fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Black, zachter voor de ogen. Vooral als je zoals ik voor een TV/Monitor (70cm diagonaal) zit.
Merci.
Groetjes,
eSe
benleentje
Golden Member
IK wil niet in darkmode hoeven werken voor geen enkele website. Het is dan wel heel erg raar dat je dat op darkmode moet gaan werken omdat het ontwerp te slecht is.
IK zie nu ook dat er nog niets is verandert is aan het ontwerp.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Oké, ik heb het weer geprobeerd, maar kan er nog niet aan wennen en merk, zeker met het wat vergroten van de tekst, buitengewoon weinig verschil tussen extra compact en normaal, omdat ook alle logo's vergroot worden (das precies waarom ik Mozilla aan blijf houden, omdat alle andere browsers standaard tekst en afbeeldingen vergroten, dus dit beschouw ik niet als een verbetering)
Het beginscherm vind ik erg rommelig met het forumactiviteit-venster rechtsonder totaal buiten uitlijning vallend op mijn 2560 pixels breedte tellende scherm.
Mijn grootste bezwaar vind ik echter dat het voor mij totaal onduidelijk is dat je op 'Forum - activiteit' kan klikken en dat de 'meer topics' uit de oude situatie vervangt.
Daar zit dan ook mijn tweede bezwaar: het liefst zou ik zien dat dat venster gewoon een vast onderdeel op de site zelf wordt, omdat bij flink vergroten van tekst die balk ook groter wordt en daarbij over andere inhoud komt te staan. Helaas, mijn ogen laten mij soms in de steek, dus ik moet soms wel.
Misschien dat dit allemaal niet te combineren valt met het gebruik op een mobiel apparaat, maar het valt me negatief op.
Dan de header bovenaan: is het niet een idee die gewoon schermbreed te maken? Pas bij een schermbreedte van minder dan (ik gok) 1024 pixels wordt die net zo breed als alle andere inhoud, verder is 'ie aan beide kanten net iets smaller, wat de totale presentatie naar mijn mening knap rommelig maakt en zeker als je zodanig naar beneden scrolt in een lang topic dat de vraag&aanbod afdeling buiten beeld komt te staan, oogt de uitlijning zonder meer raar, met een deel van het scherm rechts totaal leeg.
Kleinigheidje vind ik de transparantie die naar mijn mening niets toevoegt, maar hé, ik prijs me al gelukkig dat er niet voor een 'kleef-menu-tenzij...' balk gekozen is (zal wel een mooie naam hebben, maar je weet wel, zo'n irritante menubalk die eerst groot is, zodra je naar beneden scrollt kleiner wordt en bij elke minieme scrollbeweging naar boven weer volledig op originele grootte getoond wordt...)
Kort gezegd: ik ben er nog niet uit...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De bijgewerkte tijdlijn ziet er als volgt uit:
Mei 2025: nieuw ontwerp standaard voor niet ingelogde bezoekers en nieuwe gebruikers
Vanaf begin mei zullen we het nieuwe ontwerp actief maken voor niet ingelogde bezoekers en gebruikers die vanaf dan registreren.
Juli 2025: het nieuwe ontwerp wordt actief voor iedereen
De optie om het oude ontwerp te kiezen verdwijnt in juli.Het feedback topic is nog altijd beschikbaar voor vragen en opmerkingen.
Dit suggereert dat er geen technische reden is om het oude ontwerp uit te zetten. Een beetje jammer dat het alsnog zo moet.
Ik schat nog steeds in dat het loont om met thema's te werken, zeker als je vooruit kijkt naar de volgende grote revisie die dan opeens minder werk zal zijn. Net zoals bugfixes en nagekomen wijzigingen.
Zou dat echt en oprecht niet kunnen, en het bijhouden na eventuele wijzigingen zou teveel werk zijn (maar hoe vaak komt dat nou helemaal voor?) is er dan een onderbouwde technische reden om niet voor 'graceful degradation' te kiezen in plaats van uitschakelen?
Zelfs bij microsoft zit er een schuifje op outlook, dat na een update soms spontaan op nieuw staat maar dat je gewoon terug kunt zetten als de nieuwe interface slechter aansluit bij je productiviteit.
(aanmoedigen om te proberen zoals MS dat doet: niks mis mee, mijn haren gaan overeind staan van voor het blok zetten zeker als het ontwerp eerst heel erg onaf was)
Nou zou je kunnen betogen dat een forum niets met productiviteit te maken heeft, maar vanuit human interface-oogpunt is dat niet waar. Vooral de regulars schrijven er voor hun plezier en dat moet dus zo min mogelijk inspanning kosten.
