunnen komen als ie dat niet zou doen.
Waarom gebruik je niet een oude smartphone met een geschikte app?
Het apparaat heeft een USB aansluiting. Is dat alleen voor opladen? Mogelijk is er een tool beschikbaar voor herconfiguratie. Doet je laptop of pc "bliep" als je dit ding aansluit?
Uiteraard is het geen bijzaak dat ie op GPS werkt, met dat doel heb ik hem juist gekocht én dus voor een correcte meting.
Een smartphone is niet wat ik wil, voor het voertuig (geen OBD) waarvoor ik deze wil is wat ik nu heb, voor vaste montage, maar dan iets wat wel de correcte snelheid weergeeft.
De USB aansluiting is voor spanning, heeft geen batterij. Bij aansluiten op de PC geen bliep, hij ziet het niet als een apparaat, waarschijnlijk is de data niet aangesloten.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Is het alleen voor snelheid? Een Ublox GPS, ESP32 en een TFT scherm. Niet de moeilijkste klus om zelf te maken. Een deftige behuizing, die ook tegen de warmte kan, is meestal de grootste uitdaging.
Ik heb die snelheidsmeter gevonden op AliExpress voor iets van €4 met welkomst korting en gratis verzenden.
Weet je welke GPS chip (zilveren doosje in het midden) zit? Daar zit meestal een serial UART verbinding op zodat je de GPS berichten uit kan lezen. Hang daar een TTL->USB converter aan en je weet meer.
Weet je welke satellieten hij zij moeten ontvangen, GPS, GLONASS, Beidou etc ? Misschien heb je wel een verkeerde chipset en daardoor veel minder nauwkeurig.
Op donderdag 27 maart 2025 12:43:50 schreef fcapri:
ze verkopen tellers VOOR de autos. zitten ze volgens mij wel vast aan diezelfde regeltjes.je moet het opzettelijk erin steken om afwijking op snelheid uit gps data te krijgen. ik heb ook al verschillende keren gps geintegreerd in arduino en raspberry toestellen.
ik zou de snelheid moet manipuleren voor ik het weergeef op het scherm om zo een afwijking te creeeren
Dan zou dit niet bruikbaar zijn in een vrachtwagen, daar heb je een digitale verzegelde tachograaf met een snelheidsbegrenzer ( 90 km/h ) die elke 2 jaar geijkt wordt .
joopv
Golden Member
Op donderdag 27 maart 2025 13:13:36 schreef TYPE ONE:
[...].. voor het voertuig (geen OBD) waarvoor ik deze wil is wat ik nu heb, voor vaste montage, maar dan iets wat wel de correcte snelheid weergeeft.
Dit ding geeft een snelheid aan die vergelijkbaar is met, cq dezelfde afwijking heeft als de snelheidsmeters in alle andere auto's om je heen.
Dat lijkt mij het belangrijkste, maar goed ik weet natuurlijk niet waarom je perse de *gps* snelheid in beeld wil hebben.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Omdat je dan weet hoe hard je rijd?
Of als je daar nog een reden voor moet hebben... Al was het alleen maar om je verbruik bij te houden... Of als hulpmiddel om je aan de wet te houden. Of omdat je teller stuk is?
Op donderdag 27 maart 2025 10:14:12 schreef Spog2:
[...]
Jij snapt misschien niet dat dit een autosnelheidsmeter is (of zo gebruikt kan worden) die dan aan de voorgeschreven afwijking moet voldoen.
Ik denk dat dat onzin is. Aftermarket meters mag je vrijelijk inbouwen zonder typegoedkeuring. Een Tom Tom kun je net zo goed in je auto leggen en heeft geen afwijking. Hetzelfde geldt voor een navigatie app op je telefoon die je via je autoscherm weer kunt geven.
Ohja en het is ook onzin omdat de tellerafwijking minimaal +0km/u moet zijn. Een GPS voldoet daar in principe aan als je hem gewoon correct laat aanwijzen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 27 maart 2025 10:14:12 schreef Spog2:
[...]
(Stel de snelheidsmeter van je auto is kapot en je hangt dit ding er in als vervanger... dan moet hij die afwijking hebben, anders kan je bekeuring krijgen. Die Chinese(?) leverancier dekt zich in tegen schadeclaims tgv ongelukken door te hard rijden.)[...]
Geen enkele rechtbank gaat zo een snelheidsmeter accepteren. Alleen die in de wagen is ingebouwd telt. Is die stuk? Dan moet die gemaakt worden. In alle moderne auto's zit een zwarte doos die bij (zware) ongevallen kan uitgelezen worden door hiervoor bevoegde personen. Daar halen ze meer uit dan je kan vermoeden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De snelheidsmeter in een auto mag nooit minder weergeven dan de werkelijkheid, ook niet meer gloednieuwe banden die te hard opgepompt zijn, en daarom laten ze die altijd iets meer weergeven. GPS heeft daar allemaal geen last van.
Die verplichte positieve afwijking geldt niet voor aftermarket meters, je kunt er ook niet voor bekeurt worden.
Die afwijking is verplicht om een typegoedkeuring te krijgen en als je een auto in de EU in de markt brengt.
