Op zondag 30 maart 2025 12:53:03 schreef mel:
[...]Die zien er uit als de Britse geheime dienst ;)

Het zijn "Observers" uit de serie Fringe. Best wel een goede serie overigens...

Zo, SYP is ineens actief! Ik mag ook weer:

Een reflow-oventje. Volgens het gekende recept met een SSR en een thermokoppeltje. Daartussenin gebruik ik software op een Atmega328, en het schermpje van een 3d printer.

Verder herkend fatbeard misschien de aluminium behuizing die ik bij zijn opruiming kocht ;)

En een blik IN de behuizing, uiteraard:

(tevens een blik op mijn werkplek prutshoek soldeertafel)

De netadapter zit vast met een soort "metrische meccano" en een tyrip... En aangesloten met een opgeofferde Australische stekker en 2 lagen krimpkous... Maar het zit stevig vast en het werkt.

Meer foto's en een zeer gedetaileerde blik op achterliggend bouwproces staan op mijn blog.

Nou nog bedenken welke printjes ik ermee wil gaan bakken ;)

'Wat voor print eten we vanavond?' ;)

En de oven is ineens een heel stuk intelligenter geworden, met z'n eigen microcontroller i.p.v. draaiknop-timer en mechanische thermostaat. Z'n IQ is van 20 naar 120 gegaan....

De netadapter zit vast met een soort "metrische meccano" en een tyrip.

Heel af en toe gebruik ik ook een adapter op die manier, als inwendige voeding. Maar dan zet ik ze vast met constructiekit, dan komt het zeker niet meer los en werkt ook nog erg makkelijk en snel. (het is in de toekomst nog wel los te maken voor evt. reparatie, door een soort 'snijdraad' te gebruiken om door de kit heen te snijden; zelfde manier als waarop men kaas snijdt.)

Sinds ik high-tack constructiekit heb ontdekt maak ik een stuk minder gebruik van schroeven e.d., niet alleen in de electronica maar ook bij de verbouwing. Het leven wordt er een stuk gemakkelijker door.

Het stickertje/labeltje met de technische gegevens is van de adapter gepeuterd en aan de binnenzijde van het apparaat geplakt, zodat in de toekomst de gegevens van de adapter nog te achterhalen zijn.

Op maandag 31 maart 2025 20:02:51 schreef Lucky Luke:
Zo, SYP is ineens actief!
[...]
Nou nog bedenken welke printjes ik ermee wil gaan bakken ;)

En zo moet dat ... dan zijn we zelf ook weer productief :)

Leuk projectje ... een beetje quick en ditto dirty ;)
Is er een specifieke reden dat je de brandblusser er alvast naast gezet hebt? >:)

Op maandag 31 maart 2025 20:26:26 schreef nonius:

Heel af en toe gebruik ik ook een adapter op die manier, als inwendige voeding.

Tipje van flipje. De "bullet" connectors uit de auto wereld passen prima op zo'n stekker pen.

Ik weet dat niet omdat ik een adapter in de voet van dit armatuur gefreubelt heb op die manier O-)

leuk, die oven.

heb hier ook een oude vaatwasser staan waar de electronica helemaal gek van word (soms wel, en soms geen reactie van de knoppen). wil daar ook alles uithalen en een ESP aan zetten.
water nemen, water warmen, circulatiepomp draaien, water afvoeren.

tegenwoordig is het helemaal de max dat je elk dom apparaat ineens slim kan maken :-)

Thanks!

Op maandag 31 maart 2025 21:31:07 schreef Sine:
Leuk projectje ... een beetje quick en ditto dirty ;)
Is er een specifieke reden dat je de brandblusser er alvast naast gezet hebt? >:)

Hah! Die staat daar eigenlijk vanwege de 3d printer. Nog nooit nodig gehad. (er staat ergens 'ik ben technisch gezien eigenlijk geen brandblusser' op, in formelere bewoordingen, maar het is zo'n blusschuimspuitbus inderdaad).

En ja, die oven is niet heel quick, maar wel een beetje, en ook best een beetje dirty (schroefjes bewust niet uitgelijnd recht, de netadapter er in gefröbeld).

Die bulletconnectorstekkerpenhack zal ik pogen te onthouden (maar, ik heb een aantal van dit type netadapter met iets meer exotische stekkers dan Hollandsche, dus...)

Trouwens, als ik je toch 'spreek':

Op zondag 30 maart 2025 12:44:33 schreef Sine:
De software stelt ook al niets voor, ESPhome ziet het als een lamp. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je de gamma correctie op '1' zet, de default is namelijk niet lineair.

Ik ben niet thuis in ESPhome, maar is het dan een dimbare lamp waarvan het duimniveau afhangt van hoe veel opwek er is? Hoe 'weet' de lamp hoeveel opwek er is en dat er dan PWM uit moet komen?

Dat weet homeassistant, die polled namelijk (met een ander ESPhome bord) via modbus een kWh meter.