Ik vergeet niet dat het programmeren van een forum en ontwerpen van een forumlayout ook iets is dat je voor je plezier doet, al mag ik hopen dat er wel iets van de donaties naar Jeroen gaat voor een kerstpakket ofzo. Ik zou er als ontwerper juist trotser op zijn als ik het 'state of the art' maakte. Al dan niet met de gedachte om de software eventueel te kunnen (niet moeten natuurlijk) vrijgeven voor derde partijen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Volgens een recente melding zou de huidige opmaak definitief onbeschikbaar worden in juli 2025. Mag ik daar nogmaals beleefd bezwaar tegen aantekenen? Ik heb geen enkel probleem met de huidige layout, wel integendeel, en zie hem dan ook graag behouden, ook al is het optioneel.
Temeer omdat er, zoals hierboven netjes aangestipt, geen enkele technische reden lijkt te zijn.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]
rob040
Golden Member
Op zondag 27 april 2025 19:31:19 schreef Paulinha_B:
Volgens een recente melding zou de huidige opmaak definitief onbeschikbaar worden in juli 2025. Mag ik daar nogmaals beleefd bezwaar tegen aantekenen? Ik heb geen enkel probleem met de huidige layout, wel integendeel, en zie hem dan ook graag behouden, ook al is het optioneel.Temeer omdat er, zoals hierboven netjes aangestipt, geen enkele technische reden lijkt te zijn.
Helemaal mee eens, laat de legacy optie gewoon bestaan, hoef ik me ook niet aan die nieuwe layout te ergeren.
Dit hele "Feedback nieuw ontwerp" topic is een farce. Managers drijven gewoon hun zin door zoals altijd.
Ben benieuwd naar de dalende aantallen gebruikers en bezoekers...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Foei @Bobosje, uit uw reactie spreekt een groot gebrek aan respect voor de vrijwillige inzet van het hele team.
Mensen die zich laten betalen als "mannattsjer" voelen - enigszins terecht - de drang om iets te etaleren , om hun loonkost te verantwoorden. Hier is het een heel ander verhaal, het zijn lieden die oprecht hun best doen, en dat verdient alle lof en dank.
Daarom beperk ik me tot een beleefd verzoek, en laat de scheldwoorden aan anderen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (10%)]
rob040
Golden Member
Op zondag 27 april 2025 19:49:11 schreef Paulinha_B:
Daarom beperk ik me tot een beleefd verzoek, en laat de scheldwoorden aan anderen.
Het was geen schelden, maar hoogstwaarschijnlijk een uiting gedreven door frustratie. 
Op zondag 27 april 2025 19:49:11 schreef Paulinha_B:
Foei @Bobosje, uit uw reactie spreekt een groot gebrek aan respect voor de vrijwillige inzet van het hele team.
Foei
.
Nope, uit mijn reactie spreekt een groot gebrek aan het luisteren naar de gebruikers...
miedema
Golden Member
Ben ik de enige die in de nieuwe layout ineens een dark mode heeft?
Op beide telefoons trouwens.
Zelfs als ik desktop optie kies
benleentje
Golden Member
Net even geprobeerd en bij staat de kleurmode op automatisch. Dat is er nu wel bij gekomen dat je dat automatisch, licht of donker kan instellen.
Maar ook in de donkere mode is het om te huilen.
Op zondag 27 april 2025 17:51:35 schreef benleentje:
IK wil niet in darkmode hoeven werken voor geen enkele website. Het is dan wel heel erg raar dat je dat op darkmode moet gaan werken omdat het ontwerp te slecht is.
Darkmode is een keuze, persoonlijk draai ik alles dark, in ieder geval zo veel mogelijk ... zoals dat hoort 
IK zie nu ook dat er nog niets is verandert is aan het ontwerp.
Dan moet je toch even in je ogen wrijven ... of kijken naar wat opties die je in kunt stellen.
Op zondag 27 april 2025 20:04:32 schreef High met Henk:
Ben ik de enige die in de nieuwe layout ineens een dark mode heeft?
Dat is een optie, hier staan ze onder elkaar:
https://www.circuitsonline.net/my/change
[Bericht gewijzigd door Sine op (31%)]
benleentje
Golden Member
IK heb net nog gekeken. Oke er zal best iets verandert zijn maar de grote ergernissen zijn er nog steeds.
Ook ik heb het net weer even getest.
De dark modus is wel rustiger in het algemeen, MAAR bij een topic openen "branden" witte letters op het zwart.
Daar kan ik niet lang naar kijken....
Alle waardering voor Jeroen, meer dan dat zelfs, maar ik blijf nog steeds meegaan met de rest en heb het legacy thema snel weer aangezet.
Ik mis alle overzicht in het nieuwe, alleen grote iconen en wat regels .
Ik klik ook altijd op "laatste discussies, maar heb dan wel alles op een scherm staan met links de navigatie en dergelijke.
Op zondag 27 april 2025 20:49:45 schreef Sine:
[...]Dan moet je toch even in je ogen wrijven ... of kijken naar wat opties die je in kunt stellen.
