Ik heb hier een digitale GPS snelheidsmeter die wel een afwijking heeft van 8k/u! Een GPS zou altijd een geijkte snelheid moeten zijn, nou niet van Ali in elk geval.
Uiteraard heb ik contact gehad met de maker en die zegt doodleuk, er zit geen reset knop op. Wat? dacht ik, dat hoeft toch ook niet, maak het gewoon zo dat ie de goede snelheid aangeeft. Ze hebben het gewoon slecht gemaakt blijkbaar, maar waarom dan vraag ik mij af.

Iemand een idee om het toch de goede snelheid weer te laten geven?

Maker is WiiYii www.wins-novelty.com

Vaak kun je bij dat soort displays switchen tussen GPS of OBD2 bus van de auto. Die laatste wijkt standaard af.

<edit> zie nu de foto's je hebt alleen maar GPS.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (19%)]

Dat is best knap eigenlijk, want de GPS ontvanger geeft de snelheid al af, die hoeven ze alleen nog weer te geven. Hoe doe je zoiets fout?!?

Vast verkeerde omreken factor gebruikt, standaard komen er toch m/s uit?

Op woensdag 26 maart 2025 13:12:30 schreef SparkyGSX:
Dat is best knap eigenlijk, want de GPS ontvanger geeft de snelheid al af, die hoeven ze alleen nog weer te geven. Hoe doe je zoiets fout?!?

Precies |:(

Hoe weet jij dat er een afwijking is van 8 km/u, wat is je referentie?
En bij welke snelheid is dat? Een 8 km/u afwijking bij 40 km/u is heel wat anders dan 8km/u bij 120km/u. Trouwens nog steeds te veel.
Kan zijn dat de module een slecht ontvangst heeft.

Is dat ding om te schakelen tussen km/h en miles/h? misschien staat hij op de verkeerde waarde.

Km/h M/h is een factor 1,6.
En slechte ontvangst denkt het niet er komt data uit bij een fix, als er geen fix is heb Jr ook geen data.

Inderdaad, wat is je referentie?
Bijvoorbeeld, mijn snelheidsmeter in de auto geeft bij 120 km/h ongeveer 6 km/h te veel aan. Met als referentie twee verschillende Garmin GPS-en.

Uiteraard heb ik niet verzonnen dat ie afwijkt.
Ik heb mijn telefoon met een GPS snelheid app en deze GPS snelheidsmeter op de grond in mijn auto gelegd en gefilmd met een tablet.
Conclusie is dat de GPS snelheidsmeter 119km/u aangeeft en mijn mobiel 112km/u

Het is beide GPS, dus zou een fractie verschil in mogen zitten maar geen 7km/u uiteraard. Ontvangst is gewoon goed, daar ligt het niet aan.

Dit is de km/u versie en is dus niet om te schakelen.

Op woensdag 26 maart 2025 13:54:40 schreef FastFolkert:
Inderdaad, wat is je referentie?
Bijvoorbeeld, mijn snelheidsmeter in de auto geeft bij 120 km/h ongeveer 6 km/h te veel aan. Met als referentie twee verschillende Garmin GPS-en.

Dat klopt, dat is fabriek af altijd zo. Maar een GPS zou in principe altijd dezelfde snelheid weer moeten geven als een andere GPS.

Ik vind een verschil van maar 7kmh nou niet iets om wakker van te liggen... :+

Op woensdag 26 maart 2025 14:03:05 schreef TYPE ONE:
Maar een GPS zou in principe altijd dezelfde snelheid weer moeten geven als een andere GPS.

Nee, ALS je op basis van verschillende posities gaat bepalen wat de verschil tijd en afstand is en dat op mekaar gaat delen, dan kan het gewoon zijn dat er afwijkingen zitten door verschillend gemeten posities.

Anderzijds, dan zou gemiddeld de snelheden wel gelijk moeten zijn. Of die 7/8 km/h een momentopname is of niet, dat vertel je niet.

En als het structureel is, wat doet het bij ongeveer 60km/u ? Is dan de afwijking ook ongeveer de helft?

worst case heeft de chinees de boel "gecalibreerd" tegen z'n eigen snelheidsmeter in z'n auto die 6.25% te veel aangaf.

Op woensdag 26 maart 2025 14:06:52 schreef Arco:
Ik vind een verschil van maar 7kmh nou niet iets om wakker van te liggen... :+

Op een GPS vind ik het nogal een verschil anders.
Dit zijn afwijkingen die voor een auto gebruikelijk zijn, maar niet voor een GPS toch? Een auto mag tot +10% + 4km/h afwijken met een minimum van 0 km/h.

En welke van de twee geeft nu de echte snelheid aan.

Verschil is hier 7 km per uur, ongeveer 6 %
De ene 3 % te veel, en de andere 3% te laag.

Zelfs de beste digitale meter heeft een afwijking van MINIMAAL 2 digits
119 kan dan 117 zijn (maar ook 121)
112 kan dan 114 zijn
Dan wordt het verschil wel heel erg klein.