De snelheid die je rijdt blijft altijd de verantwoording van de chauffeur. Die kan zich nooit beroepen op een niet goed werkende meter.
maartenbakker
Golden Member
Sterker nog, ik denk niet dat technisch onderzoek er veel waarde aan hecht na een ongeval. Niet aan een aftermarket onderdeel noch aan de eigen teller van de auto. Die kijken naar dingen als remsporen en indien aanwezig zwarte dozen. Het hele verhaal dat die aftermarket teller moet afwijken, komt neer op het goedpraten van de ongewenste situatie waarin de TS zich bevindt. Hij wil gewoon een goede teller.
Voor simpele juridische feiten geldt een met de radar of trajectcontrole gemeten snelheid, waarbij een correctie wordt toegepast om de kans op nadelige meetfouten te minimaliseren (kwestie van dat de bekeuring juridisch zo houdbaar mogelijk is, zelfs al is hij daardoor meestal wat te laag).
Ook daar komt de snelheidsmeter van de auto niet bij kijken. Je wordt als chauffeur geacht om te weten hoe hard je rijdt. Vandaar dat een nauwkeurige aftermarket GPS een volkomen legaal, gewild en uitstekend bruikbaar hulpmiddel is. Juist om te zorgen dat je niet te hard gaat want anders kun je alleen maar gokken dat het wel ongeveer klopt of voor de zekerheid tot 10km/u onder de max. snelheid blijven aan de hand van je afwijkende teller.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@maartenbakker:
Volledig akkoord, ik had het niet zo perfect kunnen verwoorden.
In mijn eigen wagen (Kia Proceed) geeft de ingebouwde GPS precies dezelfde (niet exacte) snelheid weer als deze op de snelheidsmeter van het dashboard (digitale + analoge snelheid).
Als ik Waze via Android Auto met mijn smartphone gebruik i.p.v. de ingebouwde GPS zie ik daarentegen wèl de exacte GPS snelheid.
Als ik 124km/u op het dashboard rijd lees ik dan exact 120km/u af via Waze.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 29 maart 2025 00:02:56 schreef maartenbakker:
Voor simpele juridische feiten geldt een met de radar of trajectcontrole gemeten snelheid, waarbij een correctie wordt toegepast om de kans op nadelige meetfouten te minimaliseren (kwestie van dat de bekeuring juridisch zo houdbaar mogelijk is, zelfs al is hij daardoor meestal wat te laag).
Het IS subtiel anders: De door de politie gebruikte instrumenten om boetes uit te kunnen delen MOETEN aan voorwaarden voldoen. En een van die voorwaarden is: Mag niet meer dan 3km/u afwijken, of 3% welke er dan ook meer is (afgerond naar boven, naar hele km/u).
Dus als je "gemeten snelheid 126, correctie 4km/u, boetebedrag is gebaseerd op 122 km/u" dan kan het in theorie best zijn dat je 122.4 reed en het ding dus 126 meet, dat is minder dan 4km/u harder dan de werkelijkheid dus dat ding komt zo door de keuring.
Er wordt veel te veel gedaan alsof je gematst wordt voor die 4km/u "correctie".
Nu is als je met bijvoorbeeld een radar de snelheid gaat meten het gewoon heel simpel om het aantal golfjes van de doppler verschuiving in een bepaalde tijd te tellen. Je krijgt dan heel makkelijk een nauwkeurigheid die vergelijkbaar is met de afwijking van je kristal (enkele tientallen PPM).
Als een fabrikant dan politie-vriendelijk wil zijn doet ie er 2.5% bovenop en komt ie glansrijk door de keuring...
Maar goed. Het is goed mogelijk dat iedereen in die wereld gewoon z'n best doet om de hoogst mogelijke nauwkeurigheid te halen en geen structurele fouten te introduceren.
Ik heb er nu een tijdje mee gereden en kom tot de conclusie dat als je 100 op GPS rijdt, met de app op mijn telefoon, de afwijkende GPS 105 aangeeft.
Iets mindere afwijking dan eerder. Maar nog steeds onacceptabel voor mij.
In het verleden heb ik eens een Quintezz Locater gedemonteerd met een GPS display erin. Het display heb ik toen verlengd en het kastje in het dashboard weggewerkt. Werkt top! En werkt nog steeds.
Destijds heb ik alle ‘punten’ die je in kan stellen via de pc verwijderd, omdat ik natuurlijk niet gepakt wil worden met zo’n ding. Vraag is nu, is dit genoeg om niet gepakt te worden, of heeft iemand een suggestie wat ik uit zo moeten schakelen/verwijderen op de print zodat het laser gedeelte niet meer werkt?
Kijk eens of de hoogte van de GPS klopt!
Je zegt zelf dat de gps van je telefoon op de grond ligt, maar als je signaal een paar keer in de kooi van de auto heen en weer stuitert is de weg langer en de hoogte lager.
(Immers time of flight is langer)
Ik zou daar eens naar zoeken.
Bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dat het display het beter gaat doen dan die afwijking van 5km/u, ik heb deze dus opgegeven en beland in de kast en zal ik niet meer gebruiken.
Ik doelde nu op Quintezz, ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik zou kunnen verwijderen van de print om het laser gedeelte uit te schakelen en de snelheidsmeter intact te laten.