Waarschijnlijk kun je via esphome ook wel peer2peer doen, maar in dit geval gaat het dus indirect.

Ok nog maar een projectje dan:

Een verbouwde sonoff THR316, verbouwd is een groot woord, als je een nul-R weerstandje plaatst dan heb je twee GPIO pinnen (normaal maar 1) en 3v3 beschikbaar op de RJ11 connector.
Daar hangt een extern modbus naar TTL printje aan, en dat babbelt met de meter.
Firmware is uiteraard ook geflashed naar ESPhome, dit is stiekem best een capabel ding met een ESP32, en als bonus een nette voeding erbij.

Twee automaten, ik heb de groep die naar de wasdroger liep misbruikt als solar groep. Dus een 10A voor de droger en de andere voor de panelen.

En ja, die oven is niet heel quick, maar wel een beetje, en ook best een beetje dirty (schroefjes bewust niet uitgelijnd recht, de netadapter er in gefröbeld).

Bewust?? Barbaar :o

Op maandag 31 maart 2025 23:08:24 schreef Sine:
Bewust?? Barbaar :o

't is geen massaproduct, 't is een ambachtelijk handgegesmurfde reflow-oven :) Waarom zou ik de rechtlijnigheid van een machine proberen na te apen? Wat er dan toe zou leiden dat er met veel gedoe eentje precies net naast zit, waar ik dan van kan balen, terwijl het voor de stevigheid niet uitmaakt waar de schroefjes precies zitten en er toch geen reserve-onderdelen zijn die zouden moeten passen.

Als het maar uitlijnt met hetgeen vastgeschroeft moet... (dus als het even kon, 1 van de helften als mal gebruikt voor de andere.)

Edit:

Op dinsdag 1 april 2025 08:35:02 schreef Sine:
Geintje joh ;)

De :o was al een hint ;) maar ik ga bijna altijd overal serieus op in :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (13%)]

Geintje joh ;)

Er zijn er ook (zoals Bitluni) die bewust een connector of text X-graden scheef op de print frutten om mensen (met al dan niet een vorm van OCD) te pesten.

Zoals hier subtiel het VCC label.

Is dat bewust?jaja... :)

Jep, hij doet livestreams waar hij wel eens een PCB-tje ontwerpt. En dan sleurt hij niet zelden (eigenlijk altijd) een component of stuje text scheef :)

Het is door de jaren een beetje een 'running gag' geworden, net zoals er op elke print minimaal 1 roze led moet.

Het heeft misschien ook wel hetzelfde aandachtstrekkende effect als schilders die bordjes met NAD ophangen. Dat beklijft beter en mensen gaan ook niet meer voelen of het echt nat is.

Vandaag mijn N JFET Tester in een mooi kastje (Hammond 1591-B-BK) gebouwd. Het schema staat in Elektuur 02/1998. Je kan heel snel de Vgs(off) en Idss van een N JFET bepalen.

Ik bouwde het op een gaatjes print zónder de pin-headers zoals op de PCB van het originele artikel.

Hierboven zie je de Vgs(off) van een BF245 welke op mijn universele adapter print zit gestoken. Deze adapter past op al door mij gebouwde halfgeleider testers die ik in het verleden heb gemaakt. Als je de druk schakelaar indrukt zie je de direct Idss omdat ik als interne meetweerstand een 1Ω heb gebruikt.

Tijdens de renovatie van mijn huis heb ik al veel tijd verspeeld met het afmeten van water voor bijvoorbeeld beton, gips, … te mixen. Om dit wat makkelijker / sneller te maken heb ik een automatische water dispenser gebouwd. Hiermee kan ik een precieze hoeveelheid water dispenseren. Het apparaat is in te stellen tussen de 0.1L en 25L in 0.1L stapjes. De laatst ingestelde waarde blijft behouden als het apparaat uitgezet wordt.
De elektronica draait op een oplaadbare lithium batterij. Deze wordt opgeladen door een kleine water generator die tijdens het dispensen draait.

Das een verdomd handig tooltje Stynus. :)

Ik zou er patattent op vragen.

Daar is het nu te laat voor (hoewel, de precieze werking wordt niet beschreven dus misschien is het er nog door te smokkelen als nooit gepubliceerd), maar ik kan me heel goed voorstellen dat er een markt voor is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (40%)]

Ik zou er patattent op vragen.

Denk dat hij nèt wat te laat is daarvoor: dergelijke apparaten zijn al een hele tijd commerciëel beschikbaar. Nihil nove sub sole :)

https://www.toolstation.nl/collomix-waterdoseer-apparaat-aqix/p11379?c…

Blijft een erg leuk en handig project. Toch vind ik het apparaat van Stynus er wel verdacht mooi en schoon uitzien.... alles wat hier op de werf gebruikt wordt ziet er binnen de kortste tijd uit of het een veldslag uit de eerste wereldoorlog doorstaan heeft :'(

(mezelf inbegrepen).