Het 'wijzig' en 'quote' symbooltje zijn nu helemaal rechts van het scherm ipv onder de naam van de poster.
Dat zorgde bij mij lichtelijke verwarring. Ik dacht even: "Zijn alle topic's op slot?"
nonius
set SCE to AUX.
Net eventjes uitgeprobeerd, in een vlaag van hoop door de vermelding van de opties 'compact en extra-compact'. Ik moest een paar keertjes heen-en-weer schakelen tussen 'normaal' en 'extra-compact' om verschil ertussen te kunnen zien. Het is er, maar ik zag het alleen door nauwkeurig te vergelijken met referentiepunten (het fabriekslogo) op m'n scherm. Van mij mag er een optie 'extra-extra-extra-extra-extra compact komen'. (XXXXX-compact; het begint nu wel erg op een T-shirt maat te lijken).
Ik kan er verder volstrekt niet positiefs over zeggen, hoe graag ik het ook zou willen. Ik blijf de nieuwe layout onverminderd beroerd vinden, en, bij gebrek aan een beter woord, 'bland . Zoutloos, smaakloos, AI-generated content-achtig, 13-in-een-dozijn.
Nogmaals alle hulde voor degenen die op de achtergrond belangeloos het forum draaiende houden - laat dat nog een keertje gezegd zijn.
Maar ben weer snel teruggeschakeld naar de oude layout.
Op zondag 27 april 2025 19:58:23 schreef rob040:
[...]
Het was geen schelden, maar hoogstwaarschijnlijk een uiting gedreven door frustratie.
Manager is voor mij wel een soort scheldwoord.
Mijn ervaring ligt daar aan ten grondslag, breek me de bek niet open.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 27 april 2025 21:20:41 schreef ohm pi:
[...]Het 'wijzig' en 'quote' symbooltje zijn nu helemaal rechts van het scherm ipv onder de naam van de poster.
Dat zorgde bij mij lichtelijke verwarring. Ik dacht even: "Zijn alle topic's op slot?"
Was dat in de eerste variant van het nieuwe ontwerp anders dan?
In het huidige ontwerp is dat al sinds het begin van het forum zo...
Overigens blijf ik blij dat het overzicht met actieve topics gewoon nog bestaat. Teveel fora bieden alleen een overzicht van 5, 10, 20 of maar 30 actieve topics ongeacht het subforum waarbij je voor de rest per categorie moet zoeken waar 'dat ene' topic ook alweer stond.
CO is wat dat betreft bij mij toch de standaard geworden waar ik andere fora op beoordeel.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Van meet af aan ben ik gevlucht voor de kleine lettertjes tekst en de "Telegaaf" Chocoladeletters als koppen. De kleine lettertjes zijn niet prettig voor mensen met optische/ophtalmologische problemen, evenals door het hoge contrast van de achtergrond.
Ik ben er helaas niet op in gegaan om niet azijnpisserig over te komen, maar ik heb er ech fysiek moeite mee.
Jammer, het is minder leesbaar dan de oude 'neutrale' layout.
Afijn, misschien verandert het als de huidige SMD-ers het gaan ervaren, hoewel ik dat waarschijnlijk niet meer mee zal maken 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]
Op zondag 27 april 2025 21:35:21 schreef weardguy:
[...]
Was dat in de eerste variant van het nieuwe ontwerp anders dan?In het huidige ontwerp is dat al sinds het begin van het forum zo...
Zou dat door een update van mijn browser gewijzigd zijn?
miedema
Golden Member
Ik heb eens geprobeerd om mijn laatste epistel terug te lezen in de nieuwe layout.
Het meest storend (naast het spuuglelijke en kinderlijke uiterlijk) is die zwevende menubar.
Bij veel laptops is het toch al een probleem dat het scherm zo plat is. En je dus maar weinig regels tekst tegelijk kunt zien.
Veel mensen hebben in hun browser bovendien allerlei menu en andere balken, zodat er een soort brievenbus overblijft waardoor je kunt lezen.
En nu neemt die zwevende menu balk ook weer continue een schaars stuk verticale ruimte weg....
Vaak zijn er bij een technisch verhaal plaatjes, foto's, stukjes schema's, grafieken. Daarbij tekst die gaat over die plaatjes etc. Het is dan wel érg fijn als je tijdens het lezen van de tekst het bijbehorende plaatje ook in beeld hebt.
Met die zwevende menubalk lukt dat dus weer een stuk minder goed.
Waarom moet die balk zweven? de instellingen daarop gebruik je nauwelijks. En al helemaal niet als je bezig bent een topic te lezen....
Het enige positieve van die zwevende balk is dat ik meteen bij mijn accountgegevens kan. Zodat als de ergernis te hoog op loopt, ik snel terug kan vluchten naar de legacy layout 
groet, Gertjan.