Op woensdag 26 maart 2025 13:34:43 schreef mel:
Is dat ding om te schakelen tussen km/h en miles/h? misschien staat hij op de verkeerde waarde.

Een te hoge aflezing zou je krijgen als hij op km staat terwijl je juist miles wilt hebben. En dat dan bij 13,1 mph (21,1 km/h).

Op woensdag 26 maart 2025 14:46:52 schreef rew:
[...]Nee, ALS je op basis van verschillende posities gaat bepalen wat de verschil tijd en afstand [...]

Normaal gesproken berekent een GPS-ontvanger zo niet zijn snelheid. Die snelheid heeft hij al veel eerder, uit de tijdmetingen aan de satellietsignalen.

Al weet ik natuurlijk niet wat Ali-firmware doet.

Op woensdag 26 maart 2025 16:43:55 schreef Frederick E. Terman:
Die snelheid heeft hij al veel eerder, uit de tijdmetingen aan de satellietsignalen.

Ja weet ik. Maar mogelijk wordt een GPS module gebruikt en heeft een handige chinees gewoon niet begrepen dat de snelheid ook in de <hoe heten die GPS berichten ook al weer?> zit.

En als daar dan een foutieve (6% afwijking) omrekening van coordinaten ->snelheid achter zit, heb je zomaar het beschreven effect. Bijvoorbeeld: R (aarde) = 6773 (hmmm. 6773 ipv 6377.... suffe typefout?)

[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]

Het ding haald Km en mijl door elkaar.

Op woensdag 26 maart 2025 15:47:58 schreef GJ_:
[...]Op een GPS vind ik het nogal een verschil anders.
Dit zijn afwijkingen die voor een auto gebruikelijk zijn, maar niet voor een GPS toch? Een auto mag tot +10% + 4km/h afwijken met een minimum van 0 km/h.

Waarschijnlijk is deze afwijking "by design".

http://wins-novelty.com/

Als ik die site bekijk is dit ding specifiek bedoeld om in een auto te gebruiken. En we weten allemaal dat een snelheidsmeter in (het dashboard van) een auto standaard te veel aangeeft. Ook in auto's met ingebouwde GPS navigatie.

Dus ik denk dat die positieve afwijking ook in dit ding is ingebouwd. Misschien is dat een of andere wettelijke verplichting?

Je kan het ook via whatsapp aan Ben vragen. Vergeet het landnr niet :)
http://wins-novelty.com/contact-us-2.html

[Bericht gewijzigd door joopv op (11%)]

Op woensdag 26 maart 2025 18:29:37 schreef Hunebedbouwer:
Het ding haald Km en mijl door elkaar.

Als hij mijlen zou aangeven, zou het getal juist láger zijn.

Een te hoge aflezing zou je krijgen als hij op km staat terwijl je juist miles wilt hebben. En dat dan bij 13,1 mph (21,1 km/h).

Maar inderdaad, op hun website vinden we:

Misschien kun je hiermee het verschil (of de verhouding), in jouw geval niet met de auto maar met de 'echte' gps-aflezing, op nul instellen.

--

Op woensdag 26 maart 2025 19:01:06 schreef GJ_:
wat voor mijlen? ;-)

Zeemijl/landmijl ≈ pi/e binnen een half procent. :o

Ze hebben het gewoon slecht gemaakt blijkbaar, maar waarom dan vraag ik mij af.

Omdat het niks mag kosten.

Maar kennelijk dus in te stellen.

Is het verschil bij elke snelheid 7km/u?

Ik weet dat m'n TomTom soms bij gelijke snelheid over meerdere kilometers verschillende snelheden weergeeft. Bij 100 kmh geeft die over een afstand van 10 km snelheid van 95 t/m 105 kmh aan.

Op woensdag 26 maart 2025 12:54:52 schreef TYPE ONE:
Ik heb hier een digitale GPS snelheidsmeter...

Snelheidsmeters (voor auto's) hebben inderdaad wettelijk voorgeschreven afwijkingen.

Citaat:

4.3.5 . Das Fahrzeug wird bei folgenden drei Geschwindigkeiten geprüft : 40 km/h , 80 km/h sowie 120 km/h oder 80 % der vom Hersteller angegebenen Hoechstgeschwindigkeit , wenn diese weniger als 150 km/h beträgt .

4.4 . Die angezeigte Geschwindigkeit darf nie unter der tatsächlichen Geschwindigkeit liegen . Bei den unter 4.3.5 angegebenen Geschwindigkeiten sowie bei den Zwischenwerten muß zwischen der vom Geschwindigkeitsmesser angezeigten Geschwindigkeit V1 und der tatsächlichen Geschwindigkeit V2 folgende Beziehung bestehen : O * V1 - V2 * V2/10 + 4 km/h .

Beetje rare formule, zal wel komen van juristen of typemiepen die geen wiskunde in hun pakket hadden.

Er is een Nederlandse versie die duidelijker is:
Citaat:
4.4. De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid. Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 <(V1 - V2) < V2/10 + 4km /h

Vrij vertaald: de voorgeschreven weergave is maximaal +10%+4km/h van de werkelijke snelheid, en minimaal 4km/h hoger.