Foto's zijn van voor het eerste gebruik. Er zitten nu al beton vlekken op inmiddels, maar dat hoort erbij :).

Ook al zou ik de eerste zijn geweest ben ik tegen patenten, dus dat zou ik toch niet aanvragen, liever project publiceren.

Onlangs heb ik een (geheel getransistoriseerde) vleermuisdetector gebouwd, zie onderstaande foto's.
Het apparaat is heel gevoelig, zeker als je wat met de 2k2-potentiometer "speelt".
Behalve de kreten van vleermuizen zijn trouwens ook andere ultrasone geluidsbronnen (zoals hondenfluitjes en ongedierteverjagers) met dit apparaat heel goed hoorbaar te maken voor het menselijk gehoor.

Het schakelschema heb ik ooit van internet gedownload en komt waarschijnlijk uit een oude Elektuur.

Behalve de kreten van vleermuizen zijn trouwens ook andere ultrasone geluidsbronnen (zoals hondenfluitjes en ongedierteverjagers) met dit apparaat heel goed hoorbaar te maken voor het menselijk gehoor.

Wrijf eens met duim en wijsvinger over elkaar :) . Dat maakt me een lawaai in het ultrasoon-bereik, terwijl het in het normale audiogebied nauwelijks hoorbaar is. Ook rinkelen met een sleutelbos is frappant luid in US.

Ook opvallend hoe richtingsgevoelig US-geluid is. Dat was me (theoretisch) al wel bekend uit de natuurkundelessen, maar om het in de praktijk zelf te ervaren is toch veel educatiever.

Heb al veel plezier gehad van m'n ultrasoongeluid-detector. Vleermuizen kun je er ook hoorbaar mee maken, uiteraard. Of luisteren of een schakelende voeding wel netjes oscilleert (vaak rond de 40kHz). Eigenlijke reden dat ik hem ooit gebouwd had was voor het opsporen van electrische ontladingen. https://sonel.pl/en/product/sonel-tud-1-ultrasonic-leak-and-electrical…

Op dinsdag 29 april 2025 10:08:16 schreef Wasluis1971:
Onlangs heb ik een (geheel getransistoriseerde) vleermuisdetector gebouwd, zie onderstaande foto's.
Het apparaat is heel gevoelig, zeker als je wat met de 2k2-potentiometer "speelt".
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Het schakelschema heb ik ooit van internet gedownload en komt waarschijnlijk uit een oude Elektuur.

Superhandig zo.n ding bij het opsporen van kleine luchtlekkage,s bij trucks of opleggers.

Ik heb destijds de uitgebreidere versie van elektuur gemaakt deze bestond uit een aantal ic,s..

Op foute gedachten gebracht door een niet nader te noemen forumlid (kwestie van z'n eer en goede naam te beschermen ;) ) zojuist een paar testlampen gemaakt voor in de meterkast, als tijdelijke vervanger voor een D-zekering bij het foutzoeken naar kortsluiting of lekstromen. 'Project' bestaat uit niet meer dan het solderen van een klein verkoperd veertje op het middencontact van de lamp. Daarna kan de lamp in een D-zekeringhouder geschroefd worden als visuele indicatie voor een bestaand probleem. Beetje hetzelfde idee als van de bekende 'series lamp limiter'.

Onder het motto 'in for a penny, in for a pound' gelijk maar een handvol gemaakt, zowel in GLS als LED. Want ik vraag me af hoelang een GLS het volhoudt in de gereedschapskoffer; een LED-lamp is kleiner en robuuster.

De GLS-versies zijn 5W, 40W en 60W; de LED-versies slechts 6W en 'onbekend' (geen vermogen op de lamp gedrukt.... merk 'Elix', volgens mij van de Brico). De veertjes zijn opzettelijk met zo klein mogelijke diameter gekozen, opdat ze ook in de pasringen van een 6A-zekeringhouder passen.

Ik denk dat de LED-versies me het beste bevallen, deze zijn veel gevoeliger dan de GLS-versies.

Op maandag 5 mei 2025 19:45:23 schreef nonius:
Want ik vraag me af hoelang een GLS het volhoudt in de gereedschapskoffer; een LED-lamp is kleiner en robuuster.

[bijlage][bijlage]

bouw de gloeilamp in een jampot tegen het stoten in de kist anders. de led versie heeft wrs weinig nut overigens, een 5W ledlamp gaat al branden van de stroom die de klok in een oude oven trekt :P

Grappig, ik zat eigenlijk aan de kwetsbaarheid van de gloeispiraal te denken, in een gereedschapskoffer waar niet altijd even voorzichtig mee omgegaan wordt....

De kwetsbaarheid van de glazen ballon was nog niet in m'n gedachte opgekomen :)

Tegen stukrammelen van gloeidraden zou je "hamertjeslampen" kunnen gebruiken. Die zijn ook nog een tijd verkocht toen gloeilampen al verboden waren, zijn wat minder efficient omdat ze een dikkere gloeidraad hebben - die bovendien beter ondersteund wordt.